Handel elektroniczny (inaczej e-commerce) to termin dotyczący handlu wykorzystującego Internet jako środek wymiany, komunikacji pomiędzy kupującym a sprzedającym.
Ze względu na to, że sieć internetowa nie ma bariery terytorialnej, możliwe jest dotarcie za pomocą tego medium do konsumentów na całym świecie.
Globalny handel elektroniczny daje wiele możliwości i posiada wiele ciekawych aspektów, z którymi warto się nieco szerzej zapoznać.
Historia elektronicznej gospodarki - e-commerce
Ważnymi etapami w rozwoju współczesnej globalnej komunikacji były takie kwestie jak opatentowanie telegrafu wykorzystującego alfabet Morse'a, skonstruowanie klawiatury wykorzystywanej w maszynie do pisania, wynalezienie telefonu. Niekwestionowanym przełomem było zbudowanie pierwszych komputerów, a następnie pojawienie się Internetu. W 1991 roku wynaleziona została pierwsza przeglądarka internetowa.
W USA początkiem lat 90-tych pojawiła się myśl budowy narodowej infrastruktury informacyjnej. W 1997 pojawiła się propozycja stworzenia w Internecie strefy wolnego handlu. Zapoczątkowało to szybki rozwój handlu elektronicznego.
Globalny rynek elektroniczny prężnie i nieustannie się rozwija. W Polsce niestety rozwój ten nie jest tak zaawansowany jak w krajach pionierskich omawianego procesu, jednak zaobserwować można stopniowe niwelowanie określonych przeszkód.
Do podstawowych barier spowalniających pełne korzystanie z Internetu w biznesie zaliczyć można:
-
niewystarczającą wiedzę na temat Internetu wśród kadry menadżerskiej, osób zarządzających niektórymi firmami
-
stosunkowo wolne łącza
-
zbyt mała liczba profesjonalnych dostawców Internetu
-
niechęć do wprowadzenia nowej organizacji w firmie i nowych zasad jej funkcjonowania.
Z pewnością korzystnie na sytuację rozwoju dobrodziejstw gospodarki elektronicznej wpływają odpowiednie uregulowania prawne, a także świadomość znaczenia kwestii rozwoju Internetu wśród kadry menadżerskiej.
Jakie są najważniejsze bariery w rozwoju globalnego handlu elektronicznego
Marian Niedźwiedziński w książce "Globalny handel elektroniczny" wymienia takie istotne przeszkody dotyczące omawianego zjawiska jak:
-
Bariera ludzka - przede wszystkim dotyczy kwestii związanych z kompetencjami poszczególnych osób (nie są się ukryć, że chociażby brak znajomości języków obcych znacząco utrudnia globalny rozwój handlu).
-
Bariera proceduralna - dotyczy głównie obsługi dokumentowej globalnego obrotu handlowego. Nierzadko procedury dokumentowe okazują się opóźniać różne kwestie związane z handlem i nie powodują uskutecznienia przeprowadzanych transakcji.
-
Bariera infrastrukturalna - dotyczy stabilności systemu walutowego, dostępności określonych usług transportowych czy bankowych, dostępność do informacji biznesowej, a także ogólny poziom bezpieczeństwa obrotu.
Bariery dotyczące handlu elektronicznego mogą być intencjonalne , czyli powodowane świadomie (zakazy handlu czy ograniczenia transportowe), lub wynikające z innych przyczyn. Istnieją niewątpliwie pewne czynniki, które skutecznie wpływają na hamowanie rozwoju handlu międzynarodowego - są to na przykład:
-
braki w wiedzy dotyczącej reguł gospodarki rynkowej
-
brak jasnych zasad w sektorze publicznym, korupcja
-
niedociągnięcia infrastrukturalne
-
zbyt skomplikowane procedury administracyjno-prawne
-
braki w technicznej sprawności kanałów przekazu informacji
-
ograniczenia eksportowe i importowe
-
niekorzystne otoczenie biznesu (np. ekspansja czarnego rynku).
Gospodarka elektroniczna stosuje obecnie wiele różnorodnych technologii - pocztę e-mailową, dobrodziejstwa Internetu, elektroniczny system funduszy, systemy ERP, możliwość przeprowadzania wideokonferencji, a także inne systemy ułatwiające pracę i zarządzanie firmą.
Postępująca globalizacja oraz rozwój systemów teleinformatycznych stwarza wciąż nowe możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Systematycznie i szybko rozwija się globalny handel elektroniczny, stopniowo likwidując bariery swojej ewolucji.