Strategie cenowe w sklepie internetowym

Strategie cenowe w sklepie internetowymNieodłącznym elementem sklepu internetowego jest strona www, za pomocą której kupujący mogą dokonywać transakcji.

W związku z tym, iż sklep internetowy funkcjonuje nieco inaczej niż sklep tradycyjny, warto bliżej poznać takie kwestie związane z ta forma działalności jak rodzaj stosowanych strategii cenowych w sklepie internetowym, obliczanie jego przychodów czy też formy możliwych płatności.

Strategie cenowe są to metody działania i rozumowania, które akcentują niezwykle istotne znaczenie cen. Są bardzo powszechną na polskim rynku metodą rywalizacji z konkurencją. W przypadku sklepów on-line strategie te wiązać się będą z kwestiami dotyczącymi zarządzanie cenami produktów w sklepie.

Wśród podstawowych rodzajów strategii cenowej możemy za Wojciechem Kyciakiem i Karolem Przeliorzem ("Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy") wymienić:


 

  1. Strategię penetracji rynku - w tym przypadku sklep stawia na niskie ceny, jednocześnie wiążąc z tym nadzieję na sporą sprzedaż. Szybka sprzedaż w krótkim czasie koncentruje się na dotarciu do szerokiej grupy odbiorców, a więc sprzedaży masowej.

    Pozyskanie dużej grupy docelowej zainteresowanej niskimi cenami może przybrać dwie formy:

    1. szybką - tutaj firma przeznacza spory budżet na marketing i reklamę

    2. wolną - środki finansowe przeznaczane na reklamę i rozpowszechnienie informacji o firmie nie są tutaj znaczne.

      Ta strategia dąży do pozyskania wielu klientów, jednak przedsiębiorstwa mają także świadomość, że raczej w większości nie będą to klienci bardzo dochodowi. Nie mniej jednak konsumenci mogą zostać stałymi klientami i w tym przypadku możliwe jest budowanie trwałych z nimi relacji. Stali klienci nie będą raczej zauważać ewentualnej drobnej podwyżki cen, mogą korzystać z usług firmy nie tylko ze względu na walory finansowe, ale także ze względu na przyzwyczajenie, lojalność czy też zaufanie do przedsiębiorstwa.

  2. Strategię prestiżową - ta strategia opiera się na dążeniu do dotarcia do wybranej grupy klientów. Nie chodzi tutaj o masową sprzedaż, a indywidualizację zamówień. Główne zyski nie dotyczą więc zdobycia jak największego udziału w rynku, a pozyskania klientów, którzy będą w stanie płacić duże sumy za wybrane, luksusowe dobra. Każde pojedyncze zamówienie wpływa na znaczne powiększenie się dochodów przedsiębiorstwa i istotny dla przedsiębiorstwa jest każdy klient. Utrata dochodowego klienta jest więc dla firmy odczuwalna. Sklepy stosujące strategię prestiżową określają stosunkowo wysokie ceny produktów, które znajdują swoich odbiorców skłonnych wydać większą sumę, w zamian za towar charakteryzujący się istotnymi dla nich cechami (np. dobrą jakością).

  3. Strategię dominacji - strategia ta koncentruje się na zmniejszeniu cen połączonym z zmniejszeniem kosztów realizacji zamówienia i innych kosztów. Skutkuje to tym, że sklep funkcjonujący w Internecie redukuje ceny na swoje produkty, ale nie zmniejsza marży na nie. Takie obniżanie kosztów możliwe jest zazwyczaj tylko w przypadku dużych firm, które stają się dominujące na rynku i zdobywają nad innymi przewagę konkurencyjną.

 

Są to podstawowe strategie, które można zastosować w sklepie on-line. Wybór konkretne zależy oczywiście o d wielu czynników, takich jak wielkość danego sklepu, rodzaj branży w jakiej funkcjonuje, liczba firm o podobnym profilu, czyli potencjalnych konkurentów. Istotnym aspektem wpływającym na wybór strategii będzie z pewnością również określenie czy zależy nam na zysku w jak najkrótszym czasie, czy też mamy cele długoterminowe. 
 

Zyski i koszty sklepu internetowego

Coraz więcej firm decyduje się na posiadanie e-sklepu obok sklepu stacjonarnego, a nawet działalność tylko i wyłącznie na gruncie Internetu. Wygoda zakupów i często niższe ceny przyciągają kupujących, a sprzedający mają bardzo dużo możliwości dotarcia do potencjalnego klienta. Bogaty asortyment i dostępność do niego praktycznie przez całą dobę wpływa na zyski finansowe przedsiębiorstwa. Finansowe aspekty prowadzenia sklepu on-line to:

  • możliwość redukcji stałych kosztów przeznaczanych np. na wynajem lokalu czy zatrudnienie pracowników

  • możliwość prowadzenia działań promujących sklep w Internecie, co przekłada się na pozyskanie szerokiego grona odbiorców produktów czy usług, a w dalszej kolejności na zyski finansowe

  • obniżenie kosztów związanych z obsługą klienta

  • oszczędność czasu - klienci zazwyczaj sami dokonują zakupów. Dzięki temu nie trzeba m.in. zatrudniać wielu sprzedawców, którzy doradzają i sprzedają asortyment.

E-sklep wiąże się oczywiście z poniesieniem określonych kosztów, jednak nie są one tak znaczne jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Z pewnością do tych wydatków można zaliczyć: komputer z systemem operacyjnym, oprogramowanie sklepu internetowego, sprzęt biurowy, stworzenie przyciągającej klientów, profesjonalnej strony www, działania związane z e-marketingiem. Oprócz tego pojawiają się również koszty dotyczące zakupu serwera i domeny, aspektów związanych z księgowością i ZUS-em, a także opłaty stałe - między innymi za telefon i szybki dostęp do Internetu.

Omawiając kwestie związane z obliczaniem zysków i ponoszeniem kosztów w e-sklepach warto przyswoić pewne dotyczące tego zagadnienia terminy jak: CTR, koszt początkowy, koszt stały, koszt jednostkowy, oprogramowanie sklepu internetowego.

  • CTR (Click Through Rate) - jest to współczynnik klikalności. Określa relacje pomiędzy wyświetleniami reklamy a ilością kliknięć na reklamę. W aspekcie e-sklepu CTR oznaczał będzie relację zamówień do całości wejść użytkowników do sklepu internetowego.

  • Koszty stałe - są to wydatki, które ponoszone muszą być systematycznie w każdym miesiącu prowadzenia działalności.

  • Koszt początkowy - są to wydatki jakie należy ponieść przed uaktywnieniem e-sklepu.

  • Koszt jednostkowy - jest to wydatek jaki ponosi się w związku ze zrealizowaniem pojedynczego zamówienia.

  • Oprogramowanie sklepu internetowego - dostarcza ono narzędzi pomagających prowadzić e-biznes i kontrolować kwestie z nim związane.

Formy płatności w e-sklepie

W związku z tym, iż sklep internetowych funkcjonuje na nieco innych zasadach niż stacjonarny, również formy płatności tych dwóch typów działalności mogą się różnić. E-sklep wykształcił takie formy płatności, które umożliwiają zapłatę w formie zdalnej, a jednocześnie szybkiej i sprawnej. Możemy w tym zakresie wymienić takie rozwiązania jak:

  • zwykły przelew

  • pobranie

  • przelew błyskawiczny

  • płatność kartą.
     

Warto w sklepie internetowym dać klientowi możliwość skorzystania z każdej formy płatność, w zależności od jego preferencji. Pomimo, że z punktu widzenia sprzedającego niektóre formy płatności są bardziej korzystne niż inne, żadna firma nie chce stracić klienta tylko przez to, że nie może on dokonać płatności w sposób przez siebie wybrany.

Wśród najbardziej powszechnych serwerów płatności natomiast możemy wyróżnić Payu.pl, Allpay.pl, Platnosci.pl, Przelewy24.pl. Więcej o wadach i zaletach płatności przez internet.
 

Zalety płatności on-line

Wśród podstawowych zalet płatności internetowych możemy wymienić:
  • możliwość szybkiego dokonania zapłaty za określony przedmiot czy usługę

  • automatyczne księgowanie przelewu w systemie sklepowym

  • szybka realizacja zamówienia po dokonaniu sprawnego przelewu

  • dla klienta płatności on-line to przede wszystkim wygoda, bezpieczeństwo i sprawne dokonanie płatności.

Negatywne zjawiska związane z płatnościami on-line

  • Zdarza się, że płatność on-line wiąże się z określoną prowizją.

  • Możliwość pojawienia się problemów z przetworzeniem transakcji.

  • Część klientów jest uprzedzona do płatności dokonywanych drogą internetową, subiektywnie uważając je z niepewne czy niebezpieczne.

  • Przekazywanie środków na konto może dodatkowo trwać jakiś czas, a przez to opóźnić transakcję.

Wyślij zapytanie

Zapytaj jak możemy Ci pomóc
zwiększyć sprzedaż w internecie


wyślij zapytanie

lub zobacz nasze realizacjereferencje

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”