Jak zadbać o wizerunek swojej firmy w internecie

07 maja 2012 Agnieszka
O tym że wizerunek firmy jest ważny wie każdy przedsiębiorca, nie każdy jednak wie w jaki sposób wykorzystać internet do budowania pozytywnego wizerunku swojego biznesu.

Jak zadbać o wizerunek firmy w internecie


Na wizerunek firmy składa się wiele elementów określających to, jak jest ona postrzegana przez poszczególne osoby. Pomaga on zdobyć ugruntowaną pozycję na rynku, grono zwolenników i pozytywne opinie.

Dzięki stworzeniu pozytywnego obrazu własnej działalności możliwe jest nie tylko poinformowanie o wykonywanych usługach, ale także zdobycie uznania i zaakcentowanie zadowolenia kontrahentów.

O swój wizerunek muszą dbać dzisiaj wszystkie firmy, a te firmy, które funkcjonują głównie w internecie powinny przykładać do niego jeszcze większą uwagę - w przeciwnym razie pozostaną niezauważone lub określone jako niepewne. Z pomocą firmom typowo internetowym przychodzi e-PR, który ułatwia walkę o użytkowników Internetu, mogących stać się potencjalnymi klientami.

Narzędzia do promocji wizerunku firmy w internecie

Internet proponuje nam szereg rozwiązań, które mogą być wykorzystane w kwestii budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Zaliczymy do nich przede wszystkim:
  1. Strona internetowa - jest wizytówką firmy w Internecie. Wielu klientów trafia do danego przedsiębiorstwa właśnie za pośrednictwem tej formy zdobywania informacji. Niezwykle ważne jest pierwsze wrażenie jakie witryna wywołuje na potencjalnym kliencie - czy może poszczycić się estetycznym wyglądem, profesjonalizmem czytelnym rozmieszczeniem treści, spójnością wyglądu i kolorystyki z pozostałymi elementami przedsiębiorstwa (takimi jak jej logo lub symbole). Internauta powinien szybko i w prosty sposób znaleźć niezbędne informacje i dotrzeć do tego, czego poszukuje.

    Należy zatem zastanowić się co może interesować klienta i spróbować zamieścić na stronie, w sposób inteligentny, odpowiedzi na możliwe do pojawienia się pytania. Na podstawie określonej witryny potencjalny klient wyciąga wnioski o firmie. Jeśli jest ona przygotowana w sposób niedbały, niestylistyczny i mało zawodowy, może okazać się, że czytelnik przeniesie to wrażenie na rzeczywistość i w tych kategoriach oceni całą firmę.

    Internauta nie powinien mieć problemu z dotarciem na docelowa stronę - wiąże się z tym kwestia pozycjonowania strony www. Jeśli brakuje tego podstawowego elementu marketingu internetowego, może się zdarzyć, że firma pozostanie niezauważona. Internauci po wpisaniu frazy w wyszukiwarce często klikają tylko na kilka pierwszych rekordów. Warto zadbać, aby strona naszej firmy znajdowała się zatem możliwie wysoko. Będzie to pewnego rodzaju gwarancja, że czytelnik do nas dotrze. Na nic zda się bowiem nawet najlepiej przygotowana strona pod katem stylistycznym i informatycznym, jeśli mocno zaniedbane będzie pozycjonowanie witryny.

  2. Blog firmowy - prowadzenie bloga powiązanego z tematyką firmy to świetny sposób na budowanie wokół przedsiębiorstwa pewnej społeczności, zainteresowanie potencjalnych klientów i świetna forma reklamy. Coraz więcej firm korzystających z dobrodziejstw Internetu prowadzi omawianego bloga, ponieważ jest to nie tylko bardzo dobry sposób na wzbogacenie określonej strony w wartościowe treści, ale także metoda na zwrócenie uwagi klienta i sposób na czerpanie określonych linków.

  3. Społeczności internetowe - opinie, fora dyskusyjne, portale społecznościowe - budowanie pozytywnego wizerunku firmy nie może abstrahować od poszczególnych osób, które ten obraz tworzą. Potencjalni klienci przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług czy produktów danej firmy z dużym prawdopodobieństwem przeglądną w Internecie dotychczasowe informacje o przedsiębiorstwie. W szczególności zwrócą uwagę na to, czy firma może pochwalić się pozytywnymi referencjami  od swoich kontrahentów, czy udziela się na forach (a jeśli tak to czy ocenić można ten udział w kategoriach korzystnych dla niej).

    Opinie innych osób są kluczowym elementem świadczącym o przedsiębiorstwie. Jeśli większość tych ocen będzie pozytywna, jest duże prawdopodobieństwo, że klienci nawzajem będą polecać usługi i produkty danego przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na fakt, że negatywne opinie mogą trwale nadszarpnąć dobre imię firmy. Jeśli większość komentarzy o nas jest korzystna, a jedynie niewielki procent nie świadczy o nas dobrze, może nie być to dużym problemem. Gorzej będzie w przypadku, gdy negatywne oceny osiągną znaczny procent. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy musi więc brać pod uwagę satysfakcję klientów i tworzenie stałych relacji opartych na zaufaniu i lojalności.

  4. Marketing internetowy - jest to forma marketingu używająca Internetu do pozyskiwania klientów i przekazywania informacji o firmie. Ta forma budowania pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa zawiera w sobie zarówno różnego rodzaju formy reklamy w Internecie, jak i kampanie e-mailowe, czy optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek /SEO.
     

Na wizerunek firmy składa się wiele elementów - od identyfikacji werbalnej i wizualnej, po określone metody komunikacji marketingowej, sposób zachowania się i nastawienie pracowników firmy oraz jej kadry. Pominięcie któregoś z kluczowych elementów wpływających na sukces firmy na konkurencyjnym rynku, może okazać się katastrofalne. Pozytywne skojarzenia z firmą, znana marka i poparcie dotychczasowych klientów to konieczny element działań wpływających na dochodowość przedsiębiorstwa.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie