Najczęstsze błędy e-marketingu

Najczęstsze błędy e-marketinguE-marketing daje nam mnóstwo możliwości - pozwala na zaprezentowanie potencjału firmy w Internecie, pogłębienie relacji z dotychczasowymi Klientami, oraz zyskanie nowych. Marketing internetowy to alternatywa dla marketingu tradycyjnego - pozwalają kreować pozytywny wizerunek instytucji oraz budować lojalność Kontrahentów.

Jest to medium o zasięgu globalnym, wykorzystujące wiele różnorodnych technik i narzędzi w swoich działaniach. E-marketing może przyczynić się do rozwoju firmy i zwiększenia jej obrotów. Zyski z kampanii są wysoce prawdopodobne, pod warunkiem, że działania promocyjne prowadzone są w sposób uporządkowany i profesjonalny.

Źle przeprowadzona kampania, niewłaściwie dobrane narzędzia, czy też błędne podejście do omawianych procesów może niestety przysporzyć firmie strat. Warto zatem podejść do marketingu internetowego poważnie i potraktować go jako wyzwanie dla przedsiębiorstwa, mogące przyczynić się do znacznego rozwoju jego potencjału. W związku z tym, że w dzisiejszym świecie Internet jest użytkowany przez ogromną część społeczeństwa - brak korzystnych informacji o firmie w tej społeczności może przesądzić o istnieniu danego przedsiębiorstwa.
 

Jakich błędów unikać

  1. Zły wybór domeny - przede wszystkim należy unikać nazw trudnych do zapamiętania, o skomplikowanej pisowni. Internauci bardzo szybko się zniechęcają, a biorąc pod uwagę konkurencję jaka jest dostępna w wielu branżach w Internecie - trudno się temu dziwić. Pomimo, że to nie nazwa, a treść strony jest czynnikiem przesądzającym o pozycji w  wyszukiwarce - warto zadbać również o kwestię nadania domenie odpowiedniej nazwy. Wiele nazw jest już zajętych, dlatego nie jest to zadanie proste.Dodatkowo dobrze jest pamiętać o wykupieniu domen z różnymi końcówkami (np. "pl", "com.pl", " info"), tak aby wszystkie prowadziły do danej strony. Niekomfortowa byłaby sytuacja, gdyby konkurencja poprzez wykupienie innej końcówki mogła wpłynąć na naszą firmę. Niewybaczalnym błędem może dodatkowo okazać się nieuregulowanie na czas płatności związanych z domeną - jeśli ją stracimy, odkupienie może słono kosztować lub okazać się nierealne.

  2. Nieprawidłowy układ i nieczytelność strony - witryna firmy jest elementem świadczącym o przedsiębiorstwie. Internauta szukający o niej informacji dokona bardzo szybko jej oceny i analizy - jeśli wyda mu się mało profesjonalna i nieprzejrzysta - może zrezygnować z jej przeglądania i poszukać innych firm o podobnym profilu. Warto w szczególności zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

      • Zbyt długi czas ładowania strony - Internet daje nam mnóstwo swobody i umożliwia szybkie odszukanie pożądanych informacji. Jesteśmy, jako jego użytkownicy przyzwyczajeni, że sprawnie otrzymujemy poszukiwane wiadomości. Jeśli potencjalny klient trafi na problemy z ładowaniem strony, może się zniechęcić i całkowicie pominąć dane przedsiębiorstwo podczas szukania określonego produktu czy usługi. Wychodząc na przeciw Klientom - trzeba szanować ich czas i cierpliwość.

      • Strona powinna być również ciekawa oraz użyteczna. Informacje nie mogą "bombardować" klienta z każdej strony. Witryna powinna prezentować swoje treści w sposób przejrzysty, tak, aby łatwo można było dotrzeć do poszukiwanych informacji. Nie wyświetlające się linki czy odstraszająca kolorystyka z pewnością nie doda stronie atrakcyjności i nie przyciągnie Kontrahentów.

  3. Trudne do wyłączenia reklamy i automatyczne odtwarzanie audio na witrynie - reklamy zamieszczane na witrynie nie są zakazane, trzeba jednak zamieszczać je w sposób przemyślany. Powinny być dodatkiem do strony, a nie zaśmiecającym i zniechęcającym aspektem. Osoba trafiająca na stronę może zirytować się w trakcie podejmowania prób wyłączenia wyskakującego okienka i opuścić witrynę. Zysk z emisji reklamy nie będzie wtedy rekompensował strat wynikających ze straty możliwego do pozyskania Klienta. Internauta powinien czuć się dobrze na stronie i poruszać się w sposób swobodny.

  4. Skomplikowany formularz kontaktowy - proponowanie pozostawienia danych do kontaktu zwrotnego nie jest niczym złym. Warto jednak prosić tylko o dane konieczne, gdyż wpisywanie wielu informacji może okazać się dla internauty zbyt czasochłonne i ingerujące w prywatność. Wymagane pola powinny być mocno zaakcentowane, tak, aby użytkownik strony nie musiał ponownie wypełniać całego formularza. Również podstrona zawierająca dane kontaktowe przedsiębiorstwa powinna być łatwa do odszukania. Sytuacja, w której klienta zainteresowały dane produkty lub usługi, ale ma problem z odszukaniem kontaktu, może okazać się na tyle frustrująca, że zniechęci daną osobę do dalszych działań.

  5. Błędne informacje zawarte na stronie i błędy dotyczące stylistyki / pisowni tekstów zamieszczanych na stronie - wiadomości, na które internauta na naszej stronie może się natknąć powinny być na bieżąco modyfikowane i poprawiane w razie potrzeby. Jeśli specyfika naszej firmy wymaga częstego aktualizowania informacji - nie zapominajmy o tym. Witryna firmy to jej wizytówka. Nieaktualne dane świadczą o niestaranności firmy i tym, że nie zależy jej na przekazaniu prawidłowych informacji.

    Dobrze byłoby, aby strona się rozwijała (jeśli profil działalności to umożliwia)- tak, aby internauta za każdym razem mógł natknąć się na coś, co przykuje jego uwagę i zatrzyma go dłużej. Warto pomyśleć o udzielaniu się na forach, czy prowadzeniu ciekawego bloga firmowego. Będzie on służył nie tylko zaspokojeniu ciekawości klientów, ale również pozytywnie wpłynie na procesy związane z pozycjonowaniem i optymalizacją strony.

    Niedopuszczalnym błędem natomiast jest zamieszczanie tekstów nieprzemyślanych, zawierających liczne błędy. O ile czytelnik może przymknąć oko na drobną literówkę, o tyle błąd ortograficzny może w jego świadomości wytworzyć o firmie niekorzystny obraz. W świecie realnym pierwsze wrażenie świadczące o człowieku opiera się najczęściej na wyglądzie wizualnym - w Internecie natomiast na sposobie i stylu pisania. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, nie dopuszczajmy więc do sytuacji, kiedyś nasze teksty (nawet jeśli ciekawe) okażą się bogate w błędy stylistyczne, ortograficzne czy interpunkcyjne.

  6. Bezwartościowy mailing - poczta elektroniczna jest skutecznym i stosunkowo tanim sposobem promowania firmy, jej produktów i usług. Znając podstawowe zasady e-mail marketingu można przysporzyć firmie wiele korzyści. Nie mniej jednak należy również unikać błędów, które zamiast poprawnych relacji i zysków finansowych zapewnią nam złą opinię i zakwalifikują do grona narzucających się firm.

    Przede wszystkim baza mailingowa powinna być przemyślana - szanujące się przedsiębiorstwa muszą zapomnieć o spamie. Najczęściej czytane są maile reklamowe, których użytkownicy sami wyrazili zgodę na otrzymywanie danego rodzaju wiadomości. Informacje zawarte w mailu powinny być ciekawe, pisane w sposób wciągający i wywołujący pozytywne emocje. Nie powinny naruszać prywatności i docierać do konsumenta zbyt często - zaśmiecanie skrzynki nigdy nie jest rzeczą pożądaną przez internautów. Więcej informacji w artykule jak zwiększyć skuteczność kampanii e-mailowych.

  7. Brak konsekwencji w reklamowaniu się - jednorazowa reklama zazwyczaj nie przynosi oczekiwanego rezultatu. Aby działania marketingowe odniosły zadowalający skutek, przysporzyły klientów i pozytywny rozgłos firmie należy prowadzić je systematycznie. Internet daje nam mnóstwo możliwości - zarówno tych droższych, jak i wymagających niższych nakładów - dlatego praktycznie każda firma może pozwolić sobie na podjęcie próby kreowania korzystnego wizerunku. Brak odpowiedniej reklamy może w konsekwencji prowadzić do tego, że klient nie dotrze do naszej firmy, nie zapozna się z jej ofertą (nawet jeśli będzie bardziej korzystna niż konkurencji).

  8. Błędy w zakresie pozycjonowania - podstawowym błędem jest bezmyślne wpisywanie w tekstach pisanych w ramach pozycjonowania nadmiaru słów kluczowych. Artykuły takie powinny zawierać w sobie zarówno właściwie wkomponowaną, optymalną ilość słów kluczowych, jak i ciekawy i wciągający tekst. Profesjonalna firma działająca w Internecie to profesjonalna strona internetowa, zaś profesjonalna witryna to profesjonalne pozycjonowanie. Są to elementy nierozłączne i należy na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę. Wyszukiwarka internetowa to narzędzie bardzo pomocne w e-marketingu. Wysoka pozycja w wyszukiwarce sprawi, że witryna będzie widoczna, odwiedzana i czytana.
     

Lista omówionych błędów dotyczących marketingu w Internecie nie jest ani rozłączna ani wyczerpująca. Nie mniej jednak ukazuje nam podstawowe kwestie, jakich powinniśmy unikać i zwracać na nie uwagę. Podstawowym aspektem dobrej kampanii internetowej jest poważne do niej podejście, profesjonalizm działania i myślenie wieloaspektowe.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Bartek 2013-02-01
W kwestii formularzy kontaktowych polecam stosowanie progresywnych odmian, nie będą odstraszać a dostaniemy pożądaną ilość danych: http://marketing-automation.pl/progressive-profiling-w-marketing-automation-2/

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”