Pozycjonowanie czy optymalizacja SEO

Pozycjonowanie czy optymalizacja

Dlaczego słowo pozycjonowanie stało się tak ważne? Odpowiedź jest bardzo prosta. Ponieważ internet stał się tak ważny - tak ważny, że coraz trudniej wyobrazić sobie życie bez niego i jednocześnie daje niezliczoną szansę na zarabianie pieniędzy z której każdy chce skorzystać.

 
 

Pozycjonowanie - nowy trend czy prawdziwa wartość

Pozycjonowanie to słowo, które w ostatnim czasie stało się bardzo popularne zwłaszcza wśród użytkowników internetu. Mimo, że słowo to związane jest wyłącznie z internetem, stało się tak popularne, że używają go nawet osoby mające problem z odróżnieniem adresu www od adresu e-mail.


Aby móc skorzystać z tej szansy jaką daje dziś internet należy posiadać stronę www. Jednak sama strona  www nie daje wiele. Jeśli na stronę nie przyciągniemy ludzi - użytkowników - pozostanie ona tylko niepotrzebnym wydatkiem. Dlatego dzisiaj każdy kto chce czerpać korzyści z internetu - czyli praktycznie każdy - robi wszystko, aby na swoją stronę przyciągnąć możliwie najwięcej gości. Jak to osiągnąć? Teoretycznie prosto.

Wiedząc, że 90% ruchu na stronach generowane jest przez Google - wystarczy, aby nasza strona:

  1. znalazła się w rankingu Google na ważne dla nas słowa kluczowe

  2. znalazła się odpowiednio wysoko w rankingu, aby osoby szukające informacji na dany temat dotarły do naszej strony.

Niestety nie jest to jednak takie proste jak by się mogło wydawać, aczkolwiek w tym miejscu przychodzi nam z pomocą wspomniane już pozycjonowanie. Czym zatem jest to popularne ostatnio słowo?
 

Pozycjonowanie - znaczenie słowa

Najprościej mówiąc, pozycjonowanie to szereg czynności podejmowanych w celu podniesienia strony www w rankingach wyszukiwarek - przede wszystkim Google.

Tak więc pozycjonowanie związane jest w 100% z internetem - w 51% z wyszukiwarkami i w 49% ze stronami www. Oczywiście drugi podział został przyjęty obrazowo, żeby pokazać, że w pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o wyszukiwarki, które wokół których wszystko się w tym przypadku "kręci".

Przez szereg czynności rozumie się tutaj szereg usług świadczonych przez firmy, freelancerów i osoby fizyczne, które mają spowodować, że dana strona osiągnie wysoką pozycję wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Czynności mają na celu najpierw osiągnięcie określonej w umowie pozycji np. Top20, Top10 czy Top3 oraz  utrzymanie tej pozycji przez okres trwania umowy. 
 

Indeks - ranking wyników Google

Google przy tworzeniu rankingu dla danych słów kluczowych - tzw. indeksu - bierze pod uwagę wiele czynników, które są częścią bardzo złożonego algorytmu opracowanego i cały czas modyfikowanego przez jego twórcę. Nikt tak naprawdę nie wie jakie są to czynniki i jaką mają wagę, gdyż jest to największa tajemnica Google. Mówi się, że może to być nawet od kilku do kilkunastu tysięcy czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy obliczaniu pozycji danej strony dla danych słów kluczowych.

Oficjalnie wiadomo, że Google chce być jak najbardziej obiektywnym przy konstruowaniu indeksu i nikt i nic nie może wpływać bezpośrednio na pozycję danej strony - nie ma możliwości kupienia pozycji, o czym rzekomo przekonały się duże koncerny jak np. BMW. Swego czasu mówiło się w internecie o próbie kupienia pozycji przez ten koncern, jednak były to oczywiście nieoficjalne informacje.

Należy przyjąć, że Google chce być jak najbardziej obiektywny i podawać jak najbardziej wartościowe wyniki w swoim indeksie, co przy okazji jest misją organizacji postawioną przez założycieli Google wiele lat temu.

Dlatego wielu specjalistów cały czas pracuje nad algorytmem indeksującym dodając jedne i wykluczając inne czynniki, które np. stały się sposobem nadużywanym przez pozycjonerów. W taki sposób wykluczono np. dane typu Keywords czy Description, które obecnie nie wpływają na pozycję strony w rankingu, a które jeszcze kilka lat temu były bardzo ważne i które masowo wykorzystywano i nadużywano.

Należy mieć świadomość, że Google posiada regulamin, w którym jasno podaje, że nie wolno stosować sztuczek i trików gdyż strona może zostać ukarana tymczasowym spadkiem w rankingu lub nawet całkowicie wykluczona.
Niestety regulamin nie precyzuje dokładnie jak strona może zostać ukarana za jakie przewinienia.

 

Page Rank a pozycja strony w rankingu

W rankingu Google stara się wyświetlać strony najbardziej wartościowe dla użytkownika szukającego informacji o danym wyrazie lub zwrocie wpisanym do wyszukiwarki. Aby umożliwić właścicielom stron sprawdzenie jak bardzo wartościowa jest ich strona Google wprowadził wyznacznik zwane Page Rank. Jest to dziesięciostopniowa skala określająca wartość danej strony www. Skala ta dzieli się na 10 przedziałów przy czym każdy kolejny jest szerszy od poprzedniego. Zatem przejście do następnego jest zdecydowanie trudniejsze niż z poprzedniego na obecne ponieważ przedział jest szerszy.

Niestety i w tym przypadku nie mamy możliwości sprawdzić jaki jest prawdziwy Page Rank strony, czyli w którym miejscu przedziału się znajdujemy. Możemy jednak w prosty sposób sprawdzić oficjalny Page Rank strony - wystarczy zainstalować Google Toolbar do przeglądarki, który informuje nas o wartości Page Rank każdej strony, którą przeglądamy.

Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić Page Rank każdej strony - strony głównej i podstron, ponieważ PR obliczany jest dla każdej strony oddzielnie. Page Rank strony głównej  jest pochodną PR jej podstron oraz PR stron, które linkują do danej strony - tzw. link popularity.

Niestety wysoki Page Rank nie gwarantuje nam pierwszego miejsca w rankingu dla danych słów kluczowych, jednak prezentuje on jaką wartość ma nasza strona/podstrony w oczach Google. Często zdarza się, że strona o niższym PR jest wyżej w rankingu dla danych słów kluczowych, mimo że wartość strony z wyższym PR jest oczywiście większa.

Przychodzi zatem pytanie w jaki sposób znaleźć się w czołówce rankingu?

Pozycjonowanie - najczęściej stosowane techniki

Wolna definicja pozycjonowania powyżej wskazuje, że polega ono na szeregu czynności mające na celu podniesienie pozycji strony w rankingach wyszukiwarek (Google) dla danych słów kluczowych.

Do najważniejszych i najbardziej skutecznych technik stosowanych przez pozycjonerów należą:

  1. optymalizacja strony - SEO

  2. zwiększanie link popularity.

Są to najbardziej skuteczne techniki, które dają można powiedzieć pewne efekty. Są to również techniki całkowicie różne i polegające na innych działaniach.

Optymalizacja stron - SEO

SEO to skrót od search engine optymization czyli optymalizacja dla wyszukiwarek. Na optymalizację składa się przeważnie:

  1. analiza klienta - analiza działalności klienta i przygotowanie listy słów kluczowych, które zapewnią mu największe korzyści - lista np. 50 słów i zwrotów

  2. analiza konkurencji - sprawdzenie jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych oraz zawężenie listy słów kluczowych do optimum wybierając najlepsze słowa biorąc pod uwagę korzyści i możliwości finansowe klienta

  3. optymalizacja strony www pod kątem wybranych w poprzednim kroku słów kluczowych:

    1. modyfikacja (optymalizacja) kodu strony pod kątem dostępności dla robotów indeksujących, poprawa zgodności kodu ze standardami W3C

    2. optymalizacja treści strony aby uzyskać porządany efekt poprzez nasycanie słowami kluczowymi z wykorzystaniem copywriting'u

    3. jeśli strona nie posiada - wdrożenie narzędzi umożliwiających rozbudowę treści serwisu we własnym zakresie przez klienta (cms).
       

Copywriting - jedna z metod SEO

Wyszukiwarki w trakcie indeksacji stron sprawdzają ich nasycenie słowami kluczowymiJedną z metod optymalizacji strony skierowaną w stronę odpowiedniego przygotowania treści strony jest copywriting oraz okolice występowania słów kluczowych.

Copywriting to czynność polegająca na przygotowaniu treści strony, aby był on najbardziej atrakcyjny dla wyszukiwarek pod względem ilości słów kluczowych. Więcej o tej technice w jednym z kolejnych artykułów.

 

Link popularity - linki zewnętrzne

Tak jak przy określaniu wskaźnika Page Rank, tak i przy konstruowaniu indeksu, Google bierze pod uwagę czy nasza strona jest popularna w internecie. Popularność mierzona jest tutaj ilością linków z innych stron - czyli tzw. linków zewnętrznych. Google bierze pod uwagę nie tylko ilość linków, ale również ich jakość, rodzaj linków oraz systematyczność ich przyrostu. W przypadku zdobywania linków z innych stron - z np. katalogów internetowych, których pełno - darmowych i płatnych, trzeba mieć świadomość, że nie wszystkie linki mają taką samą wartość, oraz że niektóre linki nie tylko nie pomogą naszej stronie, ale mogą nam wręcz zaszkodzić.

Generalnie są dwa podejścia w temacie linkowania - zdobywanie możliwie jak najwięcej linków, oraz zdobywanie tylko wartościowych linków z pewnych stron.

Optymalizacja /SEO/ czy pozycjonowanie /link popularity/

 

Decyzja czy powinniśmy zainwestować w optymalizację strony - SEO, w pozycjonowanie poprzez strategię dodawania linków zewnętrznych budując link popularity, czy może korzystniej będzie skorzystać z płatnych reklam adWords powinna zostać podjęta po przeprowadzeniu wcześniejszej analizy potencjalnych korzyści.

Przeprowadzając taką analizę należy odpowiedzieć sobie na pytania:
  1. jakiego rodzaju jest strona www i do jakiego grona użytkowników jest kierowana

  2. czy jest to strona komercyjna czy nie

  3. w jaki sposób strona ma generować zyski - jakiego rodzaju towary/usługi ma sprzedawać

  4. jaka jest marża na towarach/usługach

  5. jakie słowa kluczowe są najważniejsze dla danej strony

  6. jakie słowa kluczowe zapewnią  stronie ruch z wyszukiwarek, a są pokrewne tematyce strony

  7. jaka jest konkurencja dla tych słów kluczowych

  8. jakim budżetem dysponujesz

  9. w jakim czasie chcesz osiągnąć konkretne pozycje dla danych słów kluczowych

  10. jaki rodzaj użytkowników pragniesz przyciągnąć do Twojego serwisu - czy jest to obojętne czy może powinni spełniać konkretne kryteria

  11. czy serwis ma szansę na własny wzrost poprzez użytkowników - czy posiada funkcjonalności społecznościowe, które umożliwią jego użytkownikom dodawanie treści bez ingerencji redaktorów

  12. ile osób - ilu redaktorów będzie dodawało treść do serwisu i z jaką częstotliwością.

Dla kogo optymalizacja SEO

Jeśli:

  • serwis jest portalem/wortalem informacyjnym/społecznościowym

  • celem strony jest bezpośrednie generowanie zysków dla jej właściciela

  • treść/zawartość kierowana jest do szerokiego grona ludzi

  • marża na towarach/usługach jest mniejsza niż 30%

  • sporą część Twoich przychodów generują reklamy w serwisie przez co ważna dla Ciebie jest ilość odsłon

  • do serwisu chcesz przyciągąć możliwie dużo użytkowników,a ich profil jest Ci obojętny

  • serwis posiada funkcje społecznościowe umożliwiające samodzielny przyrost treści

  • posiadasz osoby, które w wolnym czasie mogą pisać artykuły na tematy związane z serwisem

  • na pozycjonowanie w ciągu roku chcesz wydać mniej niż na zbudowanie serwisu

  • masz dużo czasu i nie spieszy Ci się bo serwisu jest np. Twoim dodatkowym źródłem przychodów
     

- powienieneś postawić na optymalizację SEO. Będzie to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, ponieważ zapewni Ci ruch z wyszukiwarek na wiele niszowych słów kluczowych.
 

Optymalizacja - SEO - jest usługą, która powinna zostać wykonana przez specjalistów jako jednorazowa czynność. Jeśl szablony serwisu nie będą modyfikowane - nie trzeba jej powtarzać, przez co stosunek kosztów do korzyści jest wyjątkowo korzystny.

Dobrze wykonana optymalizacja zapewnia stały przyrost ilości wizyt i jest praktycznie płatna jednorazowo, dzięki czemu można długo czerpać korzyści z raz wydanych pieniędzy. Jednocześnie przyrost treści przyjaźnie podanej robotom indeksującym zapewni stabilne, wysokie pozycje dla niszowych słów kluczowych. Niska marża na towarach/usługach sprawia, że pozycjonowanie przez zakup linków nie byłby w tym przypadku opłacalny.

Dla kogo link popularity

Jeśli:

  • serwis jest stroną firmową/sklepem internetowym

  • celem strony jest bezpośrednie generowanie zysków dla jej właściciela lub pośrednie poprzez promowanie marki

  • treść/zawartość serwisu kierowana jest do konkretnych odbiorców i znany jest ich profil

  • marża na towarach/usługach jest większa niż 30%

  • serwis nie osiąga lub osiąga małe przychody z reklamy zewnętrznej

  • do serwisu chcesz przyciągnąć konkretne osoby najlepiej zgodne z profilem Twoich klientów

  • serwis nie posiada lub posiada ograniczone funkcjonalności umożliwiające samodzielny przyrost treści

  • nie posiadasz lub posiadasz ograniczone zasoby ludzkie, które mogłyby dodawać wartościową treść do serwisu w postaci artykułów

  • na pozycjonowanie w ciągu roku chcesz wydać więcej niż na zbudowanie serwisu

  • chcesz szybko widzieć efekty i liczysz się z systematycznymi kosztami w formie abonamentu

  • chcesz jak najszybciej osiągnąć odpowiednio wysokie pozycje na ważne dla Ciebie słowa kluczowe i jak najszybciej czerpać z tego zyski i liczysz się ze sporymi wydatkami, które zostaną zrekompensowane poprzez wysoką marżę na produktach/usługach

- możesz pozwolić sobie na budowanie link popularity - pozycjonowanie przez odpowiednią strategię przyrostu linków zewnętrznych.
 

Jeśli zależy Ci na względnie szybkich efektach to odpowiednia strategia przyrostu linków z odpowiednich stron pozwoli Ci osiągnąć zadowalające rezultaty.

Niestety bazowanie wyłącznie na linkach zewnętrznych ma tą wadę, że usunięcie ich może i z dużym prawdopodobieństwem spowoduje spadek Twojej pozycji, a utrzymywanie linków jest płatnością abonamentową.

Oczywiście, jeśli mówimy o sklepie internetowym lub stronie firmowej ze szczegółową ofertą prezentowaną na stronie, wydane pieniądze powinny zwrócić się z nawiązką. Dzięki dużej ilości wizyt pozyskasz klientów, których później możesz obsługiwać i utrzymywać w standardowy sposób przez swój dział handlowy i zarobisz na nich dużo więcej pieniędzy niż kwota wydana miesięcznie na utrzymanie/przyrost linków.

Wnioski

Większość ludzi chce osiągnąć zadowalającą pozycję w Google wydając na to jak najmniej. Niestety w dzisiejszych czasach konkurencja w internecie jest równie duża co w realnym świecie i osiągnięcie wymiernych efektów bez wydania złotówki jest mało realne.

Oczywiście można przyjąć strategię pozycjonowania na niszowe słowa kluczowe, ale tak naprawdę tylko te najważniejsze zapewniają ruch na stronie na odpowiednim poziomie i wcześniej czy później pojawi się bariera w ilości wizyt, którą przełamać będzie można tylko poprzez "sięgnięcie" po bardziej konkurencyjne słowa kluczowe.

Wtedy trzeba będzie pomyśleć o odpowiednich decyzjach, które najmniejszym kosztem zapewnią wymierne efekty najlepiej odwrotnie proporcjonalne do poniesionych nakładów.

Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia strategia łącząca optymalizację SEO i budowanie link popularity. Dobrze zoptymalizowana strona ma wartość sama w sobie i na 100% zapewni ruch z wyszukiwarek. Dodanie zewnętrznych linków i ich przyrost spowoduje, że ruch ten będzie rósł tak jak nasze pozycje w rankingu.

Niestety trzeba mieć świadomość, że pozycjonowanie to długi proces, gdzie na efekty trzeba czasami poczekać. Osiągnięcie wysokiej pozycji w krótkim czasie może być chwilowe i nie przyczyni się do stałego wzrostu ilości wizyt.

Podsumowanie - najlepszy sposób na sukces w internecie

Wiele osób myśli, że aby osiągnąć sukces w internecie wystarczy duża ilość wizyt na stronie czyli odpowiednio wysoką pozycja w wyszukiwarkach. Posiadają przy tym strony mało atrakcyjne dla użytkowników - zrobione w technologii sprzed kilku lat, z niewielką ilością treści podanej w sposób odstraszający nawet dla najbardziej cierpliwych.

Jeśli strona nie jest atrakcyjna dla jej użytkowników - posiada małą ilość treści, jest rzadko uaktualniana, zrobiona w technologii sprzed kilku lat - nawet pierwsza pozycja w rankingu na najlepsze słowa kluczowe nie przełoży się na sukces strony i jej właściciela.

Najlepszym sposobem na sukces jest zrobiona w nowoczesnej technologii, zgodnie z najnowszymi trendami design i standardami web useability, użyteczna strona, umożliwiająca dodawanie i aktualizację treści w łatwy dla każdego sposób.

Tylko taka strona będzie pozytywnie wpływać na wizerunek firmy czy organizacji oraz zachęci jej użytkowników do pozostania na niej wystarczająco długo, aby przełożyło się to na sukces jej właściciela - np. telefon do firmy czy złożenie zamówienia w sklepie.

Autor: Łukasz Gierucki

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

TOP10 w Google w 2 miesiące - case study

Studium przypadku jak w dwa miesiące udało nam się zdobyć stabilną pozycję dla frazy zwracającej ponad 55 mln stron, nie wydając przy tym złotówki na płatne linki czy katalogi.

Strona powitalna - czy i kiedy ma sens

Często nas kusi żeby na naszej stronie umieścić stronę powitalną z naszym logo, wyborem wersji językowej, efektownym banerem i oczywiście powitaniem internauty. Czy strona powitalna ma sens?

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności