IPO Facebooka - kiedy inwestorzy odzyskają swoje pieniądze

Facebook dislike

Wszyscy ci, którzy 18 maja z wielką nadzieją zainwestowali swoje oszczędności w akcje Facebooka dzisiaj gryzą paznokcie i swoje straty, wyczekując kiedy cena akcji znów powróci do ceny emisyjnej - 38 $ za akcję.

I niestety dobrych wieści nie widać a wręcz przeciwnie - inwestorzy mogą czekać na to nawet 8 lat o czym pisze Marty Wolf w swoim artykule!

 

 


 





 

Jakie są powody

  • Pierwszego sierpnia, kiedy to akcje portalu wynosiły 20.88 $ współczynnik cen do przychodów - P/E - z ostatnich 12 miesięcy wynosił 72.4. Zestawiając ten wynik z innymi wielkimi graczami na rynku - Apple, Yahoo, Google i LinkedIn - średnia rynkowa dla tych firm współczynnika P/E wyniosła 18.

    Jeśli wartość Facebooka była szacowana na podstawie współczynnika P/E cena jego akcji powinna wynosić 5.22 $ za akcję - nie 20.88 $.

    Zatem jeśli zyski Facebooka na akcję będą rosły w tempie 26.2 $ rocznie i marża pozostanie na obecnym poziomie - potrzeba 8 lat aby Facebook osiągnął zyski na poziomie 38 $ na akcję!
 

Jakie są podstawy

  • Facebook musi zwiększyć zyski na akcję z obecnych 29 centów do 2.11 $ i proporcjonalnie zwiększyć przychody. Jeśli to się wydarzy, cena akcji w wysokości 5.22 $ liczona w oparciu o współczynnik P/E na poziomie 18 wróci do poziomu 38 $ za akcję.

Należy przyjrzeć się głównemu wskaźnikowi, czyli średniemu przychodowi z jednego użytkownika Facebooka ARPU. W ostatnim kwartale APRU Facebooka wynosiło 1.28 $. W ujęciu rocznym, stanowiłoby 5.12 $, czyli wzrost o jednego centa z 5.11 $ ARPU z końca 2011 roku.

Aby osiągnąć 31 mld $ rocznych przychodów, portal będzie potrzebował 6.1 mld użytkowników przy obecnym ARPU albo zarobić więcej na każdym użytkowniku podnosząc ARPU co raczej wydaje się mało prawdopodobne. Większe szanse powodzenia miałoby połączenie wzrostu ARPU ze wzrostem z użytkowników, co dałoby łącznie poziom 31.3 mld $ przychodu.

W jaki sposób powyższe prognozy mogą odbić się na Facebooku i jego inwestorach? Dziś, kiedy gospodarka USA stoi na niepewnym poziomie i Facebooka może spotkać prawdziwy krach.

Powodów jest kilka:
  • ARPU Facebooka nie osiągnęło pożądanego wyniku, potrzebnego do wsparcia obecnej wartości przedsiębiorstwa.
     
  • Póki co, zarząd będzie w stanie zwiększyć liczbę użytkowników ale nie wypowiedział się jasno na temat sposobów zwiększenia ARPU. Obecnie liczba użytkowników Facebooka przekracza 950 mln, z czego 543 mln loguje się co dziennie na swoje konto. Ogromna liczba użytkowników robi wrażenie, lecz portal nie znalazł dotąd metody na  czerpanie korzyści ze swojej pokaźnej bazy danych.
     
  • Po IPO wielu pracowników Facebooka stało się milionerami, którzy w końcu zechcą zobaczyć swoje pieniądze, więc będą chcieli upłynnić swoje akcyjne aktywa bez względu na kurs akcji. Jeżeli nawet kurs gwałtownie spadnie, to możliwe, że odbiorą zablokowane akcje po cenie niższej od 20 $. Ta sytuacja powinna wywołać zwiększony nacisk na ceny akcji. Zamknięte akcje będą wpuszczone do obrotu w następujących terminach: 16 sierpnia – 271 mln, 15 października - 249 mln, 14 listopada - 1,32 mld, 14 grudnia – 49 mln, a 13 maja 2013 – 47 mln.
     
  • Producent gier przeglądarkowych - Zynga w pierwszym półroczu bieżącego roku generował dla Facebooka 14 % przychodów. Natomiast przewidywane przychody z Zyngi zostały pominięte w aktualnym raporcie zarobków. Mark Pincus z Zynga CEO stwierdził, że zmiany wprowadzone przez portal spowodowały mniejsze zaangażowanie użytkowników i spadającą liczbę rejestracji nowych. Upomniał się o swój zysk, ale Facebook nie przedstawił w jaki sposób zwróci mu utracone dochody.
     
  • Blisko jedna piąta użytkowników portalu korzysta z niego przez urządzenia mobilne. Zarząd Facebooka przyznał, że wiąże duże nadzieje z mobilnym marketingiem.
     

Dodatkowo, portal społecznościowy ma przed sobą dostarczenie specjalnego planu i harmonogramu do wygenerowania większych zysków. Oto kilka prawdopodobnych powodów tak poważnego pominięcia ceny:

  • Facebook nie należy do przedsiębiorstw e-commerce, dlatego znajduje się na gorszej pozycji w grze o zyski.
     
  • Podział i lokalizacja to kluczowe trendy w branży społeczno-medialnej. Użytkownicy wybierają portale ze względu na położenie geograficzne albo portale pozwalające kontaktować się z określoną grupą użytkowników. Przykładowo w Chinach popularność zdobył lokalny portal Renren, będący w pewnym stopniu odpowiednikiem Facebooka. Podczas, gdy Facebook będzie wzrastał w siłę na globalnym rynku, równocześnie będzie dążył do stania się medium społecznym uwzględniającym położenie geograficzne albo podział użytkowników ze względu na segment rynku, podobnie jak Linkdedln stworzony dla profesjonalnych biznesmenów.

W pierwszym raporcie Facebooka jako spółki publicznej znajdowały się prognozy obrotów, które były o wiele lepsze niż spodziewane w wysokości 1,83 mld $. Jednak to nie oddaje w przybliżeniu wystarczających oczekiwań, nadal ceny są niebotyczne i nie wiadomo jak nisko spadnie cena akcji począwszy od pierwszej oferty publicznej.

Jeżeli coś zacznie powodować niskie zyski, to firma będzie musiała zastosować taktykę „gniewu oceanu”, by cena akcji nadal spadała. To może tłumaczyć rozpoczęty deficyt kluczowych pracowników Facebooka. Wcale to nie dziwi, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że pomysły utalentowanych ludzi zostały utopione.

Facebook potrzebuje generalnych zmian ale czy ma do tego odpowiednie narzędzia? Mark Zuckerberg  zbudował najbardziej popularny portal społecznościowy tylko czy będzie potrafi sprawić by przetrwał w naprawdę trudnych dla gospodarki czasach.

 

Autor: Monika

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”