Networking w Internecie - tworzenie sieci kontaktów

11 sierpnia 2012 Agnieszka
Networking to budowanie sieci kontaktów i relacji dzięki którym możemy rozwijać nasz biznes lub status zawodowy. Kilka słów o czym warto pamiętać korzystając z networkingu.
Networking w Internecie

Networking, zgodnie z Wikipediową definicją określić możemy najprościej jako swoistą sieć wirtualnych kontaktów, która budowana jest po to, aby ułatwić sobie rozwój kariery zawodowej, wzajemny przepływ informacji.

Budowanie siatki kontaktów może ułatwić nam wiele aspektów życia zawodowego i przynieść wiele korzyści. Efektywna aktywność w zakresie networkingu dotyczy przede wszystkim przepływu wiedzy i wzajemnej pomocy. Na świecie najbardziej znanym portalem networkingowym jest LinkedIn, który w 2011 roku miał 101 mln użytkowników.

Podstawy networkingu

  1. Budowanie sieci kontaktów - umożliwia nam to wiele serwisów społecznościowych (od typowo biznesowych jak Golden Line, po bardziej ogólne jak Facebook czy Nasza Klasa). Zapraszać do grona znajomych można nie tylko osoby, które znamy bezpośrednio, ale również te z którymi często wymieniamy poglądy na forach czy w grupach dyskusyjnych, na blogach.

    Nie mniej jednak nie należy przesadzać z siatką kontaktów - nie stawiajmy na ilość, ale na jakość. Jeśli tworzymy konto w serwisie społecznościowym o profilu zawodowym, nie zapraszajmy przypadkowych osób ani kogoś, kogo poznaliśmy pięć minut temu. Również w serwisach o profilu bardziej rozrywkowym (jak na przykład Facebook) należy uważać na osoby, które na siłę chcą powiększyć swoje kontakty i zapraszają nas do grona znajomych. Powinniśmy mieć w kontaktach tylko te osoby, które rzeczywiście znamy (osobiście lub wirtualnie) i wiemy czego możemy się po nich spodziewać. Nie chcemy przecież pokazywać swoich zdjęć osobom, którym nie ufamy ani narażać się na niepochlebne czy niezgodne z zasadami netykiety komentarze z ich strony.

  2. Bądź aktywny pozytywnie - aktywność w portalach społecznościowych i innych miejscach gdzie możemy publikować swoje wypowiedzi, przekonania, opinie powinna być wyważona i prowadzona rozsądnie. Nie chodzi o to, aby w szczegółach opisywać każdą dziedzinę swojego życia - od sfery prywatnej, przez osobistą, z seksualną i rozrywkową w tle. Niestety bardzo dużo osób popełnia ten błąd i myśli, że nikt nieproszony nie trafi nigdy na te wpisy czy komentarze. Na nasz profil społecznościowy mogą jednak wchodzić nie tylko znajomi, którzy rozumieją nasze żarty czy wypowiedzi, ale także pracodawca, czy współpracownicy, partnerskie firmy.

    Można oczywiście zablokować swój profil w portalach społecznościowych dla nieznajomych, ale nie jest to wyjście. Co zrobimy gdy nasz szef zaprosi nas do grona znajomych? Będziemy szybko usuwać niekorzystne wpisy? Byłoby to zdecydowanie skomplikowane. Blokowanie profilu i usuwanie wypowiedzi na forach nie jest tak łatwe jak myślimy, a dodatkowo warto być obecnym w sieci, gdyż możemy pokazać się z dobrej strony. Pracodawca, czy partner biznesowy, który trafia na pozytywne przejawy naszej aktywności w Internecie, z pewnością będzie pozytywnie zaskoczony. Starajmy się zatem stawiać na przemyślane, kompetentne wypowiedzi i z rozwagą publikujmy na swoich kontach w serwisach społecznościowych zdjęcia oraz aktualne opisy. W żadnym wypadku nie można pisać wulgarnie ani niekulturalnie - odstraszy to nawet najbardziej zafascynowanego nami pracodawcę.

  3. Prezentuj się od dobrej strony - w Internecie można zbudować taki swój obraz, jaki chcielibyśmy mieć. Nasze działania zależą od nas samych. Indywidualnie wybieramy miejsca w których się wypowiadamy, społeczności, w których uczestniczymy, i sami budujemy swoją sieć kontaktów. Możemy wykorzystać sieć do prezentowania swoich dokonań, informowania o ważnych wydarzeniach z życia i stworzenia swojej wizytówki, która będzie naszym narzędziem PR w cyberprzestrzeni. Pamiętajmy, że wszystko co robimy, dzięki Google, pozostaje w sieci bez końcowego terminu przydatności i informacje o nas mogą być odszukane i wykorzystane na wiele sposobów.