Ambasadorzy e-commerce - nowy pomysł na e-marketing

Ambasadorzy e-commercePowodzenie marki na rynku mierzy się ilością pozyskanych klientów ale to dzięki pojedynczemu konsumentowi usług czy towarów można osiągnąć sukces.

Z ofertą należy wychodzić od indywidualnego klienta do klienta masowego.

Najlepszym tego przykładem jest reklamowanie swojej marki na portalach społecznościowych, np. na Facebooku klienci mogą porozumiewać się z producentami, a większość firm promuje się umieszczając na swojej stronie button „Lubię to!” z odsyłaczem na portal Facebook.

Poza portalami społecznościowymi marki promują się na popularnym YouTube za pomocą videorecenzji - nowoczesnym sposobom reklamy przedsiębiorstw w sieci. Stosowanie interaktywnej reklamy wzmacnia strategię viral marketingu, a klient używający produktu danej marki jest najlepszą jej reklamą.


 

Kim jest ambasador marki

Kreowanie wizerunku firmy za pośrednictwem ambasadorów marek to jedna z najnowszych metod promocji opracowana przez specjalistów od marketingu. Klient szuka informacji na temat interesującego produktu wszędzie gdzie tylko to możliwe. Internet jako ogromna baza wiedzy stanowi pierwsze źródło informacji o produkcie, która ma pomóc w podjęciu odpowiedniej decyzji. 

E-reklamy umieszczane na witrynach internetowych, portalach społecznościowych i informacyjnych, czy blogach są pociągające dla klientów, na których nie wywiera już większego wrażenia tradycyjna reklama telewizyjna, bądź banery i plakaty rozwieszone na tablicach ogłoszeń i ulotkach. Klienci potrzebują porady i kontaktu z kimś kto już wcześniej korzystał z danego produktu czy usługi, najwięcej takich opinii znajdzie właśnie w sieci, obiektywna ocena konsumentów wzmacnia wiarygodność marki.

Popularnym miejscem opiniotwórczym są blogi, a ich autorzy nie stronią od sprawiedliwej oceny własnych doświadczeń z produktem czy usługom danej firmy.  Wpisy bloggerów są chętnie czytane przez użytkowników Internetu, czyli potencjalnych odbiorców oferty danej firmy. Liczne grono bloggerów z własnej woli identyfikuje się z marką, przez co można ich włączyć do grupy ambasadorów e-commerce. Firmy promujące swoją markę mogą nawiązać z takimi autorami współpracę. Korzyści wynikające dla firmy z zatrudnienia ambasadora oraz funkcje jakie ma pełnić zostaną opisane poniżej.

Z badań opracowanych z inicjatywy przedsiębiorstwa BzzAgent [1] „A Field Guide to Brand Advocates” wynika, iż ambasadorzy marki posiadają klika szczególnych cech, takich jak:

  • służenie poradą co do decyzji o zakupie – 73%

  • stanowią niepodważalny autorytet w dziedzinie informacji konsumenckiej – 67%

  • nieustannie komunikują się z innymi informując o najnowszych produktach i markach – 63 %

  • kształtują opinię o marce i wpływają na decyzję zakupu – 57%.

Krótka historia ambasadorów marki

Początkowo na stanowisku ambasadora marki zatrudniano kobiety, ze względu na ich siłę oddziaływania na klientki. Kobiety lubią zasięgać porad, a mężczyźni wolą podejmować decyzję samodzielnie, dlatego mężczyznom nie byli tak bardzo potrzebni ambasadorzy. Z usług ambasadorek korzystali producenci luksusowych perfum i zegarków. Sukces jaki odniesiono zainspirował przedsiębiorstwa z innych branż do inwestycji w przedstawicieli swojej marki. Następnie poszerzono grono odbiorców reklamy o mężczyzn i dla nich zaczęto zatrudniać ambasadorów perfum i zegarków. W efekcie sprzedaż wzrosła, bo okazało się, że konsumenci chętnie sięgają po produkty reklamowane przez znane osoby.

Obecnie, zatrudnianie ambasadorów marek należy do naturalnych czynności marketingowych. Część firm pokusiło się o zatrudnianie kilku ambasadorów, polecając im promowanie konkretnego produktu czy usługi.

Jak znaleźć ambasadora marki

Plan działań marketingowych każdego przedsiębiorstwa powinien zostać uzupełniony o powyższe cechy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż nie wszystkie sklepy, czy też pojedynczy produkt potrzebują ambasadora. Decydując się na nawiązanie współpracy z ambasadorem należy przeanalizować kilka kwestii.

  1. Po pierwsze marka, którą chce się rozreklamować bez określonej tożsamości pozostanie niezauważona i żaden z klientów nie będzie potrafił się z nią utożsamić, przykładowo ze sportowymi samochodami firmy X identyfikować się mogą młodzi ludzie sukcesu, a z kolei perfumami firmy Y jedność odnajdą kobiety ceniące sobie elegancję. 

  2. Należy ustalić jakimi metodami ambasador ma pracować na rzeczy promocji marki. Do metod należy opiniowanie produktu, służenie poradami, bądź oznaczanie towaru czy usługi własnym nazwiskiem.

  3. Należy dobrać ambasadora w taki sposób by najbardziej przypadł do gustu potencjalnym konsumentom i zastanowić się czy ta grupa konsumentów go potrzebuje. Może się zdarzyć, iż któryś z naszych klientów z chęcią przyjmie propozycję zostania ambasadorem marki.

  4. Z licznych sondaży wynika, iż zdobywanie klientów za pomocą materialnych korzyści przynosi mniejsze efekty i jest krótkotrwałe w przeciwieństwie do efektownego i trwałego pozyskiwania konsumentów za pośrednictwem ambasadorów e-commerce.

  5. Należy zapamiętać kluczową zasadę: marka i jej ambasador zawsze dążą do osiągnięcia wspólnego celu.

  6. Należy dać ambasadorowi pewien margines swobody w opiniowaniu i kreowaniu wizerunku marki, podając mu niezbędne narzędzia, tak by mógł odczuć swój rzeczywisty wpływ na konsumentów.

  7. Wszelkie czynności podejmowane przez ambasadorów przynależą do zbioru działań marketingowych i zgodnie z nimi są uskuteczniane. Szukając ambasadora można posiłkować się social mediami.

Znaleźć ambasadora

Poszukiwania ambasadorów należy rozpocząć od blogów i profili na portalu facebook. Z kolei grupa dziewcząt nazywana „szafiarami”  (autorki kanałów na YouTube) posiadają ogromny wpływ na osoby przeglądające ich filmiki. 

Konsumenci przed dokonaniem zakupu oglądają video recenzję tych dziewcząt i kierują się ich opiniami. Dlatego „szafiarki” stanowią dobry materiał na ambasadora marek odzieżowych i kosmetycznych.

W grupie potencjalnych ambasadorów znajdują się także osoby znane z telewizji, radia, aktorzy, czy sportowcy. Dla przedsiębiorstwa ważne jest aby te osoby posiadały charyzmę, wyróżniały się ciekawą osobowością, komponowały się z profilem i ideą firmy.

Z badań firmy BzzAgent wynika, iż 58% ankietowanych czerpie wiedzę o produkcie i sklepie z mediów społecznościowych.

W znalezieniu odpowiedniego ambasadora może pomóc Forrester Research ze swoją piramidą wpływowości, która dzieli internautów na trzy kategorie.

  • Kategoria I: Do niej przynależy najwięcej potencjalnych ambasadorów marki. By urzeczywistnić ich działania na rzecz promocji marki, należy udostępnić im odpowiednie narzędzia marketingowe, aplikacje, buttony „Lubię to!” i inne. Praca tych osób polegałaby na komentowaniu wpisów firmy na Facebooku bądź opiniowanie oferty sklepu na stronie. Takie osoby chętnie nawiązują współpracę a koszt ich zatrudnienia nie jest wielki.

  • Kategoria II: Do niej należą internauci o większej charyzmie i sile wpływu, nazywa się ich mass influencers. By ich pozyskać przedsiębiorstwa uciekają się do taktyki tzw. maven trap, czyli pułapki na specjalistów, która polega na wysyłaniu zaproszeń do opiniowania produktu. Mass influencers z  chęcią integrują się w taki sposób z marką, upatrując w tym korzyści dla siebie: uzyskanie wyjątkowego doświadczenia, dostęp do niejawnych informacji, a także otrzymanie miana specjalisty w obrębie grupy dla, której reklamują produkt.  W grupie mass influencers znajdują się m. in. „szafiarki”, młode dziewczyny zainteresowane modą i kosmetykami. Dzięki nim marka może dotrzeć do większego grona klientów.

  • Kategoria III: Stanowią ją social broadcasters, najważniejsze osoby dla marki . Nie jest to grupa tak liczna jak dwie powyższe ale mieszczą się w niej: wpływowi blogerzy, specjaliści oraz gwiazdy Internetu.  Nawiązanie kontaktu z tymi osobami, nie powinno odbywać się jedynie drogą elektroniczną,  warto pofatygować się o rozmowę w cztery oczy. Dodatkowo, warto zaproponować im w zamian zaproszenia na konferencje w charakterze specjalisty, bądź zrealizować ich marzenia. Inwestycja w dobrego ambasadora marki jest naprawdę opłacalna.

Odszukanie ambasadora nie należy do zadań trudnych, wymaga poświęcenia odrobiny czasu, pomysłu oraz pewnej ilości środków finansowych. Zarówno małe i większe przedsiębiorstwa co raz częściej są przychylne zatrudnianiu adwokatów swojej marki.

Liczne polskie firmy i marki zainwestowały w autorów poczytnych blogów i sieciowych celebrytów, po to by stać się bliższym klientowi. Zatrudniony ambasador staje się oficjalnym przedstawicielem marki.
 

Autor: Monika

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”