Bankowość elektroniczna - historia, zalety i wady

Bankowość elektronicznaTechnologia napędza obecnie wiele dziedzin życia – społeczeństwo informacyjne poszukuje nowych i szeroko dostępnych rozwiązań, ułatwiających funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Z pewnością jedną z form nowoczesnych rozwiązań w aspekcie bankowości będzie bankowość elektroniczna, która jest źródłem wielu korzyści nie tylko dla klientów, ale także dla poszczególnych placówek finansowych.







 

Krótka historia e-bankowości

Pierwszy kontakt z bankiem za pośrednictwem komputera miał miejsce w 1984 roku, w Finlandii. Natomiast w 1995 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się bank, który umożliwił klientom korzystanie z usług bankowych za pośrednictwem Internetu – był to Security First Network Bank. W Europie krajami, które pierwsze zaczęły umożliwiać przeprowadzanie transakcji internetowych były Finlandia i Szwecja. Korzystanie z home banking (kontakt z bankiem przy użyciu komputera) w Polsce jako pierwszy zapoczątkował Bank Rozwoju Eksportu w roku 1993.

Natomiast świadczenie usług przez Internet jako pierwszy umożliwił w Polsce Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. Miało to miejsce w 1998 roku. Bankowość elektroniczna jednak to nie tylko transakcje internetowe. Termin ten określa także inne usługi oferowane przez banki, poprzez które można zyskać dostęp do rachunku za pomocą urządzeń elektronicznych. Przy czym przez urządzenie elektroniczne rozumiemy nie tylko komputer, ale również bankomat czy linie telekomunikacyjne, telefony komórkowe. Omawiając historie e-bankowości warto zatem dodać, że pierwszy bankomat pojawił się już w 1964 roku w USA.

Typy nowoczesnych usług bankowych:

  1. E-banking

  2. E-lending

  3. E-cash

  4. E-billing

Terminem e-banking określa się przede wszystkim e-bankowość, która pozwala na wykonywanie różnych rodzajów usług bankowych za pomocą kanału elektronicznego. E-lending określa dostęp elektroniczny do określonych kredytów. Banki stosują w tym zakresie szereg zabezpieczeń, aby sprawdzić wiarygodność klientów przy udzielaniu kredytów konsumpcyjnych. Pojęcie e-cash określa pieniądz elektroniczny, który umożliwia zdalne płacenie za określony produkt czy usługę w Internecie. Możliwości e-billingu wykorzystuje się natomiast w zakresie  zarządzaniu rachunkami w określonych sieciach komórkowych.

Zalety e-bankowości

  1. Dla klienta banku priorytetową zaletą bankowości elektronicznej będzie wygoda. Nie musimy iść do siedziby banku, aby przeprowadzić transakcje, większość operacji może odbyć się w naszym własnym domu. Dodatkowo oszczędzamy czas – nie musimy bowiem dojechać do banku ani czekać w kolejce, aż pracownik danej placówki nas obsłuży. Sami decydujemy kiedy chcemy mieć dostęp do określonych informacji dotyczących naszych finansów i nie jesteśmy od nikogo uzależnieni w zakresie czasu wykonania przelewu czy tez przeprowadzenia innej operacji. Bankowość elektroniczna pozwala również systematycznie nadzorować stan swojego konta. Na bieżąco mamy w nie wgląd, a przez to poczucie bezpieczeństwa. Nie da się również ukryć, że korzystanie z e-bankowości kosztuje klientów coraz mniej – banki redukują koszty bezpośredniej obsługi klienta i usługi elektroniczne proponują w związku z tym na bardzo atrakcyjnych warunkach. Dzięki oszczędności czasu, wygodzie, a także możliwości korzystania z usług banku w dowolnym czasie i miejscu zwiększa się zadowolenie klientów i ich satysfakcja.
     
  2. Dla poszczególnych banków bankowość elektroniczna również wiąże się z szeregiem korzyści. Przede wszystkim będzie to redukcja części kosztów, które do tej pory poświęcane były na bezpośrednią obsługę klienta. Poprzez zmniejszenie kosztów stałych poprawia się kondycja finansowa danej instytucji. Banki maja ponad to możliwość gromadzenia istotnych informacji o klientach, które są przydatne chociażby w kwestii przygotowania dla nich indywidualnej oferty. Bankowość elektroniczna umożliwia także do dotarcie do szerszego grona odbiorców i zainteresowanie usługami nie tylko obecnych, ale także potencjalnych klientów.

Wady e-bankowości

Podstawowym niekorzystnym aspektem e-bankowości może się okazać obawa klientów o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Banki dokładają jednak wszelkich starań, aby bezpieczeństwo było na możliwie najwyższym poziomie i raczej nie zdarzają się obecnie sytuacje, gdy jest ono zagrożone. Współcześnie stosuje się w tym zakresie kilka metod wpływających na bezpieczeństwo przeprowadzanych w Internecie transakcji: podpis elektroniczny, szyfrowana transmisja danych, proste uwierzytelnianie oraz silne uwierzytelnianie.

Formy bankowości elektronicznej

  • homebanking

  • phone banking/mobile banking

  • bankowość internetowa

  • WAP

  • e-mail banking

  • teletekst

  • karty płatnicze/karty bankowe.

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności