Persona w marketingu - jak tworzyć i skutecznie korzystać

Co to jest persona w marketingu

Co to jest persona?

Decydując się na stosowanie content marketingu w firmie, niewątpliwie ważną kwestią jest świadomość, do kogo skierowany jest Twój przekaz - nie ważne czy chodzi o treści na  fanpage’ach portali społecznościowych, czy profesjonalną stronę firmy.

Zdefiniowanie persony pozwala na dopasowanie udostępnianych materiałów bezpośrednio do określonych wcześniej grup docelowych.

Persony, czyli archetypu Twojego potencjalnego klienta.

Zwiększenie sprzedaży dzięki stosowaniu strategii budowania person jest możliwe dlatego, że właściwie opracowane persony umożliwiają wgląd w zachowanie klientów. Co więcej, pozwalają na poznanie sposobów podejmowania przez nich decyzji i ich intencji zakupowych.
 

Czym jest więc persona?

Persona to nic innego, jak opis sylwetki wirtualnej postaci, która odzwierciedla osobowość potencjalnego klienta lub obserwatora Twojej strony. Słowem, jest to charakterystyka przedstawicieli poszczególnych grup docelowych, do których skierowany jest Twój przekaz.

Persona łączy w sobie zarówno dane demograficzne jak i psychograficzne, przez co odróżnia się od archetypów marek - jest bowiem bardziej szczegółowa.

Persona nie jest jedynie opisem osobowości, ale również innych czynników mających wpływ na proces zakupowy. Persona opisuje dogłębne potrzeby potencjalnego klienta, jego priorytety i dążenia. Im precyzyjniej określisz zarys przedstawiciela grupy docelowej, tym prostsze będzie budowanie z nim stałych relacji oraz trafienie do niego poprzez udostępniane treści.

Tworząc persony ważne jest wszystko, co determinuje sposoby korzystania z usług i wszelkie zachowania klienta wobec produktu. Wpływają one bowiem na motywacje użytkowników, a to właśnie motywacje są kluczem do zrozumienia zachowań potencjalnych klientów.

Są one często ważniejsze niż dane takie jak wiek czy płeć.

Persony - do czego tak właściwie służą?

Persony wykorzystywane są niemalże w każdej formie content marketingu. Są bardzo przydatne dla osób bezpośrednio decydujących o rodzaju treści zamieszczanych na stronie.

Należy pamiętać, że pisząc o rzeczach, które w teorii mogą spodobać się każdemu, w praktyce mogą zostać uznane za kompletnie nieprzydatne - zbyt ogólne dla ludzi interesujących się wybraną tematyką, a jednocześnie niezrozumiałe dla laików. Właśnie dlatego warto określić persony firmy.

W content marketingu persony mają zastosowanie przede wszystkim w planowaniu treści strony i przewidzeniu sytuacji, w jakich użytkownik może je wykorzystać.

Każdy, kto miał już styczność z content marketingiem może się domyślić, że ciężko jest stworzyć coś chwytliwego bez świadomości, jak może wyglądać grono odbiorców. Należy sobie zadać kluczowe pytania - “dla kogo?” i “po co?”, a na podstawie odpowiedzi zacząć budować tematykę postów.


Do czego służy persona
 

Z czego powinna składać się persona?

Budując personę nie wystarczy wiedzieć kto Cię obserwuje bądź “lubi” na Facebooku. Składowe persony są znacznie szersze niż samo nazwisko, płeć i wiek. Charakterystyka ta nie odnosi się bowiem do samej osoby, lecz również do jej upodobań i motywacji.

Cechy określające personę można podzielić na kilka kategorii:

  • Informacje ogólne - podstawowe dane na temat persony, typu wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wykonywany zawód, zainteresowania,
  • Rola w grupie społecznej - np. w rodzinie będzie to zakres obowiązków domowych, wkład w budżet itp.,
  • Cele i wyzwania - przyjęta przez personę hierarchia wartości, pasja, motto życiowe,
  • Preferencje zakupowe - zakupy tradycyjne, przez internet, płatność kartą lub gotówką, ile persona wydaje na zakupy jednorazowo,
  • Sytuacja materialna - zarobki miesięczne, oszczędności, kredyty.


Budując personę można wziąć pod uwagę jeszcze wiele innych czynników demograficznych i psychograficznych. Może to być dla przykładu aktualna sytuacja życiowa bądź problemy persony, które można rozwiązać.

Rola persony w procesie zakupowym

Persona w przebiegu transakcji zakupowej może odgrywać wiele ról. Poniżej zostały przedstawione następujące role, które możesz przypisać swoim potencjalnym klientom:

  •  Inicjator – poddaje pomysł zakupu produktu/usługi
  • Doradca – doradza czy warto zakupić produkt/usługę
  • Decydent – wpływa na decyzje o zakupie produktu/usługi
  • Nabywca – dokonuje zakupu produktu/usługi
  • Użytkownik – korzysta z zakupionego produktu/usługi.

 
Zwróć uwagę na fakt, że rzadko kiedy dotrzesz do najwyższych osób zarządzających w firmie. W tym przypadku najlepiej oddziałują na nie inicjatorzy oraz doradcy, którzy tworzą odpowiednie treści dostosowane do ich potrzeb. Budowanie specjalnej strategii marketingowej dla osób z zarządu jest nieopłacalne i nie przynosi żadnych korzyści.
 

Rola persony w procesie zakupowym
 

Jakich błędów unikać przy tworzeniu persony?

Najczęstszym błędem podczas definiowania persony jest teza, że im więcej będziemy ich posiadać tym większe będą korzyści. Może się okazać, że będzie to dla nas ryzykowne  posunięcie, ponieważ stworzone persony będą bardzo zróżnicowane. Spowoduje to problem stworzenia odpowiedniej strategii marketingowej, której zadaniem będzie zachęcić każdą z nich.

Następnym błędem jest zapominanie o negative personas. Zostają one pomijane w celu zaoszczędzenia czasu. Różnicę spowodowaną ich wykluczeniem możesz zauważyć dopiero po lepszym docieraniu przekazu do konkretnych odbiorców oraz posiadaniu większej ilości pieniędzy.

Do błędu należy również myśl, że tworzenie person przeznaczone jest tylko dla działu marketingowego. Persona powinna być budowana przez osoby, które mają stały kontakt z klientami czyli przez większość pracowników w firmie. Nie może to być jednorazowy projekt tylko z czasem udoskonalany dzięki lepszemu poznawaniu potrzeb klientów.

Błędem jest także wspomaganie się tylko danymi demograficznymi klientów. Dzięki nim znamy jedynie wiek czy płeć osoby, a taka wiedza nie jest wystarczająca do poprawnego zdefiniowania persony. Klienta należy poznać bliżej i zebrać od niego bardziej szczegółowe informacje np. co robi w ciągu dnia, z jakich mediów korzysta czy jakie ma plany i cele do osiągnięcia.
 

Korzyści z posiadania persony

Kiedy będziesz już posiadał zdefiniowaną personę to z upływem czasu na pewno zauważysz dzięki niej pewne korzyści. Odpowiednio dobrany przekaz zainteresuje klienta oraz zaowocuje zbudowaniem z nim stałej relacji. Dobrze stworzona persona pozwoli Ci na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, ponieważ będzie mogła być ciągle wykorzystywana. Usprawni również komunikację w zespole projektowym, bo będzie wiadomo do jakiego wizerunku się odnosić.

Musisz pamiętać, że budowanie person wymaga czasu i pracy. Jednak dogłębne ich poznanie dzięki danym demograficznym i psychograficznym zaowocuje w bliskiej przyszłości. Persona będzie służyć jako pomoc przy tworzeniu treści oraz SEO. Dzięki niej możesz mieć pewność, że zainteresuje tylko odpowiednich klientów, co wpłynie na szybszy rozwój firmy.
 

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”