Najczęstsze błędy e-marketingu

10 maja 2012 Agnieszka
Zajmujesz się marketingiem internetowym? Dowiedz się jakie błędy są najczęściej popełniane przez marketingowców i nie popełnij ich nigdy więcej.

Najczęstsze błędy e-marketingu

Najczęstsze błędy e-marketingu

Najczęstsze błędy e-marketingu

E-marketing daje nam mnóstwo możliwości - pozwala na zaprezentowanie potencjału firmy w Internecie, pogłębienie relacji z dotychczasowymi Klientami, oraz zyskanie nowych. Marketing internetowy to alternatywa dla marketingu tradycyjnego - pozwalają kreować pozytywny wizerunek instytucji oraz budować lojalność Kontrahentów.

Jest to medium o zasięgu globalnym, wykorzystujące wiele różnorodnych technik i narzędzi w swoich działaniach. E-marketing może przyczynić się do rozwoju firmy i zwiększenia jej obrotów. Zyski z kampanii są wysoce prawdopodobne, pod warunkiem, że działania promocyjne prowadzone są w sposób uporządkowany i profesjonalny.

Źle przeprowadzona kampania, niewłaściwie dobrane narzędzia, czy też błędne podejście do omawianych procesów może niestety przysporzyć firmie strat. Warto zatem podejść do marketingu internetowego poważnie i potraktować go jako wyzwanie dla przedsiębiorstwa, mogące przyczynić się do znacznego rozwoju jego potencjału. W związku z tym, że w dzisiejszym świecie Internet jest użytkowany przez ogromną część społeczeństwa - brak korzystnych informacji o firmie w tej społeczności może przesądzić o istnieniu danego przedsiębiorstwa.
 

Jakich błędów unikać

  1. Zły wybór domeny - przede wszystkim należy unikać nazw trudnych do zapamiętania, o skomplikowanej pisowni. Internauci bardzo szybko się zniechęcają, a biorąc pod uwagę konkurencję jaka jest dostępna w wielu branżach w Internecie - trudno się temu dziwić. Pomimo, że to nie nazwa, a treść strony jest czynnikiem przesądzającym o pozycji w  wyszukiwarce - warto zadbać również o kwestię nadania domenie odpowiedniej nazwy. Wiele nazw jest już zajętych, dlatego nie jest to zadanie proste.Dodatkowo dobrze jest pamiętać o wykupieniu domen z różnymi końcówkami (np. "pl", "com.pl", " info"), tak aby wszystkie prowadziły do danej strony. Niekomfortowa byłaby sytuacja, gdyby konkurencja poprzez wykupienie innej końcówki mogła wpłynąć na naszą firmę. Niewybaczalnym błędem może dodatkowo okazać się nieuregulowanie na czas płatności związanych z domeną - jeśli ją stracimy, odkupienie może słono kosztować lub okazać się nierealne.

  2. Nieprawidłowy układ i nieczytelność strony - witryna firmy jest elementem świadczącym o przedsiębiorstwie. Internauta szukający o niej informacji dokona bardzo szybko jej oceny i analizy - jeśli wyda mu się mało profesjonalna i nieprzejrzysta - może zrezygnować z jej przeglądania i poszukać innych firm o podobnym profilu. Warto w szczególności zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

      • Zbyt długi czas ładowania strony - Internet daje nam mnóstwo swobody i umożliwia szybkie odszukanie pożądanych informacji. Jesteśmy, jako jego użytkownicy przyzwyczajeni, że sprawnie otrzymujemy poszukiwane wiadomości. Jeśli potencjalny klient trafi na problemy z ładowaniem strony, może się zniechęcić i całkowicie pominąć dane przedsiębiorstwo podczas szukania określonego produktu czy usługi. Wychodząc na przeciw Klientom - trzeba szanować ich czas i cierpliwość.

      • Strona powinna być również ciekawa oraz użyteczna. Informacje nie mogą "bombardować" klienta z każdej strony. Witryna powinna prezentować swoje treści w sposób przejrzysty, tak, aby łatwo można było dotrzeć do poszukiwanych informacji. Nie wyświetlające się linki czy odstraszająca kolorystyka z pewnością nie doda stronie atrakcyjności i nie przyciągnie Kontrahentów.

  3. Trudne do wyłączenia reklamy i automatyczne odtwarzanie audio na witrynie - reklamy zamieszczane na witrynie nie są zakazane, trzeba jednak zamieszczać je w sposób przemyślany. Powinny być dodatkiem do strony, a nie zaśmiecającym i zniechęcającym aspektem. Osoba trafiająca na stronę może zirytować się w trakcie podejmowania prób wyłączenia wyskakującego okienka i opuścić witrynę. Zysk z emisji reklamy nie będzie wtedy rekompensował strat wynikających ze straty możliwego do pozyskania Klienta. Internauta powinien czuć się dobrze na stronie i poruszać się w sposób swobodny.

  4. Skomplikowany formularz kontaktowy - proponowanie pozostawienia danych do kontaktu zwrotnego nie jest niczym złym. Warto jednak prosić tylko o dane konieczne, gdyż wpisywanie wielu informacji może okazać się dla internauty zbyt czasochłonne i ingerujące w prywatność. Wymagane pola powinny być mocno zaakcentowane, tak, aby użytkownik strony nie musiał ponownie wypełniać całego formularza. Również podstrona zawierająca dane kontaktowe przedsiębiorstwa powinna być łatwa do odszukania. Sytuacja, w której klienta zainteresowały dane produkty lub usługi, ale ma problem z odszukaniem kontaktu, może okazać się na tyle frustrująca, że zniechęci daną osobę do dalszych działań.

  5. Błędne informacje zawarte na stronie i błędy dotyczące stylistyki / pisowni tekstów zamieszczanych na stronie - wiadomości, na które internauta na naszej stronie może się natknąć powinny być na bieżąco modyfikowane i poprawiane w razie potrzeby. Jeśli specyfika naszej firmy wymaga częstego aktualizowania informacji - nie zapominajmy o tym. Witryna firmy to jej wizytówka. Nieaktualne dane świadczą o niestaranności firmy i tym, że nie zależy jej na przekazaniu prawidłowych informacji.

    Dobrze byłoby, aby strona się rozwijała (jeśli profil działalności to umożliwia)- tak, aby internauta za każdym razem mógł natknąć się na coś, co przykuje jego uwagę i zatrzyma go dłużej. Warto pomyśleć o udzielaniu się na forach, czy prowadzeniu ciekawego bloga firmowego. Będzie on służył nie tylko zaspokojeniu ciekawości klientów, ale również pozytywnie wpłynie na procesy związane z pozycjonowaniem i optymalizacją strony.

    Niedopuszczalnym błędem natomiast jest zamieszczanie tekstów nieprzemyślanych, zawierających liczne błędy. O ile czytelnik może przymknąć oko na drobną literówkę, o tyle błąd ortograficzny może w jego świadomości wytworzyć o firmie niekorzystny obraz. W świecie realnym pierwsze wrażenie świadczące o człowieku opiera się najczęściej na wyglądzie wizualnym - w Internecie natomiast na sposobie i stylu pisania. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, nie dopuszczajmy więc do sytuacji, kiedyś nasze teksty (nawet jeśli ciekawe) okażą się bogate w błędy stylistyczne, ortograficzne czy interpunkcyjne.

  6. Bezwartościowy mailing - poczta elektroniczna jest skutecznym i stosunkowo tanim sposobem promowania firmy, jej produktów i usług. Znając podstawowe zasady e-mail marketingu można przysporzyć firmie wiele korzyści. Nie mniej jednak należy również unikać błędów, które zamiast poprawnych relacji i zysków finansowych zapewnią nam złą opinię i zakwalifikują do grona narzucających się firm.

    Przede wszystkim baza mailingowa powinna być przemyślana - szanujące się przedsiębiorstwa muszą zapomnieć o spamie. Najczęściej czytane są maile reklamowe, których użytkownicy sami wyrazili zgodę na otrzymywanie danego rodzaju wiadomości. Informacje zawarte w mailu powinny być ciekawe, pisane w sposób wciągający i wywołujący pozytywne emocje. Nie powinny naruszać prywatności i docierać do konsumenta zbyt często - zaśmiecanie skrzynki nigdy nie jest rzeczą pożądaną przez internautów.

  7. Brak konsekwencji w reklamowaniu się - jednorazowa reklama zazwyczaj nie przynosi oczekiwanego rezultatu. Aby działania marketingowe odniosły zadowalający skutek, przysporzyły klientów i pozytywny rozgłos firmie należy prowadzić je systematycznie. Internet daje nam mnóstwo możliwości - zarówno tych droższych, jak i wymagających niższych nakładów - dlatego praktycznie każda firma może pozwolić sobie na podjęcie próby kreowania korzystnego wizerunku. Brak odpowiedniej reklamy może w konsekwencji prowadzić do tego, że klient nie dotrze do naszej firmy, nie zapozna się z jej ofertą (nawet jeśli będzie bardziej korzystna niż konkurencji).

  8. Błędy w zakresie pozycjonowania - podstawowym błędem jest bezmyślne wpisywanie w tekstach pisanych w ramach pozycjonowania nadmiaru słów kluczowych. Artykuły takie powinny zawierać w sobie zarówno właściwie wkomponowaną, optymalną ilość słów kluczowych, jak i ciekawy i wciągający tekst. Profesjonalna firma działająca w Internecie to profesjonalna strona internetowa, zaś profesjonalna witryna to profesjonalne pozycjonowanie. Są to elementy nierozłączne i należy na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę. Wyszukiwarka internetowa to narzędzie bardzo pomocne w e-marketingu. Wysoka pozycja w wyszukiwarce sprawi, że witryna będzie widoczna, odwiedzana i czytana.
     

Lista omówionych błędów dotyczących marketingu w Internecie nie jest ani rozłączna ani wyczerpująca. Nie mniej jednak ukazuje nam podstawowe kwestie, jakich powinniśmy unikać i zwracać na nie uwagę. Podstawowym aspektem dobrej kampanii internetowej jest poważne do niej podejście, profesjonalizm działania i myślenie wieloaspektowe.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie