6 najbardziej popularnych narzędzi do e-marketingu

6 najbardziej popularnych narzędzi do e-marketinguE-marketing to szereg działań, wykorzystujących Internet do promowania firmy i jej działalności, a także dostosowania własnych usług i produktów do potrzeb potencjalnego klienta oraz wymagań rynku.

Aby dobrze zrozumieć sensu i specyfikę działań e-marketingowych konieczne jest poznanie podstawowych zagadnień marketingu internetowego, takich jak pozycjonowanie, e-mail marketing, Google AdWords, Content Marketing, Facebook Ads, Social Marketing, czy aukcje internetowe.





 

1. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www - dąży do osiągnięcia możliwie wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej, dla określonych fraz - słów kluczowych. Jest to niezwykle skuteczna i stosunkowo tania metoda działań reklamowych w Internecie. 

Dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce zdecydowanie zwiększamy swoje szanse na rynku - stajemy się widoczni i rozpoznawalni. Internauci najczęściej po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarce klikają tylko na klika pierwszych wyników. Od tego czy uzyskamy wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania zależy to czy potencjalny klient trafi na naszą stronę i zapozna się z ofertą. Może zdarzyć się tak, że nasza oferta będzie najbardziej konkurencyjna i wyjątkowo atrakcyjna, jednak jeśli nie dotrzemy z nią do potencjalnych klientów nie możemy liczyć na sprzedaż. 

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Każdy odwiedzający może być potencjalnym klientem, stąd niezwykle istotne dla e-marketingu jest dobre wypozycjonowanie strony dla określonych fraz i optymalizacja witryny.

Wysokie pozycje w wyszukiwarkach możemy osiągnąć sami poprzez zdobycie specjalistycznej wiedzy SEO, dostępnej w internecie lub zlecić te działania firmie zewnętrznej. Należy jednak pamiętać, że wysokie pozycje w wyszukiwarce nie zawsze mogą przekładać się na wzrost sprzedaży. Dlatego zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy na pozycjonowanie warto najpierw sprawdzić czy nasza strona jest gotowa na takie działania. Więcej na ten temat piszemy o tym w artykule - czy pozycjonowanie to najlepszy sposób na zwiększenie sprzedaży.

2. E-mail marketing

E-mail marketing - wykorzystuje pocztę elektroniczną w kwestiach marketingowych. Do podstawowych zadań marketingu e-mailowego należy komunikacja z klientami za pomocą poczty e-mail, tworzenie i analiza bazy mailingowej, przygotowanie trafiających do kontrahenta treści poszczególnych wiadomości, a  także zachęcanie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty proponowanej przez firmę.

W dłuższej perspektywie działania marketingowe odbywające się przy pomocy poczty elektronicznej wpływają na budowę zaufania klienta do firmy, a dodatkowo są stosunkowo niedrogim i prostym sposobem promocji.

Warto jednak unikać pewnych negatywnych aspektów przy kampanii e-mail marketingowej, aby nie zniechęcić do siebie klientów. Kwestiami niekorzystnie wpływającymi na relacje z kontrahentem będzie na pewno wysyłanie niechcianych wiadomości (SPAM).

Mailing powinien być zatem starannie przygotowany, a baza adresowa zdobyta zgodnie z dobrymi praktykami marketingu e-mailowego. W przeciwnym razie zamiast lojalności klienta uzyskamy jego irytację i zakwalifikowanie naszej firmy do grona przedsiębiorstwa narzucających się i nie szanujących prywatności innych osób.

O czym warto pamiętać:
  • należy dbać o swoją bazę mailingową, warto usuwać adresy nieaktywne i nieaktualne

  • w wysyłanych wiadomościach najlepiej nie używać słów promocja, obniżka itp. - takie maile są traktowane jako SPAM

  • przed rozesłaniem mailingu warto najpierw zrobić testy i rozesłać wiadomość do popularnych operatorów jak Gmail itp. i sprawdzić czy wiadomość nie trafia do SPAMu, a jeśli trafia należy skorygować treść mailingu, tytuł wiadomości itp.

  • należy dbać o wysoką dostarczalność maili oraz o względnie podobny ruch wysyłanych wiadomości z danego adresu IP - skoki w ilości wysyłanych maili może spowodować, że adres IP serwera trafi na czarną listę.
 

3. Google AdWords

Google AdWords - jest to najpowszechniejszy system płatnej reklamy w wyszukiwarkach (w Google). Za pomocą Google AdWords można samodzielnie utworzyć reklamę i osobiście dobrać słowa kluczowe powiązane z firmą i jej profesją. Omawiany system e-marketingowy umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google, a także na witrynach partnerskich. Reklama trafia do danej osoby w momencie, gdy ta poszukuje w wyszukiwarce internetowej produktów powiązanych z naszą działalnością. Wyświetla się jako swoisty boks reklamowy.

Ta forma działań e-marketingowych umożliwia dokładne określenie i zaplanowanie budżetu jaki zostanie poświęcony na działania reklamowe, a także weryfikację jakie elementy reklamy się sprawdzają, a jakie niekoniecznie.
 

Najważniejsze korzyści wykorzystania w działaniach promocyjnych firmy Google AdWords to:
  • witryna firmy wyświetla się osobom poszukującym informacji związanych z profilem firmy, trafia więc od razu do osób potencjalnie nią zainteresowanych

  • umożliwia całkowity nadzór nad prowadzonymi działaniami - firma decydująca się na nią sama decyduje jaki kształt reklama przybierze - jaki będzie jej ostateczny koszt, na stronach w jakim języku będzie się wyświetlała itp.

  • klient Google AdWords nie płaci za wyświetlanie reklamy, a za poszczególne kliknięcia. Można też zmierzyć dokładnie jej skuteczność. Pomiar trafności reklamy w systemie AdWords możliwy jest przy pomocy tzw. Wynik Jakości AdWords. Na ostateczny Wynik Jakości AdWords składają się takie składowe elementy jak np. Wynik Jakości na poziomie witryny czy też Wynik Jakości na poziomie kluczowych słów.
     

4. Content Marketing

Content marketing przez ostatnie lata stał się jednym z najważniejszych elementów nowoczesnego e-marketingu. Trudno sobie wyobrazić skuteczne pozycjonowanie bez wartościowych treści. Dzięki ogromnej popularności serwisów społecznościowych, a zwłaszcza Facebook'a, content czyli treści w różnej postaci mogą zostać wykorzystane do budowania świadomości marki, generowania leadów sprzedażowych czy ruchu na stronie. Coraz więcej marketerów zdaje sobie z tego sprawę i coraz więcej firm inwestuje w wartościowe treści.

Jakie treści są najbardziej popularne:

  • zdjęcia

  • video

  • wpisy na blogach

  • raporty

  • tutoriale

  • artykuły eksperckie

  • podcasty audio

  • podcasty video.


Przy tworzeniu treści warto również pamiętać o copywritingu. W obszarze marketingu internetowego przez copywriting będziemy rozumieli przede wszystkim pisanie tekstów na potrzeby określonej strony www (również dla stron, które dopiero powstają), a także przygotowywanie artykułów o konkretnej tematyce.

Content Marketing


Tworzenie unikalnych, wartościowych i zawierających określone słowa kluczowe tekstów określamy mianem SEO Copywritingu.

Copywriting SEO określić możemy jako swoistą technikę tworzenia tekstów - artykuły powinny być nie tylko atrakcyjne dla potencjalnego czytelnika i poprawnie zredagowane, ale również użyteczne pod względem pozycjonowania i optymalizacji określonej strony www.

SEO Copywriting to niezwykle istotna część e-marketingu i budowania wizerunku firmy w Internecie. Nie ma to nic wspólnego z kopiowaniem cudzych tekstów i bezmyślnym wstawianiem słów kluczowych. Takie praktyki mogą jedynie zniechęcić internautów i świadczyć o braku profesjonalizmu.

SEO Copywriting to ciekawa, unikalna i wartościowa treść, optymalna ilość słów kluczowych i właściwe redagowanie biorące pod uwagę aspekt pozycjonowania. Przy tworzeniu treści SEO warto wspomóc się narzędziami. Tutaj piszemy więcej o narzędziach wspomagających działania SEO copywritingu.

5. Facebook Ads

Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy. Aktualnie korzysta z niego miesięcznie 1,86 mld ludzi. Jednocześnie dysponuje największą bazą użytkowników, którą bardzo dobrze zarządza. Użytkownicy sami dostarczają informacji o sobie - czym się zajmują, co lubią, jak spędzają wolny czas. Jednym słowem Facebook dysponuje bardzo szczegółowymi informacjami, które marketerzy mogą wykorzystać na wiele sposobów.

Facebook Ad to zaawansowane narzędzie do tworzenia kampanii marketingowych kierowanych do sprecozywanej, ściśle określonej grupy odbiorców - tzw. audiences. Dzięki zaawansowanym narzędziom do targetowania możemy dokładnie określić grupę użytkowników do których chcemy dotrzeć m.in. płeć, wiek, obszar geograficzny, zainteresowania, zawód oraz wiele innych, technicznych parametrów. Dodatkowo możliwe jest tworzenie grup odbiorców zbliżonych do określonej grupy - Facebook uwzględnia parametry zdefiniowanej grupy i na tej podstawie szuka użytkowników o zbliżonych parametrach.

To nie koniec możliwości targetowania. Umieszczając na swojej stronie odpowiedni kod śledzenia - tzw. "pixel" jesteśmy w stanie budować grupy użytkowników którzy odwiedzili naszą stronę i kierować do nich reklamy w procesie tzw. "remarketingu".

Oprócz segmentacji użytkowników wśród dostępnych narzędzi mamy wiele rodzajów form reklamowych, które możemy wykorzystać tworząc przekaz do użytkowników. W zależności od celów naszej kampanii mamy do dyspozycji zwykłe posty czyli zdjęcia z tekstem, karuzele składające się z wielu postów, tworzone ze zdjęć animacje po klasyczne filmy video.

Dodatkowo Facebook pozwala na testowanie wielu form reklamowych ramach jednej kampanii oraz wielu reklam w ramach danej grupy.

Wszystkie te możliwości czynią z Facebook'a idealne miejsce do e-marketingu, które możemy wykorzystać do budowania świadomości marki, tworzyć grupę odbiorców na swoim fanpage'u czy generować leady przekierowując ruch do własnej strony.

6. Aukcje internetowe

Aukcje internetowe - związane są ze sprzedażą danego produktu przy pomocy określonej platformy aukcyjnej. W Polsce najpopularniejszą tego typu stroną jest serwis Allegro, ale w internecie jest więcej takich miejsc m.in. eBay czy Alibaba. Aukcje internetowe umożliwiają zakup przedmiotu lub usługi za pośrednictwem Internetu, w prosty sposób.

Marka Allegro i innych portali aukcyjnych jest bardzo rozpoznawalna a użytkownicy lubią korzystać z tych serwisów. Warto wykorzystać je nie tylko do sprzedaży produktów, ale także do zwrócenie uwagi na daną firmę czy markę. Aukcje internetowe to ważny kanał sprzedażowy od którego wielu użytkowników zaczyna swoją ścieżkę zakupową. 

Prezentacja produktu nawet wśród konkurencji w większości przypadków będzie bardzo dobrą strategią. Dodatkowo istnieje możliwość przekierowania ruchu z aukcji bezpośrednio na naszą stronę www, czyli jest to również narzędzie do generowania ruchu na stronie a przez to generowanie sprzedaży i promowanie naszej marki poprzez przekaz marketingowy poza aukcją.
 

7. Marketing wirusowy

Marketing Wirusowy (Viral Makreting) jest to element działań e-marketingu, który ma za zadanie stworzenie sytuacji, w której internauci sami rozpowszechniają między sobą wiadomości związane z firmą lub jej działalnością. Dzięki takim praktykom firma może dotrzeć do wielu osób w krótkim czasie i przy niskim nakładzie finansowym - ponieważ potencjalni klienci sami rozsyłają między sobą reklamę (często "ukrytą" pod fasadą zabawnego filmiku, ciekawego artykułu, wpadającego w oko zdjęcia, chwytliwego sloganu, a nawet wciągającej gry komputerowej).

Podsumowanie

Działania e-marketingowe mogą przebiegać na wielu płaszczyznach. Internet daje nam mnóstwo możliwości, wymusza jednak na nas również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się wymagań na rynku. Dynamicznie rośnie liczba osób, będących zwolennikami właśnie tej formy promocji firmy - nie tylko ze względu na stosunkowo niższe niż w przypadku tradycyjnej reklamy koszty, ale także sporą skuteczność oraz możliwość dokładnego mierzenia efektów i zwrotu z inwestycji.

To właśnie Internet w dzisiejszym świecie jest powszechnie stosowanym wśród przedsiębiorstw środkiem komunikacji, przekazu informacji oraz sposobem pozyskania klientów. Stosowna i profesjonalna reklama w Internecie jest niemal gwarancją zwiększenia przychodów firmy i jej rozpoznawalności, trzeba tylko wybrać te kanały które będą maksymalnie skuteczne w naszej branży.

Sprawdź co możemy zrobić dla Ciebie

wyślij zapytanie

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Your Dressing Room - Twoja-Przebieralnia.pl 2013-01-02
Bardzo ciekawy i przydatny artykuł
Cytuj marketing-automation.pl 2013-02-01
Już niedługo proporcję ulegną zmianie. Wzrośnie znaczenie systemów rekomendacji, systemów Marketing Automation i zintegrowanego content marketingu

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Używamy Cookies. Więcej w Prywatności. Używamy Cookies

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności