Marketing politycznych w internecie

Marketing polityczny w internecieMarketing polityczny określić można jako zespół technik ułatwiających przedstawienie określonego polityka z jak najlepszej strony, wypromowanie go i uzyskanie przez niego jak największego poparcia w wyborach. Internet daje pod tym względem szereg możliwości i zmienia obraz współczesnej polityki.

Kandydaci polityczni są dziś obecni nie tylko w programach telewizyjnych, radiu, prasie, czy tez plakatach i bezpośrednich spotkaniach z wyborcami. Wykorzystują oni nowoczesne technologie do promowania siebie i przedstawienia pełnego przekazu swojej kampanii - zarówno poprzez strony internetowe, blogi, witryny społecznościowe, jak i płatną reklamę w serwisach www.

Do bombardowania internautów treściami informacyjnymi i reklamowymi dołączyli zatem również politycy.

 

Historia marketingu politycznego w Polsce

Pierwszy raz wykorzystano Internet do kampanii politycznych w Polsce w roku 1997. W 2000 roku zdecydowana większość polityków ubiegających się o fotel prezydenta miała swoje strony internetowe. W 2005 roku sieć wykorzystywana w polityce była już w szerokim zakresie - wykorzystywano do promowania kandydatów bannery, pozycjonowanie stron www, mailingi, agitację polityczną na forach, a nawet marketing wirusowy. Dużym zainteresowaniem mogły poszczycić się również sondy na temat konkretnego polityka.
 

Marketing polityczny w Internecie

  1. Przede wszystkim pozwala na dotarcie do wielu grup docelowych, do których ciężko byłoby dotrzeć w tradycyjny sposób. Dodatkowo nie narzuca jednej konkretnej formy komunikacji. Politycy mogą zatem zarówno prowadzić prywatne blogi, jak i oficjalne strony www, zarówno uczestniczyć w grupach dyskusyjnych, jak i publikować własne artykuły. Przekazują treści takie, jakie uznają za stosowne - a wszystko to odbywa się stosunkowo niewielkim dla nich kosztem. Ciężko bowiem porównywać wykupienie miejsca na antenie w TV do zamieszczenie filmiku w Internecie.

  2. Internet pozwala na prezentowanie przekazu w wielu formach -  tradycyjnie telewizja pozwala na promowanie się poprzez słowo mówione i obraz, radio poprzez określone audycje, zaś prasa poprzez słowo pisane. Cechą Internetu natomiast jest multimedialność - w jednym przekazie można połączyć obraz, dźwięk, słowo pisane, mówione. Oddziaływać można zarówno poprzez publikacje tabel czy wykresów, jak i zachęcanie do wypełniania ankiet i rozpowszechniania wiadomości o konkretnym kandydacie politycznym.

  3. W Internecie politycy nie są ograniczeni ani miejscem przeznaczonym na reklamę, ani kosztownym czasem antenowym. Mogą publikować zarówno treści aktualne, jak i te dotyczące przeszłości.

  4. Internet ułatwia pracę zatrudnionego przez polityka sztabu wyborczego. Ułatwia komunikację, zbadanie oczekiwań wyborców, oraz organizację wewnątrz grupy pracującej na osiągnięcie wspólnego sukcesu w wyborach.
     

Krzysztof Kononowicz - "żeby nie było bandyctwa, żeby nie było złodziejstwa, żeby nie było niczego"

Krzysztof Kononowicz jest doskonałym przykładem wykorzystania marketingu wirusowego do celów politycznych. Nikomu nie znany kierowca–mechanik, posługujący się językiem odbiegającym od standardów obecnych w życiu politycznym nagle stał się znanym kandydatem na prezydenta miasta Białegostoku. Czy byłoby to możliwe w dobie, kiedy jeszcze nie mieliśmy pojęcia o korzyściach płynących z zastosowania marketingu internetowego w polityce? Zdecydowanie nie.

Film z udziałem Krzysztofa Kononowicza pojawił się w serwisie YouTube i za sprawą marketingu wirusowego obejrzano go kilka milionów razy.

Zadziwiający i godny pogratulowania wynik, którego mógłby pozazdrościć mu sam Premier i Prezydent. Czy ich spoty cieszą się taką popularnością? Otóż zazwyczaj nie. Nie ma w nich bowiem elementów szokujących, zadziwiających, wysoce kontrowersyjnych ani prawdziwie zabawnych.
 


 

Wokół historii kandydata na prezydenta z Białegostoku snuje się wiele kontrowersji. Wywołuje on bardziej uśmiech i współczucie niż faktyczne zainteresowanie polityczne. Faktem jest jednak, że bohater serwisu YouTube otrzymał 1,89% głosów w wyborach na stanowisko prezydenta Biełegostoku w roku 2006. Można zadać sobie pytanie - czy wyborcy oddali na niego głos z przekonania czy też w formie protestu wobec sytuacji politycznej w kraju. Tak czy inaczej politycy mogą uczyć się na przykładzie Pana Kononowicza, że potencjał marketingu wirusowego jest ogromny. 
 

Grzegorz I. - internetowy kandydat do Rady Miasta Lublina

Występujący w serwisie YouTube Grzegorz Irzycki znany pod pseudonimem "Grzegorz I." oraz "Super Zbieracz" jest kolejnym przykładem próby przedostania się do polityki przy wykorzystaniu Internetu. Chociaż jego filmiki oglądamy z przymrużeniem oka i uśmiechem na ustach - faktem jest, że planował on kandydować. Ostatecznie nie było to możliwe -między innymi dlatego, że PKW znalazła błędy w jego dokumentach wyborczych.

Kim jest nieznana osoba, która próbowała stać się znana poprzez potencjał Internetu - ciężko określić. Na co dzień zbiera puszki i butelki. Nagrał on dwa filmiki, które następnie umieścił w sieci. Cieszyły się one dużą oglądalnością. Na jednym oferuje usługi swojej rzekomej "git firmy" w zakresie transportu ludzi swoim skuterem. Szczególnie poleca się studentom i nie straszni mu nawet mocno pijani sympatycy nocnych imprez. Na drugim filmiku natomiast widzimy Pana Grzegorz I. w pokoju na tle czerwono-białej flagi. Przemawia do nas kobiecym, podekscytowanym głosem i zachęca do wybrania go na radnego Lublina.


 

Czy jego "wystąpienie" można traktować poważnie? Wydaje mi się, że osoba, która zachęca do jazdy na skuterze pod wpływem alkoholu (nawet jeśli jest to pasażer) nie do końca zdaje sobie sprawę z słów, które wypowiada. Z drugiej strony - zabawny przekaz i całokształt wystąpienia może przekonać niektórych wyborców czujących niechęć do tego co obecnie dzieje się w życiu politycznym. Osoby, które mają zdecydowanie po dziurki w nosie kłócących się, kłamiących polityków - nawet dla przekory czy w wyrazie swojego buntu mogą zagłosować na Pana Grzegorza. Nie do końca będzie to rozsądne z punktu widzenia Interesu kraju - ale pobudki tego typu do zagłosowania są możliwe.

Przykład Super Zbieracza pokazuje jak łatwo jest trafić z swoim "przekazem politycznym" do wyborców dzięki wykorzystaniu potencjału Internetu. Bez niego nie byłby w stanie przedostać się z wystąpieniem do tylu odbiorców.
 

Wykorzystanie potencjału Internetu w kampanii wyborczej na przykładzie Janusza Palikota

Janusz Palikot potrafi wykorzystać kontrowersje wokół swojej osoby do zaistnienia w polityce. Nie boi się ani sprzeczności, ani bulwersujących niektórych ludzi sformułowań w swoim przekazie. Palikot prowadzi bloga, który nie tylko służy do publikowania własnych opinii i przemyśleń, ale także pozwala na sprawną komunikację z wyborcami. Omawiany polityk docenił znaczenie Internetu w kampanii wyborczej – również w zakresie aktywności na Facebooku. Zapytania dotyczące Ruchu Palikota były bardzo często wpisywane w wyszukiwarkę. Połączenie kampanii w mediach tradycyjnych z kampanią internetową zintegrowało sympatyków polityka i pozwoliło mu na uzyskanie zadowalającego wyniku w wyborach.
 

Kampania polityczna Obamy w Internecie

Polscy politycy przykłady z wykorzystania Internetu do celów politycznych mogą czerpać z całego świata. Doskonałym przykładem docenienia siły mediów społecznościowych w kampanii wyborczej jest Barack Obama. Prowadził on aktywnie bloga, wykorzystał marketing wirusowy i potencjał wysyłanego mailingu.

Podczas kampanii na Facebooku zdobył aż 2,4 mln znajomych, na MySpace natomiast około 840 tys. znajomych. Wyborcy Obamy byli zdecydowanie aktywni i pośrednio oraz bezpośrednio mobilizowali siebie nawzajem.
 

Podsumowanie

Sieć jest dopełnieniem marketingu politycznego opierającego się na bezpośrednim kontakcie z wyborami oraz aktywności w środkach masowego przekazu. Rola Internetu w życiu społeczeństwa stale rośnie i coraz więcej osób ma dostęp do sieci - nic więc dziwnego, że przekłada się to również na dziedzinę polityki. Skoro Internet powszechnie wykorzystywany jest przez poszczególne przedsiębiorstwa w celu zwiększenia ich dochodu i promocji - nie może pozostać to bez odezwu w sferze polityki. Jak się okazuje - większość narzędzi e-marketingu sprawdza się w odniesieniu do marketingu politycznego. Internet otwiera przed politykami wiele możliwości, bywa niestety również wykorzystywany przez nich do manipulowania odbiorcami swojego przekazu - tylko po to, aby zyskać kolejnych wyborców.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”