Newsletter firmowy jako narzędzie e-marketingu

Newsletter firmowy narzędziem e-marketinguNewsletter (biuletyn) określić można jako "list z nowościami". Wiele odwiedzanych przez internautów stron proponuje możliwość zapisania się do newslettera (zamawiamy je na poszczególnych witrynach internetowych). Jest to istotny element kontaktu z klientem lub osobą zainteresowaną specyfiką danej firmy.

Więcej o narzędziach do e-marketingu można przeczytać w artykule 6 najbardziej popularnych narzędzi do e-marketingu.

Newslettery pomagają tworzyć i podtrzymywać relacje z kontrahentami, a także budować poczucie wzajemnej lojalności i współpracy.





 

Rodzaje newslettera

Wyróżnić możemy dwie główne formy newslettera:
  • direct e-mail - taki, którego głównym celem jest sprzedaż

  • newsletter relacyjny - taki, którego celem jest nawiązanie relacji.
     

Możemy mówić także o newsletterze:
  • będącym bezpłatnym pismem w formacie tekstowym - mogą być odczytywane jak normalny e-mail

  • będącym informacją z podanym linkiem, który pozwala pobrać nowe wydanie określonego pisma w wersji elektronicznej

  • będącym określonym tekstem z witryny z załączonymi linkami do innych artykułów z danej strony

  • będącym tekstem, który przychodzi e-mailem.
     

Jakie korzyści ma firma z posiadania newslettera

Przede wszystkim jest to przystępna i szybka forma utrzymywania kontaktu z kontrahentami oraz osobami zainteresowanymi firmą. Poczta elektroniczna w dzisiejszym świecie daje tyle możliwości, że rezygnacja z wykorzystania jej może się niekorzystnie odbić na działalności firmy internetowej.

Rzadko spotykane (o ile w ogóle) jest zrezygnowanie z dobrodziejstw e-maila w przypadku funkcjonowania firmy na płaszczyźnie Internetu. Nie mniej jednak wykorzystać e-mail można w sposób bardzo skromny i okrojony, albo w sposób rozszerzony i przynoszący przedsiębiorstwu znaczne korzyści.

Co daje nam zatem newsletter?
  1. Pozwala nam zebrać dane o klientach i na tej podstawie zbudować bazę kontrahentów. Mając już dane określonych klientów, zainteresowanych przedsiębiorstwem, łatwiej do nich dotrzeć. Na bieżąco można im przypominać o firmie, sprawiać, że będą zainteresowani jej specyfiką lub aspektami, które docierają do nich poprzez pocztę elektroniczną. Dzięki temu budujemy w świadomości internautów zapisanych do newslettera pozytywny obraz firmy i zapadamy im w pamięć.

  2. Newsletter umożliwia budowanie relacji z klientem. Nie musi on być jedynie informatorem służącym do przekazywania informacji czy reklamy. Można go wykorzystać, aby pokazać klientowi, iż interesują nas nie tylko jego pieniądze, ale i zadowolenie. Z pewnością miło będzie od czasu do czasu otrzymać jakiś prezent (darmowego e-booka), czy informację niekoniecznie dotyczącą konkretnej oferty sprzedażowej.

  3. Newsletter zwiększa sprzedaż - po wysłaniu newslettera zazwyczaj zwiększa się sprzedaż nie tylko jakiegoś określonego produktu (np. którego dotyczyła tematyka newslettera), ale i sprzedaż generalna. Przypominamy bowiem klientom o firmie, zachęcamy do niej, budujemy w kliencie poczucie lojalności i dajemy mu do zrozumienia, że o nim pamiętamy. Newsletter możemy więc wykorzystać nie tylko do reklamy określonego towaru czy podjęcia próby sprzedania nadmiaru danego asortymentu. Dzięki profesjonalnie przygotowanemu newsletterowi , opartemu na długotrwałej relacji, a nie jednorazowej reklamie, możemy zwiększyć ogólną sprzedaż przedsiębiorstwa.

  4. Newsletter umożliwia dzielenie się wiedzą z czytelnikami, a przez to budowanie swojego autorytetu. Jeśli dzięki temu określony internauta zainteresuje się naszą firmą, lub chociażby zatrzyma się dłużej na stronie internetowej firmy czy blogu, możemy uznać to za spory sukces.
     

A co z wadami newslettera

Osoba, która myśli, że newsletter ma same zalety z pewnością będzie się musiała rozczarować. Praktycznie wszystkie rzeczy, z którymi spotykamy się w życiu maja dobrą i złą stronę. I nawet jeśli ta strona jest praktycznie tylko dobra, to zawsze można określoną rzecz wykorzystać w złym, lub innym niż wskazuje przeznaczenie celu.

Tak samo jest z newsletterem. Korzyści z jego zastosowania jest wiele, jednak złe jego wykorzystanie może nie przynieść żadnego skutku, lub efekt przeciwny do zamierzonego. Osoba zapisująca się na newsletter chce przede wszystkim  czerpać z tego określone korzyści, ma nadzieje, że będzie to wiązało się z czymś pozytywnym. Jeśli bezmyślnie zaczniemy robić z naszego newslettera reklamę z nachalnym tekstem, prędzej zirytujemy potencjalnego klienta, niż zachęcimy do współpracy.

Nie wiem czy tą kwestię można jednoznacznie nazwać wadą, nie mniej jednak należy mieć ten aspekt na względzie. Newsletter musi być wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem, w myśl tworzenia partnerskich i opartych na wzajemnym zaufaniu relacji z klientem. Szanujmy zatem nie tylko swój, ale i klienta czas i skrzynkę elektroniczną.

Wadą newslettera jest fakt, iż osoba go zamawiająca nie otrzymuje poprzednich jego numerów. Może więc o wielu istotnych kwestiach nie wiedzieć, lub nie rozumieć aktualnego przesłania newslettera, którego zrozumienie może być warunkowane poprzednimi wydaniami. Nie mniej jednak jest to wada do przeskoczenia. Wystarczy, że czytelnik zaglądnie do archiwum.
 

Jak powinien wyglądać proces zapisania się do newslettera

Przede wszystkim powinien przebiegać szybko i sprawnie. Z pewnością większość internautów zrezygnuje z zamiaru zapisania się do niego, jeśli przyjdzie im wypełniać szereg pól i podawać dokładne dane osobiste. Straty (na przykład czasowe) przewyższą korzyści, jakie mogą ich spotkać po zapisaniu się na newsletter.

Wychodźmy więc z założenia, aby ułatwiać czytelnikom życie, a nie je utrudniać. Internauci przyzwyczajeni są bowiem, że Internet daje im możliwość szybkiej komunikacji, przy zachowaniu stosunkowo dużej anonimowości. Po co zatem pytać o telefon, adres domowy, czy miejsce pracy? Odpowiedź wydaje się prosta - po to, aby zniechęcić internautę do rejestracji.

Nie po to chyba jednak tworzymy newsletter, aby do niego zniechęcać ludzi. Warto w tym momencie zapytać siebie: jakie informacje ja byłbym/byłabym skłonna podać danej firmie, zapisując się do newslettera? Postawienie się w sytuacji internauty z pewnością pomoże nam odpowiednio przygotować cały proces zapisywania się na newsletter. Warto oczywiście zapytać zawsze o imię, płeć, koniecznie adres e-mail - aby zwracać się do internauty indywidualnie i z szacunkiem.

Aby newsletter został uznany za wartościowy przekaz, a nie spam lądujący w koszu, warto dołożyć starań do jego przygotowania i nie robić tego jak najmniejszym kosztem. Jeśli firma decyduje się na stworzenie newslettera powinna zrobić to dobrze - profesjonalnie, rzeczowo i w sposób trafiający do internautów. Warto wzbudzić w czytelnikach odpowiednie zainteresowanie i sprawić, by kontakt z newsletterem firmy kojarzył im się bardzo pozytywnie.
 

Narzędzia do tworzenia i rozsyłania newslettera

Dzisiejsze systemy CMS - ter komercyjne jak i darmowe - oferują duże możliwości tworzenia i rozsyłania newslettera i każdy kto posiada taki system może samemu prowadzić regularne mailingi do swoich klientów, partnerów i użytkowników, którzy zapisali się do bazy poprzez stronę www.

Często newslettery w CMS mogą być tworzone w wielu konfiguracjach - jako lista aktualności z danej kategorii w formie listy zajawek artykułów, jako newslettery tworzone i formatowane w edytorze HTML w trybie podglądu.

W niektórych systemach CMS newslettery mogą być tworzone również automatycznie - system sam przygotowuje wiadomość w oparciu o zdefiniowane kryteria i rozsyła do zdefiniowanej bazy użytkowników.

Nowoczesne CMSy pozwalają również dowolnie formatować wiadomości w oparciu o szablon spójny z naszą stroną firmową a rozsyłanie możliwe jest również z autoryzacją poprzez serwer SMTP.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Jaa 2015-05-14
Ja z kolei zastanawiam się czy newsletter jest potrzebny w każdym biznesie czytałam o tym ost tuhttp://poradnik.wfirma.pl/-czy-newsletter-to-skuteczne-narzedzie-promocji i już sama nie wime

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”