Portale aukcyjne - jak skutecznie sprzedawać i bezpiecznie kupować na aukcjach internetowych

Aukcje internetoweNiewiele jest zapewne osób, które chociażby nie słyszały o takich serwisach jak Allegro czy eBay. Aukcje internetowe i możliwość nabywania przedmiotów przez Internet jest częścią życia znacznej części społeczeństwa – warto zatem poznać wady i zalety tej procedury, a także dowiedzieć się jak efektywnie sprzedawać za pomocą omawianych witryn.

Aukcje internetowe

Podstawowym aspektem portali umożliwiających sprzedaż i zakup określonych towarów są możliwe do przeprowadzania aukcje internetowe. Zaczynają się one od określonej ceny minimalnej, która następnie może być podwyższona w miarę postępującego licytowania przez internautów. W licytacji zwycięża osoba, która zgłosi najwyższą cenę za przedmiot – pod warunkiem, że nie jest ona niższa niż ustalona przez sprzedawcę cena minimalna za którą zdecyduje się towar sprzedać. Portale aukcyjne umożliwiają zazwyczaj również sprzedaż natychmiastową (gdzie sprzedawca wyznacza konkretną cenę za daną rzecz, a kupujący może ją od razu nabyć). Możliwe jest również połączenie licytacji z aspektem zakupu natychmiastowego.
 

Największy portal aukcyjny w Polsce

Oczywiście to portal Allegro.pl należący do Grupy Alegro, który pośredniczy w transakcjach i oferuje szerokie możliwości zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Omawiany portal zdobył renomę i uznanie internautów, dzięki czemu coraz więcej osób decyduje się na zakupy właśnie przy jego pomocy. Trzeba przyznać, że Allegro umożliwia nie tylko szybkie i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne zakupy. Allegro włącza się w aktywność takich ogromnych portali jak Onet, Wirtualna Polska, czy Interia, uczestniczy w akcjach charytatywnych i jest sponsorem programów telewizyjnych. Warto także zaznaczyć, iż od 2009 roku omawiany portal aukcyjny jest partnerem programu PAYBACK.

Popularne są również takie serwisy jak: eBay, Świstak, Aukcjusz, czy Go Sale.
 

Jak efektywnie sprzedawać na aukcjach

  1. Należy docenić znaczenie tytułu sprzedawanej rzeczy. W Internecie panuje bardzo duża konkurencja i jeśli odpowiednio się nie wyróżnimy, możemy zostać pominięci. O ile w przypadku, gdy oferujemy określone przedmioty w bardzo atrakcyjnych cenach możemy tym zatuszować niewłaściwie nadany tytuł, o tyle w przypadku braku zwrócenia uwagi niskim kosztem, w ogóle możemy pozostać niezauważeni. Warto również mieć na względzie specyfikę wyszukiwarek w portalach aukcyjnych – trzeba przewidzieć jaką frazę wpisywać będą konsumenci, aby odszukać daną rzecz i podążać ich sposobem myślenie. Do nich przecież kierowana jest oferta sprzedaży i na ich zainteresowaniu nam zależy. Nie jest złym pomysłem stosowanie dużych liter w celu zaakcentowania tytułu – nie mniej jednak jest to kwestia ryzykowna. Może bowiem tak się zdarzyć, że inni sprzedawcy również masowo zaczną stosować tą technikę, i wtedy w ogóle nie zda ona egzaminu. Ponad to możemy zostać posądzeni o łamanie zasad korzystania z portalu. Co zatem powinien zawierać tytuł aukcji? Na pewno nazwę przedmiotu i producenta (jeśli warto o producencie wspominać), mocno wyróżniające parametry (znak szczególny) i stan przedmiotu. Nie można oczywiście jednoznacznie określić istotności poszczególnych kwestii w opisie – w przypadku sprzedaży butów istotny będzie na przykład również kolor, zaś w przypadku balsamu do ciała jego kolor nie będzie priorytetowym czynnikiem. Warto zdać się na zdrowy rozsądek i zastanowić się jakie informacje przyciągną klienta i zachęcą do zainteresowania się oferowaną rzeczą. Tytuł powinien być nie tylko opisem, ale też reklamą przedmiotu. Jak powszechnie wiadomo dodanie takich określeń jak: okazja, wyprzedaż, nowość, czy limitowana edycja, skutecznie wzbudza zainteresowanie konsumentów.

  2. Umiejętne sporządzanie opisu do aukcji jest pierwszym krokiem do sukcesu sprzedaży. Jeśli internauta spotka się w opisie z niedostateczną liczbą informacji, może poszukać bardziej rozbudowanego u konkurencji, a wtedy zmniejszają się szanse na sprzedaż. Potencjalny klient może również całkowicie zrezygnować z zakupu w naszej firmie, gdyż uzna brak danych o przedmiocie lub niewystarczające dane za brak profesjonalizmu i lekceważące podejście do klienta. Opis powinien zachęcać, ale nie narzucać się – najlepiej byłoby gdyby trafił zarówno w sferę emocji, jak i racjonalnych przemyśleń odbiorcy przekazu. W opisie aukcji nie ma miejsca na błędy – w Internecie pierwsze wrażenie wyrabia się przede wszystkim przez ocenę tego co i jak dana osoba pisze.

  3. Zdjęcie przedmiotu zdecydowanie zwiększa zainteresowanie konsumentów aukcją – w związku z tym, że przez Internet nie możemy przedmiotów, które nas interesują dotknąć ani wypróbować, pozostaje jedynie możliwość ich zobaczenia na zdjęciu. Brak zdjęcia sprawia, że aukcja jest nieatrakcyjna i nie przemawia do podświadomości klientów. Koniecznie więc należy dodać zdjęcie do profilu aukcji, a w miarę możliwości więcej szczegółowych i wyraźnych fotografii do opisu. Każdy chce wiedzieć co kupuje i trudno się dziwić, że ma to kluczowe znaczenie przy zawieraniu transakcji internetowych.

  4. Obsługa klienta musi być na najwyższym poziomie. Internauci nierzadko przed zakupem kontaktują się ze sprzedawcą, pytają o określony przedmiot lub firmę. Jeśli będą musieli czekać zbyt długo na odpowiedź e-mailową, lub nie będą mogli się dodzwonić, mogą stwierdzić, że firma jest podejrzana i lepiej zrezygnować z dokonania w niej zakupów. Jeśli potencjalny klient szybciej otrzyma zadowalającą i wyczerpującą odpowiedź od konkurencji, potraktuje ich firmę jako bardziej profesjonalną i kładącą większy nacisk na długotrwałe i pozytywne relacje z klientem.

  5. Pamiętajmy o konkretnym i prawidłowym wskazaniu kategorii wystawianego do sprzedaży przedmiotu. Jeśli zaznaczymy kategorię niewłaściwą, nie zostaniemy zauważeni przez konsumentów. Jeśli wahamy się do jakiej kategorii dodać przedmiot, można zasugerować się tym do jakiej dodają podobne rzeczy firmy konkurencyjne.

  6. Podanie kosztu przesyłki jest bardzo istotne z punktu widzenia kupujących – chyba, że zaznaczymy, że to my pokryjemy wszystkie wydatki z tym związane. Internauci muszą wiedzieć jaka będzie ostateczna cena za zakup. Oczywiście zawsze mogą o to zapytać w e-mailu, jeśli nie jest to podane w aukcji, ale jest to dla nich strata cennego czasu i niepotrzebny problem.

  7. Warto zapoznać się ze skrótami, które funkcjonują w zakresie transakcji internetowych – z pewnością ułatwi to nam i potencjalnym kupującym proces zapoznania się z ofertą. Do skrótów takich należą między innymi:

  • „od 1 zł” – informacja, że aukcja rozpoczyna się od złotówki

  • SS – Supersprzedawca

  • FV – faktura VAT

  • BCM – bez ceny minimalnej.

Czy zakupy na aukcjach są bezpieczne

Śmiało można stwierdzić, że portale aukcyjne dokładają starań, aby zakupy przeprowadzane za ich pośrednictwem były bezpieczne – zarówno w kwestii uczciwości sprzedawców, jak i pewnych transakcji i przelewów finansowych. Warto zawsze czytać regulaminy zamieszczane przez sprzedawców, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i decydować się na zakupy u osób, które mogą pochwalić się zdecydowaną większością pozytywnych komentarzy. Oczywiście istnieje pewne ryzyko takich zakupów i niebezpieczeństwo trafienia na oszusta – jednak świadomość tego zagadnienia pozwala minimalizować to niebezpieczeństwo. Konsumentów nabywających przedmioty chroni prawo i mają oni możliwość reklamowania towarów na normalnych warunkach, a także mogą odstąpić od umowy w określonym terminie.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności