Porzucanie koszyka przez klientów w sklepach internetowych - główne powody

Porzucanie koszyka w sklepie internetowymWydawać by się mogło, że sukcesem właściciela sklepu internetowego będzie moment kiedy użytkownik doda produkt do koszyka. Skoro dodał, to znaczy że produkt mu się podoba, cena jest konkurencyjna czyli chce kupić i na pewno kupi. Osiągnęliśmy sukces!

Niestety dodanie produktu do koszyka wcale nie oznacza że potencjalny klient sfinalizuje swoje zamiary zakupowe ponieważ przed nim jeszcze cała ostatnia prosta z koszykiem do kasy czyli etap składania zamówienia. Okazuje się, że do kasy dojeżdża tylko 25%, czyli 75% porzuca swój koszyk z różnych powodów!

Dlaczego tak się dzieje?




 

Główne powody porzucania koszyka

  1. Koszty dostarczenia produktu okazują się być zbyt wysokie - klient mógł zainteresować się asortymentem z powodu konkurencyjnej jego ceny. W momencie kiedy okaże się, że całościowy koszt (w który wliczona jest przesyłka) jest większy, może zrezygnować z transakcji.

    Niezwykle istotne jest zatem szczere podejście do klienta i informowanie go od początku jakie nakłady finansowe wiążą się z zakupami. Prędzej czy później dowie się, że oprócz ceny produktu musi ponieść koszty dostawy. Jeśli jednak cena odbiegnie od jego wcześniejszych oczekiwań może zniechęcić się do sklepu trwale i więcej już do niego nie wrócić. Będzie wolał dokonać zakupów u konkurencji, która na stronie prezentuje pełny opis całej transakcji i w czytelny sposób podaje od początku wszelkie koszty z zakupami związane.

  2. Zbyt długi proces dokonywania zakupów - transakcje w sieci należy upraszczać jak tylko można. Internauci przyzwyczajeni są do sprawnego poruszania się w Internecie i nie lubią tracić czasu na wypełnianie długich i skomplikowanych formularzy ani wielokrotne logowania. Zakupy w sieci maja tą przewagę nad tradycyjnymi, że pozwalają nam zaoszczędzić czas.

    Jeśli zatem zmuszamy poszczególne osoby do przedzierania się przez gąszcz formalności, musimy liczyć się z ich irytacją. W konsekwencji doprowadzić to może do opuszczenia koszyka w e-sklepie. Nawet klient, który już zdecydował się na konkretny produkt nie będzie tracił czasu na coś, co konkurencja umożliwi mu w znacznie bardziej prosty sposób.

  3. Utrata zaufania do sklepu - jeśli konsument zaniepokoi się określonym czynnikiem, może to przesądzić o jego rezygnacji z dokonywanej transakcji. Nie każmy zatem czekać klientom zbyt długo na odpowiedź na zadane zapytanie, dbajmy o profesjonalizm ich obsługi, kompletne opisy sprzedawanych przedmiotów.

    Unikajmy sytuacji w której firma zostanie oceniona jako nieprofesjonalna i nie szanująca klienta. Starajmy się traktować konsumentów tak, jak sami chcielibyśmy być przez sprzedawców potraktowani. Konieczne jest zamieszczanie na stronie www e-sklepu wszelkich informacji, które mogą być kupującemu potrzebne - zarówno tych dotyczących sprzedawanych towarów, jak i tych związanych z funkcjonowaniem sklepu, składaniem reklamacji, kontaktem czy formach płatności.

  4. Dodatkowa prowizja od wybranej przez konsumenta metody dokonania zapłaty za produkt - sklep internetowy powinien dawać możliwość wyboru korzystnej i wygodnej dla klienta metody płatności, bez konieczności ponoszenia przez niego opłat z tym związanych.

    Może się również zdarzyć, że konsumenci jedynie przeglądają ofertę sklepu i zapoznają się z opisem towaru, ale ostatecznie zakupy zrobić chcą w innym miejscu.

    Rezygnacja z finalizacji zamówienia może dotyczyć ponadto:

    1. niechęci do zarejestrowania się w sklepie internetowym (niektóre e-sklepy wymagają rejestracji, aby dokonać zakupu)

    2. zbyt długiego czasu ładowania się stron w e-sklepie (konsumenci najczęściej wchodzą wówczas do innego sklepu internetowego)

    3. kłopotów z nawigacją w serwisie

    4. niezdecydowania w zakresie podjęcia ostatecznej decyzji o zakupie (szczególnie widoczne jest to w przypadku kosztownych towarów)

    5. obawy przed bezpieczeństwem transakcji zawieranej w danym e-sklepie.

 

Jak ograniczyć problem porzucania koszyka

  1. Szanuj klienta i buduj zaufanie od pierwszych chwil jego pobytu w witrynie sklepu - dbaj o to, aby jego pierwsze wrażenie o firmie było pozytywne. Ma to związek nie tylko z prezentowaniem jasnej i czytelnej oferty, ale także wykonaniem estetycznej, profesjonalnej strony www e-sklepu.

  2. Maksymalnie upraszczaj formularze niezbędne do dokonania zamówienia. Zbieraj tylko te dane, które rzeczywiście będą niezbędne w zakresie zakupu i dostawy towaru.

  3. Informuj klienta od razu jaki będzie koszt zakupów - nie zapominaj o zaznaczeniu kosztu wysyłki. Klient te informacje powinien posiadać od początku, a nie dopiero w momencie podjęcia decyzji o płatności.

  4. Uprzedź klienta, że na każdym etapie może zrezygnować z zamówienia, poinformuj go z jakich części będzie składał się proces dokonania zamówienia i ile będzie mniej więcej trwał.

  5. Umieść koszyk w łatwo dostępnym i widocznym na stronie www miejscu.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Bartek marketing-automation.pl 2013-02-01
Często klient powróci do koszyka gdy mu się przypomni, że go porzucił, służy do tego specjalna funkcjonalność systemów klasy MA: http://marketing-automation.pl/marketing-automation-w-ecommerce/

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności