Podstawowe pojęcia w e-mail marketingu

E-mail marketing - podstawowe pojęciaE-mail marketing to bardzo skuteczne narzędzie komunikacji firmy z klientami. Poprzez odpowiednie wykorzystanie jego możliwości można zarówno pogłębić relacje z dotychczasowymi kontrahentami, jak i zdobyć nowych.

Jest to stosunkowo tania i nieskomplikowana forma marketingu bezpośredniego, korzystająca z dobrodziejstw poczty elektronicznej w procesie budowania pozytywnego wizerunku firmy i lojalności konsumenckiej, a także sprzedaży produktów i usług, informowania o firmie, zdobywania nowych klientów.

Marketing e-mailowy wykształcił szereg specyficznych pojęć, z których korzysta i które warto poznać przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu kampanii wykorzystującej pocztę elektroniczną do komunikacji z klientami.



 

Poniżej wyszczególnione są najważniejsze terminy dotyczącej omawianej kwestii:
  • Newsletter - jest to swoista forma biuletynu, rozsyłanego do zainteresowanych osób pocztą elektroniczną.

  • GIODO - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Terminem tym określamy organ zajmujący się ochroną danych osobowych. Zajmuje się on nadzorem nad zgodnością wykorzystania i przetwarzania pozyskanych informacji o określonych osobach, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

  • Mailing - jest to baza adresów e-mail, należących do osób, które wyraziły przyzwolenie na otrzymywanie określonych treści.

  • AIDA - jest to skrót określający odzew kontrahenta na kwestie związane z danym produktem. Skrót ten tłumaczy się w następujący sposób:

  • A (Attention) - uwaga

  • I  (Interest) - zainteresowanie

  • D (Desire) - pożądanie

  • S (Satisfaction) - satysfakcja

  • Landing page - strona docelowa - tym mianem nazywamy określoną stronę docelową,  na którą potencjalni klienci docierają dzięki prowadzonym przed daną firmę działaniom promocyjnym (np. po kliknięciu w banner reklamowy, link). Jest rozbudowaniem treści znajdujących się w reklamie.

  • Wskaźnik procentowy konwersji - określa trafność strony docelowej i wskazuje na wykonanie lub niewykonanie przez internautę trafiającego na landing page takich działań jak rejestracja w witrynie, pozostawienie danych niezbędnych do kontaktu, czy rozpoczęcie dokonywania zakupów.

  • SPAM - niechciane wiadomości wysyłane pocztą elektroniczną. W związku z tym, iż odbiorcy nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie, wysyłanie ich jest niezgodne z prawem. Te nielegalne praktyki nie tylko naruszają prywatność adresatów, ale także spowalniają działanie serwerów i utrudniają użytkownikom poczty korzystanie z niej.

  • Konsulting - w aspekcie marketingu e-mailowego terminem tym określimy specjalistyczną wiedzę, doradztwo w zakresie trwającej lub mającej się odbyć kampanii.

  • Marketing wirusowy (viral marketing) - jest to rodzaj działań marketingowych, polegający na stworzeniu charakterystycznego, wywołującego emocje i pozytywne skojarzenia przekazu, który będzie przesyłany przez internautów między sobą.

  • Program antyspamowy - jego zadaniem jest ochrona przed niepożądanymi wiadomościami pocztowymi. Filtruje on pocztę e-mailową w celu dokonania selekcji wiadomości wartościowych od tych, które tylko zapychają skrzynkę.

  • Rynek wewnętrzny - dotyczy własnej, samodzielnie zbieranej bazy klientów, do których adresowane są działania w ramach kampanii e-mailowej. Jego przeciwieństwem jest rynek zewnętrzny, który jest bazą adresową do której docieramy za pomocą osób trzecich - kupując lub wynajmując określoną listę mailingową.

  • Screen Test - test, który weryfikuje poprawność wyświetlania się określonego e-maila w programach pocztowych zainstalowanych na komputerze u adresata czy też w webmailu.

  • CPC (Cost Per Click) - wskaźnik, który określa jaki jest koszt wygenerowanie jednego kliknięcia przez użytkownika.

  • CTR (Click-Through Rate) - w aspekcie e-marketingu terminem tym określamy procentowy wskaźnik liczby kliknięć do ogólnej liczby wyświetleń określonej wiadomości. Jest to tzw. współczynnik efektywności reklamy.

  • CPA (Cost Per Action) - wyznacza koszt operacji przekonania klienta do wykonania pożądanego działania.

  • CR (Conversion Rate) - wskazuje, jaki odsetek internautów którzy dotarli na określoną witrynę, wykonało pożądane działania.


Przytoczone pojęcia z pewnością nie wyczerpują zagadnień związanych z marketingiem e-mailowym, ale przybliżają nieco podstawowe terminy i procesy związane z wykorzystaniem poczty elektronicznej do komunikacji z klientami.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”