Rezygnacja z subskrypcji newslettera - główne powody i jak z nimi postępować

15 października 2012 Agnieszka
Rozsyłanie wiadomości poprzez mailing jest bardzo dobrym sposobem na komunikację z naszymi klientami i partnerami. Jakie są główne powody rezygnacji z otrzymywania newslettera i jak sobie z nimi radzić.

Rezygnacja z newslettera

Rezygnacja z subskrypcji najczęściej wiąże się z brakiem zainteresowania tematem przekazywanych wiadomości. Treści początkowo mogą wydawać się atrakcyjne, a później mogą rozczarować czytelnika. Nie mniej jednak rezygnacja dotyczy nierzadko również innych aspektów, których powinniśmy mieć świadomość. Powodem rezygnacji z subskrypcji może być zatem:

  1. Nieczytelne wiadomości - jeśli wysyłane przez nas e-maile nie są atrakcyjne wizualnie, czytelnik traci ochotę na zapoznanie się z ich treścią. W Internecie bardzo łatwo zniechęcić odbiorców komunikatów chociażby męczącym wzrok tekstem. Wystarczy nieodpowiednia grafika, źle dobrane kontrasty, długi i pisany jednym ciągiem tekst, zapominanie o akapitach i podtytułach poszczególnych częściach przesyłanego komunikatu.
     
  2. Rozczarowanie czytelnika - następuje ono w momencie, gdy obiecujemy więcej korzyści dotyczących subskrypcji, niż możemy faktycznie zaoferować. Jeśli staramy się przekonać, że zamieszczamy w przekazie rzeczy niezwykłe, a zamieszczamy oczywiste - możemy liczyć się z zniechęceniem do subskrypcji.
     
  3. Zburzenie zaufania do nadawcy subskrypcji - ma miejsce w przypadku, gdy wiadomości okazują się zbyt natrętne, lub mamy problem z odszukaniem interesujących nas informacji lub nawiązaniem kontaktu z przedstawicielami firmy, która przekaz do nas wysyła.
     
  4. Rezygnacja z subskrypcji może również łączyć się z utratą korzyści, dla których nastąpiło zapisanie się do niej. Ma to miejsce chociażby w przypadku, gdy czytelnik zapisał się do niej, aby uzyskać darmowe materiały czy określoną promocję na oferowane towary albo usługi.
     
  5. Zbyt częste wysyłanie wiadomości na skrzynkę e-mailową również może skutecznie zniechęcić czytelnika. O ile może on z przyjemnością przeczytać wiadomość raz na jakiś czas, o tyle codzienne "zaśmiecanie" skrzynki może być ocenione jako zbyt inwazyjne.

Co wpływa na utratę zaufania do nadawcy subskrypcji?

  • nieczytelna, trudno dostępna informacja o wypisaniu się z subskrypcji

  • zła opinia o danej firmie w sieci

  • bombardowanie czytelnika treściami reklamowymi.

Czy warto próbować zatrzymać czytelnika?

Z pewnością nie warto robić tego na siłę - ukrywanie opcji wypisania się spowoduje tylko irytację i zniechęcenie internautów. Pod wpływem frustracji tylko upewnią się, że nie warto z daną firmą utrzymywać kontaktu. Wpłynie to negatywnie na wizerunek przedsiębiorstwa i doprowadzi do zwiększenia liczby zgłoszeń SPAMu.

Zapytanie o powód rezygnacji

Aby dowiedzieć się co konkretnie skłoniło czytelnika do zrezygnowania z subskrypcji, warto o to zapytać w momencie, kiedy wypisuje się on z niej.

Nie należy oczywiście zmuszać do podania tego powodu i uzależniać od tego zezwolenia na wypisanie się. Zbierając powody rezygnacji po jakimś czasie będziemy mogli ocenić co najczęściej zniechęca do danej subskrypcji.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie