Domeny - 10 mitów co jest a co nie jest prawdą

Domeny - 10 popularnych mitówWokół domen krąży w sieci wiele mitów. Fora internetowe wypełniają posty amatorów, którzy przekazują w eter niesprawdzone informacje. W tym artykule zostaną sprostowane a nawet obalone niektóre mity.

Czy istnieje darmowy adres www? Czy za dobrą domenę należy zapłacić bajońskie sumy?









 

Mit I: Domeny tylko dla pełnoletnich

Na wielu forach w sieci można spotkać się z pytaniem o to, czy domeny mogą zakładać osoby niepełnoletnie. Prawdą jest, iż abonentem domeny może być każdy bez względu na wiek. Pogłoski krążące w sieci dotyczące wyłączności rejestrowania domen przez osoby, które ukończyły 18 rok życia należy „włożyć między bajki”.

Z zakładaniem domen wiążą się również inne wątpliwości internautów, tj. wymóg posiadania własnej działalności gospodarczej. Obawy te zrodziły się na podstawie wytycznych ustalonych przez rejestratorów, którzy kierują swoją ofertę wyłącznie do przedsiębiorców, a i niekiedy wymagają dostarczenia kopii dowodu tożsamości. Jednak dla większości dostawców domen nie ma różnicy czy abonentem będzie dziecko czy dorosły. Dlatego rodzice powinni sprawować pewną formę kontroli nad finansami dzieci serwujących w Internecie.
 

Mit II: Bez słów kluczowych wiele nie osiągniesz

Większość użytkowników Internetu uważa, że zawarte w nazwie domeny keywords (słowa kluczowe) mają duże znaczenie dla osiągnięcia przez stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Prawdą jest, że słowa kluczowe to nie jedyny sposób na najlepsze pozycjonowanie.
 

Google przy wyszukiwaniu kieruje się następującymi kategoriami:
  • konkurencyjność haseł

  • odsyłacze do strony

  • wyjątkowa treść

  • optymalizacja kodu

  • zawartość witryny

  • historia domeny

  • szybkość wczytywania strony.
     

Keywords stanowiące człon nazwy domeny wpływają na pozycjonowanie wyłącznie w odniesieniu do mało znanych fraz. W większości przypadków nadmiar słów kluczowych przeszkadza użytkownikom sieci w wpisywaniu adresu i jego zapamiętaniu.
 

Mit III: Domena jest moją własnością

Tu należy się sprostowanie. Rejestrujący adres internetowy nie staje się jego właścicielem a jedynie abonentem. Co znaczy, iż ma on prawo do zarządzania witryną na czas abonamentu, najczęściej jest to jeden rok.

Na niekorzyść abonentów działa tutaj prawo, ponieważ nie traktuje ono adresu strony jako przedmiotu praw osobowych. Domena nie jest chroniona prawnie w myśl ochrony praw do własności, wyjątkowo gdy stanowi znak handlowy osłania ją prawo własności przemysłowej. Zgodnie z nim można odzyskać domenę z nazwą firmy bądź produktu, gdy zostaje ona wykorzystywana przez jednostki nieupoważnione działające na niekorzyść przedsiębiorstwa.

To, że abonent nie jest właścicielem domeny, nie ogranicza jego praw do strony. Na czas abonamentu ma pełne prawa administracyjne do portalu. Może go sprzedać bądź wydzierżawić. Według tych zasad działa wtórny rynek domen.
 

Mit IV: Domena z twoim nazwiskiem jest tylko twoja

W tym micie jest wiele nieprawdy. Należy sobie uświadomić, że internautów o tym samym nazwisku może być  kilkadziesiąt tysięcy.  Nawet imię i nazwisko nie stanowi stu procentowej identyfikacji konkretnej osoby. Z tego względu dochodzenie praw na drodze sądowej do domeny o własnym imieniu i nazwisku nie ma realnego uzasadnienia. Do wymiaru sprawiedliwości można zgłosić się wtedy, gdy domena zawierająca w swej nazwie imię i nazwisko konkretnej osoby posiada treści obnażające jej prywatność lub godzące w jej cześć. Sprawca będzie karany na podstawie art. 23 i 24. Kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych, do których właśnie zalicza się nazwisko. Wtedy można domagać się ochrony prawnej swojego imienia i nazwiska, ale nie można na tej podstawie przejąć praw do domeny.
 

Mit V: Polskie domeny są przeznaczone tylko dla Polaków

Kolejnym mitem, który krąży w sieci jest prawo do rejestracji domen narodowych tylko przez obywateli określonego kraju. Część rejestratorów oferuje domeny narodowe do powszechnej rejestracji, np. wyspiarskie państwo Tuval, w którym funkcjonuje narodowe rozszerzenie .tv utrzymuje się głównie ze sprzedaży swojej domeny obcokrajowcom z branży telewizyjnej.

Można spotkać rejestry ograniczające dostępność swoich domen.  Takim jest na przykład amerykańska domena .us, którą mogą zarejestrować wyłącznie obywatele Stanów Zjednoczonych bądź przedsiębiorstwa mające swoją siedzibę w stanach. Restrykcyjne wytyczne przedstawiło CNNIC, administrator chińskiej domeny. Obywatele innych krajów chcący wykupić stronę z rozszerzeniem .cn muszą przejść przez szereg biurokratycznych procesów, które mają na celu potwierdzenie jego tożsamości.
 

Mit VI: Nieopłacona strona przestaje istnieć

Dla abonentów, którzy zalegają z opłatami bądź o nich zapominają obalenie tego mitu jest pocieszeniem. Blokada nieopłaconej domeny trwa dwa tygodnie. W tym czasie nie można zarządzać witryną ale można ją przywrócić. W tym celu należy zwrócić się do biura obsługi klienta by zapłacić zaległą fakturę. Po zaksięgowaniu wpłaty strona zostaje po dwóch dniach aktywowana.

Rejestratorzy dbając o punktualność wpłat informują abonentów o zbliżającym się terminie zapłaty nawet kilkakrotnie. Te działania mają zapobiec wygaśnięciu domeny. Dlatego abonent powinien pamiętać o sprawdzaniu skrzynki odbiorczej w której znajdzie powiadomienie od rejestratora.
 

Mit 7: Najdroższe domeny kupuje się za bajońskie sumy

W tym micie jest ziarno prawdy. Zewsząd docierają do nas informacje o sprzedaży domen za pokaźne sumy. Jednak trzeba przyjrzeć się dokładniej sprzedanej stronie. Media masowe podają rekordowe transakcje domenowe, pomijając istotny szczegół, nie mówią już o tym, że za tą sumę sprzedany został cały serwis działający pod domeną.

W tym miejscu należy podeprzeć się przykładem. Początkiem tego roku portale informacyjne pisały o ogromnej sumie 13,2 mln złotych, którą zapłacił nowy właściciel za domeny opony.pl oraz ogumienie.com. Tak naprawdę sprzedaż dotyczyła udziałów w spółce Favonia, która jest poprzednim właścicielem obu portali. Domainerzy oszacowali cenę samej domeny opony.pl na milion złotych.
 

Mit VIII: Istnieją darmowe domeny

W sieci, jak w życiu nie ma nic za darmo. Część rejestratorów oferuje sprzedaż domeny za 0 złotych. De facto nie informuje, że za przedłużenie domeny trzeba będzie zapłacić nawet 100 zł netto.

Sprzedawca domeny za każdą rejestrację musi zapłacić. Jeżeli chodzi o polskie domeny .pl zapłata mieści się w kwocie 9,90 zł netto, a trafia ona do głównego rejestru jakim jest NASK. Dlatego przedsiębiorstwa domenowe muszą dopłacać do nowo zarejestrowanych serwisów, które oferowały za darmo. Zwrot inwestycji w abonentów osiąga po roku, kiedy zacznie otrzymywać środki finansowe za przedłużenie.
 

Mit IX: W sieci nie ma dobrych wolnych nazw

Powyższe zdanie nie jest mitem w odniesieniu do większości domen generycznych, czyli nazw tworzonych od popularnych rzeczowników charakteryzujących branżę np. kosmetyki.pl, hurtownia.pl. Te domeny kosztują pokaźne sumy pieniędzy ale inwestorom to nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, są one celem ich inwestycji. Bez sprawnego oka trudno będzie wychwycić dobrą domenę.

Nie jest prawdą niemożliwość zarejestrowania interesującej domeny. W Internecie widnieje wiele domen o oryginalnych i wymyślonych nazwach. Liczne spośród nich osiągają sukces, mimo, że nie zawierają w swej nazwie słów kluczowych związanych z profilem strony.
 

Mit 10: Inwestujący w domeny to wyłudzacze pieniędzy

Ten stereotyp przechowują w swojej świadomości internauci, których ulubioną domenę zarejestrowano i przeznaczono do sprzedaży za kilkaset, czy nawet kilka tysięcy złotych. Trzeba wiedzieć, iż na rynku wtórnym taka forma handlu domenami jest zgodna z prawem.

Zapis prawny mówi, że każdy może zarejestrować domenę o dowolnej nazwie, np. muzyk może założyć portal motoryzacyjny,  z wyłączeniem nazw zawierających znak towarowy. Rejestracja portalu z takim znakiem jest niezgodna z prawem i karana przez sąd arbitrażowy, nazwa takiej działalności to cybersquatting.
 

Autor: Monika

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”