8 kluczowych zasad e-brandingu - na co zwrócić uwagę

25 czerwca 2012 Agnieszka
E-branding to pozytywne kreowanie wizerunku marki w Internecie. Wydaje się nam że wiemy jak to robić jednak czasami zapominamy o tych najważniejszych. Sprawdź o których warto pamiętać!

8 zasad e-branding'u

E-branding określić możemy jako kreowanie pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Dla firm funkcjonujących w sieci znajomość zasad e-branding'u i umiejętność ich zastosowania to klucz do zdobycia i utrzymania szerokiej grupy klientów.

Jak wiadomo wiąże się to z licznymi korzyściami finansowymi i przewaga konkurencyjną na rynku – a na tym zależy zarówno przedsiębiorstwom funkcjonującym w rzeczywistości wirtualnej, jak i tradycyjnej. W Internecie ważniejsze od tego czy prowadzimy małą czy też dużą firmę jest to, jak jest ona postrzegana przez internautów, jakie wywołuje skojarzenia oraz jaki nacisk kładzie na efektywną komunikację z konsumentami. 

Aby skutecznie promować firmę i budować pozytywny wizerunek marki w sieci warto poznać kilka następujących zasad:

  1. Określ do jakiej grupy odbiorców adresowane są działania – jeśli nie mamy sprecyzowanego obszaru targetowania, działania stają się chaotyczne i niedostosowane do potrzeb odbiorców. Jak powszechnie wiadomo – jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

    Jest w tym sporo prawdy również w zakresie określania specyfiki grupy do której kierujemy nasza aktywność. Musimy zdać sobie sprawę z tego, kto najczęściej przejawia zainteresowanie naszymi produktami, oraz podjąć próbę zbadania jakie kroki należy podjąć, aby trafić do innych (pożądanych przez nas) odbiorców.  Niezwykle istotne będą w tym zakresie badania upodobań konsumentów, najczęstszych wyborów. Ciężko również byłoby stworzyć optymalny plan marketingowy firmy, bez zorientowania się do jakiej grupy docelowej jest kierowany.

  2. Zdaj sobie sprawę z istoty nazwy swojej domeny – nazwa domeny powinna być naszym sprzymierzeńcem, ułatwiającym odszukanie firmy w sieci. Dobrze byłoby, aby zawierała w sobie nazwę przedsiębiorstwa lub nawiązywała do niego – nie trudno wtedy o szybkie skojarzenia z firmą. Istotny jest także wybór rodzaju domeny – inna będzie ona dla firm, którym zależy jedynie na rynku krajowym, a inna dla tych, które liczą na ekspansje poza granice państwa.

    Nazwa domeny powinna być dopasowana do rodzaju serwisu który pod nią funkcjonuje. Dla serwisu firmowego powinna zawierać nazwę firmy natomiast dla serwisu typu landing page ważniejsze będzie aby domena zwierała nazwę kampanii marketingowej, promocji lub słowa kluczowe, które ułatwią pozycjonowanie serwisu. W przypadku nowych marek ważne aby nazwa była łatwa do zapamiętania.

  3. Dowartościuj klienta, pokaż mu, iż jest dla firmy ważny – konkurencja na rynku internetowym jest bardzo duża i nierzadko firmy proponują podobnej klasy produkty czy usługi. Można zatem zachęcać klienta do skorzystania z usług danej firmy dodatkowymi profitami. Nie wystarczy ponieść nakładów związanych z reklamą kierowaną do konsumenta, konieczne jest podkreślenie indywidualnego podejścia do niego i chęci podjęcia długotrwałej współpracy. Pomocne będzie w tym zakresie funkcjonowanie profesjonalnego biura obsługi troszczącego się o konsumenta, a także różnego rodzaju upominki za dokonanie zakupów czy też rabaty związane z długookresową współpracą.

  4. Dbaj o wygląd strony i aktualność zamieszczanych na nią treści – jak wiadomo ocena w Internecie dokonuje się głównie za pomocą zmysłu wzroku. Wzrok klasyfikuje bardzo szybko – albo do grupy interesującej, albo nie wartej zainteresowania. To jakie strona internetowa zrobi pierwsze wrażenie na internaucie, może znacznie przyczynić się do jego późniejszego zainteresowania firmą i jej asortymentem. Wygląd strony to jednak nie tylko korzystna dla oka kolorystyka, ale także odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów, czytelność wpływająca na szybkość odnajdywania interesujących klienta informacji, a także nowoczesny i wyróżniający się styl. Kolejnym czynnikiem obok wyglądu strony, który wpływa na to jak firma (a w związku z tym i marka) jest postrzegana jest uaktualnianie witryny na bieżąco. Jeśli internauta zobaczy nieaktualne treści, może pomyśleć, że firma tak samo traktuje klientów jak swoją stroną – leniwie i nieprofesjonalnie. Dodawanie aktualnych treści i weryfikowanie dotychczasowych jest zatem konieczne, jeśli chcemy zbudować z klientem stałe więzi i wzajemne zaufanie.

  5. Dbaj o jakość swojego asortymentu – proponować klientom należy produkty dobre jakościowo i opisane zgodne ze stanem faktycznym. Dobry opis marketingowy jest jak najbardziej wskazany, ale naginanie faktów już niekoniecznie. Jakość oferowanych towarów jest bardzo ważna w zakresie utrzymywania długofalowych relacji biznesowych. Nawet jeśli skusimy klienta reklamą, a rozczaruje się produktem – na dłuższą metę nie pozostanie nam wierny. Dbać należy zatem o to, aby w parze z odpowiednią kampanią promocyjną w sieci szły wysokiej klasy produkty i usługi. Ważny jest ponad to odpowiedni opis oferowanych towarów – powinien być oryginalny, wyczerpujący i odpowiadający na większość potencjalnych pytań konsumentów.

  6. Doceń marketing wirusowy jako niezwykle skuteczne narzędzie reklamy – każdy przedstawiciel e-biznesu może być dumny, gdy klienci rekomendują jego produkty i wyrażają na temat polityki jego firmy same pozytywne opinie. Nie tylko tworzy to obraz profesjonalnego przedsiębiorstwa, ale także przyciąga innych konsumentów. Reklama firmy słyszana z ust przyjaciela czy znajomego wydaje się nam zazwyczaj bardziej godna zaufania, niż ta standardowa – na przykład banerowa.

  7. Badaj opinie konsumentów na temat firmy i wykorzystuj rady w praktyce – umiejętne wsłuchanie się w potrzeby klientów z pewnością wpłynie na zainteresowanie usługami i produktami firmy. W dobie ogromnej konkurencji tylko firmy, które nadążają za zmieniającymi się potrzebami grupy do której kierują swój asortyment, mają szansę na ekspansję i zdobycie  uznania. Zdanie klienta i jego opinie nie tylko powinny być z uwagą wysłuchane, ale także odpowiednio wykorzystane.

  8. Stosuj techniki reklamowe i dbaj o widoczność firmy w sieci – reklama jest bardzo istotnym aspektem funkcjonowania firmy w Internecie i bez niej ciężko byłoby dotrzeć do grupy docelowej. Pamiętajmy zatem o jej sile i dobierzmy taką strategię e-marketingową, która pozwoli nam zaistnieć i wyróżnić się na tle konkurencji. Więcej o e-marketingu przeczytasz w artykule o 6 najbardziej popularnych narzędziach do e-marketingu.


Skuteczne budowanie wizerunku marki to nie tylko wstawienie bannera na określoną stronę, czy optymalizacja strony internetowej. Owszem – jest to ważne, ale prawdziwie zadowalający efekt przyniesie dopiero w połączeniu z innymi technikami promocji i skierowaniu uwagi na potrzeby klienta.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie