Nieuczciwa konkurencja - przykłady i jak z nią walczyć

19 marca 2013 Agnieszka
Marketing można prowadzić na wiele sposobów, również w sposób nieuczciwy. Przykłady działań nieuczciwej konkurencji oraz jak z nią walczyć.

Nieuczciwa konkurencja

Nieuczciwa konkurencja to aktywność niezgodna z przepisami prawa oraz powszechnie akceptowanymi w społeczeństwie normami. Zagraża ona nie tylko innym przedsiębiorcom, ale także poszczególnym klientom. 

Handel elektroniczny oraz aktywność poszczególnych działalności gospodarczych w Internecie jest nadzorowana przez przepisy prawa. Konieczne jest systematyczne zwalczanie wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji i promowanie zachowań zgodnych z zasadami netykiety internetowej.

Symptomy nieuczciwej konkurencji w Internecie

Przede wszystkim działaniem niezgodnym z prawem będzie wprowadzanie klienta w błąd. zarówno podawanie informacji nieprawdziwych jak i naginanie rzeczywistości jest zdecydowanie zabronione i może spotkać się z określoną karą i konsekwencjami. Nieuczciwą konkurencją będzie także rejestracja domen wprowadzająca  w błąd internautę bardzo podobną do konkurencyjnej firmy nazwą. 

Należy wystrzegać się ponad to naruszania tajemnicy innej firmy, kopiowanie pomysłów, fałszywych oskarżeń względem innego przedsiębiorstwa oraz zakazanych reklam. Za czyn niezgodny z prawem zostanie uznane także celowe utrudnianie dostępu do rynku oraz inne nieuczciwe i wprowadzające klientów oraz przedsiębiorców w błąd działania.

Czego możemy oczekiwać jeśli nasze dobre imię zostanie naruszone przez nieuczciwą konkurencję

  • Zaprzestania niezgodnych z prawem działań i usunięcia efektów naruszeń, które nas dotyczą.

  • Naprawienia wyrządzonej szkody.

  • Udostępnienia korzyści uzyskanych w sposób naruszający przepisy prawa.

  • Jeśli czyn dotyczący nieuczciwej konkurencji był zawiniony możemy domagać się przyznania kwoty pieniężnej na określone cele społeczne.

Przykłady nieuczciwej konkurencji w sieci

Meta-tagging - jest to stosowanie nie swoich znaków chronionych lub oznaczeń wyróżniających i zapisywanie ich pod postacią języka HTML albo XHTML. Przez takie działania znaki stają się identyfikowane w wyszukiwarce, ale nie są zauważalne dla internautów odwiedzających określoną stronę. Takie nieuczciwe zachowania są nierzadko stosowane w zakresie pozycjonowania stron www. Skutkują one wprowadzeniem potencjalnego internauty poszukującego informacji w wyszukiwarce w błąd i przekierowaniem do strony, która nie wiąże się z zagadnieniami, których on poszukuje.

SPAM - kolejną formą nieuczciwej konkurencji będzie przesyłanie SPAM-u. Są to wiadomości adresowane do internautów, którzy nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie. Są to więc przekazy niechciane i wysyłane niezgodnie z prawem i netykietą internetową. SPAM to praktyki, które szkodzą nie tylko klientom, ale również samej firmie, która decyduje się na takie niekorzystne działania. Wywołuje bowiem irytację internautów i skutecznie zniechęca do określonego przedsiębiorstwa.

Piractwo domenowe - wiąże się z rejestrowaniem domen, które zawierają znaki towarowe innych firm, aby później proponować sprzedaż domeny instytucji, która wiąże się z daną marką czy oznaczeniem. Sprzedaż proponowana jest oczywiście po zawyżonych cenach. Jeśli wykupienie domeny ze znanym znakiem towarowym jest celowe i wykonane z premedytacją - możemy je uznać za czyn nieuczciwej konkurencji. Piractwo domenowe określane jest zamiennie mianem cybersquattingu.

Niewłaściwe wykorzystanie linków i hiperlinków - działania te najczęściej mają za zadanie wprowadzenie internauty w błąd, wykorzystanie renomy innej firmy poprzez sprawianie wrażenia współpracowania z nią czy też używanie linków w taki sposób, aby pozbawić wiarygodności naszą konkurencję.

Rozwój przedsiębiorczości w Internecie wiąże się nie tylko z szeregiem pozytywnych czynników, ale niestety również z zagrożeniami. Tak jak praktycznie w każdym aspekcie życia ludzi, również tutaj pojawiają się "czarne owce", które próbują zaistnieć kosztem innych podmiotów. 

Z pewnością do takich osób zaliczymy jednostki, które podejmują działania zakwalifikowane do czynów nieuczciwej konkurencji. Łamią one nie tylko akceptowane przez większość internautów normy społeczne, ale również naginają przepisy prawa. Firmy internetowe powinny na bieżąco kontrolować działania konkurencji i interesować się nimi, aby sprawdzać, czy nie próbują oni zaszkodzić ani zdyskredytować konkretnego przedsiębiorstwa.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie