Projektowanie stron www - HTML, PHP, Flash - jaka technologia jest najlepsza

Technologia - HTML/CSS, PHP, Flash - która?Trochę historii

Do projektowania stron www można podejść na wiele sposobów, tak jak do każdej innej czynności. Dzisiejsza technologia umożliwia projektowanie rozbudowanych i zarazem estetycznych i użytecznych serwisów www, które coraz lepiej spełniają swoje zadanie - dostarczają informacji, wrażeń wizualno-dźwiękowych, a nawet szokują swoją formą.

Strony internetowe przeszły długą ewolucję, która podlegała różnym trendom związanych z rozwojem technologii oraz upodobaniami internautów.

W ciągu ostatnich 20 lat zmieniło się również wyobrażenie czym są strony główne serwisów internetowych. W ciągu tych lata strony główne były: okładką czasopisma, naszą wizytówką dla świata, holem budynku, recepcją lub portiernią w budynku firmy, spisem treści w książce, stroną tytułowa gazety, folderem reklamowym. Również podejście do projektowania serwisów uległo zmianom, na szczęście na tych zmianach korzystają przede wszystkim właściciele i użytkownicy serwisów.

Trzy podejścia do projektowania stron www

Obecnie możemy wyróżnić trzy podejścia do tworzenia stron internetowych:

  1. tradycyjny projekt HTML - CSS - PHP

  2. projekt w oparciu o technologię Flash

  3. projekt w oparciu o system CMS.

1. Indywidualny projekt w HTML / CSS / PHP / JS | Podejście tradycyjne

Podejście tradycyjne jest dzisiaj najbardziej popularne, gdyż tego rodzaju usługami może zająć się praktycznie każdy, kto zna podstawy HTML i CSS, choć dzisiaj już coraz częściej wykorzystuje się PHP oraz JavaScript.

Te dwa języki programowania, są najbardziej popularne przy tworzeniu firmowych stron i najczęściej wykorzystywane przez programistów. HTML towarzyszy projektowaniu stron internetowych od samego początku i jest interpretowany przez wszystkie przeglądarki internetowe wliczając te działające wyłącznie w trybie tekstowym.

Zlecając wykonanie serwisu www w sposób tradycyjny, zadaniem osoby lub firmy wykonawcy będzie:

  • wykonanie projektu strony głównej i podstron w wersji graficznej

  • przygotowanie szablonów strony głównej i podstron w PHP/HTML/CSS/JavaScript

  • wprowadzenie treści do serwisu udostępnioną przez zleceniodawcę.

W większości przypadków wykonawca skupi się na wyglądzie strony głównej, gdyż jest to najbardziej widoczna część serwisu. Przy projektowaniu weźmie pod uwagę branżę zleceniodawcy, wykorzysta kolorystykę zgodną z kolorystyką firmy, użyje dostarczonych zdjęć, kupi je na potrzeby strony bądź wykona jest samodzielnie do potrzeb projektu.

Zalety strony HTML  / CSS / PHP / JS

  • Strona wykonana specjalnie na indywidualne zlecenie, przez co jest unikalna sama w sobie.

  • Unikalność będzie zaletą pod warunkiem, że zostaną zachowane przyjęte standardy dotyczące użyteczności stron.

  • Niewielki udział zleceniodawcy w procesie powstawania strony.

  • Umiarkowane koszty wdrożenia.

Wady strony HTML / CSS / PHP / JS

  • Brak lub ograniczona możliwość edycji treści serwisu.

  • Zaawansowane narzędzia związane są z dużymi kosztami, gdyż wykonywane są indywidualnie dla klienta.

  • Konieczność stałej współpracy z firmą projektową i ponoszenie kosztów w przypadku jakichkolwiek modernizacji lub update'u serwisu.
     

2. Indywidualny projekt Flash | Podejście artystyczne

Od kilka lat na rynku dostępna jest technologia umożliwiająca wykonywanie bardzo atrakcyjnie wyglądających serwisów. Tą technologią jest Flash firmy Macromedia.

Technologia Flash umożliwia wykonywanie serwisów bardzo efektownych graficznie. Bogate zestawy wtyczek oraz możliwość pisania własnych umożliwiają tworzenie bardzo skomplikowanych i zarazem robiących wrażenie animacji połączonych z efektami dźwiękowymi.

Strony w tej technologii wykonywane są na indywidualne zamówienie klienta, gdyż wymagania klientów są z reguły różne, dlatego każdy projekt trzeba wykonywać od podstaw. Oczywiście możliwe jest wielokrotne używanie tych samych efektów czy przejść, jednak grafikę będącą źródłem strony trzeba wykonać zawsze "pod klienta".

Wielu internetowych guru od funkcjonalności stron (w tym sam Jakob Nielsen) uważa Flasha za przekleństwo internetu. Myślę jednak, że nie można się z tym całkowicie zgodzić. Technologia ta jest coraz bardziej elastyczna, a w połączeniu z obsługą dokumentów XML treść serwisu może być łatwo aktualizowana i całkiem dobrze indeksowana przez wyszukiwarki.

Poza tym stron wykonana w tej technologii swoimi efektami może niejednego powalić na kolana. Zachęcam do zapoznania się z portfolio firmy 2advanced, która od lat specjalizuje się w wykonywaniu serwisów w technologii Flash - www.2advanced.com.

Zalety strony w technologii Flash

  • Serwis robiący duże wrażenie pod względem efektów graficznych.

  • Możliwość kreatywnego, niestandardowego podejścia do tematu.

  • Dobre rozwiązanie, jeśli w grę wchodzi przekaz w formie graficznej z niewielką ilością tekstu.

  • Nadaję się dla stron wymagających bardziej wyszukanych niż tekst form przekazu informacji - poprzez zdjęcia, animacje i dźwięk.
 

Wady strony w technologii Flash

  • Wysoki lub bardzo wysoki koszt projektu - wszystkie elementy wykonywane na indywidualne zlecenie.

  • Długi czas ładowania stron w porównaniu ze stronami HTML - pliki animacji flash (swf) zajmują dużo miejsca, a do prawidłowego funkcjonowania strony wymagane jest załadownie całego pliku, czas ładowania strony wypełniany jest tzw. preloaderem, czyli niewielką animacją informującą, że trwa ładownie strony. Dłuższe ładowanie w przypadku wolniejszych łącz może być dość irytujące.

  • Dodatkowy koszt związany z wykonaniem strony w wersji HTML dla osób, których przeglądarki nie posiadają wtyczki do obsługi Flasha lub dla osób niepełnosprawnych - czytniki głosowe nie obsługują Flasha.

  • Niska użyteczność w porównaniu ze stronami zrobionymi w HTML. Projektanci często skupiają się na oprawie graficznej strony zapominając czemu strony ma służyć.

  • Przy niezachowaniu umiaru w efekcie można otrzymać przerost formy nad treścią.
     

3. System CMS | Podejście nowoczesne

CMS to nowoczesne oprogramowanie do zarządzania treścią stron www. Na rynku jest coraz więcej tego rodzaju oprogramowania, od systemów opensource jak Joomla czy Mambo, po bardzo rozbudowane i drogie systemy jak chociażby RedDot. Zainteresowanie tego rodzaju systemami rośnie z miesiąca na miesiąc, gdyż prócz narzędzie do wygodnego dodawania i edytowania treści, posiadają również wiele nowoczesnych narzędzi do e-marketingu czy e-commerce.

Cechą wspólną większości systemów jest oddzielenie zawartości informacyjnej (treści) od wyglądu serwisu - sposobu wizualizacji treści oraz jej graficznego formatowania.


Formatowanie treści w systemach CMS odbywa się przeważnie poprzez wykorzystanie języka HTML i CSS oraz XML. Silnik (engine) zdecydowanej większości systemów pisany jest w języku PHP, chociaż zdarzają się też inne jak Perl, Java czy ASP.NET.  Zdecydowana większość wykorzystuje również bazy mySQL.

Jedne systemy korzystają ze zdefiniowanych szablonów - system daje możliwość wyboru podziału strony spośród kilku dostępnych możliwości, inne prócz podstawowych szablonów udostępniają narzędzia umożliwiające osobom znającym się na programowania tworzenie własnych szablonów i ich dowolne formatowanie.

Edycja dokumentów tekstowych odbywać się może bezpośrednio na danej stronie serwisu (Red Dot) lub w systemie z późniejszą oficjalną publikacją w serwisie (np. Actualizer CMS). Trudno powiedzieć, które rozwiązanie jest lepsze, gdyż jest to subiektywne i zależy od indywidualnych preferencji użytkownika.

Wygląd strony zarządzanej przez system CMS może być równie dowolny co w przypadku podejścia tradycyjnego. Ponieważ w większości przypadków do formatowania wizualizacji treści wykorzystuje się HTML i CSS, projekt może mieć dowolny wygląd graficzny.

Niektóre systemy posiadają również integrację z technologią Flash, przez co istnieje możliwość zarządzanie treścią serwisu, zaprojektowanego nawet całkowicie we Flashu.

Ponieważ systemy CMS mają przeważnie budowę modułową, są cały czas rozbudowywane dzięki czemu cały czas możemy mieć dostęp do coraz to nowszych i nowoczesnych narzędzi - w tym do prowadzenia nowoczesnego e-marketingu, e-commerce czy statystyk odwiedzin.

Zalety systemu CMS

  • Wykorzystanie najnowszej na dzień dzisiejszy technologii do budowania i zarządzania stronami www.

  • Rozdzielenie treści informacyjnej przechowywanej w bazie danych od wyglądu serwisu.

  • Możliwość dowolnego manipulowania treścią i wyglądem serwisu - zakres uzależniony od możliwości systemu.

  • Dostęp do edycji treści z dowolnego miejsca - potrzebny tylko internet i przeglądarka typu Internet Explorer.

  • Brak konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania po stronie użytkownika systemu - do edycji treści (tekstu, ilustracji, zmian wyglądu) wystarczy dowolna przeglądarka internetowa.

  • Możliwość przebudowania układu i wyglądu serwisu bez konieczności ponownego wprowadzania treści.

  • Możliwość korzystania z różnych wyglądów serwisu w zależności od okoliczności - np. inne formatowanie na święta.

  • Profesjonalny wygląd oraz duża użyteczność serwisu - brak przerostu formy nad treścią.

  • Możliwość zarządzania treścią strony przez wielu redaktorów w tym samym czasie.

  • Dostępność stron - informacje publikowane na stronach dostępne są również w trybie tekstowym poprzez co mogą z nich korzystać osoby niepełnosprawne używające np. głosowych czytników tekstu.

  • Narzędzia SEO CMS dla wyszukiwarek - dzięki technologii content layering treść serwisu dzielona jest na kategorie i podkategorie co wyszukiwarkom ułatwia indeksowanie treści. Systemy często same przygotowują mapę serwisu - tzw. sitemap w formacie xml, z czego korzystają największe wyszukiwarki (przede wszystkim Google).

  • Możliwość rozbudowy lub przebudowy serwisu bez konieczności naruszania obecnej zawartości - dysponując webmasterem można rozbudowywać serwis o nowe, niestandardowe rozwiązania.

  • Niski koszt wdrożenia w przypadku gdy użyte standardowe rozwiązania i gotowe szablony stron. Koszty licencji niektórych systemów są już dziś na tyle niskie, że mogą pozwolić sobie na nie nawet niewielkie firmy. Koszt wdrożenia może być nawet niższy niż koszt wykonania serwisu w podejściu tradycyjnym.

Wady systemu CMS

  • Aktualizacja treści odbywa się bezpośrednio na serwerze, co wymaga dostępu do internetu (najlepiej stałego).

  • Jeśli treść aktualizowana jest przez wielu redaktorów z tego samego miejsca - np. siedziby firmy, należy dysponować łączem o odpowiedniej przepustowości - upload min. 256kbit.

  • Wdrożenie systemu w przypadku indywidualnych, niestandardowych rozwiązań może kosztować całkiem sporo.

Podsumowanie

Każde z wyżej wymienionych podejść do projektowania stron ma swoje wady i zalety. Nie ma idealnego rozwiązania dla wszystkich. Każdy musi dobrać metodę do swoich indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Każde z rozwiązań ma mocne i słabe strony, jednak bez względu na to jaką metodę wybierzemy pamiętajmy, że bez względu na formę prezentacji i sposób aktualizacji, najważniejsza dla waszego serwisu będzie jego treść i to ona w największej mierze będzie decydować o jego sukcesie.

Autor: Heuristic

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

4 aplikacje na Androida dla fotografa z DSLR

Fotografia to Twoje hobby? Używasz lustrzanki i telefonu z Androidem? A może masz tablet i nie wiesz jak go sensownie wykorzystać? Przeczytaj o 4 aplikacjach bez których nie będziesz się mógł wkrótce obyć.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”