Marketing szeptany jako przykład e-marketingu

Marketing szeptany - wirusowyCelem marketingu wirusowego jest dotarcie do odbiorcy dzięki wytworzeniu sytuacji, w której potencjalni klienci sami rozpowszechniają między sobą korzystne wiadomości na temat firmy czy jej działalności i produktów.

Reklama wirusowa jest popularną formą podejmowania próby dotarcia do klientów za pomocą Internetu i nierzadko właśnie ta metoda przyczynia się do sukcesu lub poprawy sytuacji określonego przedsiębiorstwa.

Reklama wirusowa pokazuje, że plotka na temat firmy nie zawsze musi mieć wydźwięk negatywny. Wszystko zależy od jej kontekstu i kwestii jakiej dotyczy. Umiejętnie wykorzystana może przyczynić się do tego, że określone przedsiębiorstwo z nieznanego stanie się rozpoznawalne.

Przykładem zdeterminowania sukcesu witryny przez pocztę pantoflową jest portal nasza-klasa.pl. Początkowi użytkownicy tej witryny byli bardzo aktywni i rozpowszechniali na różne sposoby informacje na temat omawianego portalu społecznościowego. Znajomi informowali się o tym nawzajem, stopniowo sprawiając, że praktycznie każdy zna nk.pl lub słyszał o omawianej stronie.

Konsumenci zaangażowani w proces promowania danej marki lub wytworu firmy to prosumenci. Są oni bardzo istotni z punktu widzenia firmy, którą świadomie lub nieświadomie wspomagają.

Przede wszystkim przynoszą jej następujące korzyści:
  • Opiniują określone produkty, dzięki czemu inni potencjalni konsumenci mogą się zapoznać z działaniem produktu czy też jego funkcjonalnością.

  • Mogą dowiedzieć się czy określona rzeczy jest przydatna, warta zakupu, czy też inni konsumenci są z niej niezadowoleni

  • Prosumenci dzielą się doświadczeniami związanymi z zakupem czy użytkowaniem określonych rzeczy, dzięki czemu firmy mogą opierać się na tym i ulepszać tworzony przez siebie asortyment.

  • Prosumenci tworzą reklamę - samo mówienie w kategoriach pozytywnych na temat określonego przedsiębiorstwa jest swoistą formą promocji.


Marketing szeptany może być dodatkową, uzupełniającą formą reklamy do innych działań - jak e-mail marketing czy pozycjonowanie firmowej strony internetowej. Nie mniej jednak może opierać się również na starannie przygotowanej i odpowiednio wdrażanej kampanii.
 

Aby efekt kampanii przyniósł oczekiwane rezultaty należy mieć na względzie kilka kwestii:
  • Ludzie najszybciej zapamiętują i utrwalają to co wywołuje w nich emocje. Jeśli określony materiał reklamowy pobudzi emocjonalnie odbiorcę i uznany zostanie za atrakcyjny - jest duża szansa, że ta osoba będzie chciała podzielić się "wrażeniami" z przyjaciółmi czy rodziną. Z pewnością nie będą tutaj skuteczne przekazy neutralne - nawet jeśli nieznacznie zaciekawią, szybko odejdą w niepamięć. A w przypadku viral marketingu chodzi o to, aby wzbudzić w odbiorcy potrzebę podzielenia się określoną informację będącą elementem kampanii e-marketingowej. Należy wzruszać, bawić, fascynować - czyli zapadać w pamięć.

  • Nie należy powielać utartych już schematów - kampania ma być nowością i zaskoczeniem - na tyle ciekawym, że konsument będzie skłonny poinformować o niej inne osoby. Odbiorca będzie chciał się tym podzielić, jeśli oprócz wartości reklamowych określony tekst będzie zawierał inne atrakcyjne aspekty. Potencjalny klient nie może mieć wrażenia, że jest odbiorcą "suchej" reklamy, która ma po prostu spowodować, aby zechciał coś nabyć. Musi mieć poczucie, że dociera do niego coś wartego zobaczenia i przekazania dalej.

  • Odbiorca powinien mieć możliwość pobierania, udostępniania materiału wykorzystanego do kampanii viral marketingu. Na tym polega specyfika tego narzędzia i nie należy jej przeciwdziałać. "Wirus" powinien się rozprzestrzeniać i nawet jeśli jakiś użytkownik go zmodyfikuje cel kampanii zostanie w dużym stopniu osiągnięty - firma zdobędzie rozgłos.

Social Media a marketing wirusowy

E-marketing w portalach społecznościowych bardzo często koncentruje się wokół reklamy wirusowej. Użytkownicy witryn społecznościowych

rozpowszechniają między sobą określone informacje, promując tym samym określoną firmę. Bronią oni określonych firm, marek, opiniują ich produkty i rozprzestrzeniają informacje o przedsiębiorstwie. Biorąc pod uwagę fakt, iż ogromna część populacji korzysta z portali społecznościowych, ta forma reklamy okazuje się bardzo skuteczna i coraz częściej stosowana.

Jeśli reklama okaże się interesująca, sami konsumenci staną się jej nośnikami. Nie należy jednak nachalnie prezentować przygotowanych treści - będzie to odbierane jako dążenie na siłę do celu. Lepiej skupić się na tym, aby przekaz był ciekawy, wywołujący emocje, nie wykorzystywany wcześniej przez inną firmę. Marketing wirusowy, tak jak inne formy e-marketingu, powinien być odpowiednio dopracowany i profesjonalny.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”