AIDA - co to jest i jak ją wykorzystać w e-marketingu

AIDA - co to jest

Model AIDA (ang. Attention, Interest, Desire, Action) jest to termin z zakresu marketingu, niezwykle istotny z punktu widzenia procesu sprzedażowego.

Nazwa ta wykorzystywana jest do omówienia podstawowych reakcji klienta w stosunku do określonego produktu.
 

Co to jest AIDA

AIDA to skrót od czterech wyrazów, których pierwsze litery tworzą omawiana nazwę. Termin AIDA tłumaczymy następująco:

  1. A - Attention (uwaga) - dotyczy przyciągnięcia uwagi konsumenta do danego towaru czy usługi.

  2. I - Interest (zainteresowanie) - koncentruje się wokół zainteresowania klienta danym towarem.

  3. D - Desire (pożądanie) - koncentruje się na wzbudzeniu w konsumencie pożądania zdobycia danego produktu

  4. A - Action (działanie) - określa końcowy efekt, polegający na zakupie produktu, złożeniu zapytania.
     

Zdarza się, że do omawianych terminów dodawane jest również określenie "satisfaction" wskazujące na satysfakcję klienta, która może przyczynić się do dokonania ponownych zakupów określonego produktu lub usługi.

Co to jest AIDA

 

AIDA w firmie internetowej

  1. Attention - zwrócenie uwagi. Pierwszy etap polega na zwróceniu uwagi klienta na daną stronę internetową. Będzie to osiągnąć na kilka sposobów:

    1. Optymalizacja SEO i pozycjonowanie w wyszukiwarkach

      Optymalizacja SEO to jedno z kluczowych działań pozwalających na przyciągnięcie użytkowników na naszą stronę. Dzięki optymalizacji nasza strona pojawi się w indeksie wyszukiwarki co będzie generować ruch na niszowe frazy. Dodatkowe pozycjonowanie strony na konkurencyjne frazy pozwoli na zwiększenie ruchu na stronie przyciągając do niej osoby zainteresowane konkretnymi produktami czy usługami.

    2. Kampanie reklamowe - mailingowe, w wyszukiwarkach, banerowe

      Drugim aspektem przyciągnięcia uwagi będą kampanie reklamowe w sieci.  Kampanie reklamowe mogą być nastawione na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz na generowanie konkretnych akcji czyli tzw. konwersji. Kampanie pozwalają dotrzeć do sporej ilości użytkowników również do wyselekcjonowanej grupy jaka nas interesuje. Kampanie mają ten minus że niestety ich zasięg zależy od budżetu jakim dysponujemy.

    3. Marketing wirusowy, social marketing

      Nie należy ponad to zapominać o marketingu wirusowym - ciekawy pomysł na rozpowszechnianie przez internautów treści okaże się nie tylko skuteczną formą zwrócenia uwagi na stronę, ale również nie obciąży znacznie budżetu firmy. 

      W dobie portali społecznościowych social marketing powiązany z marketingiem wirusowym jest to jedna z najlepszych form zwrócenia siebie uwagi. Dlaczego? Bo żadna inna forma reklamy nie jest w stanie przyciągnąć takiej ilości użytkowników jak trafiona kampania viralowa. Jest jedno małe ale. Musi to być kampania trafiona czyli taka która zmotywuje użytkowników do dzielenia się nią z innymi a o to coraz trudniej.

  2. Interest - wzbudzenie zainteresowania. Jeśli klient już trafił na firmową stronę internetową, kolejnym etapem jest wzbudzenie jego zainteresowania poprzez treść strony.

    W tym momencie zależeć nam będzie na tym, aby użytkownik zainteresował się naszą ofertą - sprzedawanym asortymentem produktów, lub świadczonymi usługami.

    Warto podjąć próbę zorientowania się kim są osoby odwiedzające najczęściej witrynę przedsiębiorstwa i zoptymalizować stronę pod kątem tych użytkowników. Konieczne jest rozeznanie w potrzebach i oczekiwaniach naszych potencjalnych klientów.

    Witryna firmy internetowej musi akcentować istotne informacje, być przejrzysta i w żadnym wypadku nie przytłaczać nadmiarem informacji. Bardzo pomocne są w tym zakresie zagadnienia eyetrackingu. Jest to technika śledzenia wzroku, pokazująca na czym przede wszystkim koncentruje się osoba odwiedzająca stronę internetową.

    Należy dbać o stronę internetową, na bieżąco ją aktualizować i sprawiać, by była atrakcyjna wizualnie, przyjemna dla oczu potencjalnych klientów, bez niepotrzebnych, denerwujących elementów jak muzyka w tle czy "efektowne" animacje. Tylko wówczas możliwe będzie skuteczne zwrócenie ich uwagi na to, czym firma się zajmuje i co ma do zaoferowania.

    Zainteresować klienta można różnymi aspektami - od konkurencyjnych cen, przez wysoką jakość towarów, wysoki profesjonalizm proponowanych usług na liście referencyjnej i dotychczasowych klientów kończąc.

  3. Desire - wzbudzenie pożądania. Jeśli potencjalny klient zdecydował się zapoznać z ofertą, należy wzbudzić w nim pragnienie posiadania określonej rzeczy.

    Na tym etapie konieczne jest zagwarantowanie danej osobie:

    1. szerokiego dostępu do informacji opisujących konkretny produkt czy oferowaną usługę

    2. bezpieczeństwa przeprowadzanej transakcji (w tym zapewnienie różnych form płatności przez internet

    3. szybki i sprawny kontakt - jest to warunek konieczny, aby konsument poczuł się pewnie, swobodnie i bezpiecznie w określonej firmie internetowej. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, może to skutkować rezygnacją z przeprowadzanych w sklepie internetowym zakupów.

  4. Action - podjęcie działania . Ostatnią fazą omawianego zagadnienia będzie nakłonienie potencjalnego klienta do podjęcia akcji polegającej na zakupie określonego produktu lub usługi lub wygenerowaniu lead'a, którym moża być np. złożenie zapytania lub kontakt telefoniczny. Nie ma mowy tutaj o jakimkolwiek błędzie - jeśli taki popełnimy, najprawdopodobniej stracimy klienta.

    Na tym etapie ma miejsce decyzja czy podjąć akcję czy nie - wysłać zapytanie, kupić produkt czy jednak zrezygnować i nie tracić czasu i energii. Jeśli etapy 1-3 nie zostaną spełnione, nie mamy szansy na punkt 4.

    Na etapie podejmowania decyzji mile widziane będzie ograniczenie biurokracji (lepiej nie wymagać od kontrahenta podawania zbyt dużej ilości danych osobowych), zapewnienie o stosowaniu polityki prywatności czy też poinformowanie o możliwych efektach jakie pociągnie za sobą podjęcie działania.

Podsumowanie

AIDA to skrót procesu sprzedawania - pozyskiwania nowego klienta - od przyciągnięcia jego uwagi po podjęcie decyzji i wykonanie działania - akcji.

Przestawiony proces można by dużo dokładniej przeanalizować gdyż jest ona dużo bardziej złożony, jednak powyższy tekst powinien naświetlić najważniejsze kamienie milowe zdobywania nowych klientów - raz uświadomić ich istnienie i dwa zmotywować do podjęcia działań na przełożenie tej wiedzy na konkretne działania, które pozwolą na jeszcze lepsze zamykanie każdego etapu procesu sprzedażowego, gdyż tylko pozytywne zamknięcie każdego z nich pozwoli na dojście do punktu czwartego da nam potencjalną szansę pozyskania nowego klienta. 


Wyślij zapytanie

Zapytaj o ofertę dla Ciebie


wyślij zapytanie

lub sprawdź nasze referencje

 
Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”