Business to Customer - B2C - na czym polega, jakie ma cele

B2C - Business to Customer

Definicja B2C

B2C (ang. Business to Customer) to model relacji występujący między przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi.

Najważniejszym celem B2C oprócz pozyskiwania nowych klientów i sprzedaży jest tworzenie relacji z obecnymi klientami, które jak wiemy jest 5-krotnie tańsze niż pozyskanie nowego klienta.

Inny model, w którym relacje dotyczą wyłącznie firm nazywane są B2B (od ang. Business to Business).

W przypadku e-biznesu B2C dotyczy sprzedaży w takich kanałach jak:
  • sklepy internetowe

  • MLM (Multilevel Marketing) – sprzedaż wielopoziomowa

  • aukcje internetowe

  • komisy internetowe

  • sprzedaż usług w formie detalicznej, np. rezerwacje biletów, noclegów.

Business 2 CustomerCele B2C

Główne zadania B2C oscylują wokół:
  • pozyskania klienta, z tego względu treść i wygląd strony powinien przyciągać uwagę

  • zagwarantowanie przyjaznego interfejsu użytkownikowi

  • utworzenie punktu sprzedaży towarów przedsiębiorstwa w wirtualnej rzeczywistości.
     

Realizacji tych zadań służy specjalne oprogramowanie do przedstawiania katalogu ofertowego przedsiębiorstwa oraz jego przeglądania, po to by zainteresować klienta kupnem produktu. Katalog przyciągnie klienta jeżeli zostanie ciekawie zaprojektowany, a zamieszczone w nim opisy towarów będą rzetelne, profesjonalne, zachęcające do czytania i zakupu.

Portale B2C stworzone w celach handlowych zajmują się przede wszystkim przyjmowaniem zamówień od potencjalnych klientów.
 

Pełną funkcjonalność B2C zapewniają:
  • możliwość przeliczania kosztów pośrednich, upustów, rabatów i finansowania transportu

  • metody gromadzenia i udostępniania informacji, które usprawniają prawidłową rejestrację zamówienia, a także aktualizację płatności i rachunków

  • integracja z systemami komputerowymi

  • serwer transakcyjny.

Poziomy w Business to Customer

B2C ma zastosowanie dla różnych form działalności przedsiębiorczej, a wprowadzanie oferty na rynek można rozpocząć na każdym poziomie: od prostej w obsłudze strony internetowej do wielofunkcyjnego systemu transakcji internetowych, a także udziału w elektronicznych giełdach.

Standardowa i mało rozbudowana forma portalu B2C może posiadać ofertę towarów oraz funkcję składania i realizacji zamówienia za pośrednictwem różnych urządzeń, np. telefonu, e-maila. Do systemu można dołączyć funkcje samodzielnego dokonania zakupu i realizacji płatności on-line przez klienta.

Dodatkowo można zaoferować klientowi bezpośrednią pomoc w czasie składania zamówienia, co polega na dostarczaniu do niego szybkich odpowiedzi na nurtujące pytania i pojawiające się jakiekolwiek wątpliwości związane z transakcją.

Wyższy poziom e-handlu w Internecie charakteryzuje się możliwością konstruowania indywidualnej sieci z klientem, która powstaje na podstawie oferowanych mu rabatów od ilości zakupionych produktów oraz tworzenie odpowiednich portali dostosowanych do wymagań indywidualnego konsumenta.
 

Relacje z klientem

Biznes B2C polega przede wszystkim na utrzymaniu stałych relacji z klientem, ponieważ pozyskanie nowego jest pięciokrotnie droższe. Wynika to z rosnącej konkurencji w sieci, która umożliwia potencjalnym klientom szybkie i łatwe odszukanie własnej oferty. Dlatego przedsiębiorstwa działające w sieci dbają o utrzymanie stałych więzi z konsumentem. By to osiągnąć tworzą programy lojalnościowe, kluby konsumenckie, a czasem nawet programy absorbujące konsumenta do przygotowania nowych projektów. Część przedsiębiorstw do usprawniania relacji z klientem wdraża specjalistyczny system do zarządzania relacjami z klientem, czyli CRM.
 

MLM – marketing sieciowy

Marketing wielopoziomowy, w skrócie MLM (ang. multi-level marketing) nazywany także popularnie marketingiem sieciowym odnosi się do działań marketingowych i strategii przedsiębiorstwa oraz funkcjonowania jej współpracowników, którzy pozostają w stosunkach niezależnych.

MLM stanowi gałąź sprzedaży bezpośredniej, która zajmuje się kierowaniem oferty bezpośrednio do klienta  indywidualnego. Sprzedający prezentuje i reklamuje produkt osobiście przeważnie w domu konsumenta, w pracy bądź innym miejscu, różnym od stałych miejsc sprzedaży detalicznej, tj. sklepów.  Marketing sieciowy umożliwia sprzedawcom tworzenie własnych sieci współpracowników, którzy generują dla niego przychody, głównie z  prowizji od obrotu.
 

Aukcje internetowe

Aukcje internetowe nazywa się inaczej aukcjami elektronicznymi albo e-aukcjami (ang. electronic action, e-auction). E-aukcje są przeprowadzane za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego. Jak w każdym przypadku handlu, tak i tutaj sprzedający chce jak najdrożej sprzedać towar albo usługę, a kupujący z kolei nabyć je jak najtaniej.  Dodatkowo Internet daje możliwość udziału w aukcji w dowolnym miejscu.
 

Rodzaje aukcji elektronicznych

  • przetargowe (japońskie) – kupujący wyznaczają optymalną cenę jaką są w stanie zapłacić za produkty, jednak nie znają ceny minimalnej ani cen wyznaczanych przez innych kupujących, wygrywa ten licytujący, który poda największą stawkę

  • klasyczne (angielskie) – kupujący licytują się wzajemnie aż do momentu zakończenia aukcji, sprzedający może podać cenę minimalną, od której oferty licytujących są ważne

  • „Kup teraz”- kupujący zna cenę produktu, czy usługi, które może od razu nabyć, nie czekając do zakończenia aukcji, w tym celu powinien zgodzić się na proponowaną cenę i dokonać zakupu, ten rodzaj aukcji internetowej zdobył popularność w przypadku sprzedaży dużej liczby tego samego towaru po stałej cenie bez konieczności wyczekiwania końca aukcji przez kontrahentów

  • holenderskie (mechaniczne, zegarowe) – sprzedający przed rozpoczęciem licytacji podaje dwie ceny: wywoławczą (najwyższa od której zaczyna się aukcja) i minimalną, podczas licytacji cena ulega redukcji, aukcję wygrywa ta osoba, która pierwsza zgodzi się na proponowaną cenę, najczęściej ten model aukcji stosuje się dla usług, dla których sprzedający poszukuje najtańszego wykonawcy

  • wieloprzedmiotowe - sprzedający oferuje wiele takich samych produktów na jednej aukcji, w razie wybrania przez kupującego opcji „Kup teraz” otrzymuje on jednocześnie możliwość wybrania liczby kupowanych produktów, jednak gdy kupujący licytują produkt to po zakończeniu aukcji zostaje on sprzedany za najniższą cenę jaką uzyskały produkty, które wygrały aukcje

  • odwrotne – kupujący jest organizatorem aukcji i samodzielnie ustala warunki kupna towaru, wygrywa sprzedający, którego oferta zgodna jest z wymaganiami kupującego

  • błyskawiczne – aukcje tego typu trwają bardzo krótko, np. 2 godziny, z reguły licytowane towary nie posiadają ceny minimalnej, a cena wywoławcza jest niska, aukcje wygrywa ten, kto zaoferuje najwyższą cenę

  • wertykalne – przedmiotem aukcji są towary z jednej branży bądź branż podobnych

  • horyzontalne – przedmiot aukcji stanowią towary z różnorodnych branż.



Zapytaj o wycenę
 

Zapytaj o ofertę dla Ciebie

na zwiększenie sprzedaży B2C w internecie
 
 
lub zobacz nasze realizacjereferencje

Autor: Monika

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”