Biały kolor w marketingu i reklamie - analiza i przykłady zastosowania

Biały kolor w marketingu
Ludzie to stworzenia, które świat postrzegają o wiele bardziej wizualnie, niż mogłoby się wydawać. Wiedzą o tym dobrze specjaliści zajmujący się marketingiem. Doskonale zdają sobie sprawę, jak ważną rolę w kreowaniu wizerunku produktu gra dbałość o szczegóły.

Jednym z takich szczegółów jest kolor.

W tym artykule skupię na jednym kolorze - białym, gdyż jest to kolor niezwykły, oraz w ostatnim czasie stał się również wyjątkowo modnym kolorem.

Dlaczego kolor jest tak ważny

Nasze preferencje wyrażają się nie tylko w kolorach, w których dobieramy garderobę, wystrój wnętrz czy gadżety codziennego użytku, ale również w rzeczach, na które, na pierwszy rzut oka, nie zwrócilibyśmy większej uwagi.


Na nasze postrzeganie otaczającego świata w dużej mierze wpływają kolory. Nie bez powodu używamy powiedzenia "patrzeć na świat przez różowe okulary".

Co ono właściwie znaczy? I dlaczego nie przez czarne?

Według psychologów róż to kolor nadzieifantazji, który kojarzy się z wygodą i komfortem.

Każdy z kolorów posiada swoje cechy charakterystyczne. Dla przykładu czerwień to kolor energii, siły. Żółty oznacza ciepło, optymizm i szczęście. A czarny to kolor sukcesu, elegancji i bezpieczeństwa.

Każda firma na początkowym stadium swojego istnienia dobiera wiodące kolory i odcienie swojej własnej marki. To właśnie w nich można później zobaczyć produkty, logotypy czy stronę internetową. Taka decyzja określi, w jaki sposób wyroby danej firmy będą przyjmowane przez klientów.

Słuchawki Sony w białym kolorze


Wiele marek po pewnym czasie dokonuje ewolucji, diametralnie zmieniając swój image, w tym logotyp i kolory. Dzięki temu, wybierając nowy kolor, zyskuje nowych konsumentów i poszerza gamę skojarzeń. Na przykład wybierając fiolet, jednocześnie dodajemy poczucia bogactwa i sukcesu.

A jak to jest z białym kolorem, który od dłuższego czasu stał się wyjątkowo modny?

Moda na biały

Zanim przejdę do dokładniejszej analizy znaczenia koloru białego w marketingu warto nakreślić ogólną teorię barw.

Na początku warto podzielić je na ciepłe, zimne oraz neutralne.

Pierwsze - ciepłe, charakteryzuje energiczność.  Drugie - zimne - spokój i zrównoważenie.

Kolor biały to jedna z trzech neutralnych barw podstawowych.

Barwy neutralne - podstawowe nie posiadają jednoznacznego wydźwięku , są nieemocjonalne i nie mówiące nic o konkretnym stosunku do danego przedmiotu. Oprócz bieli do barw neutralnych zaliczamy czerń i, co dla wielu może wydawać się niezbyt oczywiste, srebrny oraz szary.

Wiele firm w ostatnim czasie decyduje się na wybór białego koloru jako wiodącego w reklamie i design’ie swoich produktów. Najlepszym przykładem jest firma Apple, której znakiem rozpoznawczym są produkty w stonowanym, białym kolorze.

Dotyczy to nie tylko samych wyrobów. Dostępne są one również w innych barwach, jednak kolor biały gra główną rolę. Dla przykładu, srebrny MacBook posiada biały logotyp jabłuszka. Na stronie internetowej Apple również przeważa biały.

Białe gadżety Apple


Dlaczego użytkownicy produktów Apple wybierają właśnie tę firmę?

Przede wszystkim dlatego, że są to ludzie, ceniący sobie prestiż w połączeniu z naturalnością. Biel to nie kolor na pokaz. Z drugiej strony nie potrzebuje on kolorowych dodatków, aby wyglądać efektownie.

Oprócz Apple wiele innych firm zdecydowało się na wybór bieli. Wśród nich można wydzielić Sony, Lancome, Tesla czy Adidas.

Dlaczego to właśnie biel nagle stała się tak popularna? Odpowiedź na to pytanie wcale nie należy do trudnych. Aby ją otrzymać, wystarczy wgłębić się w specyfikę tego koloru.

Psychologia białego koloru

Wpływ koloru białego na postrzeganie produktu nie jest wymysłem specjalistów od reklamy. Został  on udowodniony przez psychologów.

Przede wszystkim, biały to kolor czystości. Będzie idealnym wyborem dla osób, ceniących elegancję w połączeniu z prostotą. Kolor biały w określony sposób oddziaływuje na zmysł wzroku i układ hormonalny.

Pod wpływem działaniem koloru białego u człowieka zwężają się źrenice, wzmacnia się zmysł czucia, w tym podwyższa się wrażliwość na ból.

Białe ubrania sprawiają, że skóra wydaje się bardziej miękka i delikatna. Biel, między innymi, wyraża czystośćsterylność, i to właśnie dlatego kojarzy się ze szpitalem.

Jeśli długo patrzeć na biel, budzi ono ukojenie i neutralizuje złość, a także drażliwość. Jednak należy pamiętać, że długotrwałe przebywanie ze zbyt dużym nagromadzeniem koloru białego może wywołać uczucie zmęczenia.

Biały kolor jest absolutną wolnością. Każdy rysunek zaczynamy na białej kartce, którą zapełniamy dowolnymi kolorami. W tym wypadku biel oznacza neutralność.

Biały w marketingu

Dlaczego ten neutralny kolor w marketingu jest tak popularny?

Jedną z odpowiedzi może być fakt, że praktycznie zawsze biały budzi pozytywne emocje. Biały to znak niewinności, o czym świadczy dobór sukni panny młodej.

Oprócz tego bieli używamy do wyrażenia pokoju - biała flaga kapitulacji. Bez względu na to, że w niektórych kulturach biel to barwa żałobna, oznacza ona nie pustkę i śmierć, a rozpoczęcie nowego życia i przejście do innego świata, w dalszym ciągu pozostawiając pozytywne wrażenie.

Białe produkty


Oprócz psychologicznego wyjaśnienia wpływu bieli na postrzeganie otaczającego świata istnieje również teoria naukowa, potwierdzająca niezwykłość tego koloru.

Mianowicie, promień światła zbudowany jest z różnej długości fal. Fale te odpowiadają konkretnym kolorom, co oznacza, że promień światła jest mieszanką różnych kolorów. Doskonale odzwierciedla to pryzmat, wynaleziony przez Newtona jeszcze w XVII wieku. Widząc przedmiot w danym kolorze, patrzymy na połączenia promieni o różnych długościach fal. Kolor biały jako jedyny jest połączeniem wszystkich kolorów naraz, dlatego przez wielu naukowców uważany jest za niezwykły.

Biały kolor a ekologia

Kolor biały niejednokrotnie jest wybierany przez marki kojarzone z ekologią.

Specjaliści określili, że biel wiąże się z cnotą i czystością, która jest głównym argumentem produktów ekologicznych. To właśnie biel jako kolor podstawowy jest produktem naturalnym, bez dodatkowych elementów w postaci barwnych odcieni.

Przykładem może posłużyć Tesla, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją całkowicie elektrycznych samochodów. Bez względu na to, że samochody Tesla znaleźć można w najróżniejszych barwach, ich logotyp charakteryzuje łagodna biel.

Psychologowie potwierdzili, że biel to najlepszy wybór dla marek związanych z ekologią i wysokimi technologiami. Biała barwa w tym przypadku wzbudza poczucie bezpieczeństwa, związane z innowacjami technicznymi, wchodzącymi na rynek.

Kolor biały to również kolor zdrowia. W związku z tym jest on chętnie wybierany jako barwa wiodąca w medycynie. Począwszy od białych fartuchów lekarzy do opakowań lekarstw można zauważyć ten powtarzający się schemat. Biały to kolor czystości i początek czegoś nowego, dlatego używając wyrażenia "zacząć coś z czystej karty" mamy na myśli białą kartkę papieru.

Biały a minimalizm

Obecnie w wielu zakątkach świata panuje moda na minimalizm. Nie bez powodu używamy powiedzenia "mniej znaczy więcej".

Aktualnie liczy się bardziej jakość, a nie ilość. Doskonale widać to w branży wnętrzarskiej. Komponowanie gamy dla konkretnego wystroju przy użyciu zbyt jaskrawych i różniących się od siebie barw uważane jest za oznakę złego gustu. Wchodząc do niejednego sklepu można zauważyć, że wystrój dobierany jest w dwóch, maksimum, trzech kolorach. Dzięki temu nie rzuca się w oczy i dodatkowo wywołuje poczucie bezpieczeństwa i domowego ciepła. Wrażenie przytulności wywierają barwy ciepłe i stonowane. Takie miejsce jest komfortowe i nieświadomie chce się w nim spędzić więcej czasu.
 

Białe produkty


Całkiem niedawno, bo jeszcze parę lat temu graficy tworzyli logotypy, zawierające wszystkie barwy tęczy. Również strony www obfitowały w szeroki przekrój odcieni. Taka była moda i takie były też oczekiwania ówczesnych konsumentów.

Rynek jednak rozwija się nieustannie i w przeciągu ostatnich lat diametralnie zmieniły się trendy w marketingu. Obecnie stawia się na swobodę i prostolinijność, która, jak się okazuje, świetnie wyraża się akurat w białej barwie.

Orientacja na klienta wymaga dopasowania w każdym obszarze, również w obszarze wykorzystywanej palety barw. W związku z tym podążając za oczekiwaniami klientów wiele marek zmieniło wystroje swoich sklepów, show roomów oraz layout'y swoich stron www.

Jednym z częściej wybieranych kolorów jest biel, lecz nie tylko dlatego, że jest ona neutralna. Ma  również specyficzne właściwości optyczne. Biały sprawia iluzję poszerzonej przestrzeni. Widać to doskonale porównując jednakowej wielkości kwadraty: biały na czarnym tle i czarny na białym. Ten pierwszy zawsze będzie wydawać się większy. Metodę tę wykorzystuje się często w niewielkich pomieszczeniach, aby je optycznie powiększyć.

Kolor biały na stronach www

Badania wskazują na to, że dla ponad 65% społeczeństwa kolor to najważniejszy czynnik przy wyborze produktów.

W związku z tym nie można dziwić się, że firmy tak ogromną wagę przykładają właśnie do odpowiedniej gamy kolorystycznej swoich produktów i śledzą aktualne trendy wśród odbiorców w swojej branży.

Wykorzystanie białego koloru nie zawsze musi oznaczać jego dominację. Często może on być tłem.

Dobrym przykładem będzie logo Google. Nie każdy z pamięci może powiedzieć, jakiego koloru są poszczególne litery najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki. Jednak każdy kojarzyć ją będzie z bielą w tle. Choć nie gra tu ona głównej roli w grafice, jest najbardziej kojarzoną barwą z marką Google. Biel w tym wypadku odpowiada za poczucie przejrzystości.

Biały może być kojarzony z pustką, dlatego trzeba go "udekorować" dodatkowymi elementami, co w przypadku Google wyraża się kolorowymi literkami. Dzięki temu otrzymujemy wrażenie objętości. A o to właśnie chodzi, gdy poszukujemy informacji na dany temat w internecie, gdyż objętość to jednocześnie masa informacji i ogromna pojemność.

Wiele firm zmienia design swoich stron internetowych na biały. Jest to uproszczenie dostępności produktów i treści na stronie.

Kompozycja, usytuowana na białym tle sprawia wrażenie czystszej. Ułatwiona jest również orientacja wśród zakładek i łatwość w obsłudze. Upraszczenie nie oznacza w tym przypadku obniżania jakości, a wręcz przeciwnie, jest oznaką dobrego gustu, poczucia stylu, często wprowadza większą przejrzystość i tym samym poprawia użyteczność dla użytkownika.

Kulturowe wpadki

Jak już zostało wyjaśnione, kolor znacznie wpływa na postrzeganie danego produktu oraz emocje, które wzbudza. Jednak nie na całym świecie wszystkie kolory wywołują takie same odczucia.

Pierwsza rzeczą, którą powinien określić każdy specjalista od marketingu to grupę docelową dla swoich produktów i sprawdzić, czy wybrany kolor w ich kulturze nie różni się diametralnie od postrzegania go w swoim kraju np. w Polsce. Kolor biały dla Europejczyków to czystość i niewinność, jednak należy pamiętać, że nie wszędzie będzie tak odbierany. W takich krajach jak ChinyJaponia biały oznacza żałobę. Brak wiedzy na ten temat i niewłaściwe użycie może doprowadzić do przykrych konsekwencji w postaci utraty klientów.

Białe produkty


Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: jaki kolor będzie najlepszy dla wyrobów, logotypu i interfejsu strony internetowej firmy?

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie. Każda z barw posiada swoją specyfikę psychologiczno społeczną i wywoływane asocjacje. Fakt, że biel w ostatnim czasie stała się jednym z kolorów, po które najchętniej sięgają fachowcy od reklamy oznacza, że zmieniło się również środowisko konsumenckie, które w produktach ceni sobie powściągliwość i wyszukanie, a jednocześnie wysoką jakość i nowinki innowacyjne. Jeśli zainteresował Cię temat kolorów i chciałbyś poznać oddziaływanie innych kolorów w marketingu polecamy odwiedzić wpis na blogu o psychologii kolorów w marketingu.
 

Autor: Marlena Mastykarz

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”