Jak założyć sklep internetowy

18 kwietnia 2016 DM
Od pomysłu do sprzedaży, czyli jak założyć sklep internetowy który sprzedaje, czyli jak osiągnąć sukces w e-commerce.

Jak założyć sklep internetowy

Myślisz o założeniu sklepu internetowego?

To świetny pomysł na nowy biznes lub rozwój obecnego biznesu. Handel elektroniczny rozwija się w kosmicznym tempie, a założenie sklepu jest dzisiaj wyjątkowo proste i szybkie.

Zakładanie sklepu internetowego wymaga, podobnie jak w przypadku innych biznesów, wykonania odpowiednich i koniecznych czynności.

O ile samo techniczne uruchomienie sklepu na serwerze w dzisiejszych czasach nie jest dużym problemem, o tyle zbudowanie dobrze prosperującego sklepu online to już nie lada wyzwanie.

Jednak nie wystarczy tylko dobry pomysł. Sklep internetowy jak każdy biznes wymaga dużo pracy i determinacji, ale to już zapewne wiesz. Najważniejsze, że większość potrzebnych umiejętności w zakresie uruchomienia i prowadzenia sklepu jesteś w stanie się nauczyć i zrobić samemu.

Kluczem do sukcesu będzie wyczucie zmieniających się trendów i dobry marketing. Jednak zanim zaczniesz liczyć zyski musisz przejść przez kilka niezbędnych etapów. No to zaczynamy.

​Pomysł na sklep

Jeżeli zastanawiasz się nad otworzeniem sklepu internetowego to prawdopodobnie masz już wizję tego, czym chcesz handlować, gdzie pozyskiwać i magazynować towar - jeżeli w ogóle zachodzi taka potrzeba.

Co chcesz sprzedawać

Jeżeli jeszcze nie wiesz co chcesz sprzedawać to poszukaj najpierw inspiracji w internecie czy w świecie realnym. Zobacz czym aktualnie żyje świat, co się kupuje, jakie są trendy, najlepiej w obszarze który Cię interesuje bo w nim odnajdziesz się najlepiej.

Tą wiedzę znajdziesz obserwując media społecznościowe czyli interesujące Cię profilu i grupy na Facebooku, Instagramie czy Youtube.

Persona

Kiedy już będziesz wiedział czym chcesz handlować, zastanów się do kogo chcesz kierować swoją ofertę.

 

Unikalny produkt to najlepszy sposób na biznes w sieci
 

Pomoże Ci w tym stworzenie persony. A kim jest persona?

Persona to jak najdokładniejszy zarys przedstawiciela grupy docelowej, do której chcemy kierowac naszą ofertę.

Persona to inaczej model naszego klienta - Twój idealny klient, a wraz z nim jego potrzeby i zachowania.

Im dokładniejszy obraz stworzysz tym lepiej poznasz swojego klienta i łatwiej będzie Ci do niego trafić z ofertą.

Analiza konkurencji

Kiedy pomysł na sklep jest już wykrystalizowany musisz - równie dokładnie jak przy tworzeniu profilu naszego konsumenta - przeprowadzić analizę konkurencji.

Rynek robi się co raz bardziej nasycony. Musisz się  wyróżniać, ale żeby to zrobić musisz wiedzieć z kim konkurujesz w swojej branży.

Przeprowadź analizę pod wieloma kątami: cena, prezentacja produktów, wygląd strony, działania marketingowe czy formy promocji i inne metody pozyskiwania klientów. Ta wiedza da Ci obraz branży, będziesz wiedzieć jakie działania podejmują najlepsi gracze i czy jest coś co możesz robić lepiej.

Pamiętaj, że konkurencja cenowa nie jest najlepszym pomysłem i często prowadzi do bankructwa. Dlatego musisz znaleźć inne sposoby wyróżnienia się na rynku.

Strategia

Stworzenie modelu biznesowego może okazać się pomocne w odpowiedzi na pytanie - jakie są nasze szanse na sukces?

Przemyśl strategię działania uwzględniając wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na Twoją działalność. przykładowo możesz przeprowadźic analizę SWOT, żeby dowiedzieć się jakie są Twoje silne i słabe strony, oraz szanse i ryzyka na rynku.

Zastanów się czy produkt, który chcesz sprzedawać jest na tyle dobry, żeby wyróżnić się wśród konkurencji.

Mając już gotową personę, spróbuj przebić się do grupy docelowej i przeprowadź ankietę wśród jej przedstawicieli. Przemyśl dokładnie jak będzie wyglądać logistyka sklepu. Czy potrzebny Ci własny magazyn czy skorzystasz z dropshippingu, który pozwala na wysyłkę towaru do klienta prosto z magazynu Twojego dostawcy, dzięki czemu obniżysz koszty działalności.

 

Dobra strategia pomoże Ci się wyróżnić na tle konkurencji
 

Obsługa klienta

Kolejną kwestią do przemyślenia jest obsługa klient. To jakich rozwiązań użyjesz będzie kluczowe w budowaniu satysfakcji klientów. W ostatnich latach mówi się, że to właśnie obsługa klienta jest najważniejszym czynnikiem konkurencyjności firm na rynku i trudno się z tą tezą nie zgodzić. Dzisiaj ten sam towar możemy kupić od wielu sprzedawców, ale wrócimy do z którego będziemy najbardziej zadowoleni.

Regulaminy i Polityka Prywatności

Sklep internetowy musi mieć transparentny regulamin, który jasno i wyraźnie określi do czego zobowiązany jest sprzedawca i jakie prawa przysługują konsumentowi. Regulamin to bardzo ważna sprawa, nie można go zrobić na zasadzie kopiuj wklej.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zlecenie jego wykonania firmie która się w tym specjalizuje.

Nazwa i domena

Wybór nazwy może się wydawać rzeczą błachą - ale nią nie jest. Wie o tym każdy kto próbował wymyślić nazwę, której domena jest dostępna na rynku pierwotnym.

Pamiętaj, że raz wybrana nazwa i jej domena pozostanie na lata. Jej wybór musi być dobrze przemyślany.

Nazwa powinna być relatywnie krótka i łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania.

Należy unikać nazw trudnych w zapisie oraz takich, które się źle kojarzą. Warto się zastanowić czy nazwa sklepu musi zawierać słowa kluczowe dla naszej branży, czy też nie - jak w przypadku np. firmy Apple produkującej elektronikę.

Tutaj znajdziesz więcej informacji o domenach internetowych a tutaj o rejestracji domeny i jakie rozszerzenie wybrać.

Formalności

Zakładanie sklepu internetowego od strony prawnej wygląda tak samo jak w przypadku sklepu stacjonarnego.

Aby legalnie prowadzić sklep internetowy musimy otworzyć działalność gospodarzą. Należy więc zarejestrowac firmę w odpowiednim urzędzie (miasta, gminy) lub poprzez stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest to obecnie stosunkowo proste i szybkie.

Kolejną rzeczą będzie pozyskanie numeru REGON w Głównym Urzędzie Statystycznym. Następnie należy udać się do Urzędu Skarbowego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i wybrać formę opodatkowania.

Konieczne będzie również zgłoszenie się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (ZUS), Państwowej Inspekcji Pracy. 

Z drobniejszych rzeczy pozostanie wyrobienie pieczątki i założenia konta firmowego w banku.

Trzeba pamięć również o podpisaniu umów z:

  • operatorem płatnosci online - np. Dotpay. PayU, Transferuj.pl, Przelewy24

  • firmą kurierską - InPost, DHL, DPD, GLS, UPS, Fedex

  • innymi firmami, z którymi będziesz współpracować.

Oprogramowanie sklepu

Do wyboru oprogramowania sklepu internetowego trzeba się będzie solidnie przygotować. Wybiera się je w końcu na kolejne kilka lat, a zmiana może powodować dodatkowe utrudnienia w działaniu sklepu i może wiązać się z kosztami i dużym nakładem czasu.

Pierwszym problemem jaki napotkamy przy wyborze oprogramowania będzie jego forma, rozwiązań jest kilka:

  • model SaaS - opłata abonamentowa za korzystanie z oprogramowania - płacisz miesięczny / roczny abonament

  • licencja na oprogramowanie - zakup bezterminowej licencji na sklep lub wdrożenie darmowego oprogramowania Open Source

  • model dedykowany - całe oprogramowanie jeworzone jest na indywidualne zamówienie.

Zastanów się nad modelem, który najbardziej pasuje do Twojej działalności i budżetu, a następnie poszukaj odpowiedniej firmy.

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-handlug dobrym rozwiązaniem może być sklep w modelu SaaS, czyli płatność w formie abonamentu, a jeśli zależy Ci na niezależności i chcesz mieć sklep na własność wybierz sklep w formie licencji.

Głównym minusem sklepu w modelu abonamentowym mogą być stałe miesięczne koszty utrzymania sklepu, a przy tańszych abonamentach również dodatkowe koszty naliczane jako prowizja od sprzedaży.

Z drugiej strony możemy rozważyć zakup sklepu w formie licencji - komercyjnej lub open source. W takim przypadku za sklep zapłacisz tylko raz i będzie on Twoją własnością.

Plusem rozwiązania jest możliwość rozwijania sklepu o dowolne funkcjonalności, w tym tworzenie rozwiązań niestandardowych dopasowanych do Twoich potrzeb, co w przypadku sklepu w modelu SaaS jest często niemożliwe lub bardzo drogie.

 

Pomyśl jakie oprogramowanie sprawdzi się w Twoim sklepie

Zanim dokonasz wyboru konkretnego oprogramowania odpowiednio się przygotuj. Pomyśl na jakich funkcjonalnościach Ci zależy. Zobacz jak prowadzi sklep konkurencja. Kiedy będziesz miał już gotową listę rzeczy, które chcesz uwzględnić w swoim sklepie internetowym przejdź do wyszukania oprogramowania spełniającego wszystkie interesujące Cię funkcjonalności.

Przetestuj każdy z wyselekcjonowanych systemów pod kątem panelu administracyjnego (back-end) i estetyki (front-end). Poznaj łączny koszt wdrożenia - od grafiki po programowanie istotnych dla Ciebie funkcji.

Sprawdź jakie są możliwości integrowania z zewnętrznymi systemami firm kurierskich, hurtowniami, porównywarkami cenowymi, narzędziami e-mail marketingowymi czy internetową księgowością. W razie gdybyś miał jakieś pytania skontaktuj się z obsługą klienta i wyjaśnij wszystkie nurtujace Cię problemy.

O czym warto pamiętać

  • Uruchamiając sklep internetowy pamiętaj, że stworzenie każdego stabilnego biznesu wymaga sporego nakładu pracy i czasu. Podobnie jest ze sklepem internetowym. Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość i patrzeć długofalowo. Efekty na pewno przyjdą, ale może to wymagać nawet kilku miesięcy systematycznej pracy.

  • Kiedy już zdecydujesz się na konkretne oprogramowanie i założysz swój sklep internetowy, przyjdzie Ci się zmierzyć z kolejnymi wyzwaniami. Będzie do nich należało między stworzenie unikalnej treści w postaci opisów kategorii, produktów czy wpisów na blogu.

  • Kolejną ważną rzeczą będą zdjęcia produktów. Klienci kupują oczami, dlatego zadbaj o profesjonalne zdjęcia. Nie tylko packshoty na białym tle, ale również zdjęcia pokazują produkty w naturalnym środowisku, czyli tzw. zdjęcia kontekstowe. Tutaj piszemy więcej o zdjęciach produktowych w e-commerce.

  • Na pewno słyszałeś, jak w dzisiejszych czasach ważne jest pozycjonowanie. Dzięki niemu Twój sklep może przyciągać potencjalnych klientów za darmo.
I teraz Cię zaskoczę.

Pozycjonowanie to nie żadna magia czy wiedza tajemna, ani też żadne tricki.

Tak naprawdę wystarczy, że Twój sklep będzie zrobiony na wysokim poziomie technicznym oraz będzie posiadał dużo wartościowych treści, które będą systematycznie dodawane.

To wszystko. Nie potrzebujesz korzystać z płatnego pozycjonowania, gdyż wysoką pozycję możesz zdobyć we własnym zakresie. Wystarczy podstawowa wiedza z zakresu SEO oraz trzymanie się kluczowych reguł jakie nimi rządzą. To prostszy niż się wielu wydaje, jednak wymagające pracy i dyscypliny, ale co najważniejsze dostępne dla każdego.  Tutaj zdobędziesz podstawową wiedzę z obszaru SEO i pozycjonowania.

  • Przy prowadzeniu sklepu internetowego obowiązują te same zasady marketingowe co w tradycyjnej sprzedaży. Czyli wciąż liczą się relacje międzyludzkie.
To, że sprzedajesz online nie znaczy że masz być anonimowy. Wręcz przeciwnie, powinieneś budować relacje ze swoją grupą docelową. I możesz to skutecznie robić dzięki mediom społecznościowym.

To obszar w którym możesz osiągnąć najwięcej, gdzie możesz wyprzedzić konkurencję nawet jesli ona dysponuje dużym budżetem i sztabem ludzi. Właśnie od działań budujących relacje będzie dużej mierze zależało powodzenie Twojego sklepu online i wysokość sprzedaży.  Media społecznościowe to potęga a Ty chcąc prowadzić biznes online musisz nauczyć się z nich korzystać. I co najważniejsze możesz to wszystko robić bez wydawania wielkich sum na kampanie marketingowe.
 

Bezpłatna konsultacja

skuteczne SEO

wyższy konwersja

tańszy marketing