Hashtagi - 5 zasad tworzenia skutecznych tagów

Hashtagi ułatwiają użytkownikom dostęp do naszego contentuJeżeli odpowiadasz w swojej firmie za marketing internetowy albo prowadzisz własną działalność gospodarczą i trafiłeś tu szukając informacji jak zwiększać zasięg swojego contentu czy pomnożyć ruch na stronie internetowej, to pewnie już mniej więcej wiesz czym jest hashtag.

Jeżeli jednak nie jesteś żadną z powyższych osób, albo jesteś, lecz nie bardzo wiesz jak użyć # w biznesie lub po prostu interesuje Cię czym jest modny znaczek w kształcie płotka, to świetnie trafiłeś.
 

Co to są #Hashtagi

Nazwa hashtag (hasztag) kryjąca się za znaczkiem w kształcie płotka wzięła się z połączenia dwóch angielskich słów: hash - kratka i tag - znacznik.

W świecie internetu używany od dawna bo od 1988 roku. Służył on wtedy użytkownikom platformy Internet Relay Chat do kategoryzacji treści w obrębie grup. Ułatwiało to użytkownikom wyszukiwanie istotnych i powiązanych treści. Wiele lat później, bo w 2007 roku rozwiązanie to zostało użyte w portalu społecznościowym Twitter.

Co ważnie świetnie się sprawdziło. W ślad za Twitterem poszły inne portale. Jednak znaczniki te nie wszędzie sprawdziły się z tak samo. Użytkownicy Facebooka nie przyjęli hashtagów entuzjastycznie. Działo się tak dlatego, że Facebook ma inną specyfikę działania niż Twitter.

Służy on do łączenia ze sobą konkretnych profili. Hashtagi mogą generować anonimowe społeczności, czego użytkownicy Facebooka nie lubią. Także Google+ korzysta z tagowania. Obecność hashtagów w postach jest premiowana przez wyszukiwarkę. Znaczniki w kształcie płotka są również obsługiwane przez serwis Pinterest.

Jednak spośród wszystkich społecznościówek niekwestionowanym królem hashtagów jest Instagram.
 

Hashtagi zamieszczone w poście wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarce
 

5 zasad tworzenia skutecznych hashtagów

Korzystając z hashtagów pamiętajmy, że źle zastosowany może przynieść efekt odwrotny od założonego. Wyobraź sobie, że napotykasz na instagramie coś takiego: #najlepszyplacekpowęgierskutylkowrestauracjifinom i co robisz? Bo ja wciskam unfollow! Dlatego pamiętaj: używaj dobrych hashtagów lub nie korzystaj z nich wcale! 
  1. Zadbaj o to, żeby hashtag był unikalny, łatwy do zapamiętania i związany z tym czym się zajmujesz np. #dekorujzLilio.

  2. Hashtag może być zbudowany z jednego lub wielu wyrazów. Tylko pamiętajmy, że jeżeli ma być łatwy do zapamiętania nie należy przesadzać z ich ilością. Jeżeli budujemy wielowyrazowy znacznik czy taki, który zawiera spójniki lub przyimki, musi on być zapisany razem. Tak więc użycie hashtagu #dekoruj #z #Lilio nie przyniesie żadnego efektu, a do tego wyjdziesz na internetowego dyletanta, który nie ma pojęcia o tym co robi.

  3. Prostota w tym wypadku jest cnotą. Nie komplikuj. Robienie hashtagu z długiego zdania będzie zgubne. Prosty hashtag zwiększa prawdopodobieństwo zapamiętania go przez użytkowników. 

  4. Dodawaj w hashtagah lokalizację. Jeżeli prowadzisz działalność, która wymaga wynajmowania lokalu poinformuj hashtagiem o jego lokalizacji. Dobrym przykładem będzie dajmy na to restauracja "Ruskie Pierogi". Podstawowym hashtagiem będzie oczywiście: #RuskiePierogi. Jednak jeżeli prowadzimy działalność w kilku miastach kolejnymi hashtagami będą: #RuskiePierogiKrosno, #RuskiePierogiRzeszów, #RuskiePierogiSanok. To dobry sposób na prowadzenie komunikacji z naszymim obserwatorami w konkretnych miastach. Możemy ich  wtedy informować o lokalnych promocjach czy różnego rodzaju atrakcjach.

  5. Inteligentne grupowanie. Polega ono na łączeniu naszego hashtagu z innymi, bardziej znanymi, które znajdują się w obrębie naszej działalności i zainteresowań. Przykład: #dekorujzLilio, #DobreBoPolskie, #święta, #chrismascoming

Jeżeli ktoś się zastanawia, czy używać polskich hashtagów, to odpowiedź jest prosta - jasne, że tak! Hashatagi nie muszą być dostępne globalnie. Jest przecież wiele firm, które działają wyłącznie na forum lokalnym. 


 

Gdzie i jak używać hashtagów

Jak wspomniałem na wstępie hashtagi są obsługiwane przez większość ważniejszych portali społecznościowych. Sęk w tym, że nie wszędzie stosuje się je tak samo. Niektóre portale lubią je bardziej inne mniej. Trzeba zatem wiedzieć jak i gdzie je stosować. Jest jednak coś, co w obrębie pracy z hashtagami łączy wszystkie te portale, mianowicie to, że w każdym powinny być zapisane tak samo.  
 

Nie wszystkie portale społecznościowe lubią hashtagi
 

Instagram

Instagram jest absolutnym dominatorem w świecie hashtagów. Jego działanie opiera się na dodawaniu znaczników w opisach. Ideą portalu jest łączenie ze sobą nieznanych profili z całego świata, które łączą się i często stają się wielkimi społecznościami. Hashtagi na Instagramie dają nam możliwośc dotarcia z naszym produktem do osób z całego świata.

Tym samym produkowana przez nas ozdoba choinkowa z Podkarpacia, może mieć więcej klientów w Anglii niż w Polsce. Dane z analizy SumAll Blog, przeprowadzone na próbie 450 tys. użytkowników Instagrama mówią same za siebie.

W porównaniu z postami bez hashtagu:
  • 1 hashtag daje 19 procentowy wzrost zainteresowania  

  • 8 tagów daje 10 procentowy wzrost zainteresowania

  • 11 znaczników i więcej daje 552 procentowy wzrost zainteresowania

 

Twitter

Twitter z racji tego, że daje użytkownikom do dyspozycji tylko 140 znaków nie lubi tak dużej ilości hashtagów jak w przypadku Instagrama. Choć różne badania pokazują, że stosowanie tagów na Twitterze jest kluczowe w budowaniu zasięgu. W przypadku tweetów z hashtagami ich efektywność zwiększa się dwukrotnie. Tweety z jednym lub dwoma hashtagami dają o 21% wzrost zainteresowania. Natomiast te z dwoma tagami lub ich większą liczbą, odnotowują nawet 17 % spadek zainteresowania w stosunku do postów bez żadnego znacznika.

Twitter preferuje kiedy używamy hashtagów do przypisywania naszym postom kategorii np:
  • Wydarzenia: #PrayForParis
  • Eventy: #Euro2016
  • Zjawiska: #AuroraBorealis
 

Facebook

Wśród portali społecznościowych Facebook jest zdecydowanie najmniej przychylny zamieszczanym hashtagom. Posty publikowane bez znaczników są dużo bardziej popularne niż te gdzie tagi zostały użyte. Niektóre badania ukazują, że zbyt dużo hashtagów może zmniejszyć zainteresowanie postem nawet czterokrotnie.

Platforma SumAll Blog wskazuje, że każdy hashtag dodany do facebookowego posta powoduje nawet 30% spadek zaangażowania. Na dodatek facebook magazynuje posty tylko przez 30 dni, co oznacza, że po ich upływie szukanie nas przy użyciu konkretnego znacznika okaże się niemożliwe. Kiedy używać hashtagów na Facebooku?  W zasadzie tylko wtedy kiedy publikujemy kilka postów o tej samej treści i chcemy zbudować wokół nich pewną społeczność, której użyte przez nas hashtagi ułatwią odnalezienie nas.

Pinterest

Pinterest jest narzędziem do tworzenia tzw. "mood boardów" czyli w przełożeniu na język polski tablic inspiracji. Inspiracji możemy szukać za pomocą wyszukiwarki, która paradoksalnie nie obsługuje hashtagów. Fraza wpisana w oknie wyszukiwarki daje te same wyniki z postawionym przed nią znakiem # jak i bez niego. Znaczniki nie są aktywne w profilowym opisie ani też w opisie czy tytułach tworzonych przez nas tablic. Jakie mają więc zastosowanie? Hashtagi funkcjonują tylko w opisie pinów (są klikalne). Hashtagi na Pintereście mają sens tylko i wyłącznie wtedy kiedy są unikatowe i nie generyczne. 

Google +

Hashtagi w Google Plus działają podobnie jak na Facebooku czy Twiterze. Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce: #Święta (będąc zalogowanym w Google+). Google+ wyszuka nam istotne dla nas treści ale przeniesie nas też, do okienka wyszukiwania hashtagów. Oprócz wpisanego przez nas znacznika będą tam inne, powiązane z nim - klikalne - hashtagi. Znaczniki w G+ muszą być jednorodne i nie mogą zawierać znaków, które nie są literami, bo może to zmienić ich działanie. Hashtagi Google Plus pozwalają na większą eksplorację platformy oraz jej użytkowników

Hashtag to świetne narzędzie do budowania społeczności

Podsumowanie

Hashtag to świetne narzędzie do budowania społeczności, wyszukiwania interesujących informacji, osób czy grup. Dzięki nim możemy śledzić to, co dzieje się z naszą marką w sieci lub obserwować wydarzenia związane tylko pośrednio z naszą działalnością. Możemy też podpatrywać jak radzi sobie konkurencja i czego w sieci szukają nasi obserwatorzy. Dowiemy się również tego jak klienci użytkują nasz produkt.

Starajmy się ich zachęcić do używania naszych hashtagów i budowania wokół nich społeczności. Hashtagi mogą być efektywnym narzędziem e-marketingowym i z wielką pomyślnością możemy je stosować w ramach naszej działalności e-commerce.

Stosujmy się do zasad tworzenia skutecznych hashtagów i korzystajmy z nich wszędzie tam gdzie możemy - pamiętając przy tym, jaka jest specyfika ich działania na konkretnych platformach.  

 


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczny marketing dla Twojej firmy


wyślij zapytanie

lub sprawdź nasze realizacjereferencje

 

Komentarze

Cytuj Czarek 2016-12-14
Dla wzrokowców polecam fajną infografikę :) http://brandpro.pl/hashtag_hashtagowi_nierowny
Cytuj Heuristic 2017-01-07
Dzięki Czarek, bardzo fajnie zaprezentowane :)
Cytuj marcin 2017-05-31
cześć, napisałeś 1 hashtag 8 tagów 11 znaczników czy hashtag, tag i znacznik to to samo?

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”