Wiarygodność informacji zamieszczanych w Internecie

Wiarygodność informacji w InternecieJak wiadomo - możliwości kontrolowania treści w Internecie są zdecydowanie ograniczone. Różne portale publikować mogą określone informacje, a od nas zależy czy uznamy je za wiarygodne i pochodzące z źródła, któremu można wierzyć, czy też za nieprzydatne i nieprawdziwe. Zamieszczane treści nie podlegają (tak jak do tej pory odbywało się to w tradycyjnych środkach przekazu) krytyce wydawców i redaktorów.

W cyberprzestrzeni publikacje podlegają nadzorowi samych internautów i są przez nich opiniowane. Komentarze do zamieszczanych treści i krytyka nie zawsze jest obiektywna - nie mniej jednak wypowiadać w sieci może się praktycznie każdy. Oprócz kontroli internautów istnieją oczywiście dodatkowe sposoby zweryfikowania zawartości danej witryny i poprawności zamieszczonych na niej informacji.



 

Blogi, witryny, fora - czy warto im ufać

Często oceniamy wiarygodność strony internetowej na podstawie pierwszego wrażenia jaki w nas wytwarza się na jej widok. Jeśli mamy do czynienia z atrakcyjną wizualnie witryną, czytelnym układem treści, aktualnymi wiadomościami i interesującym nas przekazem - istnieje duże prawdopodobieństwo, że uznamy serwis za godny zaufania. Co prawda pierwsze wrażenie często bywa mylące, jednak w przypadku profesjonalnych witryn nierzadko się sprawdza. W sieci funkcjonuje wiele profesjonalnych i znanych serwisów, co do których panuje ogólne zaufanie. Są to jednak portale o tematyce ogólnej, a w typowo branżowych witrynach musimy liczyć się z koniecznością weryfikacji zawartości pod kątem ich użyteczności dla nas i prawdziwości. Serwisy internetowe należące do tych profesjonalnych mają określone mechanizmy kontrolowania publikowanych treści. Natomiast już blogi i fora dyskusyjne są mniej bezpieczne i w tym przypadku musimy kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Również strony prywatne, nieposiadające jasno określonych mechanizmów weryfikowania i kontrolowania treści należy przeglądać z dużą ostrożnością.

Blogi są typowymi miejscami wyrażania subiektywnych opinii - nie należy zatem traktować informacji zamieszczanych na nich jako oczywiste i zawsze prawdziwe. Również na forach dyskusyjnych mogą wypowiadać się zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Na szczęście wzajemna kontrola internautów w sieci jest na tyle duża, że nieprawdziwe informacje spotykają się z ostrą krytyką.

Jak e-marketingowcy wykorzystują fora internetowe

Fora internetowe wielu internautom pozwalają szybko i wygodnie uzyskać odpowiedź na interesujące kwestie. Jak wiadomo - na forum może wypowiedzieć się praktycznie każdy, zatem informacje te cechuje subiektywizm (ukryty nierzadko pod fasadą wyważonych i pisanych profesjonalnie zdań). Jest to szczególnie widoczne na forach, na których szukamy przede wszystkim porad i podpowiedzi. Jest to doskonała sytuacja dla specjalistów od marketingu internetowego, którzy pisząc wypowiedź, między wierszami polecają określony produkt, czy firmę.

Fora internetowe to miejsce, gdzie mogą oni próbować podejmować próby manipulacji potencjalnych klientów, a także stosować autopromocję. Jest to nieetyczna forma marketingu internetowego, ponieważ wprowadza internautów w błąd - wypowiedzi są z góry przygotowane i określone. Obecnie wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nie wszystkie polecane produkty czy usługi i wypowiedzi internautów są prawdziwe. Warto zatem mieć ograniczone zaufanie do tego rodzaju miejsc, a wypowiedzi znajdujące się tam traktować jako podpowiedzi, a nie jako pewną wiedzę.

Rekomendacja w mediach vs w internecie

Przed rozwojem opiniowania i komentowania produktów czy firm w Internecie zadanie dotyczące rekomendacji określonych towarów spoczywało przede wszystkim na tradycyjnych mediach. Przez rekomendację medialną oraz komercyjną rozumiemy przede wszystkim systematyczną reklamę i regularne działania promocyjne. Jak wiadomo - dominowały tam zdecydowanie opinie pozytywne i trudno było poznać rzeczywistą wartość produktu czy usługi przed zakupem. W sieci jest inaczej - internauci bardzo chętnie dzielą się doświadczeniami - zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. Internauci zainteresowani sprawdzeniem rzetelności określonych przedsiębiorców dużą uwagę przykładają do tego co piszą o danej firmie inni.

Jak weryfikować wiarygodność komentarzy

Przede wszystkim nie należy dać się zwieść pozorom - nawet na pierwszy rzut oka profesjonalnie wyglądająca strona może podawać informacje nieprawdziwe, lub służące tylko jej celom. Najgorsze kłamstwo w Internecie to takie, które ukrywa się pod fasadą prawdziwości - mamy zaufanie do profesjonalistów z określonych dziedzin, czy znanych serwisów. Konieczne jest jednak wypracowanie w sobie umiejętności sprawdzania czy określone treści w sieci są wiarygodne. Z pewnością ułatwieniem będzie dla nas przestrzeganie następujących punktów:

  1. Aspekt własności - zwróćmy uwagę na to, czy określony serwis ma jasno sprecyzowanego właściciela i kto nim jest (czy jest to strona amatorska, czy też firmowa lub należąca do niezależnej organizacji). Serwisy amatorskie mogą być najbardziej subiektywne, zatem starajmy się potwierdzić informacje na nich odszukane z innymi źródłami znajdującymi się w sieci. Jeśli jesteśmy na stronie określonej korporacji, gdzie znajdują się przydatne dla nas treści - ważne jest czy przedsiębiorstwo nie promuje się na silę i czy podaje informacje nie tylko korzystne dla siebie, ale także potrafi obiektywnie spojrzeć na kwestie z związane z daną branżą.
     
  2. Aspekt autorytetu - sprawdźmy czy witryna, na którą trafiliśmy jest stosunkowo znana i sprawia wrażenie profesjonalnej. Ważne jest również to, kto jest autorem zamieszczanych tam treści - czy są to przypadkowe osoby, czy też specjalista w określonej dziedzinie.
     
  3. Aspekt aktualności - zwrócić uwagę należy tutaj na dwie sprawy - od kiedy strona istnieje i czy zamieszczane na niej treści i opisy są systematyczne oraz aktualne. Jeśli witryna ma już kilka lat, prawdopodobnie wypracowała sobie określoną historie istnienia. Jeśli dojdzie nam do tego stałe aktualizowanie jej zawartości, sprawdzanie poprawności treści i dodawanie na bieżąco nowych - z pewnością działa to na jej korzyść.
     
  4. Sprawdzenie Page Rank - wyszukiwarka Google i system Page Rank to pomocne narzędzia sprawdzające określony serwis. Współczynnik Page Rank pokazuje przede wszystkim jaki jest poziom cytowań danego serwisu. Nie bez znaczenia będzie również posilenie się narzędziem Google Analytics.
     
  5. Sprawdzenie skąd pochodzą publikowane treści (jakie są ich źródła) - bardzo ważne jest, czy artykuły zamieszczane w poszczególnych serwisach pisane są w oparciu o rzetelne i obiektywne źródła, czy też przypadkowe i niepotwierdzone. Ważne jest to, czy serwis korzysta jedynie z wyszukiwarki Google przy tworzeniu treści, czy też posila się naukowymi opracowaniami czy aktualnymi podręcznikami. Warto zorientować się zatem w zakresie preferowanych przez konkretny portal metod wyszukiwania i wykorzystywania informacji.
     
  6. Weryfikowanie danych na kilka sposobów - nie warto ślepo wierzyć wskazówkom znajdującym się na jednej witrynie. Trzeba podjąć próbę potwierdzenia ich z informacjami z innych stron i zweryfikować z opiniami specjalistów w określonej dziedzinie, treściami tradycyjnych książek, czy też czasopismach profesjonalnych. O ile wielokrotną weryfikację danych możemy pominąć jeśli szukamy podpowiedzi na temat tego jaki kolor paznokci będzie najbardziej pasował do sukienki, o tyle już w przypadku porady dotyczącej budowy domu nie warto zdawać się na opinię jednej osoby, czy jednego forum. Im ważniejszą wiedzę chcemy nabyć, tym więcej czasu powinniśmy poświęcić na jej potwierdzenie w wiarygodnych źródłach tradycyjnych i innych stronach www.
     
  7. Ograniczone zaufanie - kwestia ta wiąże się z poprzednimi punktami, a w szczególności ostatnim, mówiącym o konieczności sprawdzenia zdobytych w sieci istotnych wiadomości. Musimy pamiętać, że Internet to nie tylko źródło wielu przydatnych informacji, ale także narzędzie pracy marketingowców i miejsce podejmowanych prób manipulacji. Do zdobytej przez Internet wiedzy musimy zatem podchodzić ostrożnie i pamiętać, że nawet autorytety popełniają błędy. Konieczne jest zdroworozsądkowe podejście i chłodna ocena faktów oraz informacji zamieszczanych w cyberprzestrzeni.
 

Nie bez znaczenia będzie ponad to w ocenie wiarygodności źródła informacji w sieci sprawa wizerunku określonej witryny. To jak strona dba o swoją pozycję w sieci przekłada się na to, jak oceniają ją inni. Wiąże się to nie tylko z aspektem atrakcyjności wizualnej strony, ale także topografią serwisu czy też podejmowanymi działaniami marketingowymi i promocyjnymi.

Ocena wiarygodności źródeł w sieci nie jest oczywista - nie wszystko co sprawia wrażenie profesjonalnego, jest takie w rzeczywistości. Podstawowa wiedza na temat weryfikacji treści pozwoli nam ograniczyć ryzyko natrafienia na nieprawdziwe czy mocno subiektywne dane, jednak zawsze konieczne będzie krytyczne podejście oraz potwierdzenie wiarygodności w innych źródłach.

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj janush 2016-01-21
Ogólnie na wszystko trzeba patrzyć z przymrużeniem oka. Wiadomo anonimowość jaką daje sieć pozwala na wiele ale warto docenić inteligencję internautów i przestać wierzyć w ich naiwność. Choć osobiście jestem zagorzałym zwolennikiem tego żeby badać to co pojawia sie w sieci. jest do tego sporo narzędzi niekoniecznie drogich (np tu o tym napisali ww: alterweb.pl/-narzedzia-do-monitoringu-social-media) A jesłi pojawi się już potrzeba warto reagować aby jednak pewne oszczerstwa jak najszybciej zniwelować/sprostować.

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”