Spam w wyszukiwarkach - metody pozycjonowania niezgodne z regulaminem Google

Spam w wyszukiwarkachSpam w wyszukiwarkach dotyczy metod ingerowania w wyniki wyszukiwania w poszczególnych wyszukiwarkach internetowych, które łamią zasady ustalone przez regulaminy wyszukiwarek. Ma to na celu podniesienie pozycji konkretnej strony w rankingu wyszukiwania i wiąże się z nieetycznymi działaniami w zakresie marketingu SEM zwane również Black Hat SEO.

W momencie gdy w sieci powołano do życia roboty indeksujące strony, pojawiła się pokusa wykorzystania technik mających na celu sztuczne podnoszenie wartości stron i ich pozycję w rankingu wyszukiwarek, mające pomóc w wyprzedzeniu konkurencji.

Spamowanie, nawet jeśli początkowo wydaje się skuteczne i przynoszące oczekiwane efekty - jest działaniem bardzo niebezpiecznym. Działania te okazują się zatem efektywne tylko na krótką metę.

Gdy wyszukiwarka odkryje nasze metody spamowania (a najczęściej prędzej czy później tak się dzieje) cała praca włożona w pozycjonowanie strony idzie na marne. Wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony, albo też całkowicie ją  wyeliminować z swojego spisu stron. Bardziej kosztowne i zabierające więcej czasu może okazać się zatem spamowanie, niż zgodne z netykietą i regulaminem wyszukiwarki pozycjonowanie witryny.
 

Nasycenia słowami kluczowymi

Zamieszczanie zbyt dużej ilości słów kluczowych na stronie internetowej - przesycenie tymi słowami witryny ma na celu sztuczne polepszenie pozycji strony w rankingu wyszukiwarki i uczynienie strony bardziej atrakcyjnej dla robotów wyszukiwarki.

Teoretycznie zwiększa się znaczenie serwisu dla danej frazy - występuje ona bardzo często i określa tym samym stronę jako pomocną w zakresie odszukania odpowiedzi na wpisywane przez internautów zapytanie. Takie działania z pewnością w praktyce nie będą służyły użytkownikom Internetu - informacji pomocnych tu nie znajdą, a bombardowanie słowami kluczowymi odczytają jako bełkot i brak profesjonalizmu witryny.

Najnowsze aktualizacje algorytmu Google - Panda i Pingwin skutecznie radzą sobie z tego typu próbami oszukania ich i zwracają uwagę nawet na tekst umieszczany w stosunkowo mało zauważalnych miejscach.
 

Słowa kluczowe nie związane z treścią strony

Zamieszczanie słów, które nie dotyczą tematyki serwisu - promowanie fraz nie mających związku z treściami strony jest kolejną metodą spamowania. Promowane są pewne popularne słowa (jak na przykład seks, pogoda) i lokowane przykładowo w meta tagach. Promowane frazy nie mają związku z zawartością strony, ale kierują na nią osoby wpisujące w wyszukiwarce określone słowa.

Tak na prawdę działania tego typu nie maja aktualnie większego sensu - nawet jeśli dana osoba (poszukująca chociażby informacji o pogodzie) trafi na naszą stronę - co biorąc pod uwagę aktualny algorytm Google jest mało prawdopodobne, szybko uzna ją za nieprzydatną i nie zostanie tam dłużej.

Fraz kluczowych, które nie występują w widocznej treści serwisu nie należy podawać w meta tagach ani innych miejscach w celu spamowania.
 

Ukrywanie linków

Ukrywanie linków - spamowanie w tym zakresie polega na osadzaniu w witrynach linków, które ciężko jest odszukać.

Podstawowe metody dotyczące ukrywania linków to:
  • chowanie łączy na przeźroczystych elementach graficznych

  • używanie identycznego koloru do zaakcentowania łączy i kolor tekstu

  • chowanie łączy pod interpunkcyjnymi znakami

  • chowanie łączy na niedostrzegalnych warstwach

  • chowanie dużej ilości łączy na niewielkich obrazkach.

Ukrywanie tekstu

Ukrywanie tekstu - faktem jest, że strona zawiera wysoką pozycje w wyszukiwarce, jeśli jej treść odpowiada na zapytania wpisywane przez internautów. Zdarzają się jednak przypadki ukrywania fraz kluczowych w witrynie. Są one niewidoczne dla osób odwiedzających stronę, ale widoczne dla robotów wyszukiwarki. Użytkownicy Internetu nie mają wrażenia, że na stronie są nieodpowiednie informacje, ale podejmowane są próby oszukania wyszukiwarki.
 

Formatowanie tekstu

Wykorzystanie takiego formatowania tekstu, który jest trudny do zauważenia - dotyczy to przede wszystkim zamieszczania drobnego tekstu i ukrywania go przed internautami. Osoby dopuszczające się takich praktyk robią to tylko po to, aby uatrakcyjnić stronę dla pajączków sprawdzających witrynę. Tekst może być ukrywany poprzez maksymalne jego zminimalizowanie, albo umieszczanie go w dolnej części serwisu i nadanie mu takiego rozmiaru i koloru, aby ciężko było go odróżnić od barwy tła. 
 

Podmienianie stron

Podmienianie stron - taka sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy do wyszukiwarki zostaje zgłoszona zoptymalizowana witryna, a w momencie gdy osiąga wysoka pozycję w rankingach zostaje podmieniona na inną witrynę. Wyszukiwarki przeszukują stronę wcześniej podaną, ale internauci widzą już podmienioną.

Zdarza się, że proceder ten zawiera w sobie elementy przestępczości - na przykład kradzież zawartości innych stron, które osiągnęły wysoką pozycję. Kopiowana jest zawartość stron, które stoją wysoko w rankingach i wykorzystywana do zdobycia wysokiej pozycji.

Gdy to już nastąpi - zawartość strony jest zmieniana na właściwą. Podmienianie stron może skutkować nie tylko konsekwencjami ze strony wyszukiwarki, ale też skutkami prawnymi - chociażby zgłoszeniem do sądu za naruszenie praw autorskich.
 

Używanie przekierowań

Niewłaściwe wykorzystanie przekierowań - stosowane jest poprzez wykorzystanie części kodu HTML albo skryptu na określonej witrynie internetowej. Użytkownicy pojawiający się w danym serwisie transportowani są na inną stronę po upływie konkretnego czasu.

Zoptymalizowana witryna razem z kodem, który służy do przekierowań zgłaszana jest do wyszukiwarki internetowej. Gdy już osiągnie wysokie miejsce w rankingu, internauci, którzy klikają łącze do tej witryny, zostają automatycznie przekierowani do innej strony, która już nie zawiera identycznych słów kluczowych. Wyszukiwarki, aby przeciwdziałać temu rodzajowi spamowania często nie akceptują witryn z przekierowaniami innymi niż HTTP 301 (czyli nie będącymi przekierowaniami stałymi).
 

Duplicate Content

Duplicate Content - dotyczy powielania treści na różnych witrynach internetowych oraz zamieszczania tych samych treści w różnych częściach tej samej witryny. Strony mogą posiadać chociażby taką samą treść, ale są dostępne pod innymi tytułami.

Innym przykładem tej techniki spamowania w wyszukiwarce jest kopiowanie treści z innej witryny i wklejanie jej na swoją stronę internetową. W momencie gdy wyszukiwarka zorientuje się, że funkcjonują dwie strony zawierające zduplikowaną treść, podejmuje próbę wykluczenia jednego z serwisu.
 

Mnożenie domen

Mnożenie domen - dotyczy procedury kupowania większej liczy domen i konstruowaniu serwisów o bardzo podobnej zawartości. Poprzez tego typu działania zwiększa się popularność danej witryny i zdobywane jest wiele pozycji w rankingach wyników wyszukiwarek.

Większa popularność w katalogach wiąże się z lepszą pozycją na liście wyszukiwania. Wyszukiwarki próbują zwalczać celowe mnożenie domen tylko po to, aby wzmocnić swoje miejsce w rankingach. Zdarzają się przypadki usunięcia ze spisu wyszukiwarki wszystkich domen określonego pochodzenia.
 

Podsumowanie

Oprócz wymienionych technik oszukiwania wyszukiwarek stosowane jest również nierzadko sztuczne linkowanie do własnych stron czy tworzenie treści na stronę tylko pod kątem wyszukiwarek.

Zwalczanie spamu w wyszukiwarkach leży w interesie nie tylko wyszukiwarek, ale również internautów i właścicieli witryn, którzy nie dopuszczają się nielegalnych i niezgodnych z zasadami netykiety praktyk. Czas i pieniądze przeznaczane na podejmowanie prób oszukania wyszukiwarki zdecydowanie lepiej spożytkować na zgodne z regulaminem optymalizowanie witryny.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

TOP10 w Google w 2 miesiące - case study

Studium przypadku jak w dwa miesiące udało nam się zdobyć stabilną pozycję dla frazy zwracającej ponad 55 mln stron, nie wydając przy tym złotówki na płatne linki czy katalogi.

Strona powitalna - czy i kiedy ma sens

Często nas kusi żeby na naszej stronie umieścić stronę powitalną z naszym logo, wyborem wersji językowej, efektownym banerem i oczywiście powitaniem internauty. Czy strona powitalna ma sens?

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności