Blog firmowy jako narzędzie e-marketingu

Blog firmowy jako narzędzie do e-marketinguBlog (web log) - jest to termin, który najprościej można określić jako dziennik sieciowy. Jest to pewnego rodzaju strona internetowa, na której publikowane są w określonej kolejności wpisy.

Blogi stały się narzędziem sprawnie i efektywnie wykorzystywanym przez marketing internetowy - nie tylko do utrzymywania swoistego kontaktu z klientami i zachęcania do zainteresowania się firmą, ale także do zdobycia przewagi wśród konkurencji. Blogi pomagają w budowaniu wizerunku marki i firmy, umożliwiają czytelnikom poznanie firmy od wewnątrz, zapoznanie się z jej artykułami świadczącymi o profesjonaliźmie i zaangażowaniu w działalność, a także umożliwiają prowadzenie dyskusji.




 

Założenie bloga i jego rodzaje

Aby móc utworzyć blog należy posiadać przeznaczoną do tego platformę. Wybierać można tutaj z dwóch typów narzędzi - własnego serwera lub serwera zewnętrznego. Nie jest dobrze ocenianie zakładanie blogów firmowych na portalach internetowych typu: Onet czy Blox - nie wygląda to bowiem profesjonalnie. Bardzo często spotykane jest korzystanie z darmowej platformy WordPress. WordPress można zainstalować na własnym serwerze i połączyć z własną domeną.

Wśród podstawowych typów blogów możemy wyróżnić:
  • blog tekstowy - jest to najbardziej powszechny typ bloga, który koncentruje się przede wszystkim na tekście

  • linklog - istotna role odgrywają tutaj odnośniki do innych treści

  • mikroblog - wpisy są tutaj zazwyczaj nie dłuższe niż kilka zdań

  • audioblog - podstawową zawartością są pliki audio

  • wideoblog - zawartość dotyczy przede wszystkim filmów

  • fotoblog - główną jego tematyką są fotografie.
     

Oprócz tego pojawiają się tez blogi typu: moblog, roblog, spam blog, blog dynamiczny, flog.
 

Zalety prowadzenia bloga

  1. Blog umożliwia prowadzenie dialogu - nie chodzi tylko o możliwość wymiany poglądów czy zaprezentowania swojej opinii przez pracowników lub klientów. Prowadzenie bloga wytwarza pewnego rodzaju więź z czytelnikiem, a dzielenie się wiedzą sprawia wrażenie profesjonalizmu firmy. Jeśli blog okaże się dla czytelnika ciekawy, będzie na niego wracał. Oprócz informacji związanych z firmą powinien więc zawierać on wiadomości na tematy pośrednie, które w jakiś sposób związane są z działalnością firmy, ale nie koniecznie dosłownie jej dotyczą. Jeśli już zatrzymamy na blogu czytelnika i sprowokujemy go do powracania, znacznie łatwiej będzie z nim utrzymać komunikację.

  2. Na blogu możemy zamieszczać określone reklamy czy też materiały promocyjne. Oczywiście należy to robić w sposób bardzo delikatny i umiejętny - tak, aby nie zrazić do witryny czytelnika. Nie jest pożądaną bowiem sytuacja, gdy internauta zirytowany wyskakującą nagle i trudną do zamknięcia reklamą rezygnuje całkowicie z przeglądania bloga.

  3. Prowadzenie bloga to łatwy i niedrogi sposób na pogłębienie i nawiązanie relacji z klientami - za pomocą tego narzędzia można powiadamiać czytelników o nowościach w firmie, zachęcać do zapoznania się z określoną ofertą. Nie trzeba być ekspertem komputerowym, aby prowadzić bloga i za jego pomocą rozwijać swoją firmę.

  4. Budowa autorytetu i dobrego wizerunku firmy poprzez profesjonalne oraz ciekawe wpisy - artykuły na tematy branżowe mogą świadczyć o tym, iż firma zatrudnia profesjonalistów, posiadających odpowiednią wiedzę na wiele tematów. Dużo łatwiej zaufać firmie, która wypowiada się nie tylko o swoich produktach, ale także podejmuje kwestie merytoryczne dotyczące określonego typu działalności.

    Nie warto zawężać docelowego grona odbiorców bloga tylko do swoich dotychczasowych klientów. Może się zdarzyć, że pisząc ciekawe teksty zainteresujemy nimi kogoś, kto po prostu szukał określonej informacji w wyszukiwarce. Jest to dla nas istotne nie tylko ze względu na pozyskanie nowego czytelnika. Internauta ten może przecież w przyszłości stać się klientem firmy.

  5. Dzięki prowadzeniu bloga zwiększa się liczba odwiedzin witryny internetowej przedsiębiorstwa - na bieżąco aktualizowany blog jest bardzo skutecznym sposobem reklamy firmy w Internecie. Poprzez zainteresowanie tematyką możemy zyskać szerokie grono odbiorców prezentowanych treści. Zdarzyć się może, że internauci między sobą będą polecać bloga określonej firmy, robiąc jej nieświadomie reklamę. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stworzenie czytelnikom możliwości subskrybowania bloga przez e-mail.

    Dzięki temu internauci zainteresowani blogiem na bieżąco będą otrzymywali dodawane artykuły - za pomocą poczty elektronicznej. Dzięki prezentowaniu ciekawych artykułów możemy ponad to liczyć na zainteresowanie ze strony innych stron - mogą one zarówno chcieć odnosić się do prezentowanych artykułów dodając zwrotnego linka, jak i linkować do określonego tekstu.

  6. Prowadzenie bloga korzystnie wpływa na proces pozycjonowania - jeśli na blogu regularnie pojawiają się teksty, ma to znaczenie dla uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej dla określonych fraz. Dodatkowo w rozbudowanym blogu zwierającym dużą liczbę artykułów pojawia się więcej słów, na które mogą trafić internauci poszukujący określonych wyrażeń w wyszukiwarce.
     

Minusy prowadzenia bloga

Ważnym aspektem jest tutaj czas. Może się zdarzyć, że prowadzenie bloga firmowego okaże się czasochłonne. Należy mieć tego świadomość decydując się na jego założenie. Bardzo nieprofesjonalne jest bowiem założenie bloga i nie aktualizowanie treści, brak nowych artykułów, ciekawych tekstów dotyczących życia firmy.

Potencjalny klient, który natknie się na zapomnianego bloga "w trakcie budowy" może się do przedsiębiorstwa zniechęcić i uprzedzić. Systematyczność jest warunkiem koniecznym prowadzenia dobrego bloga, który ma służyć jako skuteczne narzędzie e-marketingu.

Ciężko również mówić o konkretnych zyskach z prowadzenia bloga - gdyż trudno je zmierzyć. Zdarza się, że firmy zniechęcają się tym aspektem, ponieważ wydaje im się, że nie przynosi to oczekiwanego efektu i zainteresowania. Są to najczęściej posunięcia pochopne i nie do końca przemyślane. To, że zyski nie są jednoznacznie możliwe do zmierzenia, nie oznacza, że ich nie ma. Nierzadko zdarza się, że korzyści z prowadzenia profesjonalnego bloga są większe niż pierwotnie oczekiwano.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności