Lepsza skuteczność strony - jak poprawić wskaźnik konwersji

Jak poprawić skuteczność strony

Główne działania właścicieli stron koncentrują się zwykle na tym jak przyciągnąć nowych klientów, co im się z reguły w końcu udaje jeśli strona jest odpowiednio zbudowana - w zjadliwej dla Google technologii, odpowiednio podlinkowana i wsparta kampaniami AdWords. Kosztuje to wszystko nie mało pracy i pieniędzy. 

Najgorsze jeśli nie przynosi oczekiwanego zwrotu w postaci oczekiwanych klientów - jest ruch na stronie a nie ma zapytań o towary / usługi, nie ma zamówień. 300 wizyt dziennie i 0 zapytań! Coś jest nie tak. Niektórzy się załamują i liczą straty .. zupełnie niepotrzebnie. Ruch an stronie to duży sukces jednak to dopiero częściowy sukces jeśli miarą sukcesu są pieniądze, czyli realni klienci.

Zanim przejdę do meritum czyli jak podnieść skuteczność swojej strony przypomnę o kilku podstawowych, a bardzo ważnych zagadnieniach o których należy pamiętać. 

W internetowej nomenklaturze językowej funkcjonuje też słowo wywodzące się z marketingu, które określa realizowanie tego celu, chodzi o tzw. konwersję (ang. conversion). 

Jeśli strona nie konwertuje tzn. nie zamienia ruchu (użytkowników) na to co chcemy osiągnąć, czyli inaczej mówiąc nie monetyzuje naszej inwestycji w stronę - nie generuje przychodów. W przypadku marketingu internetowego mówimy również o tzw. wskaźniku konwersji (ang. conversion rate) co jest procentowym wyrażeniem skuteczności naszej strony czy akcji marketingowej. 

Wskaźnik konwersji oblicza się w prosty sposób dzieląc ilość konwersji (osiągniętych celów) przez ilość użytkowników którzy weszli na stronę, zapoznali się z naszymi materiałami prowadzonej akcji marketingowej. Czyli np. na stronę weszło (kliknęło w link, baner itp.) 1000 użytkowników z czego 5 z nich wysłało formularz - 15/1000 * 100% = 1,5% - tyle wynosi wskaźnik konwersji dla naszej akcji.

Wspominam o tym dla przypomnienia, ponieważ jest to wiedza podstawowa którą wszyscy znają, tylko czasami nam ulatuje jeśli z niej regularnie nie korzystamy. Wspominam o tym również nie bez powodu, ponieważ chyba właśnie dlatego, że wszyscy o tym wiedza i traktują jako coś oczywistego, często zupełnie z niej nie korzystamy przez co tracimy wydając na reklamę więcej niż potrzeba. Ktoś kiedyś powiedział, że 80% budżetu reklamowego jest wyrzucanych w błoto ponieważ nie przynosi żadnych korzyści, tylko nie wiadomo dokładnie o które 80% chodzi. 

Można by się z tym faktem pogodzić i podeprzeć się zasadą Pareto - 80/20, że 80% efektu generowane jest przez 20% przyczyny, jednak to tylko tłumaczenie naszego lenistwa. Zresztą tekst o reklamie pochodzi z czasów sprzed internetu i odnosi się do tradycyjnej reklamy. W dobie internetu wygląda to trochę inaczej. Nie powiem, że możemy zupełnie zapomnieć o Pareto i jego definicji ale z odrobiną wysiłku możemy zmienić proporcje i z 20 zrobić np. 25% albo 30% zwiększając końcowy efekt w postaci nowych klientów. I możemy to zrobić w stosunkowo prosty sposób. 
 

CTR a CR - różnice

Zainteresowanie reklamą internetową rośnie nie tylko dlatego, że nasze życie coraz bardziej przenosi się do internetu, ale również dlatego, że można bardzo dokładnie sprawdzać jej skuteczność co pozwala bardzo wysoką optymalizację alokowanych środków w te kanały, których współczynnik konwersji jest najlepszy. Oczywiście mówimy tutaj o reklamie sprzedażowej gdyż reklama wizerunkowa to inna para kaloszy. 

W tym miejscu należy zrozumieć różnicę pomiędzy CTR (ang. click through rate), a CR (ang. conversion rate). Pierwszy wskaźnik dotyczy klikalności w reklamę czyli np. 1000 osób zobaczy reklamę i 100 w nią kliknie to znaczy że nasz CTR wynosi 10%. Jeśli z tych 100 osób 5 kupi nasz produkt tzn. że nasz CR wynosi 5%. Zatem podsumowując wskaźnik CTR odnosi się do reklam np. AdWords, natomiast wskaźnik CR mówi nam ile osób zrealizowało cel na stronie np. kupując produkt. 
 

Call to Action - co to jest

Po wejściu na stronę użytkownik potrzebuje kilku sekund na zorientowanie się "co i jak", czyli co oferuje mu strona na której się znalazł. Sprawdza czy dobrze trafił (sprawdzając wytłuszczone nagłówki), co jeszcze strona oferuje oprócz zasadniczej treści (główne menu do kategorii, linki w treści do innych podstron, banery, formularze itd.). Użytkownik nie wie co chce zrobić dalej i czy w ogóle chce podjąć jakąś akcję w postaci kliknięcia w cokolwiek. 

Call to action to prowadzenie użytkownika za rękę tam gdzie my chcemy poprzez koncentrowanie jego uwagi na obszarach przenoszących dalej np. do strony z formularzem kontaktowym itp. 

Inaczej mówiąc użytkownik może (i z pewnością jest) zagubiony po wejściu na stronę dlatego pomagamy mu podjąć akcję podsuwając pod nos (kursor) klikalne obszary (butony, linki, zdjęcia itp.) które prowadzą do konwersji którą może być wysłanie zapytania, złożenie zamówienia itp. 

Call to action nie może być zwyczajnym linkiem np. "tutaj". Musi dawać użytkownikowi gwarancję spełnienia jego potrzeby. Najczęściej stosowane wezwania CTA to "kliknij tutaj", "wejdź tutaj" które z reguły zawsze opatrzone są wyjaśnieniem czego użytkownik może się spodziewać dalej np. "kliknij tutaj" i wyślij zapytanie o X, "zapisz się tutaj" i otrzymaj bezpłatny egzemplarz naszego poradnika. 

Obszar Call to Action powinien być odpowiednio duży, wyróżniać się i być odpowiednio wysoko na stronie, aby użytkownik nie musiał dojść do końca strony aby go zobaczyć. Z przeprowadzonych badań najlepszy wskaźnik konwersji mają buttony z pomarańczowym tłem, chociaż nie znaczy to że nie warto sprawdzić inne kolory, które będą lepiej komponowały się z naszą stroną.
 

Jak w prosty sposób poprawić wskaźnik konwersji (CR)

Mając odświeżoną wiedzę o wskaźnikach skupmy się teraz na naszej stronie, czyli w momencie kiedy użytkownik wszedł na stronę i zaczyna się rozglądać - nie wykonał jeszcze żadnego ruchu (w nic jeszcze nie kliknął). 

Należy zwrócić uwagę na 2 ważne kwestie:

  1. W większości przypadków dobrze zoptymalizowanych stron głównym źródłem ruchu są wyszukiwarki, czyli Google i Bing.

  2. Pomimo tego, że strona główna jest najważniejszą stronę serwisu, w wielu przypadkach spory a czasami największy ruch generowany jest przez wybrane kategorie bądź pojedyncze podstrony serwisu, które znajdują się wysoko w wyszukiwarce na ważne frazy i tym samym generują sporo wejść.
     

Zatem bardzo ważne żeby zrozumieć, że użytkownicy często nie zaczynają kontaktu z naszą stroną od strony głównej a od konkretnego działu lub artykułu, trafiając tam z naturalnych wyników wyszukiwania i następnie podejmują decyzję co zrobić dalej - opuścić stronę czy może wykonać jakąś akcję (kliknąć w link). 

Istnieje banalnie prosty sposób na podniesienie skuteczności naszej strony czyli nazwijmy to średniego wskaźnika konwersji dla całego serwisu, na który składają się wskaźniki konwersji każdej podstrony (lub mające w nim swój pośredni udział). 
 

Aby podnieść ogólny wskaźnik konwersji czyli prościej mówiąc skuteczność sprzedażową serwisu należy:

  1. Identyfikacja najważniejszych podstron serwisu (kategorie, artykuły)
    Oznacza to ni mniej ni więcej niż sprawdzenie, które podstrony serwisu generują największy ruch. Mogą to być wybrane kategorie lub pojedyncze artykuły czy galerie zdjęć.

    Można to zrobić w prosty sposób pod warunkiem że mamy zainstalowane statystyki ruchu np. Google Analytics, e-Spy lub inne. W takich statystykach szybko zidentyfikujemy kluczowe dla nas podstrony.
     
  2. Identyfikacja źródeł ruchu (frazy kluczowe i nasze podstrony dla tych fraz)
    Oprócz informacji o ilości wizyt dla poszczególnych podstron ze statystyk możemy dowiedzieć się jeszcze jednej ważnej rzeczy - w jaki sposób generowany jest ruch dla tych podstron. W większości przypadków będzie to ruch z wyszukiwarek. Oprócz informacji skąd ważniejsza jest wiedza dla jakich fraz nasza podstrona jest wysoko w wyszukiwarce czyli co wpisują osoby które wchodzą na daną podstronę.

    Przykładowo - produkujemy klatki dla kotów i jednocześnie prowadzimy bloga. Ze statystyk dowiadujemy się, że sporo użytkowników trafia do artykułu na blogu wpisując w wyszukiwarce "metalowe klatki dla kotów" przy czym ruch ten zupełnie nie przekłada się na zamówienia mimo, że w ofercie mamy takie właśnie klatki. Ze statystyk dowiadujemy się że współczynnik odrzuceń dla tej podstrony wynosi 90%, czyli 9/10 użytkowników opuszcza artykuł nie podejmując dalej żadnej akcji. Taka wiedza to już połowa sukcesu.
 
  1. Podstawowe informacje Google Analytics
     
Analiza wybranych podstron pod kątem fraz generujących ruch
Wiemy już jakie podstrony generują największy ruch i jakie frazy wpisują użytkownicy. Teraz przechodzimy do pracy z każdą podstroną. Analizujemy każdą podstronę pod kilkoma względami:
  • wartość dostarczanych treści - czy strona dostarcza wartościowych informacji dla użytkownika

  • sposób prezentacji treści - czy treść jest odpowiednio sformatowana i nie odstrasza zaraz po wejściu, sposób podania treści powinien być dopasowany do preferencji naszych potencjalnych klientów, czyli jeśli np. 90% naszych klientów to kobiety nie bójmy się używać innych kolorów jak czarny i szary ;)

  • oddziaływanie i pobudzanie zmysłów - czy oprócz tekstu strona dostarcza innych elementów oddziałujących na zmysły np. zdjęcia, filmy - wielu użytkowników to wzrokowcy, dla których suchy tekst nie ma żadnej wartości i z takich stron uciekają w ciągu 2 sekund

  • Call to Action - ostatnie i najważniejsze - czy strona posiada elementy wzywające do podjęcia akcji - czy znajdują się na podstronie, a jeśli tak to czy ich wygląd nie budzi zastrzeżeń.
 
Najczęstsze błędy to:
  • mało widoczne button CTA - za mały, źle wyeksponowany

  • źle nazwany link np. "więcej" zamiast "kliknij tutaj", "sprawdź ofertę", "zapytaj o cenę"

  • brak dodatkowego opisu wyjaśniającego czego może spodziewać się użytkownik po podjęciu akcji (kliknięciu)

  • zbyt niskie osadzenie CTA w treści strony.

 

Podsumowanie - testy, test i testy

Przyciągnięcie ruchu na stronę wymaga bardzo dużego wysiłku ponieważ konkurencja praktycznie w każdej branży jest ogromna - mam na myśli konkurencję w wyszukiwarkach oraz kampaniach reklamowych typu AdWords. Dlatego tym bardziej powinniśmy przywiązywać uwagę do tego aby nie tracić użytkownika którego uda się przyciągnąć do strony tylko dlatego że nie zmotywowaliśmy go odpowiednio do podjęcia akcji. 

Najważniejsze żeby zrozumieć, że nasz serwis to zlepek pojedynczych landing page, na które użytkownicy trafiają z wyszukiwarki wpisując różne frazy. Trudno idealnie zoptymalizować wszystkie strony, ale jeśli skupimy się na tych najważniejszych które generują największy ruch skuteczność sprzedażowa naszej strony może wzrosnąć od kilkudziesięciu do kilkuset procent. 

Ważne jest również testowanie różnych wersji podstrony - różne formatowanie treści, wezwań CTA aby znaleźć wersję która będzie miała najlepszy wskaźnik konwersji, a dowiemy się o tym tylko metodą prób i błędów.

Autor: Łukasz Gierucki

Komentarze

Cytuj Głowa 2017-05-03
Bardzo ciekawy i rozbudowany tekst. O konwersji (inaczej ujętej) przeczytałem jeszcze na innym polskim blogu - https://webwavecms.com/Jak_zwiekszyc_konwersje_na_stronie_internetowej Polecam zajrzeć

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”