Buzz marketing – jak działa marketing szeptany?

04 kwietnia 2023
Buzz marketing - na czym polega marketing szeptany?

Buzz marketing – jak działa marketing szeptany?


Współczesny świat gna do przodu w niewiarygodnym tempie. Firmy, które chcą stale utrzymywać się w awangardzie tego wyścigu, sięgać muszą po coraz to wymyślniejsze sposoby reklamy. Jedną z nich jest tak zwany buzz marketing. Przyjrzyjmy mu się bliżej, bo taka technika reklamowa może przydać się także w Twoim przedsiębiorstwie!

Co to jest buzz marketing (marketing szeptany)? Spośród najbardziej niedocenianych dziś narzędzi reklamowych, to właśnie buzz marketing (znany również pod nazwą marketingu szeptanego) wydaje się być niezwykle skutecznym sposobem dotarcia do klienta. Korzystają z niego między innymi serwisy oferujące gry kasyno online i, sądząc po wynikach sprzedaży, wychodzi im to na dobre.

Na czym jednak polega ta forma marketingu w Internecie? Krótko mówiąc, ta technika marketingowa opiera się na wykorzystaniu specyficznych narzędzi do komunikacji na linii firma-klient. Docierając do użytkowników Internetu przy pomocy for, blogów czy mediów społecznościowych, marki mają na celu wywoływać pozytywne skojarzenia z danym produktem.

Wiarygodna forma i treść komunikatów internetowych sprawia, że grono potencjalnych konsumentów rośnie w szybkim tempie. Buzz marketing w Polsce i na świecie jest trendem pozwalającym firmom skutecznie docierać do grupy docelowej, a także nowych klientów. Niestety, wiele osób postrzega marketing szeptany jako coś negatywnego,
porównując go do… spamu.

Czy marketing szeptany ma też mroczne strony?

Negatywna opinia na temat buzz marketingu bierze się z nieco nachalnego wykorzystania tej techniki przez wiele osób. Na przestrzeni ostatnich lat, sporo firm zalało fora internetowe i grupy w social media swoimi treściami.

Taka forma nieco wymuszonego marketingu szeptanego nie przynosi jednak zamierzonych skutków. Wręcz przeciwnie – może na dobre zniechęcić potencjalnych klientów. Można zatem powiedzieć, że technika, która miała być skuteczna, stała się ofiarą natarczywej polityki niektórych przedsiębiorców.

Swoją cegiełkę dołożyli też marketingowcy-freelancerzy oraz wątpliwej renomy agencje marketingowe. Stąd też, w ostatnich latach zaobserwować można wyraźny spadek zainteresowania tego typu działaniami reklamowymi online.

Buzz marketing – jak działa marketing szeptany?

Buzz marketing w 2023 roku ma szansę odżyć na nowo

Obecnie, działania z zakresu marketingu szeptanego są mniej natarczywe, a przez to również bardziej skuteczne. Do podstawowych założeń tej reklamy należą między
innymi:

  • Edukacja odbiorców treści marketingowych.
  • Merytoryczna dyskusja z czytelnikami na temat produktu czy usługi.
  • Angażowanie internautów w komunikację z marką.
  • Zachęcanie do zakupów.


Dzisiejszy buzz marketing wraca zatem do korzeni, wykorzystując również nowoczesne podejście do sprzedaży produktów i usług. Ważne jest, żeby komunikacja prowadzona była w sposób naturalny i wzbudzający zaufanie. Wówczas sukces w Twojej firmie będzie na wyciągnięcie ręki.

Wiele wskazuje na to, że w 2023 roku marketing szeptany stanie się jedną z najchętniej wybieranych form reklamy w biznesie. Nie każdy jednak powinien po nią sięgać.

Kiedy warto zainwestować w marketing szeptany online?

Całe to „szeptanie” w buzz marketingu, to nic innego, jak przekazywanie informacji o naszym produkcie czy usłudze potencjalne zainteresowanym odbiorcom. Chodzi o informowanie grupy docelowej za pośrednictwem naturalnej komunikacji, w której „przemyca się” zachętę do zakupu czy interakcji. Krok po kroku technika ta działa następująco:

  1. Znajdujesz miejsce w sieci, gdzie możesz komunikować się z potencjalnymi kontrahentami (forum, grupa, social media).
  2. Nawiązujesz rozmowę z wybranym klientem/klientami.
  3. Poznajesz jego/ich nawyki konsumenckie, oczekiwania, a także potrzeby.
  4. W odpowiednim momencie przedstawiasz swój produkt lub usługę, która stanowi odpowiedź na wskazane wymagania.


Reklama produktów i usług podczas luźnych rozmów to dobra metoda marketingowa. Korzystać z niej powinni tacy przedsiębiorcy, którzy doskonale rozumieją swoją grupę docelową. Zaniechaj marketingu buzz, jeżeli nie jesteś przekonany odnośnie tego, kto jest Twoim klientem końcowym.

Pamiętaj, że rozmowy z odbiorcami prowadzić możesz jako marka, albo też w jej imieniu, jako osoba prywatna. Opisany powyżej sposób reklamy sprawdza się idealnie, gdy Twoja firma walczy z kryzysem wizerunkowym. Dzięki niemu można przekonać do siebie klientów od ich własnej strony.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie