Jak założyć sklep internetowy

Zakładanie sklepu internetowego w pięciu krokachZakładanie sklepu internetowego wymaga (podobnie jak w przypadku innego biznesu) wykonania odpowiednich i koniecznych czynności, także prawnych.

O ile samo postawienie sklepu na serwerze w dzisiejszych czasach nie jest dużym problemem, o tyle zbudowanie dobrze prosperującego sklepu internetowego to już nie lada wyzwanie.

Sprzedawcy muszą mieć dobry pomysł i dużo determinacji we wdrożeniu i optymalizacji e-sklepu. Wyczucie zmieniających się trendów i dobry marketing będzie kluczem do sukcesu. Jednak zanim zaczniemy liczyć zyski musimy przejść przez kilka niezbędnych etapów.

​​


 

​Pomysł na sklep

Jeżeli zastanawiasz się nad otworzeniem sklepu internetowego to prawdopodobnie masz już wizję tego, czym chcesz handlować, gdzie pozyskiwać i magazynować towar - jeżeli w ogóle zachodzi taka potrzeba. Jeżeli jeszcze nie wiesz co chcesz sprzedawać to poszukaj najpierw inspiracji w internecie czy w świecie realnym. Kiedy już będziesz wiedział czym handlować, koniecznie zastanów się do kogo chcesz kierować swoją ofertę.

 

Unikalny produkt to najlepszy sposób na biznes w sieci

Pomoże Ci w tym stworzenie persony. Jest to, jak najdokładniejszy zarys przedstawiciela grupy docelowej, do której chcemy kierowac naszą ofertę. Persona to inaczej model naszego klienta - jego potrzeby i zachowania. Im dokładniejszy obraz stworzymy tym bardziej poznamy naszego klienta i łatwiej będzie nam do niego trafić. 

Kiedy pomysł na sklep jest już wykrystalizowany musimy - równie dokładnie jak przy tworzeniu profilu naszego konsumenta - przeprowadzić analizę konkurencji. Rynek robi się co raz bardziej nasycony. Musimy się  wyróżniać, ale żeby to zrobić trzeba wiedzieć z kim konkurujemy. Przeprowadźmy analizę pod wieloma kątami: cena, prezentacja produktów, wygląd strony, działania marketingowe czy formy promocji i inne metody pozyskiwania klientów.

 

Strategia

Stworzenie modelu biznesowego może okazać się pomocne w odpowiedzi na pytanie - jakie są nasze szanse na sukces?

Przemyślmy strategię działania uwzględniając wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na naszą działalność. Przeprowadźmy analizę SWOT, żeby dowiedzieć się jakie są nasze silne i słabe strony, oraz szanse i ryzyka na rynku.

Zastanów się czy produkt, który chcesz sprzedawać jest na tyle dobry, żeby wyróżnić się wśród konkurencji. Mając już gotową personę, spróbujmy przebić się do grupy docelowej i przeprowadź ankietę wśród jej przedstawicieli. Przemyśl dokładnie jak będzie wyglądać logistyka sklepu. Czy potrzebny Ci własny magazyn czy skorzystasz z dropshippingu, który pozwala na wysyłkę towaru do klienta prosto z magazynu firmy, z którą współpracujemy.

 

Dobra strategia pomoże Ci się wyróżnić na tle konkurencji

Kolejną kwestią do przemyślenia jest obsługa klienta, to jakich rozwiązań użyjemy będzie kluczowe w budowaniu satysfakcji klientów. Sklep internetowy musi mieć transparentny regulamin, który jasno i wyraźnie określi do czego zobowiązany jest sprzedawca i jakie prawa przysługują konsumentowi. Regulamin to bardzo ważna sprawa, nie można go zrobić na zasadzie kopiuj wklej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zlecenie jego wykonania kancelarii prawnej. Tworząc strategię pamiętaj o kewstii finansowania, kosztów i planowanego przychodu.

 

Nazwa i domena

Wybór nazwy może się wydawać rzeczą błachą - ale czy na pewno tak jest? Pamiętaj, że raz wybrana nazwa i jej domena pozostanie na lata. Jej wybór musi być dobrze przemyślany. Nazwa powinna być relatywnie krótka i łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Należy unikać nazw trudnych w zapisie oraz takich, które się źle kojarzą. Warto się zastanowić czy nazwa sklepu musi zawierać słowa kluczowe dla naszej branży, czy też nie - jak w przypadku np. firmy Apple produkującej elektronikę.

 

Formalności

Zakładanie sklepu internetowego od strony prawnej wygląda tak samo jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Aby legalnie prowadzić sklep internetowy musimy otworzyć działalność gospodarzą. Należy więc zarejestrowac firmę w odpowiednim urzędzie (miasta, gminy) lub poprzez stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Kolejną rzeczą będzie pozyskanie numeru REGON w Głównym Urzędzie Statystycznym. Następnie należy udać się do Urzędu Skarbowego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i wybrać formę opodatkowania. Konieczne będzie również zgłoszenie się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (ZUS), Państwowej Inspekcji Pracy oraz bazy danych sklepu do GIODO. Z drobniejszych rzeczy pozostanie wyrobienie pieczątki i założenia konta firmowego w banku. Trzeba pamięć również o podpisaniu umów z firmą kurierską czy innymi firmami, z którymi będziemy współpracować.

 

Oprogramowanie

Do wyboru oprogramowania sklepu internetowego trzeba się będzie solidnie przygotować. Wybiera się je w końcu na kolejne kilka lat, a może i na zawsze. Jego ewentualna zmiana będzie się wiązała ze sporymi kosztami i dużym nakładem czasu. Pierwszym problemem jaki napotkamy przy wyborze oprogramowania będzie jego forma, rozwiązań jest kilka:

  • model SaaS - opłata abonamentowa za korzystanie z oprogramowania

  • licencja na oprogramowanie - zakup licencji na sklep lub wdrożenie darmowego oprogramowania działającego w modelu Open Source

  • model dedykowany - całe oprogramowanie jtworzone jest na indywidualne zamówienie.

Zastanów się nad modelem, który najbardziej pasuje do Twojej działalności i budżetu, a następnie poszukaj odpowiedniej firmy. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-handlug dobrym rozwiązaniem może być sklep w modelu SaaS, czyli płatność w formie abonamentu, a jeśli zależy Ci na niezależności i chcesz mieć sklep na własność wybierz sklep w formie licencji.

Głównym minusem sklepu w modelu abonamentowym mogą być stałe miesięczne koszty utrzymania sklepu, a przy tańszych abonamentach również dodatkowe koszty naliczane jako prowizja od sprzedaży.

Z drugiej strony możemy rozważyć zakup sklepu w formie licencji - komercyjnej lub open source. W takim przypadku za sklep zapłacisz tylko raz i będzie on Twoją własnością. Plusem rozwiązania jest możliwość rozwijania sklepu o dowolne funkcjonalności, w tym tworzenie rozwiązań niestandardowych dopasowanych do Twoich potrzeb, co w przypadku sklepu w modelu SaaS jest często niemożliwe lub bardzo drogie. Zobacz jaka jest cena sklepu internetowego u nas w zależności od wybranego wariantu.
 

Pomyśl jakie oprogramowanie sprawdzi się w Twoim sklepie

Zanim dokonasz wyboru konkretnego oprogramowania odpowiednio się przygotuj. Pomyśl na jakich funkcjonalnościach Ci zależy. Zobacz jak prowadzi sklep konkurencja. Kiedy będziesz miał już gotową listę rzeczy, które chcesz uwzględnić w swoim sklepie internetowym przejdź do wyszukania oprogramowania spełniającego wszystkie interesujące Cię funkcjonalności.

Przetestuj każdy z wyselekcjonowanych systemów pod kątem panelu administracyjnego (back-end) i estetyki (front-end). Poznaj łączny koszt wdrożenia - od grafiki po programowanie istotnych dla Ciebie funkcji. Sprawdź jakie są możliwości integrowania z zewnętrznymi systemami firm kurierskich, hurtowniami, porównywarkami cenowymi, narzędziami e-mail marketingowymi czy internetową księgowością. W razie gdybyś miał jakies pytania skontaktuj się z obsługą klienta i wyjaśnij wszystkie nurtujace Cię problemy.

 

Podsumowanie

Kiedy już zdecydujesz się na konkretne oprogramowanie i założysz swój sklep iternetowy, przyjdzie Ci się zmierzyć z kolejnymi wyzwaniami. Będzie do nich należało między innymi sposób prezentacji produktów, przygotowanie unikalnych opisów, czy profesjonalnych zdjęć produktowych. Wszystkie te działania mają kluczowe znaczenie przy pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarkach, zwiększaniu ruchu w sklepie i tym samym w zwiększaniu sprzedaży.

Na koniec należy wspomnieć o najważniejszym czyli o marketingu. To od dobrze prowadzonych działań marketingowych zależeć będzie wysokość dochodów jakie będzie przynosił sklep. Do działań tych należy wliczyć optymalizacja i pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (SEO), obecność w internetowych porównywarkach cenowych, prowadzenie prężnie działających kont w mediach społecznościowych, tworzenie wartościowych treści na stronie i blogu (video i content marketing) oraz obecność na tradycyjnym rynku reklamy. 

Działania marketingowe warto zaplanować już na etapie tworzenia strategii sklepu - uwzględniając je w opracowywaniu grupy docelowej, a także przy kreowaniu wizerunku marki.  
 

Wyślij zapytanie

Zapytaj o sklep internetowy dla Ciebie


wyślij zapytanie

lub zobacz ofertę tworzenia sklepów

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies. Więcej w Prywatności. Używamy Cookies

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Akceptuję politykę prywatności.