Strony responsywne - czym są i jakie mają zalety i wady

Strona responsywna Westinghouse
 
Jeśli spotkałeś się z określeniem desing responsywny (lub skrótem RWD), a nie masz bladego pojęcja co może ono oznaczać - postaram Ci się to wytłumaczyć.

W dzisiejszych czasach strony responsywne wciąż są nowością. Od czasu pojawienia się smartfonów na rynku duża część użytkowników korzysta z internetu za pośrednictwem telefonu. Mając to na uwadze, twórcy stron internetowych coraz częściej decydują się na opracowanie ich wersji mobilnych.

 

Termin Responsive Web Desing został pierwszy raz użyty w artykule Ethana Marcotte w 2010 roku dla portalu alistapart.com.

Strony RWD

 

Strona RWD a mobilna wersja strony

Strona RWD dopasowuje się do urządzeń mobilnych różnej rozdzielczości, dlatego możliwe jest wyświetlanie jej na komputerach, tabletach jak i smartfonach, zaś mobilna wersja strony internetowej jest przeznaczona wyłącznie dla urządzeń mobilnych.

Żyjemy w czasach, kiedy ludzie nie rozstają się z urządzeniami mobilnymi. Trwa epoka zakupów przez telefon, dlatego strona RWD jest konieczna dla sklepów internetowych. Jest to bardzo wygodne dla użytkowników ponieważ mając sklep w telefonie można zrobić zakupy bez wychodzenia z domu.

Zastanów się, jeżeli posiadasz swoją stronę internetową, czy nie należy jej przeprojektować do wersji RWD. Chyba, że zakładasz, że użtykownicy odwiedzają twoją stronę tylko za pośrednictwem komputerów stacjonarnych i laptopów. Coraz wiecej osób korzysta z urzadzeń mobilnych jak i na rynku pojawiają się nowe modne urządzenia i należy zastanowić się czy nie warto zainwestwać w stronę responsywną.

 
 

Co to jest RWD?

Strona responsywna (w skrócie RWD, od angielskiego terminu Responsive web design) jest to witryna, która umożliwia dostosowanie się rozdzielczości wyświetlanej strony www do urządzeń mobilnych. Strony te mają charakter uniwersalny, bez problemu można wyświetlać je zarówno na dużych ekranach jak i tabletch i smartfonach.

Z racji tego, że popularność smartfonów diametralnie wzrasta co umożliwia bardzo szeroki dostęp do ,,mobilnego internetu” projektanci stron mają przed sobą nie lada wyzwanie, aby zadbać o odpowiednie wyświetlanie się stron na mniejszych ekranach.

 
 

Dlaczego RWD?

  • Strona działa poprawnie na KAŻDYM urządzeniu.

  • Umożliwia czytelne prezentowanie treści i wygodną obsługę serwisu.

  • Zapewnie atrakcyjny i nowoczesy layout dostosowany do oczekiwań użytkowników.

     

Jak dopasować rozdzielczość strony internetowej?

Największym problemem projektantów stron www jest wybranie odpowiedniego rozmiaru czcionek i obrazu dla danej rozdzielczości ekranu. Aby dostosować projekt do wyświetlaczy popularnych urządzeń mobilnch, konieczna jest znajomość ich rozdzielczości.

 
Poniżej w tabeli przedstawiam popularne zalecane rozdzielczości:
 
Urządzenie Zalecana szerokość (piksele)
Telefon w pionie 320
Telefon w poziomie 640
Tablet 768
Monitor PC 1240
Monitor w FULL HD 1680/1920

 

Dlaczego strony RWD
 

Zalety responsywnych stron internetowych

  • Czytelność i przejrzystość na małych wyświetlaczach smartfona czy tabletu.

  • Pozycja w wyszukiwarce Google - to właśnie ta firma jako pierwsza zauważyła potrzeby użytkowników mobilnych urządzeń i postanowiła nakłonić właścicieli stron do wprowadzenia udogodnień. Google oficjalnie rekomenduje ten typ rozwiązań. Taką stronę oznacza się plakietką mobile friendly, co jest nowością. Jest ona widoczna w wynikach wyszukiwania dla użytkownika,który korzysta z wyszukiwarki na urządzeniu mobilnym. Jest to rozwiązanie korzystne dla wlaściciela strony, ponieważ zyskuję dzięki temu wyższe pozycjonowanie oraz większa liczba użytkowników może dotrzeć do tej witryny. Responsywne strony internetowe są na pewno atrakcyjne i bardziej czytelne.

  • Strony RWD są tańsze w utrzymaniu, ponieważ płacimy za jedną wersję strony. Jest to bardziej opłacalne niż utrzymanie dwóch wejsji strony: mobilnej i stacjonarnej.

  • Strony responsywne posiadają wspólny panel zarządzania treścią, który pozwala na publikację oraz zmianę treści.

  • RWD jest elastycznym rozwiązaniem, poprzez dostosowanie się do różnych rozdzielczości ekranów.

  • Kolejnym udogodnieniem jest jeden adres URL, ponieważ niezależnie od tego na jakim urządzeniu jest przeglądana dana strona adres URL pozostaje bez zmian.

  • Nie spotkamy się tu z pojęciem duplicate-content, które wykrywa w przeglądarce duplikaty treści.

  • Nie ma konieczności aktualizowania tresci strony z dwóch róznych miejsc, ponieważ istnieje tylko jedna strona serwisu.

  • Strony responsywne nie mają problemu z posiadaniem dwóch odrębnych kodów śledzących tak jak w przypadku stron mobilnych, ponieważ posiadają wspólny kod sledzący.

Wady responsywnych stron internetowych

  • Wyższy koszt wdrożenia (cena strony internetowej). Już na początkowym etapie projektowania strony należy uwzględnić koszty jej utrzymania.

  • Również istotną rzeczą jest przeprowadzenie testów. Należy sprawdzić działanie strony na różnych urządzeniach mobilnych, co za tym idzie trzeba posiadać też inne urządzenia. Wysokie koszty wdrożenia RWD występują tylko w początkowej fazie projektowania. Z czasem koszty te będą związane tylko z utrzymaniem tej witryny.

  • Długi czas wczytywania się strony - aby móc wyswietlić stronę urządzenie musi pobrać cały kod.

  • Brak wyboru co do grafiki. W tym przypadku bierze się pod uwagę komfort użytkowników przy wyświetlaniu stron na ekranach wszelkiego typu urzadzeń. Jest to pewne utrudnienie przy projektowaniu stron responsywnych, ponieważ grafik musi uwżać przy wyborze grafiki, lecz z drugiej strony mniejszy nacisk na efekty graficzne będzie się wiązał z przejrzystością i funkcjonalnością strony.
     

Jak testować strony responsywne?

Testowanie stron RWD jest procesem bardzo czasochłonnym. W związku z wiążącym się zapotrzebowaniem na strony responsywne, na rynku pojawiły się narzędzia, które umożliwiają synchroniczne testowanie, co jest wielkim ułatwieniem.
 
Najpopularniejszymi narzędziami do testowania stron RWD są:
  • Adobe Edge- jest to program, który synchronizuje obraz na różnych urządzeniach

  • Ghostlab - pozwala połączyć ze sobą dowolne urządzenia np.komputer, tablet, smartfon tak długo jak pozostają w tej samej sieci.

Google również przykłada dużą wagę do mobilnych stron. Przy wyszukiwaniu stron Google bierze pod uwagę czy strona jest responsywna. Strony responsywne wyświetlane są na wyższych pozycjach niż strony „niemobilne”. Dlatego Google udostępniło dwa narzędzia:
  • Google Mobile friendly- co oznacza „przyjazny mobilnie”, jest to narzędzie stosowane dla stron, które dostosowują się do użytkowinków korzystającyc z urządzeń mobilnych.

  • Goodle PageSpeed - jest to narzędzie, które służy do analizy tempa wczytywania się stron deskopowych i mobilnych. Daje wskazówki co należy zrobić, aby strona wczytywała się szybciej na urządzeniach, ponieważ wpłyta to istotnie na zadowolenie użytkowników.

Strony responsywne RWD

 

Podsumowanie

Strony responsywne powoli stają się standardem. Jeżeli pominiemy tę kwestię przy projektowaniu witryn możemy stracić odbiorców, a nawet można stracić wysoką pozycję w wyszukiwarce Google.

Należy więc uwzględnić wyżej wymienione popularne zalecane rozdzielczości. Projektant nie powinien ignorować tego czynnika i wykorzystać technoligię RWD przy projektowaniu strony internetowej.


 

Zapytaj o wycenę
 

Zapytaj o ofertę dla Ciebie

na stworzenie strony RWD
 
 
 
Autor: Natalia Zajdel

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”