Co to jest merchandising i jak go wykorzystać w sklepie internetowym

Merchandising w sklepie internetowymMerchandising w tradycyjnym ujęciu oznacza aktywność marketingową, która opiera się na ingerowaniu w zachowanie konsumentów poprzez określony wygląd pomieszczeń i taki sposób przedstawienia asortymentu, który skupia uwagę klientów i wpływa na zwiększenie sprzedaży.

To narzędzie marketingowe w sposób świadomy wpływa na aktywność konsumentów - prezentując atrakcyjną, przyciągającą ofertę, rozmieszczając stoiska w sklepach w określonym porządku oraz wpływając na podświadomość klientów.





 

Co daje merchandising

Klienci kupują więcej niż sobie zaplanowali - jeśli przyszli po chleb, a muszą przemierzyć cały sklep, aby go zabrać, jest spora szansa, że po drodze skuszą się na coś jeszcze. Wygląd sklepu może okazać się na tyle atrakcyjny, że osoby, które nie planowały zakupów nagle znajda się w środku obiektu.

Merchandising kierowany jest również do stałych klientów - pokazuje korzyści z współpracy z przedsiębiorstwem i podkreśla docenianie lojalności. Ostateczny cel tej działalności to zwiększenie wartości konkretnego asortymentu w wyobraźni konsumenta i przełożenie tego na wzrost dochodu ze sprzedaży.
 

Czy merchandising można wykorzystać w sklepie internetowym

Okazuje się, że tak. Coraz więcej osób zwraca uwagę na wygląd witryny w której dokonuje zakupów on-line. Atrakcyjna wizualnie strona może zarówno zachęcić, jak i zniechęcić do zakupów. I nie chodzi głównie do subiektywnego wyglądu sklepu, czyli czy jest ładny czy nie. Chodzi o inne elementy sklepu - nikt nie będzie zmuszał się do robienia zakupów w serwisie, w którym nawigacja jest niezrozumiała, a opis asortymentu pozostawia wiele do życzenia. Zasady merchandisingu warto wykorzystać zatem również do ograniczenia odchodzenia klientów od nas do konkurencji. To w jaki sposób artykuły w sklepie są prezentowane dotyczy więc również firm internetowych.
 

Jak wykorzystać merchandising w sklepie internetowym

  1. Zadbaj o to, aby strona główna witryny budziła pozytywne skojarzenia. To na jej podstawie internauci wyrabiają sobie pierwsze wrażenie o e-sklepie. Tak jak wygląd tradycyjnego sklepu może zachęcić do wejścia i zrobienia zakupów - tak strona internetowa może kojarzyć się z profesjonalizmem i budzić zaufanie.

    Strona główna ma przyciągać uwagę, ale nie może zawierać przesadnie dużej ilości treści. Wszelkiego rodzaju elementy graficzne, kolorystyka i napisy powinny być celowe i nie mogą znajdować się na stronie głównej przez przypadek. Menu strony i podstron powinno zawierać konkretne i rzeczowe informacje, dzięki którym konsument szybko zorientuje się w strukturze strony.

    W odniesieniu do strony głównej szczególne istotne będą takie zagadnienia jak:

    1. oryginalny wygląd witryny, zapadający w pamięć i odróżniający ją od konkurencji

    2. zamieszczenie najważniejszych treści i odnośników na stronie tam gdzie oczekuje ich klient

    3. czytelne prezentacja oferty sklepu i wyczerpujące informacje o produktach

    4. opinie i komentarze dotyczące produktów innych klientów sklepu.

  2. Wykorzystaj potęgę odbioru wizualnego - dotyczy to zarówno pisania czcionką, która nie męczy wzroku i tworzenie podzielonych, sformatowanych tekstów, jak i wykorzystanie grafiki, możliwości zamieszczania zdjęć oraz wizualizacji produktów.

    Zmysł wzroku oddziałuje bardzo mocno na konsumentów i jest to łatwa droga do zainteresowania potencjalnego klienta. Informacji w cyberprzestrzeni jest bardzo dużo i te suche przekazy często trudno rozkodować. Zazwyczaj internauci chcą określoną rzecz widzieć - nie mogą zobaczyć jej osobiście, dotknąć ani wypróbować, trudno więc się dziwić, że zdjęcia i obrazy w jakiś sposób to zastępują. Nawet najlepiej przygotowany opis asortymentu może zostać pominięty, jeśli nie będziemy widzieli czego on dotyczy.

    To samo dotyczy artykułów i przekazów tekstowych zamieszczanych w sieci - do każdego tekstu warto dodawać ilustrację nawiązującą do tematu - zwiększamy tym samym szanse zainteresowania potencjalnego czytelnika. Pierwsze zainteresujmy wzrok odbiorcy, a przyciągnięcie go do e-sklepu nie będzie już tak trudne.

  3. Buduj pozytywny wizerunek marki w Internecie - marka musi kojarzyć się z indywidualizmem i zróżnicowaniem na tle konkurencji. Można akcentować jej specyfikę na stronie na wiele sposobów - zarówno kolorystyką witryny, grafiką, jak i podejściem do konsumentów. Pomocne będą w tym zakresie narzędzia e-marketingu, które pozwolą zaistnieć firmie w Internecie, zyskać widoczność i utrwalić się w umysłach odbiorców. Czytaj więcej jak budować wizerunek marki.

  4. Zamieszczaj artykuły/porady dotyczące swojej działalności czy też oferowanych produktów - czytelnik może zaufać firmie, która "bezinteresownie" udostępnia mu swoje wskazówki i wiedzę. Dodatkowo może zadziałać tu reguła wzajemności, mówiąca, że należy odwdzięczyć się za to co otrzymamy. Jeśli klient jest przekonany, że chce zakupić konkretny produkt, ale nie wie w jakim sklepie - jest większa szansa, że dokona transakcji u nas, jeśli wzbudzimy jego zaufanie. Dobrym pomysłem jest prowadzenie firmowego bloga.

  5. Umożliwiaj konsumentom dokonywać oceny Twojego asortymentu i sklepu - internauci przed dokonaniem transakcji przeglądają komentarze i przykładają do nich bardzo dużą wagę. Warto starać się, aby działania sprzedażowe były na najwyższym poziomie, gdyż docenianie tego w komentarzach z pewnością przyciągnie do nas nowych klientów.

  6. Pokazuj ostatnio kupowane produkty i towary powiązane  z aktualnie przeglądanym - działa to bardzo skutecznie na podświadomość odbiorców przekazu. Podejrzewają, że określony produkt musi być dobry, skoro często się sprzedaje. Produkty powiązane są zgodne z tym co w danej chwili interesuje internautów, mogą zatem również zostać zauważone. Warunkiem efektywności tej techniki merchandising jest prezentowanie towarów rzeczywiście zgodnych z upodobaniami internautów oraz będących uzupełnieniem tego, co w danej chwili kupują.

  7. Staraj się zachęcić klienta, aby zobaczył różne części e-sklepu - być może zainteresuje go więcej produktów, niż zdecydował się początkowo kupić. Przedłuża się tym samym czas pobytu konsumenta w witrynie i szansa, że trafi na coś wartego nabycia. Duże  znaczenie ma tutaj odpowiednio skonstruowane menu globalne - powinno być na tyle czytelne i konkretne, aby internauta bez problemu i szybko mógł się przenieść w każdą część e-sklepu.

  8. Analizuje, testuj, reaguj - nie ma idealnych stron, dlatego cały powinieneś analizować stronę, wprowadzać modyfikacje i testować jak wpływa to na wyniki. Na stronie internetowej poszczególne jej obszary skupiają mniejszą lub większą uwagę internautów. Właściciele e-sklepów, którzy chcą efektywnie wykorzystać merchandising, powinni zapoznać się z zasadami eyetrackingu, który podpowie nam wiele trafnych wskazówek na temat śledzenia drogi wzroku. Czytaj więcej co to jest eyetracking i jak go wykorzystać.

  9. Organizuj oferty promocyjne - zarówno osoby kupujące w sklepie tradycyjnym, jak i internetowym lubią mieć wrażenie nabycia asortymentu po okazyjnej cenie. Promocje mogą dotyczyć jednak nie tylko zwiększenia sprzedaży towarów, który nie jest kupowany, ale także ogólnego zwiększenia obrotów czy też wypromowania nowych produktów w e-sklepie. Specyfika internetu pozwala na kierowanie ofert rabatowych do konkretnych grup odbiorców, a nawet indywidualne przygotowanie rabatu dla określonego kupującego.

 

Co źle wpływa na postrzeganie e-sklepu

Negatywnie na postrzeganie e-sklepu wpływa:
  • nieatrakcyjny projekt strony, brak elementów przyciągających uwagę

  • nieodpowiednie rozmieszczenie treści, niejasny układ asortymentu

  • brak jasnych informacji co do cen produktów i wysokości dostawy każdego towaru

  • strona główna, która nie budzi pozytywnych skojarzeń ani zaufania internautów

  • pominięcie znaczenia wyszukiwarki towarów w witrynie

  • brak sprecyzowania całkowitych kosztów zakupów w trakcie dokonywania transakcji

  • brak opcji dodawania komentarzy przez kupujących

  • niejasna polityka prywatności

  • brak powiązania strony internetowej e-sklepu z mediami społecznościowymi.

 

Podsumowanie

Celem e-merchandising jest dążenie do zwiększenia zysków finansowych poprzez wykorzystanie odpowiednich technik i wskazówek przyciągnięcia klientów. Zarówno właściwe prezentowanie towaru na stronie, jak i stworzenie odpowiedniego otoczenia dla e-sklepu przekłada się na to jak postrzegają go internauci oraz na to, czy decydują się akurat tutaj dokonać aktywności w zakresie zakupów. Właściciele e-sklepów, tak samo jak właściciele sklepów tradycyjnych muszą dbać o takie aspekty jak: zagospodarowanie powierzchni handlowej (w przypadku e-sklepu będzie to witryna www), odpowiednia prezentacja towaru i korzyści związane z jego nabyciem czy też stworzenie w sklepie klimatu, zachęcającego do przebywania w nim.
 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Sklep Prestashop Żukowo 2016-01-17
Bardzo cenne rady. Tutaj mój wpis o wyborze platformy na sklep internetowy: A propos fajerwerków na stronach, to wciąż zdarzają się osoby, które koniecznie chcą jakąś fajną muzyczkę w tle na stronie.I boskie animacje we Flashu. Trudno im wytłumaczyć, że te "piękne" czasy już przeminęły.

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”