Netykieta w biznesie - dekalog e-biznesmena

16 listopada 2013 Monika
W realu miła aparycja, kulturalne zachowanie oraz naturalność uważane są za jedne z kluczowych czynników sukcesu. Czy wiesz na co zwrócić uwagę prowadząc biznes w sieci?

Netykieta w biznesie - dekalog e-biznesmena

Netykieta w biznesie - dekalog e-biznesmena

Netykieta w e-biznesieLiczne zasady savoir vivre w biznesie zostały bezpośrednio zaczerpnięte z etykiety towarzyskiej. Stosowne zachowanie wpływa korzystnie na nasz wizerunek, zresztą jest ono wymagane w oficjalnych kontaktach. Zastosowanie zasad netykiety pozwala uniknąć  faux pas, które może pociągnąć za sobą negatywne skutki, jak na przykład utratę ważnego partnera biznesowego.

Na podstawie badań przeprowadzonych na grupie absolwentów wyższej uczelni w Darmstadcie okazało się, że odpowiedni styl i dobre maniery wpłynęły decydująco na rozwój kariery. Kluczem do sukcesu jest miła aparycja, kulturalne zachowanie oraz naturalność. Przedsiębiorcy chętnie wybierają takie osoby, wierząc, że dzięki nim pozyskają lojalnych klientów. Osoba kierująca się w biznesie dobrymi manierami wzbudza zaufanie u partnera i klienta, a co za tym idzie sprawia wrażenie osoby z którą można i warto „robić interesy”.

W wirtualnym świecie, podobnie jak w rzeczywistym obowiązują dwa kodeksy  savoir vivre.  Pierwszy, nieoficjalny, kształtuje powszechna obyczajowość Internetu oraz zasady netykiety ustalonej przez społeczności internetowe. Tutaj można stosować emotikony i używać kolokwialnych sformułowań. Drugi, oficjalny wynika z zasad savoir vivre stosowanych w codziennych kontaktach biznesowych. Nie stosowne jest używanie emotikonów, a w żadnym przypadku wyrażeń pochodzących z języka potocznego.

Dobrze sformułowana netykieta powinna korzystać z etyki, czyli nauki o moralności, określającej czym jest dobro i zło. Ponadto winna czerpać z norm prawnych, które określają i regulują relacje międzyludzkie.

Dekalog e-biznesmena 

  1. Zadbaj o bezpieczeństwo danych osobowych swoich klientów i kontrahentów.

  2. Pamiętaj o interesach. Kontaktuj się w sprawach biznesowych, w obrębie swojej branży.

  3. Jeżeli nie jesteś specjalistą od public relations uważaj na formułowane przez siebie zdania na temat przedsiębiorstwa, bo mogą się one okazać błędne, a nawet szkodliwe dla działalności firmy.  (Niektórzy przedsiębiorcy zabraniają pracownikom bez zezwolenia udzielania głosu w Internecie na temat działalności biznesowej.)

  4. ”Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”, czyli nie wysyłaj spamu.

  5. Starając się o prace, nie oszukuj pracodawcy i pod żadnym pozorem nie wpisuj w CV umiejętności, których nie posiadasz.

  6. O rekomendacje poproś szefów i współpracowników.

  7. Staraj się o ile to możliwe odpowiadać obecnością na zaproszenia od znajomych z pracy. Jeżeli nie będziesz mógł przyjść, poinformuj o tym wcześniej i przeproś, nie koniecznie musisz podawać przyczynę swojej odmowy, jednak jest to mile widziane. Zaproszenia dotyczą również tych otrzymywanych na portalach społecznościowych, wypada je zaakceptować.

  8. Adres profilu powinien być spersonalizowany, wszelkie pseudonimy bądź zdrobnienia nie są mile widziane.

  9. Zamieszczaj odnośniki do swoich stron internetowych i blogów, przede wszystkim tych oficjalnych, związanych z pracą.

  10. Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu poczty elektronicznej. Nadawca, który nie otrzyma odpowiedzi może poczuć się dotkliwie urażonym.

 

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie