Ogólnie przyjęta definicja intranetu mówi, że intranet jest to sieć komputerowa, która ogranicza się do komputerów znajdujących się w firmie lub organizacji, zwanej LAN - czyli jest to miniaturowa wersja internetu, do której mają dostęp wyłącznie pracownicy lub osoby znajdujące się w siedzibie firmy.
Dostęp do tak zorganizowanych zasobów pracownicy mogą mieć z komputerów w sieci LAN lub poprzez Internet z dowolnego miejsca. Dostęp do wybranych zasobów może być również ograniczony do konkretnych Internetowych adresów IP np. dostęp do pewnych zasobów dla pracownika pracującego zdalnie, wyłącznie z jego komputera w domu.
Dzisiejsza technologia internetowa umożliwiła tworzenie rozbudowanych aplikacji, które coraz częściej adoptowane są potrzeb firm i pełnią w przedsiębiorstwach funkcję intranetu. Są to aplikacje webowe czyli takie, które są obsługiwane przez przeglądarki internetowe.
Dzięki aplikacjom tym zasoby firmy mogą być udostępniane w sieci firmowej różnym grupom użytkowników np. różnym stanowiskom w firmie lub poszczególnym osobom w zależności od przydzielonych uprawnień.
Przykładowa realizacja
-
Abbott Polska dysponuje wieloma salami konferencyjnymi, w których odbywają się różnego rodzaju spotkania. Potrzebna była aplikacja, która pozwoliłaby w prosty sposób rezerwować sale pracownikom firmy, oraz sprawdzać ich dostępność w różnych terminach.
-
Wykonaliśmy intranetową aplikację składającą się z trzech kalendarzy - każdy kalendarz zawiera listę sal z jednego piątra budynku. Przeglądając dany kalendarz pracownik może w prosty sposób zarezerwować salę jednorazowo lub cyklicznie np. w każdy wtorek albo 5tego każdego miesiąca. Usuwanie rezerwacji może być dokonane wyłącznie przez osobę rezerwującą lub administratora systemu.
-
Na kalendarzu widać również przy niektórych salach dodatkowe ikonki, które informują że w danej sali jest projektor oraz telefon konferencyjny. Szukając sali można skorzystać z funkcji podpowiadania poprzez przycisk.
-
Wszystkie operacje na kalendarzu odbywają się myszką. Rezerwacja sal dobywa się poprzez kliknięcie myszą na kalendarzu w miejscu startu rezerwacji i przeciągnięcie do miejsca końca rezerwacji. Aby zmodyfikować rezerwację wystarczy przeciągnąć obszar myszką na inną pozycję.
-
Po wybraniu zakresu czasowego pojawia się okienko do wprowadzenia szczegółów rezerwacji. Okienko ma identyczną formę jak do edycji rezerwacji z wypełnionymi polami tj: data spotkania, wybrane godziny, nazwa sali. Po uzupełnieniu pozostałych pól i zatwierdzeniu nowej rezerwacji na widoku głównym pojawia nazwisko i imię osoby wprowadzającej, które jest brane automatycznie z systemu.
-
Godziny można oczywiście modyfikować jak i inne dane. Jednak przy zmianie należy kontrolować widok wolnych godzin dla tej sali na widocznym z boku ogólnym widoku kalendarza. Aby to było łatwe, to okienko do edycji rezerwacji można przesuwać w dowolne miejsce głównego okna serwisu celem odsłonięcia widoku głównego kalendarza. System po modyfikacji danych sprawdzi ich poprawność. Odbywać się to będzie w momencie wyjścia z danego pola lub przejścia do innego.
-
Każda dana zapisana jest w jednej linii tak aby nie zawijała się oraz mieściła się w małym boksie. Dlatego dane zamawiającego zapisujemy jako nazwisko i imię by przy przycięciu było widoczne nazwisko. W przypadku gdy rezerwacja jest zrobiona na bardzo krótki okres i nie jesteśmy w stanie pokazać wszystkich informacji to są one obcinane od dołu.
więcej
Możliwości Intranetu
Poprzez intranet pracownicy mogą mieć np. dostęp do:
-
systemu sprzedaży
-
systemu wymiany danych między działami firmy
-
systemu pracy grupowej
-
systemu obsługi klienta i CRM
-
biuletynu informacyjnego.
Aplikacje intranetowe podobnie jak inne aplikacje webowe praktycznie nie mają ograniczeń a ich funkcjonalność zależy wyłącznie od potrzeb przedsiębiorstwa i wykonanego wdrożenia.
Wykorzystanie intranetu może być bardzo szerokie - od udostępniania informacji wybranym grupom odbiorców np. ofert, opisów, dokumentacji itp. po wewnątrz firmowe fora dyskusyjne, terminarze, kalendarze, bazy wiedzy, bazy pomysłów, aplikacje rezerwacji zasobów i inne aplikacje dopasowane do potrzeb przedsiębiorstwa.
Przykładowe narzędzia
W intranecie najczęście wykorzystuje się następujące narzędzia wspierające pracę organizacji:
-
wewnętrzne fora dyskusyjne
-
bazy wiedzy powiązane z systemami punktowymi, systemami nagradzania
-
zarządzanie projektami
-
aplikacje do ewidencji i rezerwacji zasobów np. sal, urządzeń, pojazdów
- współdzielone kalendarze, terminarze spotkań itp.
__________________________
Zapytaj o wycenę
Sprawdź co możemy zrobić dla Ciebie