Podstawy pozycjonowania: White i Black Hat SEO - podstawowe różnice

White Hat i Black Hat SEO - podstawowe różniceWśród metod pozycjonowania oraz działań SEO wyróżnić możemy te, które zgodne są z zasadami etyki - zgodne z wytycznymi Google (white hat SEO) oraz te, które określa się jako niedozwolone (black hat SEO).

Każda firma, która oferuje usługi związane z pozycjonowaniem na pewno te techniki zna, jednak nie każda firma zlecająca tego rodzaju usługi jest ich świadoma. W końcu gra idzie o dużą stawkę bo w najgorszym przypadku do wygrania jest nawet usunięcie z indeksu Google, zatem firma zlecająca pozycjonowanie własnej strony powinna się z tą tematyką zapoznać aby być świadoma ewentualnych zagrożeń.






 

White Hat SEO

White Hat SEO - to pozycjonowanie strony, kierujące się powszechnie akceptowanymi zasadami. Opiera się na takich działaniach, które sprawią, że określona witryna oprócz atrakcyjności dla internautów, będzie również atrakcyjna dla robotów znajdujących się w wyszukiwarkach internetowych. Istotną cechą pozycjonowania zgodnego z zasadami etyki jest to, że zdecydowanie wyklucza ono stosowanie metod spamerskich i kładzie nacisk na to, aby zainteresować swoimi treściami potencjalnego internautę.

Dobrze przygotowana strona ma możliwość zyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce dzięki temu, że osoby zainteresowane jej treścią będą sobie nawzajem polecały stronę i pozytywnie ją opiniowały. Można zatem powiedzieć, że white seo cechuje profesjonalizm działania i wieloaspektowe ujęcie.
 

Do metod etycznego pozycjonowania zaliczymy takie metody jak:
  • stosowanie wymiany linków i banerów z serwisami o podobnej tematyce

  • zoptymalizowany kod strony

  • unikanie elementów nawigacyjnych w JavaScript lub Flash

  • wykorzystywanie adresów tekstowych.
     

Black Hat SEO

Black Hat SEO - terminem tym określa się zakazane i nieakceptowane powszechnie techniki dotyczące pozycjonowania stron w Internecie. Black Hat SEO to złe praktyki pozycjonowania, które mogą spotkać się z określoną karą - założeniem filtru a nawet wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki. Założenie filtru to stosunkowo łagodna kara za stosowanie black hat SEO i wiąże się z obniżeniem pozycji strony w wynikach pozycjonowania na daną frazę czy domeny na określone słowa kluczowe.

Filtr usuwany i ściągany jest automatycznie, a powodem jego zastosowania jest często zbyt szybkie zdobywanie linków oraz łamanie Wytycznych Google dla Webmasterów.

Bardziej dotkliwą karą za nieetyczne metody pozycjonowania jest wykluczenie z indeksu wyszukiwarki. Popularnie zjawisko to określane jest jako ban, a skutkuje tym, że określona strona nie będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwarki na wpisywane zapytania. Dodatkowe konsekwencje zbanowania strony to brak zaindeksowanych podstron oraz wyników na zapytanie o status domeny, a także brak wartości Page Rank.
 

Czy można pozbyć się założonego bana

Teoretycznie jest to możliwe. Należy usunąć przyczynę, która wpłynęła na zastosowanie kary. W dalszej kolejności należy zgłosić wniosek o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia i przywrócenie strony do indeksu. Zlikwidowanie bana może okazać się jednak bardzo czasochłonne i skomplikowane.
 

Za jakie Black Hat SEO strona może zostać ukarana

Wśród technik związanych z black SEO wyszczególnia się przede wszystkim cloaking oraz nielegalne działania związane ze słowami kluczowymi:

  • cloaking - polega na prezentowaniu odmiennych treści witryny robotom wyszukiwarki, a odmiennych internautom. Jeśli oszustwo zostanie wykryte, określona strona może nawet zostać usunięta na trwałe z indeksu wyszukiwarki. Wśród podstawowych rodzajów cloakingu wyróżnić można: IP Agent Cloaking, P i User Agent Cloaking, User Agent Cloaking, Session Cloaking, Referral Cloaking, JavaScript Cloaking, Encrypted Cloaking, Flash Redirection.

  • spamowanie - to termin szeroki, który rozwiniemy szerzej w kolejnych artykułach. Jedna z głównych metod to nadmierne nagromadzenie określonych słów kluczowych czy ukrywaniu słów kluczowych (na przykład stosowanie tła w tym samym kolorze co zamieszczane treści) oraz wpisywanie słów kluczowych nie związanych z treścią strony.
     

Czego unikać optymalizując stronę

  • Ukrywania linków

  • Cloakingu

  • Posiadania identycznych treści na kilku podstronach (powielanie treści)

  • Zamieszczania treści zabronionych przez prawo

  • Bezmyślnego kopiowania i wklejania tekstu z innych witryn

  • Unikanie tworzenia stron całkowicie opartych na technice Flash. Animacje należy zamieszczać tylko tam, gdzie będzie to konieczne

  • Przesycania strony określonymi słowami kluczowymi. Teksty powinny być ciekawe i pisane atrakcyjnym językiem - dla ludzi, a nie dla robotów

Pozycjonowanie powinno być skutkiem ubocznym treści, która ma służyć przede wszystkim internautom - treści należy ponad to rozdzielać na różne podstrony, powinny być one ze sobą powiązane.
 

Jak wybrać firmę do optymalizacji SEO

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na stosowane przez nią metody optymalizacji. Nie bez znaczenia będzie również to jak wygląda strona internetowa firm proponujących pomoc w pozycjonowaniu - czy wygląda profesjonalnie, czytelnie, trzyma się standardów sieciowych i funkcjonuje poprawnie, czy też widać na niej liczne błędy i  niedociągnięcia. Pomocne będą także opinie innych klientów firmy na temat proponowanych przez nią usług. Referencje i komentarze potrafią powiedzieć bardzo dużo o firmie świadczącej usługi w branży internetowej.

Na optymalizację i pozycjonowanie serwisu wpływa wiele czynników - od tych na które mamy wpływ (jak na przykład wewnętrzna budowa serwisu) aż po te, które są od nas niezależne (zaliczamy tu chociażby działania dotyczące aktywności konkurencji). Warto jednak pamiętać, że warto postępować z zgodnie z zasadami etycznego pozycjonowania - white hat SEO gdyż próba oszukiwania Google z dużym prawdopodobieństwem skończy się wyrzuceniem strony z wyszukiwarki, to tylko kwestia czasu, a ostatnio przekonało się o tym już bardzo wiele osób po wprowadzeniu aktualizacji algorytmu Panda i Pingwin.

Na wiele czynników mamy wpływ i warto je wykorzystać na naszą korzyść. Do kwestii zależnych od nas i wpływających na wyniki wyszukiwania zaliczymy z pewnością: treści zamieszczane na stronie, odnośniki zamieszczane na stronie, ilość i sposób prezentowania słów kluczowych, to jak długo domena już funkcjonuje oraz jaka jest jej nazwa. Nie bez znaczenia będzie ponad to hosting, IP serwera czy też struktura strony internetowej.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

TOP10 w Google w 2 miesiące - case study

Studium przypadku jak w dwa miesiące udało nam się zdobyć stabilną pozycję dla frazy zwracającej ponad 55 mln stron, nie wydając przy tym złotówki na płatne linki czy katalogi.

Strona powitalna - czy i kiedy ma sens

Często nas kusi żeby na naszej stronie umieścić stronę powitalną z naszym logo, wyborem wersji językowej, efektownym banerem i oczywiście powitaniem internauty. Czy strona powitalna ma sens?

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności