Podstawy pozycjonowania: White i Black Hat SEO - podstawowe różnice

White Hat i Black Hat SEO
Wśród metod i sposobów pozycjonowania oraz działań SEO wyróżnić możemy te, które zgodne są z wytycznymi Google (white hat SEO) oraz te, które określa się jako niedozwolone (black hat SEO).

Każda firma, która oferuje usługi związane z pozycjonowaniem na pewno te techniki zna, jednak nie każdy kto zleca pozycjonowanie swojej strony jest ich świadomy, a
gra idzie o dużą stawkę, bo w najgorszym przypadku pozycjonowana strona może zostać usunięta z indeksu Google.

Zatem zlecając pozycjonowanie własnej strony powinieneś zapoznać z najważniejszymi technikami pozycjonowania, tak na wszelki wypadek.

Ale zacznijmy od podstaw.
 

Pozycjonowanie - co to takiego

Pozycjonowanie to działania mające na celu podniesienie pozycji strony www w wynikach wyszukiwania dla konkretnego zapytania - tzw. frazy kluczowej. Fraza może składać się z jednego wyrazu - słowa kluczowego, lub wielu słów.

Ponieważ większość ruchu w internecie zaczyna swoją drogą w Google, każdy kto chce czerpać korzyści z internetu powinien robić wszystko, aby jego strona znalazła się możliwie jak najwyżej w wynikach, najlepiej wśród pierwszych 10 stron czyli tzw. TOP10.

Po zmianach algorytmów Google w ostatnich latach zdobycie wysokich pozycji nie jest już tak proste jak kiedyś. Wyszukiwarka stała się bardziej wymagająca i mniej podatna na stosowane wcześniej sztuczki.

Dziś nie wystarczy już strona z upchanymi słowamy kluczowymi gdzie popadnie. Nie wystarczy również milion linków ze śmieciowych stron na Wordpressie z automatycznie generowaną treścią czy z katalogów do których nikt nie zagląda.

 

Indeks - ranking wyników Google

Indeks to inaczej lista stron wyświetlana w wyszukiwarce dla danego zapytania. Lista wszystkich stron tworzy ranking.

Przy tworzeniu rankingu Google bierze pod uwagę wiele czynników, które są częścią bardzo złożonego, cały czas rozwijanego algorytmu.

Nikt tak naprawdę nie wie jakie są to czynniki i jaką mają wagę, gdyż jest to największa tajemnica Google.

Oficjalnie wiadomo, że Google chce być jak najbardziej obiektywnym przy konstruowaniu indeksu i nikt i nic nie może wpływać bezpośrednio na pozycję danej strony - nie można np. kupić lepszej pozycji.

Wielu specjalistów Google cały czas pracuje nad algorytmem indeksującym dodając jedne i wykluczając inne czynniki, które np. stały się sposobem nadużywanym przez pozycjonerów do sztucznego windowania pozycji stron.

W taki sposób wykluczono np. dane Meta Keywords, które obecnie nie wpływają na pozycję strony w rankingu, a które jeszcze kilka lat temu były bardzo ważne i które często nadużywano.

Należy mieć świadomość, że Google publikuje oficjalne wytyczne dla webmasterów, z których można dowiedzieć się podstawowych informacji jakich sztuczek nie wolno stosować i na co zwracać uwagę.
 

White Hat SEO

White Hat SEO - to pozycjonowanie strony zgodne z wytycznymi Google, kierujące się akceptowanymi zasadami.

Opiera się na takich działaniach, które sprawią, że określona witryna oprócz atrakcyjności dla internautów, będzie również atrakcyjna dla robotów znajdujących się w wyszukiwarkach internetowych.

Istotną cechą pozycjonowania zgodnego z zasadami etyki jest to, że zdecydowanie wyklucza ono stosowanie metod spamerskich i kładzie nacisk na to, aby zainteresować swoimi treściami potencjalnego internautę.

Dobrze przygotowana strona ma możliwość zyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce dzięki temu, że osoby zainteresowane jej treścią będą sobie nawzajem polecały stronę i pozytywnie ją opiniowały. Można zatem powiedzieć, że white hat seo to profesjonalne działanie, które przynosie stabilne efekty w dłuższej perspektywie.
 

Do metod etycznego pozycjonowania zaliczymy:
  • optymalizowanie techniczne kodu strony pod względem np. szybkości ładowania strony, cachowania treści
  • optymalizacja treści pod względem stosowania nagłówków H oraz prezentacji treści w sposób użyteczny dla użytkowników
  • unikanie elementów Flash oraz ograniczenie obiektów Java Script
  • optymalizacja struktury i linków URL
 

Black Hat SEO

Black Hat SEO - terminem tym określa się zakazane i nieakceptowane powszechnie techniki dotyczące pozycjonowania stron w Internecie.

Black Hat SEO to złe praktyki pozycjonowania, które mogą spotkać się z określoną karą - założeniem filtru a nawet wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki. Założenie filtru to stosunkowo łagodna kara za stosowanie black hat SEO i wiąże się z obniżeniem pozycji strony w wynikach pozycjonowania na daną frazę czy domeny na określone słowa kluczowe.

Filtr usuwany i ściągany jest automatycznie, a powodem jego zastosowania jest często zbyt szybkie zdobywanie linków oraz łamanie wytycznych Google dla Webmasterów.

Bardziej dotkliwą karą za nieetyczne metody pozycjonowania jest wykluczenie z indeksu wyszukiwarki.

Popularnie zjawisko to określane jest jako ban, a skutkuje usunięciem strony w wynikach wyszukiwania dla wpisywanego zapytania lub całkowicie. Dodatkowe konsekwencje zbanowania strony to brak zaindeksowanych podstron oraz wyników na zapytanie o status domeny, a także brak wartości Page Rank.
 

Czy można pozbyć się założonego bana

Teoretycznie jest to możliwe. Należy usunąć przyczynę, która wpłynęła na zastosowanie kary. W dalszej kolejności należy zgłosić wniosek o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia i przywrócenie strony do indeksu. Zlikwidowanie bana może okazać się jednak bardzo czasochłonne i skomplikowane.
 

Za co strona może zostać ukarana

Wśród technik związanych z black SEO wyszczególnia się przede wszystkim cloaking oraz nielegalne działania związane ze słowami kluczowymi:

  • cloaking - polega na prezentowaniu odmiennych treści witryny robotom wyszukiwarki, a odmiennych internautom. Jeśli oszustwo zostanie wykryte, określona strona może nawet zostać usunięta na trwałe z indeksu wyszukiwarki. Wśród podstawowych rodzajów cloakingu wyróżnić można: IP Agent Cloaking, P i User Agent Cloaking, User Agent Cloaking, Session Cloaking, Referral Cloaking, JavaScript Cloaking, Encrypted Cloaking, Flash Redirection.

  • spamowanie - to termin szeroki, który rozwiniemy szerzej w kolejnych artykułach. Jedna z głównych metod to nadmierne nagromadzenie określonych słów kluczowych czy ukrywaniu słów kluczowych (na przykład stosowanie tła w tym samym kolorze co zamieszczane treści) oraz wpisywanie słów kluczowych nie związanych z treścią strony.
     

Czego unikać optymalizując stronę

  • Ukrywania linków

  • Cloakingu

  • Posiadania identycznych treści na kilku podstronach (powielanie treści - duplicate content)

  • Zamieszczania treści zabronionych przez prawo

  • Bezmyślnego kopiowania i wklejania tekstu z innych witryn

  • Unikanie tworzenia stron całkowicie opartych na technice Flash. Animacje należy zamieszczać tylko tam, gdzie będzie to konieczne

  • Przesycania strony określonymi słowami kluczowymi. Teksty powinny być ciekawe i pisane atrakcyjnym językiem - dla ludzi, a nie dla robotów

Pozycjonowanie powinno być skutkiem ubocznym treści, która ma służyć przede wszystkim internautom - treści należy ponad to rozdzielać na różne podstrony, powinny być one ze sobą powiązane.
 

Jak wybrać firmę do optymalizacji SEO

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na stosowane przez nią metody optymalizacji. Nie bez znaczenia będzie również to jak wygląda strona internetowa firm proponujących pomoc w pozycjonowaniu - czy wygląda profesjonalnie, czytelnie, trzyma się standardów sieciowych i funkcjonuje poprawnie, czy też widać na niej liczne błędy i  niedociągnięcia.

Pomocne będą także opinie innych klientów firmy na temat proponowanych przez nią usług. Referencje i komentarze potrafią powiedzieć bardzo dużo o firmie świadczącej usługi w branży internetowej.

Na optymalizację i pozycjonowanie serwisu wpływa wiele czynników - od tych na które mamy wpływ (jak na przykład wewnętrzna budowa serwisu) aż po te, które są od nas niezależne (zaliczamy tu chociażby działania dotyczące aktywności konkurencji).

Warto jednak pamiętać, że warto postępować z zgodnie z zasadami etycznego pozycjonowania - white hat SEO gdyż próba oszukiwania Google z dużym prawdopodobieństwem skończy się wyrzuceniem strony z wyszukiwarki, to tylko kwestia czasu, a ostatnio przekonało się o tym już bardzo wiele osób po wprowadzeniu aktualizacji algorytmu Panda i Pingwin.

Na wiele czynników mamy wpływ i warto je wykorzystać na naszą korzyść. Do kwestii zależnych od nas i wpływających na wyniki wyszukiwania zaliczymy z pewnością: treści zamieszczane na stronie, odnośniki zamieszczane na stronie, ilość i sposób prezentowania słów kluczowych, to jak długo domena już funkcjonuje oraz jaka jest jej nazwa. Nie bez znaczenia będzie ponad to hosting, IP serwera czy też struktura strony internetowej.


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczne SEO dla Twojej strony


wyślij zapytanie

lub sprawdź nasze realizacjereferencje
 
Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies. Więcej w Prywatności. Używamy Cookies

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Akceptuję politykę prywatności.