Zdjęcia produktowe – dobre praktyki w e-commerce

Zdjęcia produktowe w e-commerce

Wyobraź sobie sytuację w której Larry Page i Sergey Brin blokują w serwisie Google dostęp do zdjęć. To samo robi Mark Zuckerberg na Facebookui Instagramie. Podobnie postępują właściciele wielkich sklepów internetowych, takich jak Amazon, Ebay czy Allegro. Szok, paraliż i nuda. To pierwsze słowa jakie przychodzą mi do głowy kiedy o tym pomyślę.

Internet bez zdjęć nie byłby ciekawy. O ile jestem w stanie wyobrazić sobie funkcjonowanie wyszukiwarki Google bez zdjęć, to istnienie portali społecznościowych czy e-sklepów straciłoby dla mnie sens. Bo jak niby odszukać Jana Kowalskiego na Facebooku, kiedy wyszukiwarka znajduje pięćdziesiąt osób o tym samym imieniu i nazwisku - a zdjęcia brak. Kupowanie przez internet? Kto zdecydowałby się na wydanie pieniędzy za coś, czego nie może zobaczyć. Zakup lodówki po przeczytaniu samej specyfikacji jest dla mnie do przyjęcia, ale już dla mojej żony nie. Ona musi widzieć czy nowy sprzęt AGD będzie pasował do ekspresu do kawy i czajnika. Nie będę nawet wspominał o zakupach ubrań czy akcesoriów do domu.


Jak widzicie bez zdjęć się po prostu nie da. Wie o tym każdy kto choć raz próbował kupić coś w sklepie internetowym albo skorzystał z któregoś z portali społecznościowych. Z kolei ten kto choć raz próbował sprzedać jakąś rzecz na Allegro czy zareklamować się na Facebooku wie, że DOBRE zdjęcie to skarb! Czasy mamy takie, że zdjęcie może zrobić każdy. Tylko problem w tym, że nie każde zdjęcie zwróci uwagę potencjalnego klienta. Dobre zdjęcie przykuwa oko, a stąd już krótka droga do zapoznania się z naszą ofertą i ewentualnym zakupem.

Dobre i złe praktyki w fotografi produktowej

Jak zrobić dobre zdjęcie produktowe? Najprościej zlecić wykonanie zdjęć fotografowi. Będziemy mieli pewność, ze zdjęcia będą poprawne technicznie. Wiem, wiem są tacy, którzy twierdzą, że fotograf to taki gość, co za samo naciskanie spustu migawki bierze grubą kasę, a przecież aparat robi zdjęcia sam. Tylko dlaczego zdjęcie wykonane przez profesjonalistę wygląda tak jak to po prawej, a zdjęcie zrobione na zasadzie „szwagier ma cyfrówkę” wygląda tak jak to poniżej? Otóż dzieje się tak dlatego, że fotograf rozróżnia tryb M od trybu AUTO, z czym szwagier pewnie ma problemy. Ujmując rzecz zupełnie poważnie, fotografia to dziedzina wiedzy, która wymaga od zajmującego się nią fotografa sporej wiedzy teoretycznej jak i praktycznej.

Packshoty

Przewaga pierwszego zdjęcia nad drugim jest ogromna i nie ma co do tego wątpliwości. Tego typu zdjęcia produktowe na białym tle to inaczej packshoty. Są one absolutnym standardem w działalności typu e-commerce. Jak powinno wyglądać zdjęcie packshotowe?

  • Musi być odpowiednio oświetlone

  • Musi być ostre

  • Musi wiernie oddawać kolory

To tylko trzy punkty. Jednak ich zrealizowanie wymaga od fotografa czasu i sporego nakładu pracy. Na efekt finalny zdjęcia wpływa praca wykonana w studiu fotograficznym, a następnie jego postprodukcja w programie graficznym. Ta wiąże się ze stosunkowo żmudnym procesem wycinania, nakładania na siebie zdjęć w celu uzyskania odpowiedniej ostrości i idealnie białego tła. Dobrze wykonane zdjęcia packshotowe idealnie ukazują nam specyfikę produktu i jego zalety. Są one absolutnym must have jeżeli chcemy sprzedawać produkty w sieci. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że zdjęcia te nie niosą ze sobą żadnego ładunku emocjonalnego. Pozostawione same sobie nie opowiadają żadnej historii, a co za tym idzie nie angażują odbiorcy.
 

Zdjęcie produktowe musi być ostre i dobrze oświetlone

O co chodzi z tym angażowaniem

Wartościowe treści przyciągają uwagę konsumenta i budują zaangażowanie. Użytkownicy sieci dzielą się ze sobą tym, co jest dla nich wartościowe. Za pomocą portali społecznościowych udostępniają sobie wzajemnie materiały multimedialne czy linki do różnych wartościowych stron. To jest właśnie zaangażowanie, na którym zależy wszystkim tym, którzy chcą zwiększać słupki sprzedaży w swoich e-sklepach. Budowanie zaangażowania w ramach działań content marketingowych to podstawa sukcesu. Zaangażowanie użytkowników doceniają również algorytmy Google'a. Im jest ono większe tym lepsza pozycja w wyszukiwarce. Zamiast głowić się jak oszukać geeków z Doliny Krzemowej w pozycjonowaniu naszej strony, zajmijmy się tworzeniem unikalnych treści. Dobra treść sprzeda się sama. Do budowania zaangażowania możemy używać wielu różnych narzędzi. Może to być wideo, inspirujące cytaty, ciekawe grafiki, gify czy wszelkiego rodzaju dane w postaci wykresów, diagramów i map urozmaicających tekst. Najlepiej kiedy używamy w swoich kampaniach jak najszerszej palety narzędzi.

W tym poście uwagę poświęcamy zdjęciom, więc również na zagadnienie content marketingu spojrzymy z ich perspektywy. Kiedy zdjęcie angażuje użytkownika? Zdjęcie angażuje wtedy kiedy woła do odbiorcy. Mówi do niego dosłownie i w przenośni. Dosłownie woła wtedy, gdy zamieścimy na nim linkujący do strony sklepowej przycisk, typu kup teraz, oglądaj teraz czy dołącz do nas - zwane call to action. W takiej sytuacji zdjęcie komunikuje się z nami bezpośrednio. Zachęca do działania. Tak jak na screenshocie ze strony firmy Nike po prawej.
 

Przykłady przycisków call to action

Zdjęcie może do nas mówić także pośrednio, poprzez zawarte w nich emocje. Wtedy zdjęcie może wywołać w odbiorcy pragnienie, popchnąć do działania czy zainspirować w jakiś inny sposób. Ogólnie rzecz ujmując, dobre zdjęcie kontekstowe może wzbudzić w odbiorcy potrzebę zrobienia lub posiadania czegoś – czyli to, co z punktu widzenia sprzedawcy kluczowe. Świetnym przykładem jest zdjęcie ze strony Under Armour po lewej. Kiedy widzę determinację w oczach tych biegaczy, sam mam ochotę wskoczyć w buty i wyjść pobiegać.
 

Przykłady przycisków call to action

Kolejnym zastosowaniem naszych zdjęć, może być opowiedzenie historii za ich pomocą. Storytelling to kolejne, silnie angażujące użytkowników działanie. Ludzie lubią słuchać ciekawych historii i chętnie się nimi dzielą. Dobra historia daje nadzieję i pokrzepia serce w ciężkich momentach życia. Dlatego układajmy z naszych zdjęć ciekawe historie. Tak jak zrobiła to firma Under Armour ukazując sylwetkę amerykańskiego pływaka, Michaela Phelpsa (najbardziej utytułowany sportowiecw historii nowożytnych igrzysk olimpijskich). Kolaż zdjęć po prawej ukazuje drogę sportowca do sukcesu. Ciężka praca, ból i zmęczenie.

Storytelling za pomocą zdjęć

Pokażmy konsumentom „ludzką twarz” naszej firmy. Podzielmy się z nimi procesem produkcji. Pokażmy ludzi, którzy odpowiadają za powstawanie produktu. To pozwoli konsumentom łatwiej się z nami identyfikować. Zdjęcia z zaplecze są często bardziej interesujące niż te, które trafiają na wielkoformatowe bilbordy. Często jest też tak, że pracownicy sami są użytkownikami produktów, które wyszły spod ich rąk. A to jest najlepsza rekomendacja. Widok mężczyzn z Recycled Brooklyn Inc. dopieszczających wykonany przez siebie stół jest droższy od pieniędzy.
 

Zdjęcia z zaplecza (backstage) mogą świetnie ukazać \\\\

Konsumentów interesuje również to jak nasz produkt radzi sobie w terenie, po tym, jak już zejdzie z przysłowiowej taśmy produkcyjnej. Świetnym przykładem jest tutaj firma Timberland, która za pomocą Instagrama pokazuje swoje produkty w akcji. Firma używa w tym celu dwóch hashtagów: #markmakers i #moderntrial. Ich użycie pozwala użytkownikom podzielić się swoimi historiami, związanymi z żółtymi butami firmy Timberland.

 

Jakich kanałów użyć do budowania zaangażowania

Najlepiej wszystkich, które nadają się do publikacji zdjęć. Począwszy od strony naszego sklepu i firmowego bloga po portale społecznościowe. Te ostatnie są świetnym miejscem do budowania zaangażowani bo użytkownicy spędzają w nich dużo czasu, a do tego chętnie dzielą się za ich pośrednictwem ciekawym contentem. Zaletą jest też to, że media społecznościowe są platformami zupełnie darmowymi dlatego prowadzone w nich działania są relatywnie tanie. Serwisy takie jak Facebook, Pinterest, Tumblr, czy Instagram stworzone są do publikowania zdjęć. Korzystajmy z nich jak należy!


 


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczny marketing


wyślij zapytanie

Zapisz

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”