Telepraca - zalety i wady pracy na odległość

01 października 2012 Agnieszka
Mamy XXI wiek w którym coraz więcej firm oferuje możliwość telepracy czyli pracy na odległość. W tej formie zatrudnienia nie musisz fizycznie pojawiać się w firmie. Najważniejsze zalety i wady telepracy.

Telepraca - zalety i wady
 

Telepraca (praca w formie zdalnej) to nowoczesna, elastyczna forma zatrudnienia. Stosowana jest z powodzeniem w wielu firmach, dzięki czemu pracodawcy mogą zaoszczędzić koszty związane z utrzymaniem w firmie stanowiska pracy.

Coraz częściej zatrudnienie w formie telepracy stosowane jest również przez przedstawicieli firm internetowych – nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą zatrudnić pracownika bez konieczności tworzenia mu miejsca pracy oraz skorzystać z profitów z tym związanych. Specyfika Internetu pozwala na współpracę osobom nawet bardzo od siebie oddalonym. Nie zawsze przecież określony specjalista, który jest profesjonalistą w dziedzinie, która nas interesuje, chce zmieniać miejsce zamieszkania czy decydować się na czasochłonne dojazdy, aby wykonać dla nas powierzone zadanie.

Korzyści z telepracy dla pracodawcy

  1. Redukcja nakładów finansowych na tworzenie stanowiska pracy i pokrycie kosztów pobytu pracownika w siedzibie firmy.

  2. Ograniczenie możliwych do pojawienia się nieporozumień i konfliktów między poszczególnymi pracownikami.

  3. Wzrost efektywności pracy zatrudnionych osób – którzy oszczędzają czas na dojazdach do siedziby przedsiębiorstwa. Wykluczają się tym samym liczne spóźnienia do pracy.

  4. Możliwość wykonywania zadań przez pracownika nawet jeśli jest niegroźnie chory (o ile nie byłoby możliwe dotarcie do siedziby firmy w trakcie choroby, którą można zarazić innych pracowników, o tyle telepraca redukuje ilość zwolnień chorobowych).

  5. W systemie pracy zdalnej pracownicy rozliczani są nierzadko za konkretnie wykonane zadania – eliminuje to problem marnowanie czasu pracy przez pracowników.

Korzyści z telepracy dla pracownika

  1. Możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z życiem osobistym – ma to zastosowanie nie tylko w przypadku rodziców małych dzieci, ale także wszelkich innych osób, które nie mogłyby codziennie przebywać w siedzibie firmy (niepełnosprawni, osoby chore).

  2. Możliwość wykonywania pracy w dowolnym miejscu i wybranych przez siebie godzinach – w systemie telepracy zazwyczaj to pracownik decyduje kiedy jest aktywny zawodowo. Dla pracodawcy liczy się przede wszystkim wykonane na czas zadanie.

  3. Podjęcie odpowiedzialności za rezultaty zadań – pracownik skupia się nie tylko na tym, aby pracować, ale również na tym, aby osiągnąć zadowalający efekt swojej aktywności. Musi być systematyczny – w przeciwnym razie uznany zostanie za nieefektywnego pracownika.

  4. Możliwość podjęcia pracy w kilku firmach.

Podstawowe wady telepracy

Z pewnością pracownik, który jest zatrudniony w systemie telepracy nie może być systematycznie kontrolowany. Sprawdzane są jedynie ostateczne wyniki jego pracy. Ciężko jest mu nierzadko również utożsamiać się z firmą, gdyż nie bywa w niej na co dzień i „nie żyje życiem przedsiębiorstwa” w godzinach pracy. Również kontakty z innymi zatrudnionymi osobami są mocno ograniczone.

Zdarza się, że u niektórych pracowników granice pomiędzy czasem typowo prywatnym, a czasem typowo służbowym zamazują się i staje się bardzo płynne. Zazwyczaj z zatrudnieniem pracownika w formie zdalnej łączy się dla firmy także konieczność zakupienia sprzętu komputerowego przez firmę i wdrożenie w niej właściwej infrastruktury technicznej. Wiąże się to, jak wiadomo, z dodatkowymi nakładami finansowymi.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie