Telepraca (praca w formie zdalnej) to nowoczesna, elastyczna forma zatrudnienia. Stosowana jest z powodzeniem w wielu firmach, dzięki czemu pracodawcy mogą zaoszczędzić koszty związane z utrzymaniem w firmie stanowiska pracy.
Coraz częściej zatrudnienie w formie telepracy stosowane jest również przez przedstawicieli firm internetowych – nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą zatrudnić pracownika bez konieczności tworzenia mu miejsca pracy oraz skorzystać z profitów z tym związanych. Specyfika Internetu pozwala na współpracę osobom nawet bardzo od siebie oddalonym. Nie zawsze przecież określony specjalista, który jest profesjonalistą w dziedzinie, która nas interesuje, chce zmieniać miejsce zamieszkania czy decydować się na czasochłonne dojazdy, aby wykonać dla nas powierzone zadanie.
Korzyści z telepracy dla pracodawcy
-
Redukcja nakładów finansowych na tworzenie stanowiska pracy i pokrycie kosztów pobytu pracownika w siedzibie firmy.
-
Ograniczenie możliwych do pojawienia się nieporozumień i konfliktów między poszczególnymi pracownikami.
-
Wzrost efektywności pracy zatrudnionych osób – którzy oszczędzają czas na dojazdach do siedziby przedsiębiorstwa. Wykluczają się tym samym liczne spóźnienia do pracy.
-
Możliwość wykonywania zadań przez pracownika nawet jeśli jest niegroźnie chory (o ile nie byłoby możliwe dotarcie do siedziby firmy w trakcie choroby, którą można zarazić innych pracowników, o tyle telepraca redukuje ilość zwolnień chorobowych).
-
W systemie pracy zdalnej pracownicy rozliczani są nierzadko za konkretnie wykonane zadania – eliminuje to problem marnowanie czasu pracy przez pracowników.
Korzyści z telepracy dla pracownika
-
Możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z życiem osobistym – ma to zastosowanie nie tylko w przypadku rodziców małych dzieci, ale także wszelkich innych osób, które nie mogłyby codziennie przebywać w siedzibie firmy (niepełnosprawni, osoby chore).
-
Możliwość wykonywania pracy w dowolnym miejscu i wybranych przez siebie godzinach – w systemie telepracy zazwyczaj to pracownik decyduje kiedy jest aktywny zawodowo. Dla pracodawcy liczy się przede wszystkim wykonane na czas zadanie.
-
Podjęcie odpowiedzialności za rezultaty zadań – pracownik skupia się nie tylko na tym, aby pracować, ale również na tym, aby osiągnąć zadowalający efekt swojej aktywności. Musi być systematyczny – w przeciwnym razie uznany zostanie za nieefektywnego pracownika.
-
Możliwość podjęcia pracy w kilku firmach.
Podstawowe wady telepracy
Z pewnością pracownik, który jest zatrudniony w systemie telepracy nie może być systematycznie kontrolowany. Sprawdzane są jedynie ostateczne wyniki jego pracy. Ciężko jest mu nierzadko również utożsamiać się z firmą, gdyż nie bywa w niej na co dzień i „nie żyje życiem przedsiębiorstwa” w godzinach pracy. Również kontakty z innymi zatrudnionymi osobami są mocno ograniczone.
Zdarza się, że u niektórych pracowników granice pomiędzy czasem typowo prywatnym, a czasem typowo służbowym zamazują się i staje się bardzo płynne. Zazwyczaj z zatrudnieniem pracownika w formie zdalnej łączy się dla firmy także konieczność zakupienia sprzętu komputerowego przez firmę i wdrożenie w niej właściwej infrastruktury technicznej. Wiąże się to, jak wiadomo, z dodatkowymi nakładami finansowymi.