Rejestracja domeny - jakie rozszerzenie wybrać

Rejestracja domeny - jakie rozszerzenie wybraćRozszerzenie stanowi nieodłączny element adresu internetowego, nazywanego domeną.  Pomimo, że w strukturze nazwy www znajduje się na samym końcu, powinno się o niej najpierw zadecydować, za nim zakupi się domenę.

Strukturę nazwy strony internetowej tworzą akronim WWW (World Wide Web), wybrana nazwa, rozszerzenie (tj. .pl, .com, .org).

Rozszerzenie domeny internetowej może dotyczyć wprost profilu przedsiębiorstwa, jego lokalizacji, czy też prowadzonej działalności. Dzięki domenie internauci poznają podstawowe informacje o firmie. Domena może więc przyciągać klientów. Na przykład strona z rozszerzeniem .edu sygnalizuje o działalności edukacyjnej.

Z wyborem rozszerzenia nie powinno być większych problemów, bo przedsiębiorcy mają do wyboru około  120 polskich domen regionalnych (np. waw.pl), ponad 30 w domenie (np. .pl ), domeny światowe (np. .com, .net) oraz tzw. domeny kontynentalne (np. europejska domena .eu).

Rozszerzenia domen klasyfikuje się ze względu na poziomy. Do najwyższego poziomu przynależą domeny związane z obszarem geograficznym: globalne, krajowe, kontynentalne. Od nich tworzy się tzw. subdomeny.

Z kolei domena najwyższego poziomu może zostać poprzedzona skrótem bądź słowem, a każdy z tych członów oddzielony od siebie kropkami. W taki sposób powstają często domeny regionalne jak waw.pl, czy bieszczady.pl. Tak samo tworzy się domeny krajowe, np. dla Hiszpanii będzie to .es, .com.es, .info.es.
 

Kto zarządza wszystkimi domenami

Administrowanie wszystkimi światowymi domenami przynależy do organizacji ICAAN (Internetowa Koporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów).  W jej gestii leży określenie budowy domen, ustanawianie nowych rozszerzeń, a także kontrola działalności globalnych serwerów DNS.

Z kolei każde rozszerzenie zarządzane jest przez odpowiednią organizację. Europejskim rozszerzeniem .eu zarządza EURiD (Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych).

Regionalne domeny mają swojego administratora. Polska domena narodowa .pl wraz z subdomenami zarządzana jest przez NASK (Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa).

Wybór rozszerzenia zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i jego lokalizacji. Polskie przedsiębiorstwa przeważnie wykupują popularne domeny z rozszerzeniami tj.: .pl, .com.pl i .eu. Te końcówki są najczęściej wpisywane do przeglądarek przez internautów.

Chętnie wybierane są także domeny z rozszerzeniami regionalnymi i funkcjonalnymi. Dobrym rozwiązaniem jest zarejestrowanie pakietu domen dla organizacji, czyli stron www, pod podobnymi nazwami zawierającymi słowa kluczowe, tak aby konkurencyjny serwis nie przejął wolnej domeny pod nazwą tej organizacji. Należy ustalić główną domenę, pozostałe adresy mają służyć automatycznemu przekierowaniu na tę główną domenę.

Odpowiednie dopasowanie słów w nazwie strony www pomaga użytkownikom Internetu odnaleźć bez trudu przedsiębiorstwo.  Nazwa domeny i jej rozszerzenie powinny do siebie pasować, tworzyć spójną całość pod względem logicznym i gramatycznym, dzięki czemu Internauci bez trudu zapamiętają tę domenę. 
 

Długość domeny

Znaczenie ma także długość adresu www. Zbyt długi komplikuje proces zapamiętywania, nazwa domeny musi być więc krótka. Dzięki czemu internauci zapamiętają adres i nie będą popełniali pomyłek przy jego wpisywaniu do przeglądarki. Zaletą zwięzłego adresu jest możliwość łatwiejszego zamieszczenia na reklamie i materiałach promocyjnych firmy.

Należy rejestrować krótkie domeny, jeżeli nie ma takiej możliwość trzeba pamiętać o oddzieleniu kolejnych członów myślnikami bądź kropkami, np. www.xxx.yyy.pl bądź www.xxx-yyy.pl. Pomyłki potencjalnych konsumentów przy wpisywaniu takiego adresu są prawie  niemożliwe.
 

Domeny ze znakami diakrytycznymi

Od 2006 roku można rejestrować domeny z polskimi znakami, tj. ź, ż, ś, ń itp. Jednakże internauci nie chętnie z nich korzystają. 

Zastosowanie polskich znaków ma umożliwić użytkownikom Internetu odnalezienie polskiego adresu. Takich stron www jest więcej, dodatkowe znaki stwarzają możliwość tworzenia wielu kombinacji słownych nazwy określonej domeny. Jednakże rejestracja domeny z polskimi znakami obok tożsamej, istniejącej bez polskich znaków może okazać się zgubne.

Internauci mogą mylić oba serwisy internetowe, co niekorzystnie wpłynie na biznes przedsiębiorstwa.  Rozwiązaniem jest zabezpieczenie firmy przed taką sytuacją i zarejestrowanie tożsamych domen, jednej z polskimi znakami a drugiej bez nich.
 

Ceny domen - uwaga na promocje!

Poniżej przedstawiamy przykładowe cenny aktywacji i przedłużenia najpopularniejszych domen.
 

Aftermarket.pl

 

 Domena  Rejestracja  Przedłużenie
 .pl 12.00 PLN 50.00 PLN
.pl funkcjonalne 8.00 PLN 40.00 PLN
.pl regionalne 4.00 PLN 20.00 PLN
.pl idn 12.00 PLN 15.00 PLN
.co.pl 20.00 PLN 20.00 PLN
.eu 20.00 PLN 25.00 PLN
.com 30.00 PLN 30.00 PLN
.net 25.00 PLN 30.00 PLN
.org 25.00 PLN 30.00 PLN
.info 25.00 PLN 30.00 PLN
.biz 25.00 PLN 30.00 PLN

 

 

AZ.pl

 

 Domena  Rejestracja  Przedłużenie
 .pl 0.00/6.90 PLN** 99.00 PLN
.pl funkcjonalne 0.00/5.90 PLN** 75.00 PLN
.pl regionalne 0.00/1.90 PLN** 75.00 PLN
.eu 0.00/24.90 PLN** 49.00 PLN
 

 

** limit 10 domen w cenie promocyjnej


Statystyki Krajowego Rejestru domen podają liczbę 2 359 827 zarejestrowanych domen, jest to stan na dzień 28 maja 2012.

W tym zarejestrowano domen:

  • .pl - 1 559 389
  • com.pl - 356 560
  • net.pl - 40 608 .

 

O tym jak nie przepłacać za domeny przeczytasz w artykule "transfer domeny do tańszego operatora".

 

Z kolei raport za IV kwartał 2011 roku opracowany przez EURID odnotowuje 3.51 mln zarejestrowanych domen .eu.

Dostawcy domen oferują liczne promocje, jednakże są one podchwytliwe, a złapany na „promocji” klient traci na przyszłość, bo może się okazać, że tania rejestracja wiąże się z drogim przedłużeniem.

Warto zapłacić za droższą aktywację i cieszyć się na długo własną domeną opłacając niskie koszty przedłużenia. Lepiej dokładnie przejrzeć oferty dostawców i poczytać fora internetowe z opiniami doświadczonych internautów, by dokonać najodpowiedniejszego wyboru. Z całą pewnością z grona licznych usługodawców domen, każdy znajdzie dla siebie optymalną ofertę. 

Warto wiedzieć, że kupując domenę można zamówić hosting u innego operatora.
 

Podsumowanie

Właściwie dopasowana domena do profilu przedsiębiorstwa może zagwarantować ogromny sukces w sieci.  Należy też pamiętać, że każdy człon domeny ma znaczenie.  Rozszerzenie znajdujące się na końcu domeny charakteryzuje profil bądź działalność i tak na przykład rozszerzenie .com oznacza portal komercyjny, a .edu edukacyjny.

Poza funkcją charakteryzującą firmę, domena ma także znaczenie reklamowe, promuje markę w Internecie. Mimo, że sam czas rejestracji domeny trwa kilka minut, to strona będzie widniała w Internecie przez długie lata.

Należy rozważnie zastanowić się nad nazwą domeny i jej celowością. Aprobata dla promocji przedsiębiorstwa w sieci na pewno się opłaci. Internet w dzisiejszych czasach jest głównym kanałem komunikacyjnym, za jego pomocą dokonuje się wielu transakcji, a to, że jest rozpowszechniony na masową skalę umożliwi także rozpowszechnienie przedsiębiorstwa.

 

Autor: Monika

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności