8 kluczowych zasad e-brandingu - na co zwrócić uwagę

8 zasad e-branding'uE-branding określić możemy jako kreowanie pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Dla firm funkcjonujących w sieci znajomość zasad e-branding'u i umiejętność ich zastosowania to klucz do zdobycia i utrzymania szerokiej grupy klientów.

Jak wiadomo wiąże się to z licznymi korzyściami finansowymi i przewaga konkurencyjną na rynku – a na tym zależy zarówno przedsiębiorstwom funkcjonującym w rzeczywistości wirtualnej, jak i tradycyjnej. W Internecie ważniejsze od tego czy prowadzimy małą czy też dużą firmę jest to, jak jest ona postrzegana przez internautów, jakie wywołuje skojarzenia oraz jaki nacisk kładzie na efektywną komunikację z konsumentami. 



 

Aby skutecznie promować firmę i budować pozytywny wizerunek marki w sieci warto poznać kilka następujących zasad:

 

  1. Określ do jakiej grupy odbiorców adresowane są działania – jeśli nie mamy sprecyzowanego obszaru targetowania, działania stają się chaotyczne i niedostosowane do potrzeb odbiorców. Jak powszechnie wiadomo – jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

    Jest w tym sporo prawdy również w zakresie określania specyfiki grupy do której kierujemy nasza aktywność. Musimy zdać sobie sprawę z tego, kto najczęściej przejawia zainteresowanie naszymi produktami, oraz podjąć próbę zbadania jakie kroki należy podjąć, aby trafić do innych (pożądanych przez nas) odbiorców.  Niezwykle istotne będą w tym zakresie badania upodobań konsumentów, najczęstszych wyborów. Ciężko również byłoby stworzyć optymalny plan marketingowy firmy, bez zorientowania się do jakiej grupy docelowej jest kierowany.

  2. Zdaj sobie sprawę z istoty nazwy swojej domeny – nazwa domeny powinna być naszym sprzymierzeńcem, ułatwiającym odszukanie firmy w sieci. Dobrze byłoby, aby zawierała w sobie nazwę przedsiębiorstwa lub nawiązywała do niego – nie trudno wtedy o szybkie skojarzenia z firmą. Istotny jest także wybór rodzaju domeny – inna będzie ona dla firm, którym zależy jedynie na rynku krajowym, a inna dla tych, które liczą na ekspansje poza granice państwa.

    Nazwa domeny powinna być dopasowana do rodzaju serwisu który pod nią funkcjonuje. Dla serwisu firmowego powinna zawierać nazwę firmy natomiast dla serwisu typu landing page ważniejsze będzie aby domena zwierała nazwę kampanii marketingowej, promocji lub słowa kluczowe, które ułatwią pozycjonowanie serwisu. W przypadku nowych marek ważne aby nazwa była łatwa do zapamiętania.

  3. Dowartościuj klienta, pokaż mu, iż jest dla firmy ważny – konkurencja na rynku internetowym jest bardzo duża i nierzadko firmy proponują podobnej klasy produkty czy usługi. Można zatem zachęcać klienta do skorzystania z usług danej firmy dodatkowymi profitami. Nie wystarczy ponieść nakładów związanych z reklamą kierowaną do konsumenta, konieczne jest podkreślenie indywidualnego podejścia do niego i chęci podjęcia długotrwałej współpracy. Pomocne będzie w tym zakresie funkcjonowanie profesjonalnego biura obsługi troszczącego się o konsumenta, a także różnego rodzaju upominki za dokonanie zakupów czy też rabaty związane z długookresową współpracą.

  4. Dbaj o wygląd strony i aktualność zamieszczanych na nią treści – jak wiadomo ocena w Internecie dokonuje się głównie za pomocą zmysłu wzroku. Wzrok klasyfikuje bardzo szybko – albo do grupy interesującej, albo nie wartej zainteresowania. To jakie strona internetowa zrobi pierwsze wrażenie na internaucie, może znacznie przyczynić się do jego późniejszego zainteresowania firmą i jej asortymentem. Wygląd strony to jednak nie tylko korzystna dla oka kolorystyka, ale także odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów, czytelność wpływająca na szybkość odnajdywania interesujących klienta informacji, a także nowoczesny i wyróżniający się styl. Kolejnym czynnikiem obok wyglądu strony, który wpływa na to jak firma (a w związku z tym i marka) jest postrzegana jest uaktualnianie witryny na bieżąco. Jeśli internauta zobaczy nieaktualne treści, może pomyśleć, że firma tak samo traktuje klientów jak swoją stroną – leniwie i nieprofesjonalnie. Dodawanie aktualnych treści i weryfikowanie dotychczasowych jest zatem konieczne, jeśli chcemy zbudować z klientem stałe więzi i wzajemne zaufanie.

  5. Dbaj o jakość swojego asortymentu – proponować klientom należy produkty dobre jakościowo i opisane zgodne ze stanem faktycznym. Dobry opis marketingowy jest jak najbardziej wskazany, ale naginanie faktów już niekoniecznie. Jakość oferowanych towarów jest bardzo ważna w zakresie utrzymywania długofalowych relacji biznesowych. Nawet jeśli skusimy klienta reklamą, a rozczaruje się produktem – na dłuższą metę nie pozostanie nam wierny. Dbać należy zatem o to, aby w parze z odpowiednią kampanią promocyjną w sieci szły wysokiej klasy produkty i usługi. Ważny jest ponad to odpowiedni opis oferowanych towarów – powinien być oryginalny, wyczerpujący i odpowiadający na większość potencjalnych pytań konsumentów.

  6. Doceń marketing wirusowy jako niezwykle skuteczne narzędzie reklamy – każdy przedstawiciel e-biznesu może być dumny, gdy klienci rekomendują jego produkty i wyrażają na temat polityki jego firmy same pozytywne opinie. Nie tylko tworzy to obraz profesjonalnego przedsiębiorstwa, ale także przyciąga innych konsumentów. Reklama firmy słyszana z ust przyjaciela czy znajomego wydaje się nam zazwyczaj bardziej godna zaufania, niż ta standardowa – na przykład bannerowa.

  7. Badaj opinie konsumentów na temat firmy i wykorzystuj rady w praktyce – umiejętne wsłuchanie się w potrzeby klientów z pewnością wpłynie na zainteresowanie usługami i produktami firmy. W dobie ogromnej konkurencji tylko firmy, które nadążają za zmieniającymi się potrzebami grupy do której kierują swój asortyment, mają szansę na ekspansję i zdobycie  uznania. Zdanie klienta i jego opinie nie tylko powinny być z uwagą wysłuchane, ale także odpowiednio wykorzystane.

  8. Stosuj techniki reklamowe i dbaj o widoczność firmy w sieci – reklama jest bardzo istotnym aspektem funkcjonowania firmy w Internecie i bez niej ciężko byłoby dotrzeć do grupy docelowej. Pamiętajmy zatem o jej sile i dobierzmy taką strategię e-marketingową, która pozwoli nam zaistnieć i wyróżnić się na tle konkurencji. Więcej o e-marketingu przeczytasz w artykule o 6 najbardziej popularnych narzędziach do e-marketingu.

 

Skuteczne budowanie wizerunku marki to nie tylko wstawienie bannera na określoną stronę, czy optymalizacja strony internetowej. Owszem – jest to ważne, ale prawdziwie zadowalający efekt przyniesie dopiero w połączeniu z innymi technikami promocji i skierowaniu uwagi na potrzeby klienta.
 
Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”