Pierwsze wrażenie w internecie - jak sprawić by było pozytywne

16 czerwca 2012 Agnieszka
Pierwsze wrażenie w realu jest niezwykle istotnym czynnikiem powodzenia nie tylko w biznesie. W internecie również warto wykorzystać to zjawisko na swoją korzyść i kreować jak najlepsze pierwsze wrażenie.

Pierwsze wrażenie w Internecie

Obraz związany z pierwszym wrażeniem jest naznaczony emocjonalnie, dlatego bardzo długo utrzymuje się w głowach poszczególnych ludzi i determinuje nierzadko ich zachowanie względem drugiej osoby. Pierwsze wrażenie może być tylko jedno – dlatego niezwykle istotne jest, aby właśnie przy pierwszym kontakcie wypaść dobrze i w związku z tym zbudować pozytywny wizerunek siebie.

Pierwsze wrażenie to niezwykle istotna kwestia kontaktów międzyludzkich – zarówno tych bezpośrednich, jak i tych za pośrednictwem Internetu. Inna oczywiście będzie specyfika styczności twarzą w twarz, gdzie na początku oceniamy zazwyczaj przede wszystkim wygląd i zachowanie, a inna styczności w sieci, gdzie pierwsze wrażenie może opierać się na ocenie przeczytanego e-maila, analizie określonej witryny, czy też spostrzeżeniach związanych z prowadzoną on-line rozmową. Nie mniej jednak to właśnie pierwsze wrażenie w znaczny sposób wpływa na to jaki obraz o danej firmie, osobie czy sytuacji ukształtujemy sobie w podświadomości.

Pierwsze wrażenie w realnym świecie

W kontakcie bezpośrednim z pewnością niewątpliwe znaczenie przy ocenie pierwszego kontaktu ma mowa ciała, na którą składa się zarówno postawa, umiejętność aktywnego i uważnego słuchania, jak i utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą. Oprócz tego istotne będzie to w jaki sposób mówimy – ton naszego głosu, wbrew pozorom, może się okazać ważniejszy od treści naszej przemowy. Ważniejsze zatem od tego co mówimy jest to, w jaki sposób mówimy. Błędne byłoby jednak stwierdzenie, że treści, które mamy do przekazania nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, że mają. Nie mniej jednak bardziej istotna jest nasza postawa i intonacja.

Jak zrobić pozytywne pierwsze wrażenie

Oczywiście nie można podać tutaj jednoznacznej recepty, ponieważ inne kwestie będą istotne w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej w sprawie pracy, a inne w trakcie spotkania typowo prywatnego.

Warto zwrócić uwagę na:

  • odpowiedni do określonej sytuacji ubiór (inaczej ubieramy się na spotkanie służbowe, inaczej na spotkanie z przyjaciółmi, a jeszcze inaczej na uroczystą kolację w gronie rodzinnym)

  • spokojny i miły głos, uśmiech, uprzejmość z pewnością są aspektami, które w pozytywnym zakresie wpływają na postrzeganie danej osoby

  • warto pamiętać, że mowa ciała ma bardzo duże znaczenie podczas wytwarzania obrazu o nas – nie tylko zatem treść naszej wypowiedzi, ale również intonacja, uważne słuchanie i kontakt wzrokowy będzie miał korzystny wydźwięk.
     

Warto również zawsze przychodzić punktualnie na umówione spotkania, a jeśli to możliwe, odpowiednio się do nich przygotować (na przykład poprzez zdobycie informacji na temat naszego rozmówcy, partnera biznesowego czy kluczowego klienta).

Pierwsze wrażenie w Internecie

Warto uświadomić sobie, że pierwsze wrażenie dotyczy nie tylko styczności bezpośrednich z innymi osobami. Również w cyberprzestrzeni wyrabiamy sobie skojarzenia i nastawiamy się w określony sposób w ciągu kilku pierwszych minut kontaktu – czy to z daną osobą, czy tez portalem lub witryną firmy.

W Internecie niezwykle istotny jest nasz sposób pisemnej wypowiedzi – możemy być bowiem oceniani na podstawie tego co i w jaki sposób piszemy. Jeśli prowadzimy firmę internetową – potencjalni klienci z pewnością w ciągu kilku minut (a być może i sekund) pobytu w witrynie firmowej ocenią, czy przedsiębiorstwo jest warte zainteresowanie czy też nie.

Dlatego tak istotne jest umiejętne wykonanie strony internetowej określonej instytucji, a także inne działania marketingowe, zachęcające potencjalnych kontrahentów do zainteresowania się danym przedsiębiorstwem. Na nic przyda się bowiem budowanie wizerunku firmy, jeśli kwestie wpływające na pierwsze wrażenie (na przykład bardzo nieczytelna strona internetowa z licznymi błędami ortograficznymi czy stylistycznymi) będą miały wydźwięk negatywny. W przypadku firm internetowych równie ważne jest pierwsze wrażenie w aspekcie kontaktu e-mailowego.

Jeśli osoba zainteresowana przedsiębiorstwem spotka się z miłą i szybką obsługą, wyczerpującymi informacjami i zadowalającą formą listu – jest szansa, że zdecyduje się na zakup określonych produktów lub usług. Jeśli jednak rozczaruje się negatywnie, ciężko będzie zmienić obraz firmy ukształtowany przy pierwszym wrażeniu.

Na postrzeganie i reakcje z tym związane wpływa wiele czynników – emocje, doświadczenia życiowe, skojarzenia z podobnymi zachowaniami  czy też cechami. Warto uświadomić sobie jak istotne jest pierwsze wrażenie w kontaktach międzyludzkich i życiu zawodowym i podjąć próbę interpretacji swoich emocji, zachowań, postaw – tak, aby świadomie budować swój wizerunek w kontaktach z innymi ludźmi.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie