Nieuczciwe praktyki SEM i jak Google walczy z nimi

PozycjoNieuczciwe praktyki SEMnowanie stron to obecnie bardzo ważny zakres działalności marketingu internetowego. Użytkownicy sieci zazwyczaj zwracają uwagę tylko na 10 pierwszych linków Google, a przecież od tego czy dana witryna zostanie zauważona zależy jej popularność i sukces.

Każdy chce dostać się na pierwszą stronę z wynikami związanymi z określonym zapytaniem – ale liczba miejsc jest ograniczona.

Co więcej – w przypadku Google sprawdza się powiedzenie, że apetyt wzrasta w miarę jedzenie – jeśli już będziemy na pierwszej stronie, chcemy być w pierwszych trzech (najczęściej klikanych) rekordach.

Wygoda (a może i lenistwo) internautów sprawia, że zaledwie jedna na kilkanaście osób zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania. Firmy dążąc do zdobycia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce podejmują wiele rodzajów aktywności – niestety nie zawsze zgodnych z wytycznymi Google.

Przykłady manipulacji w wyszukiwarce

  1. Manipulowanie indeksem stron – bardzo ważnym punktem wyszukiwarki jest indeks, który umożliwia sprawne odszukanie interesującej internautę strony. O tym jakie strony pojawią się w odpowiedzi na wpisane zapytanie decyduje wyszukiwarka, analizująca miedzy innymi słowa kluczowe opisujące konkretny serwis, frazy zawarte w tytule, zamieszczone teksty czy też liczbę linków odsyłającą na daną witrynę.

    Nieuczciwe praktyki w tym zakresie związane są z próbą oszukania wyszukiwarki, poprzez samodzielne tworzenie dużej ilości stron, których celem jest odsyłanie do siebie nawzajem. Google próbuje radzić sobie z tą formą oszustw poprzez ocenianie nie tylko samych linków, ale również weryfikowanie ich pochodzenia i tego jak szybko powiększyła się sieć odsyłaczy. Poprzez kontrolę adresu IP możliwe jest sprawdzenie czy wszystkie linki pochodzą od jednego twórcy.

  2. Google bomb – jest to kolejny przykład nieuczciwych praktyk, które próbują być wykorzystywane do manipulowania wyszukiwarką. Jest to metoda spamowania wyszukiwarki Google linkami w ten sposób, aby konkretna witryna znalazła się na jak najwyższym miejscu wśród wyszukiwań, które nie są bezpośrednio związane z jej zawartością. Technika ta często stosowana jest dla żartu, lub ośmieszenia konkretnej osoby. Wyszukiwarka bombardowana jest linkami zwrotnymi prowadzącymi do danej witryny. Linki te oznaczone są frazą, na której wynik wyszukiwania chcemy wywrzeć wpływ.


    Przykładem tego typu działań jest przekierowanie wyszukiwań terminu „debil” na stronę internetową Romana Giertycha, czy też przekierowanie wyrażenia „żałosna porażka” na witrynę George’a W. Busha. W drugim przypadku przez kilka lat strona Busha pojawiała się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce po wpisaniu frazy „miserable failure” – czyli właśnie „żałosna porażka”.


    Jak widać wyszukiwarka Google wykorzystywana może być nie tylko do celów związanych z pozycjonowaniem strony, ale także do celów politycznych czy prób dyskredytacji konkurencji.

  3. Fałszywe kliknięcia – związane są z korzystaniem z programów Google AdSense oraz Google AdWords. Korzystanie z tych programów jest płatne, a należność naliczana jest przez Google na podstawie ilości kliknięć w określone ogłoszenie. Im bardziej konkurencyjna jest dana dziedzina funkcjonowania na rynku, tym wyższe są opłaty za reklamę. Zdarza się, że w reklamy klikają  nie tylko osoby zainteresowane ogłoszeniem, ale także konkurencja reklamującej się firmy. Ma to na celu spowodowanie strat finansowych konkurencji, poprzez stałe uruchamianie jej witryny. Fałszywe kliknięcia mogą dotyczyć również sytuacji, gdy właściciele witryn celowo klikają na reklamy zamieszczone na swojej stronie (lub zatrudniają w tym celu inne osoby), aby zwiększyć dochody z reklam w serwisie.

    Jak Google radzi sobie z fałszywymi kliknięciami? Prawdopodobnie uważa problem za mniejszy, niż jest w rzeczywistości – i z nie wszystkimi zarzutami się zgadza. Nie mniej jednak wyszukiwarka zbudowała filtr, który stara się ograniczyć tego typu praktyki i oddziela prawdziwe kliknięcia od fałszywych. Za te drugie opłata nie jest przez Google pobierana. Weryfikowany jest ponad to adres IP, z którego wyprowadzane są kliknięcia w reklamę. Również klikanie kilka razy pod rząd w tą sama reklamę budzi podejrzenia Google.

  4. Wykorzystanie wyszukiwarki przez hakerów –  hakerzy posługują się wyszukiwarkami do odszukania luk w systemach komputerowych. Zdarzały się przypadki informowania przez hakerów jak przy pomocy Google odszukać poufne hasła czy też odnaleźć niechronione komputery określonych użytkowników sieci. W wyszukiwarce pojawiały się ponad to adresy witryn, które zawierały określone kody - zostawały one przenoszone na komputer internauty wchodzącego na niebezpieczna stronę. Hakerzy infekowali w ten sposób komputer danego internauty i nierzadko zdobywali zdalny dostęp do jego komputera. O innych typach działań hakerów internetowych przeczytać można w artykule.
     

Jak Google radzi sobie z atakami hakerów

Przede wszystkim warto zauważyć, że za odpowiednie zabezpieczenie swoich komputerów odpowiadają sami Internauci. Wyszukiwarka co prawda stara się być pomocna w tych działaniach (w końcu większa liczba internautów korzystających z Google to większe zyski), ale nie ponosi za ewentualne ataki hakerów odpowiedzialności. Wyszukiwarka stara się eliminować niepewne i niebezpieczne witryny, bada niebezpieczeństwa obecne w sieci, stosuje kary za próby manipulacji w wyszukiwarce.

 

Inne działania łamiące wytyczne wyszukiwarki:
  • udostępnianie innych treści internautom, a innych robotom wyszukiwarki

  • ukrywanie linków, wpisywanie słów, które nie dotyczą danej strony (spamowanie)

  • przesadna ilość słów kluczowych w witrynie internetowej zamieszczana tylko po to, aby zdobyć lepszą pozycję w wyszukiwarce

  • powielanie treści na wielu stronach.

W celu właściwego odróżnienia dobrych i złych metod pozycjonowania zachęcam do zapoznania się z artykułami na temat White i Black SEO.
 

Czy Google karze za manipulacje

Zdecydowanie tak, dlatego należy unikać złych praktyk optymalizacji strony oraz jakichkolwiek prób nieuczciwego zwalczania konkurencji. Google może danej witrynie założyć filtr i obniżyć jej pozycje w rankingu, a także całkowicie wykluczyć ją z indeksu wyszukiwarki.

Przykładem na to, że Google aktywnie zwalcza nieuczciwe praktyki jest wprowadzenie algorytmu Panda oraz Pingwin.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”