Jak budować wizerunek marki

Marka jest to pewnego rodzaju koncepcja, jaką kontrahenci utrwalają w swojej świadomości w związku z oferowanymi kategoriami produktów czy usług.

Aby zbudować pozytywny wizerunek określonej marki musimy wzbudzić w potencjalnych kontrahentach i nabywcach pozytywne skojarzenia z nią i wywołać właściwe zainteresowanie. Wiele firm przez bardzo długi okres pozostaje wierna przesłaniu określonej marki i nie zmienia często sloganów, czy też haseł reklamowych - właśnie po to, aby na stałe utrwalić w świadomości osób przesłanie, które kieruje. Od tego jakie skojarzenia budzą w poszczególnych nabywcach marki określonego produktu zależy ich wizerunek na rynku.





 

Postrzeganie marki to przede wszystkim takie aspekty jak:
  • stopień znajomości marki

  • ułożenie danej marki w hierarchii innych marek

  • postrzeganie marki w odniesieniu do konkretnych zachowań konsumentów z nią związanych

  • przywiązanie do marki

  • określenie czy marka wywołuje nastawienie emocjonalne pozytywny, negatywne czy obojętne.
     

Budowanie wizerunku marki związane jest z opracowaniem pewnego rodzaju oznaczeń słownych i graficznych. Łączy się to z kontynuacją procesu budowania strategii marki. Wizerunek marki jest zależny od kliku źródeł, z których się wywodzi. Z pewnością zaliczyć do nich można kontakt klientów z daną marką w trakcie jej użytkowania, reklamę marki, a także jej poszczególne elementy.

Co składa się na wizerunek marki

Na wizerunek marki składają się takie aspekty jak:
  • nazwa marki i skojarzenia z nią związane

  • oznaczenie graficzne

  • identyfikacja wizualna określonej marki

  • symbole marki.

Jak budować wizerunek marki

W procesie budowania wizerunku marki konieczne będzie zaprojektowanie logo. Następnym etapem istotnym w omawianym procesie jest stworzenie hasła reklamowego. Musi ono nie tylko wpadać w ucho i wywoływać pozytywne skojarzenia, ale także jednoznacznie wiązać się z produktem, który mamy na myśli.

Elementem pozytywnie związanym z kreowaniem korzystnego wizerunku firmy będzie profesjonalnie przygotowana strona internetowa - musimy mieć na uwadze fakt, iż jest ona podstawowym elementem świadczącym o firmie. Internauci bardzo szybko ocenią czy dana strona jest estetyczna, bogata w wartościowe treści i pomocna - i na tej podstawie mogą również określoną markę zakwalifikować.

Z budowaniem wizerunku marki związany jest termin branding. Jest to swoista technika marketingowa mająca na celu kreowanie świadomości marki oraz utrwalaniu w świadomości klientów obecnych i przyszłych korzystnych o niej opinii.  Wyróżnia się trzy poziomy budowania świadomości marki:

  • poziom świadomości natychmiastowej - określa, która marka jest rozważana jako pierwsza w momencie podjęcia decyzji o zakupie określonej kategorii produktów czy usług

  • poziom spontanicznej świadomości marki - wskazuje obszar kilku marek, będących dla klienta najbardziej wartościowymi podczas dokonywania wyboru spośród pozostałych produktów lub usług danej kategorii

  • poziom wspieranej świadomości marki określa jakie marki są przez konsumenta rozpoznawane.

Badanie wizerunku marki

Metody badania wizerunku marki podzielić możemy na metody ilościowe i metody jakościowe. Ilościowe metody umożliwiają zbadanie potencjału marki oraz porównanie go z innym rodzajem marek. Dodatkowo pozwalają dokonać segmentacji rynku. Techniki zbierania danych dostępne w tej metodzie to sondaże bezpośrednie i telefoniczne, badania internetowe czy testy typu central location.

W wyniku jakościowego badania wizerunku marki klient dostaje jakościowe przedstawienie postrzegania marki w oczach kontrahentów, zestaw terminów, których używa klient do określenie marki oraz idee komunikacji marketingowej. Techniki zbierania danych w tej metodzie to wywiady pogłębione, grupy fokusowe czy analiza treści dostępnych w  Internecie.
 

Komentarze

Cytuj Ekspert ds. promocji 2012-11-08
Budowa wizerunku do najłatwiejszych zadań nie należy. Oczywiście należy mieć wszystkie uwagi wymienione w artykule w pamięci. Jednak mógłbym podsunąć swój pomysł pewnego rodzaju alternatywę, która może w znaczącym stopniu wpłynąć na budowę pozytywnego, przyjaznego wizerunku. Zajmuje się badaniem i między innymi jednym z czynników, które decydują o skorzystaniu klientów z produktów, usług są certyfikaty, dyplomy, wyróżnienia, których rolą jest zyskanie zaufania, wiarygodności potencjalnych klientów. Mają na celu przekonać kontrahentów do Twoich usług, produktów dzięki stabilnej sytuacji finansowej, prawnej, przyjaznej marki, którą reprezentują. Więcej informacji znajdziecie http://www.grupacertyfikacji.pl/index.php Warto się zastanowić nad opcją, ponieważ mnóstwo osób nie zdaje sobie sprawy z postrzegania przez ludzi marki.
Cytuj x 2012-11-09
„Więcej informacji znajdziecie http://www.grupacertyfikacji.pl/index.php Warto się zastanowić nad opcją, ponieważ mnóstwo osób nie zdaje sobie sprawy z postrzegania przez ludzi marki. ”
Uważasz, że posiadanie certyfikatu może wpłynąć na decyzje klientów w sprawie nabycie wybranych produktów, usług?
Cytuj Ekspert ds. promocji 2012-11-12
Uważam, że w dzisiejszych czasach certyfikaty są jedynym dowodem dla klijenta, że ma do czynienia z poważną firmą, która dba o standardy ( jakości, obsługi klienta itd.). Właściwie jest to jedyna forma weryfikacji, także dla firm chcących rozpocząć współpracę. Wiele firm nie spojrzy nawet na twoją ofertę jeśli nie posiadasz odpowiednich certyfikatów. Certyfikat ( oczywiście nie śmieciowy ) potwierdza, że firma spełnia określone standardy, reprezentując pewien poziom
Cytuj Wikary 2012-11-22
Znam certyfikaty, które mają swoją wartość i wiem, że jest sporo prawdy w tym co piszesz. Rzeczywiście jest to certyfikat, który rzeczowo weryfikuje firmy i dba o pewien standard pod którym się podpisuje. Co do klientów to uważam, że w większości są wzrokowcami i widząc logo cert. z góry nakładają "łatkę" solidnej firmy. W telewizji przeprowadzali badanie związane z dwoma salonami kosmetycznymi. W jednym (brzydszym) ściana wypełniona certyfikatami, dyplomami, drugi (znacznie ładniejszy) ściana pusta. Okazało się, że ponad 75% klientów wybierało ten z wyróżnieniami. Przypadek? Myślę, że coś w tym może być.

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *
Wynik jako liczba *

Zobacz także

Cookies

Strona używa Cookies. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Imię
Email
 
Akceptuję politykę prywatności