RODO na stronach www i w sklepach internetowych - co należy zmienić

Posiadając stronę lub sklep internetowy musisz być na bieżąco z ustawami prawnymi. Ich znajomość i zastosowanie może uchronić Cię przed otrzymaniem kary.

Już niedługo, bo 25 maja 2018 r. wchodzi w życie rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych, zwane RODO. Zastąpi ono obecnie obowiązujące przepisy GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych).
 

Na czym polega RODO i kogo dotyczy

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych w skrócie RODO wprowadzi jednolite przetwarzania danych oraz ich swobodny przepływ na terenie Unii Europejskiej.

Będzie dotyczyć wszystkich podmiotów (prywatnych i publicznych) gromadzących lub wykorzystujących dane osobowe. Nie ma tutaj znaczenia forma prawna prowadzonego przedsiębiorstwa.

Nowemu rozporządzeniu nie będą jedynie podleć ci, którzy przetwarzają dane w celach o charakterze osobistym.

Będzie obowiązywać nie tylko w firmach, lecz także na stronach internetowych. Administratorzy będą musieli wprowadzić nowe mechanizmy bezpieczeństwa. Pod uwagę należy wziąć nie tylko dane składające się z podstawowych elementów, ale również takie, po których można zidentyfikować konkretną osobę fizyczną. 

 

Nowe prawa i obowiązki

Będąc właścicielem strony lub sklepu internetowego po wprowadzeniu ochrony danych osobowych będziesz musiał przestrzegać następujących zasad:
  • prawa do bycia zapomnianym - osoba, której dane znajdują się w Twoim systemie może żądać całkowitego ich usunięcia

  • prawa do przenoszenia danych - użytkownik Twojego serwisu może zwrócić się o przeniesienie jego danych do innego administratora

  • privacy by design - projektowanie systemów firmy w taki sposób, aby osiągały jak najwyższy poziom poufności użytkownika

  • obowiązku informacyjnego - w przypadku kradzieży danych musisz jak najszybciej poinformować o tym powiązane osoby. nie później niż do 72 godzin po zgłoszeniu naruszenia

  • nowych zgód - otrzymując dane osobowe należy posiadać zgodę na ich przetwarzanie, która może być w dowolnym momencie cofnięta

  • formularza kontaktowego - w wielu przypadkach wystarczy dodanie jednej reguły zawierającej zgodę na przetwarzanie danych

  • newsletter’a - użytkownik musi wydać zgodę na przetwarzanie jego danych w celu informacyjnym lub marketingowym

  • rejestracji użytkowników - wymaga gromadzenia i przechowywania danych osobowych przez system firmowy. gdzie użytkownik musi mieć możliwość wglądu do nich oraz cofnięcia zgody na ich przetwarzanie

  • ryzyka kary finansowej - w przypadku złamania przepisów na administratorze będzie ciążyć wysoka kara pieniężna.

 
 


RODO na stronach internetowych 

Większość dzisiejszych stron internetowych prowadzi marketing internetowy i zbiera dane użytkowników. Przez ten fakt konieczne będzie umieszczenie klauzul informacyjnych wyjaśniających cel przetwarzania danych osobowych.

Powinny zawierać one informacje o ewentualnym profilowaniu klientów lub poddawaniu ich remarketingowi. 
 
W rozporządzeniu istnieje obowiązek podania nazwy dostawcyużywanej technologii w przypadku wykorzystywania narzędzi analitycznych. Jest mowa również o konieczności podania praw użytkownika oraz o wyznaczeniu osoby, do której mógłby się zwrócić, tzw. inspektora danych osobowych.
 
Do tej pory na stronach były widoczne informacje o polityce cookies bądź polityce prywatności. RODO w swojej treści zawiera informacje związane z obiema z nich. Sprawy bezpieczeństwa stron będą podlegały obowiązkowi właściciela, który ma możliwość współpracy z agencjami interaktywnymi.
 
 

RODO a prowadzenie sklepu internetowego

Jak można się domyślić, nowe przepisy dotkną także branżę e-commerce. W rozporządzeniu wymienione jest wiele informacji, jakie trzeba udostępnić osobie, której owe dane dotyczą. RODO podaje szczegółowe wytyczne, do których należy się stosować w przypadku przetwarzania danych osobowych.
 
Mówiąc o sklepach internetowych, szczególny nacisk wywarty jest na informowanie użytkownika o jego prawach i przetwarzaniu jego danych. Wymagane jest, aby podawane informacje były widoczne, krótkie i napisane prostym językiem. 
 
Kolejną zasadą istotną dla internetowych sprzedawców jest minimalizacja danych. Należy przechowywać te dane, które są niezbędne i przez określony czas. Dzięki temu uda się uniknąć przetwarzania zbędnych danych.  
 
 

Kary za nieprzestrzeganie przepisów RODO

Wraz z upływem 25 maja 2018 r. przedsiębiorcy jak i administratorzy stron nie mają być jedynie zapoznani z rozporządzeniem. Od tego dnia dane muszą być przetwarzane zgodnie z zasadami. W związku z tym należy liczyć się z możliwością kontroli. Dokonywać jej będzie Inspektor Organu Nadzorczego. Za niewywiązanie się z obowiązków grozi kara finansowa.
 
Kara wynosi nawet 10 mln euro, a w przypadku przedsiębiorstwa do 2% wartości całkowitego rocznego obrotu światowego z poprzedniego roku. Może ona również dotknąć (w przypadku naruszeń przepisów dotyczących certyfikacji) podmiotu certyfikującego.
 
Karze o wysokości 20 mln euro lub 4% wartości rocznego obrotu światowego podlegają naruszenia takie jak:
  • nadużycie podstawowych zasad przetwarzania, również warunków zgody,

  • nadużycie w przypadku praw osób, których dane są przetwarzane,

  • naruszenie wszelkiego rodzaju obowiązków, które wynikają z prawa państw członkowskich,

  • przekazywanie danych osobowych organizacjom międzynarodowym bądź państwom trzecim,

  • niestosowanie się do nakazu ograniczenia przetwarzania lub zawieszenia przepływu danych orzeczonego przez organ nadzorczy.

 
Rozporządzenie, które za niedługo będzie obowiązywać w każdej prowadzonej działalności niesie ze sobą wiele zmian. Każdy odpowiedzialny przedsiębiorca powinien dokładnie się z nim zapoznać. Uchroni to przed nieprzyjemnymi sytuacjami oraz otrzymaniem nakazanych kar.

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”