Outsourcing (outside-resource-using) to termin, który oznacza korzystanie z zewnętrznych zasobów. Jego celem jest przekazanie określonych zadań i działań do wykonania przez firmę zewnętrzną, która specjalizuje się w konkretnym zagadnieniu. Firmy współpracujące ze sobą działają na zasadzie partnerstwa i długofalowej relacji.
Co warto wiedzieć o outsourcing? Z pewnością jaka jest historia tego terminu, jakie pełni funkcje i czy stosowanie go w praktyce jest całkowicie bezpieczne. Dla osób prowadzących e-biznes outsourcing nierzadko jest istotnym aspektem sprawnego funkcjonowania i zaspokajania szerokich potrzeb oraz wymagań klientów.
Historia outsourcingu
Początkowo outsourcing oznaczał swoistą strategie działania w firmach produkcyjnych (przede wszystkim w branży samochodowej). Spora część rutynowych działań powierzana była firmom z zewnątrz, dzięki czemu możliwa była redukcja kosztów, ułatwienie pracy, a także pogłębiona specjalizacja w określonej dziedzinie. Outsourcing pojawił się w USA w latach 70-tych i koncentrował się wokół technicznych dziedzin. Pozwalał na znaczne obniżenie kosztów pracy. W związku z tym, że nie można wszystkiego robić idealnie – warto skupić się na tych aspektach, które firma może wykonać jak najlepiej, a pozostałe prace zlecić firmie z zewnątrz. Obecnie outsourcing jest bardzo szeroko stosowany i umożliwia specjalizowanie się w określonej dziedzinie oraz realizowanie zadań przez firmy na możliwie najwyższym poziomie.
Co umożliwia outsourcing
-
Zmniejszenie kosztów operacyjnych i ułatwienie nadzoru nad nimi.
-
Specjalizację działań i wysoką jakość usług.
-
Pozyskanie zasobów, które nie znajdują się w zasięgu określonej firmy.
-
Podział możliwego do pojawienia się ryzyka na poszczególne firmy.
-
Znalezienie rozwiązania umożliwiającego wykonywanie przez dane przedsiębiorstwo działań, które nie należy do jego specjalizacji.
-
Redukcję kosztów, które byłyby konieczne do poniesienia w przypadku podjęcie się osobistego wykonywania aktywności nie należącej do specyfiki danego przedsiębiorstwa.
Co umożliwia outsourcing w IT
-
Pozwala na wykorzystania nowych technologii bez konieczności ponoszenia nakładów na kosztowny sprzęt komputerowy i oprogramowanie.
-
Zrezygnowanie z kosztownych i długotrwałych procesów zastosowania określonych nowoczesnych technologii – konkretne zadania można zlecić specjalistom w danej dziedzinie i mieć pewność profesjonalnego ich wykonania.
W zakresie informatyki najczęściej przekazywanymi innym firmom obszarami działań są: kwestia przetwarzania danych, rozwój określonych aplikacji, aktywność dotycząca naprawy sprzętu.
Outsourcing w Internecie
Rozwój i powszechność Internetu sprawia, iż również w sieci swoją ekspansję przeżywa outsourcing – przede wszystkim w gałęzi IT. Zlecane są nie tylko podstawowe działania informatyczne w firmie, ale także profesjonalne tworzenie stron www oraz wiele innych aktywności łączących firmy potrzebujące określonej usługi, z przedsiębiorstwami, które są specjalistami w wykonywaniu tych usług.
E-outsourcing skupia się wokół udostępniania rozwiązań całościowych przez specjalistów z zewnątrz. E-outsourcing szczególne zastosowanie znajduje w dziedzinie e-commerce, gdyż jest to aktywność wymagająca nie tylko dużej wiedzy, ale również szerokiego podejścia i posiadania wiadomości z różnych dziedzin. E-commerce rozwija się szybko i nieustannie zmienia – nierzadko trudno firmom za tymi zmianami nadążyć. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się wówczas na wykorzystanie zewnętrznych źródeł – które umożliwią ekspansję na rynku i optymalizację określonych procesów biznesowych.
Zagrożenia związane z outsourcingiem
-
Brak pełnej kontroli nad zleconymi działaniami – jedynie samodzielne ich wykonywanie umożliwia bowiem zupełną kontrolę i pewność co do jakości wykonywanych usług.
-
Brak planowanej redukcji kosztów.
-
Ryzyko natrafienia na nieprofesjonalną firmę zewnętrzną.
-
Konflikty dotyczące współpracy poszczególnych firm (na przykład w aspekcie finansowym).
-
Nieporozumienia pomiędzy klientem a dostawcą określonej usługi.
-
Ryzyko uzależnienia się od danego dostawcy.
Na co zwrócić uwagę wdrażając outsourcing
Firma decydująca się na zastosowanie outsourcingu powinna posiadać szeroką wiedzę na temat korzyści i zagrożeń z tym związanych, a także procesu jego wdrażania. Z pewnością ważny okaże się wybór partnera zewnętrznego – należy przy jego wyborze kierować się zatem nie tylko aspektem finansowym, ale także jego renomą na rynku i solidnością. Nie warto śpieszyć się ani z przygotowaniem kontraktu, ani z decyzją o wyborze dostawcy – kwestie te należy dokładnie przemyśleć. Nie należy ponad to koncentrować się jedynie na kwestii dotyczącej wykorzystania danych technologii i kosztów z tym związanych, gdyż równie ważny w całym procesie jest także aspekt personalny.