Portale aukcyjne - jak skutecznie sprzedawać i bezpiecznie kupować na aukcjach internetowych

Aukcje internetoweNiewiele jest zapewne osób, które chociażby nie słyszały o takich serwisach jak Allegro czy eBay. Aukcje internetowe i możliwość nabywania przedmiotów przez Internet jest częścią życia znacznej części społeczeństwa – warto zatem poznać wady i zalety tej procedury, a także dowiedzieć się jak efektywnie sprzedawać za pomocą omawianych witryn.

Aukcje internetowe

Podstawowym aspektem portali umożliwiających sprzedaż i zakup określonych towarów są możliwe do przeprowadzania aukcje internetowe. Zaczynają się one od określonej ceny minimalnej, która następnie może być podwyższona w miarę postępującego licytowania przez internautów. W licytacji zwycięża osoba, która zgłosi najwyższą cenę za przedmiot – pod warunkiem, że nie jest ona niższa niż ustalona przez sprzedawcę cena minimalna za którą zdecyduje się towar sprzedać. Portale aukcyjne umożliwiają zazwyczaj również sprzedaż natychmiastową (gdzie sprzedawca wyznacza konkretną cenę za daną rzecz, a kupujący może ją od razu nabyć). Możliwe jest również połączenie licytacji z aspektem zakupu natychmiastowego.
 

Największy portal aukcyjny w Polsce

Oczywiście to portal Allegro.pl należący do Grupy Alegro, który pośredniczy w transakcjach i oferuje szerokie możliwości zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Omawiany portal zdobył renomę i uznanie internautów, dzięki czemu coraz więcej osób decyduje się na zakupy właśnie przy jego pomocy. Trzeba przyznać, że Allegro umożliwia nie tylko szybkie i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne zakupy. Allegro włącza się w aktywność takich ogromnych portali jak Onet, Wirtualna Polska, czy Interia, uczestniczy w akcjach charytatywnych i jest sponsorem programów telewizyjnych. Warto także zaznaczyć, iż od 2009 roku omawiany portal aukcyjny jest partnerem programu PAYBACK.

Popularne są również takie serwisy jak: eBay, Świstak, Aukcjusz, czy Go Sale.
 

Jak efektywnie sprzedawać na aukcjach

  1. Należy docenić znaczenie tytułu sprzedawanej rzeczy. W Internecie panuje bardzo duża konkurencja i jeśli odpowiednio się nie wyróżnimy, możemy zostać pominięci. O ile w przypadku, gdy oferujemy określone przedmioty w bardzo atrakcyjnych cenach możemy tym zatuszować niewłaściwie nadany tytuł, o tyle w przypadku braku zwrócenia uwagi niskim kosztem, w ogóle możemy pozostać niezauważeni. Warto również mieć na względzie specyfikę wyszukiwarek w portalach aukcyjnych – trzeba przewidzieć jaką frazę wpisywać będą konsumenci, aby odszukać daną rzecz i podążać ich sposobem myślenie. Do nich przecież kierowana jest oferta sprzedaży i na ich zainteresowaniu nam zależy. Nie jest złym pomysłem stosowanie dużych liter w celu zaakcentowania tytułu – nie mniej jednak jest to kwestia ryzykowna. Może bowiem tak się zdarzyć, że inni sprzedawcy również masowo zaczną stosować tą technikę, i wtedy w ogóle nie zda ona egzaminu. Ponad to możemy zostać posądzeni o łamanie zasad korzystania z portalu. Co zatem powinien zawierać tytuł aukcji? Na pewno nazwę przedmiotu i producenta (jeśli warto o producencie wspominać), mocno wyróżniające parametry (znak szczególny) i stan przedmiotu. Nie można oczywiście jednoznacznie określić istotności poszczególnych kwestii w opisie – w przypadku sprzedaży butów istotny będzie na przykład również kolor, zaś w przypadku balsamu do ciała jego kolor nie będzie priorytetowym czynnikiem. Warto zdać się na zdrowy rozsądek i zastanowić się jakie informacje przyciągną klienta i zachęcą do zainteresowania się oferowaną rzeczą. Tytuł powinien być nie tylko opisem, ale też reklamą przedmiotu. Jak powszechnie wiadomo dodanie takich określeń jak: okazja, wyprzedaż, nowość, czy limitowana edycja, skutecznie wzbudza zainteresowanie konsumentów.

  2. Umiejętne sporządzanie opisu do aukcji jest pierwszym krokiem do sukcesu sprzedaży. Jeśli internauta spotka się w opisie z niedostateczną liczbą informacji, może poszukać bardziej rozbudowanego u konkurencji, a wtedy zmniejszają się szanse na sprzedaż. Potencjalny klient może również całkowicie zrezygnować z zakupu w naszej firmie, gdyż uzna brak danych o przedmiocie lub niewystarczające dane za brak profesjonalizmu i lekceważące podejście do klienta. Opis powinien zachęcać, ale nie narzucać się – najlepiej byłoby gdyby trafił zarówno w sferę emocji, jak i racjonalnych przemyśleń odbiorcy przekazu. W opisie aukcji nie ma miejsca na błędy – w Internecie pierwsze wrażenie wyrabia się przede wszystkim przez ocenę tego co i jak dana osoba pisze.

  3. Zdjęcie przedmiotu zdecydowanie zwiększa zainteresowanie konsumentów aukcją – w związku z tym, że przez Internet nie możemy przedmiotów, które nas interesują dotknąć ani wypróbować, pozostaje jedynie możliwość ich zobaczenia na zdjęciu. Brak zdjęcia sprawia, że aukcja jest nieatrakcyjna i nie przemawia do podświadomości klientów. Koniecznie więc należy dodać zdjęcie do profilu aukcji, a w miarę możliwości więcej szczegółowych i wyraźnych fotografii do opisu. Każdy chce wiedzieć co kupuje i trudno się dziwić, że ma to kluczowe znaczenie przy zawieraniu transakcji internetowych.

  4. Obsługa klienta musi być na najwyższym poziomie. Internauci nierzadko przed zakupem kontaktują się ze sprzedawcą, pytają o określony przedmiot lub firmę. Jeśli będą musieli czekać zbyt długo na odpowiedź e-mailową, lub nie będą mogli się dodzwonić, mogą stwierdzić, że firma jest podejrzana i lepiej zrezygnować z dokonania w niej zakupów. Jeśli potencjalny klient szybciej otrzyma zadowalającą i wyczerpującą odpowiedź od konkurencji, potraktuje ich firmę jako bardziej profesjonalną i kładącą większy nacisk na długotrwałe i pozytywne relacje z klientem.

  5. Pamiętajmy o konkretnym i prawidłowym wskazaniu kategorii wystawianego do sprzedaży przedmiotu. Jeśli zaznaczymy kategorię niewłaściwą, nie zostaniemy zauważeni przez konsumentów. Jeśli wahamy się do jakiej kategorii dodać przedmiot, można zasugerować się tym do jakiej dodają podobne rzeczy firmy konkurencyjne.

  6. Podanie kosztu przesyłki jest bardzo istotne z punktu widzenia kupujących – chyba, że zaznaczymy, że to my pokryjemy wszystkie wydatki z tym związane. Internauci muszą wiedzieć jaka będzie ostateczna cena za zakup. Oczywiście zawsze mogą o to zapytać w e-mailu, jeśli nie jest to podane w aukcji, ale jest to dla nich strata cennego czasu i niepotrzebny problem.

  7. Warto zapoznać się ze skrótami, które funkcjonują w zakresie transakcji internetowych – z pewnością ułatwi to nam i potencjalnym kupującym proces zapoznania się z ofertą. Do skrótów takich należą między innymi:

  • „od 1 zł” – informacja, że aukcja rozpoczyna się od złotówki

  • SS – Supersprzedawca

  • FV – faktura VAT

  • BCM – bez ceny minimalnej.

Czy zakupy na aukcjach są bezpieczne

Śmiało można stwierdzić, że portale aukcyjne dokładają starań, aby zakupy przeprowadzane za ich pośrednictwem były bezpieczne – zarówno w kwestii uczciwości sprzedawców, jak i pewnych transakcji i przelewów finansowych. Warto zawsze czytać regulaminy zamieszczane przez sprzedawców, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i decydować się na zakupy u osób, które mogą pochwalić się zdecydowaną większością pozytywnych komentarzy. Oczywiście istnieje pewne ryzyko takich zakupów i niebezpieczeństwo trafienia na oszusta – jednak świadomość tego zagadnienia pozwala minimalizować to niebezpieczeństwo. Konsumentów nabywających przedmioty chroni prawo i mają oni możliwość reklamowania towarów na normalnych warunkach, a także mogą odstąpić od umowy w określonym terminie.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj ryszard 2017-10-30
Proponuje zacząć sprzedaż na www.u-stock.pl To alternatywa dla allegro i ebay. Oferują darmowe konto i wystawianie oraz wsparcie sprzedaży w postaci reklam w social media. Jedyna prowizja jaką się płaci to prowizja od sprzedaży która jest o ponad połowe mniejsza niż na allegro czy ebay. Wystarczy sprawdzić i spróbować. Aha i obsługa klienta natychmiastowa nie tak jak na innych stornach gdzie łaskawie trzeba czekac na maila i to z przeklejonym fragmentem regulaminu. Warto dać szanse nowej firmie zwłaszcza że traktują klientów po ludzku.

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”