Trendy w e-commerce na 2016 rok

Trendy e-commerce w 2016 rokuJak w każdej branży tak samo w e-commerce dużo się dzieje. Można nawet powiedzieć, że w e-commerce dzieje się znacznie więcej niż w niejednej branży, gdyż ta napędzana jest nowoczesną technologią.

O tym co będzie, jakie będa trendy w 2016 roku, na co warto zwrócić uwagę, w którą stronę iść, w co inwestować żeby być na fali i nie zostać w tyle - o tym poniżej w tym wpisie, oczywiście subiektywne spojrzenie ;).

1. Duże jest piękne

Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do dużych monitorów. Często na naszych biurkach stoją 24 i więcej calowe monitory Full HD.

Coraz więcej osób zaczyna też zadawać sobie pytanie dlaczego tak wiele sklepów wciąż wyglądają tak jak do tej pory - są wąskim paskiem przez środek monitora, a dookoła pełno pustej przestrzeni, którą można by zagospodarować. Zauważalnym trendem będzie lepsze wykorzystanie przestrzeni monitorów - większe zdjęcia produktów, większe filmy, większe czcionki, większe buttony CTA. RWD daje ogromne możliwości dopasowywania layotów do rozdzielczości monitorów i trzeba zacząć z tego korzystać.

Co należy zrobić:

  • Przebudować layout sklepu poprawiając UX/CX

  • Czerpać z możliwości RWD nie tylko w dół (urządzenia mobilne) ale i w górę (duże rozdzielczości w dużych monitorach)

  • Wykorzystać duże (ogromne) zdjęcia i filmy na stronie głównej i stronach produktowych.

2. Content górą

Już nie wystarczy pokazać klientowi jak wygląda produkt dodając do tego kilka zdań opisu. Klienci oczekują więcej! Oczekują szczegółowych opisów, kontekstu, dowodu społecznego, przedstawienia praktycznego zastosowania w odniesieniu do przeznaczenia danego produktu. Jednym słowem trzeba się bardziej postarać jeśli chcemy wygrać z konkurencją. Dodatkowo unikalna, ciekawa treść łatwiej trafi do mediów społecznościowych, dzięki czemu zyska dodatkowy rozgłos, który nabiera coraz większego znaczenia.

Co należy zrobić:

  • dostarczyć szerszych opisów produktu - emocjonalne i techniczne

  • przygotować prezentacje produktów w formie video - nie tylko cechy ale też praktycznie zastosowanie

  • pokazać jak produkt sprawdza się w codziennym użytkowaniu - zdjęcia i filmy to najlepsza forma.
     

3. Mobile będzie rządził

Od kilku lat zakłada się, że najbliższy rok będzie rokiem mobile, czyli ruch generowany przez urządzenia mobilne będzie większy niż ten generowany przez komputery desktop. Urządzeń mobilnych przybywa z każdym rokiem, więc nikt już nie traktuje dostosowania stron pod mobile jako zło konieczne - każdy myślący przebudował swoje strony dorabiając wersję m. lub zupełnie zmienił szablony na RWD.

W przypadku e-commerce do tej pory urządzenia mobile były używane jako narzędzia do pierwszego rozpoznania - np. jesteśmy na zakupach i coś nas zainteresowało, wyciągamy smarftona i szukamy więcej informacji, opinii. Wszystko wskazuje na to, że przychody generowane przez mobile będą rosły i w najbliższym czasie przewyższą przychody z tabletów i komputerów stacjonarnych.

Dlatego tak ważne jest podnoszenie wygody użytkowników na komputerach mobilnych - uproszczenie procesu składania zamówień do maksimum, aby użytkownicy nie rezygnowali z zakupów tylko dlatego że zirytuje ich sposób w jaki muszą tego dokonać.

Co należy zrobić:

  • dopracować wersję mobilną sklepu, najlepiej jako szablon RWD

  • uprościć proces zakupowy na urządzeniach mobilnych.
 

4. Analityka i Pop-up'y

Coraz większy nacisk kładzie się na statystyki dotyczące klientów - nie na statystykach ruchu ale tych skupiając uwagę na zachowaniach użytkowników w sklepie i najlepiej kiedy mamy możliwość analizy w czasie rzeczywistym - czyli w czasie rzeczywistym obserwujemy zachowania użytkowników i wyciągamy odpowiednie wnioski, możemy wchodzić w interakcję poprzez np. chat. 

Druga ważna rzecz - najlepiej jeśli dane które zbieramy i analizujemy nie są anonimowe - tzn. wiemy kto je dostarczył. Najważniejszą informacją jest oczywiście adres e-mail, który umożliwia późniejsze nawiązanie kontaktu i dalsze działania marketingowe. Dlatego użytkownicy będą jeszcze bardziej "gnębieni" formularzami, a sklepy będą jeszcze bardziej zachęcać do pozostawienia e-maila poprzez kupony rabatowe, punkty i inne nagrody. Obydwu stronom wyjdzie to na dobre - klienci będą kupować taniej, sklepy będą generować sprzedaż.

Nowoczesne sklepy i systemy e-commerce oraz aplikacje do marketingu potrafią coraz lepiej budować profile użytkowników na podstawie ich zachowań w sklepie, ale tak długo jak użytkownik nie pozostawi swojego adresu e-mail, tak długo pozostaje on tylko anonimowym profilem, którego bardzo trudno zamienić w klienta.

Co należy zrobić:

  • wyposażyć sklep w mechanizmy pozyskiwania adresu e-mail od użytkownika - pop-up do pozyskiwania adresów e-mail, formularze w odpowiednich miejscach serwisu (stopka) - użytkownicy są przyzwyczajeni do pop-upów i chętnie pozostawiają swoje adresy, trzeba ich tylko poprosić i dać coś w zamian

  • wdrożyć mechanizmy zachęty - np. kupony rabatowe.

 

5. Automatyzacja

Automatyzacja wkroczyła już na dobre do e-commerce i ten rok będzie sprzyjał jej dalszemu zadomawianiu. Nowoczesne systemy do automatyzacji pozwalają na coraz więcej, nie jest już to tylko proste odzyskiwanie koszyków - teraz możemy zaprojektować cały schemat działań w zależności od wielu czynników, podgrzewać klienta do zakupu, motywować do zakupu promocjami i ograniczonymi okazjami. Tworzenie profili użytkowników na bazie ich zachowań, skoring oraz reguły automatyzacji pozwalają stworzyć systemy które w sposób automatycznie będą w stanie konwertować użytkowników w klientów a następnie wypracowywać długofalowe relacje, zmieniając ich w stałych klientów. Najważniejsze, że będzie się to mogło odbywać w sposób nie ingerujący pracowników, w dużej mierze automatycznie. O to właśnie chodzi.

Co należy zrobić:

  • wyposażyć sklep w narzędzia do tworzenia reguł automatyzacji - odzyskiwanie koszyktów to zupełne minimum.
     

6. Personalizacja

Nowoczesna technologia pozwala na rzeczy o których kilka lat temu nikt nawet nie marzył. Jedną z nich jest personalizacja stron www. Teraz możemy dopasować nie tylko wygląd do upodobań użytkownika. Teraz możemy dopasować kontent. Wyobraźmy sobie taką sytuację. Jarek szuka nowego swetra. Wchodzi o do sklepu z odzieżą, wyszukuje kategorię swetry i następnie używa filtra - rozmiar M, kolor - niebieski, kołnierzyk - V cena - do 150 zł. Przegląda kilka z nich, następnie dodaje jeden do koszyka, jednak nie dokonuje zakup oraz nie podaje adres e-mail.

Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Bardzo dużo.


Jeśli ten sam Jarek odwiedzi nasz sklep np. w ciągu 14 dni od ostatniej wizyty po wejściu na stronę główną system:

  • w sekcji promowane zaproponuje mu 10 swetrów w rozmiarze M, kolorze niebieskim, z kołnierzykiem V i w cenie do 150 zł. 

  • w sekcji kupony rabatowe - wygeneruje mu kod rabatowy na swetry ważn tylko przez 12 godzin

  • w sekcji specjalna cena - zaproponuje mu sweter, który w trakcie ostatniej wizyty wstawił do koszyka w specjalnie cenie - 20%.


To wszystko może zrobić system mimo, że nie ma nawet adresu e-mail Jarka. A co by było gdyby Jarek zostawił swój e-mail? W takiej sytuacji do działania wkroczyła by automatyzacja.

  • w ciągu 24h od wizyty system wysłałby Jarkowi e-mail z listą produktów, które oglądał

  • w ciągu 3 dni od wizyty system wysłałby e-mail z kuponem rabatowym na sweter który miał w koszyku ważnym przez 24h

  • w ciągu 7 dni od wizyty system wysłałby e-mail z kuponem na swetry w kolorze niebieskim, rozmiarze M

  • w ciągu 14 dni od wizyty system wysłałby e-mail z informacją o promocji na swetry

  • itd.

Czy Jarek dokona zakupu? Zgodnie z badaniami dzięki personalizacji konwersja rośnie nawet do kilku tysięcy procent!
 

Co należy zrobić:

  • zmienić swój dotychczasowy skrypt sklepu na taki, który umożliwia personalizację - te pieniądze zwrócą się szybciej niż myślisz.

Jeśli masz jakieś swoje przemyślenia - podziel się w komentarzu.

 


Wyślij zapytanie

Zapytaj jak możemy
zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie


wyślij zapytanie

lub zobacz naszą ofertę dla e-commerce

Autor: Łukasz Gierucki

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”