Wolność słowa w Internecie a granica dobrego smaku

Wolność słowa w InternecieWspółcześnie mamy możliwość wyrażania swoich myśli na wiele sposobów - przede wszystkim dzięki specyfice Internetu. Wolność słowa nigdy wcześniej nie była tak powszechna i możliwa do praktycznego zastosowania na szeroka skalę, jak w dobie cyberprzestrzeni.

Obecnie możemy wyrazić swoje zdanie na forach internetowych, dodać komentarz pod artykułem, opinię dotyczącą zakupionego produktu, a nawet wysłać maila do osoby publicznej, jeśli udostępnia swój adres e-mail w sieci. Wolność słowa to wielki sukces demokracji, ale pamiętać należy, że "nasza wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka" (Alexis de Tocqueville).





 

Wolność słowa a anonimowość w sieci

Wolność słowa wiąże się przede wszystkim z szeregiem korzyści, ale łączą się z nią także pewne zagrożenia. Do najważniejszych z nich zaliczyć możemy traktowanie Internetu jako medium typowo anonimowego. Owszem - w sieci nie musimy ujawniać swoich danych, nie musimy podpisywać się pod tym co piszemy imieniem i nazwiskiem - nie jest jednak tak, że możemy robić co nam się żywnie podoba.

Problem ten jest szczególnie zauważalny na różnego rodzaju forach internetowych i w grupach dyskusyjnych. W trakcie dyskusji pojawiają się nierzadko osoby obrażające innych, ich poglądy i przekonania. Również komentarze dotyczące osób znanych bywają krzywdzące i niesprawiedliwe - co nie znaczy, że nie mamy prawa wyrażać swojej opinii. Takie prawo oczywiście mamy, jednak należy to robić zgodnie z zasadami dobrego wychowania i przy użyciu takich słów, które być może dobitnie, ale bez wulgaryzmów i bezpośredniego obrażania wyrażą nasze myśli.
 

Dlaczego ludzie obrażają się w sieci

To co piszemy w Internecie świadczy o naszej kulturze. Być może w sieci nawet bardziej "jesteśmy sobą". W świecie rzeczywistym ludzie ograniczani są przez wszechobecną kontrolę społeczną, stereotypy, obawy przed odrzuceniem społecznym. Osoby skłonne do obrażania innych częściej ujawniają się w sieci, gdyż mają wrażenie, że pozostanie to bez odezwu i nie spotka się z konsekwencjami. W sieci nie do końca jesteśmy jednak anonimowi - często można odszukać nas chociażby po adresie IP. Zostawiamy po sobie również liczne ślady obecności i błędne jest przekonanie, że możemy bez żadnych konsekwencji pisać co nam ślina na język przyniesie.
 

Kara za znieważenie - dopadnie cię w rzeczywistości

Anonimowość w sieci to nie przyzwolenie na obrażanie innych. Znane są przypadki ukarania osób, które poczuły się w sieci na tyle swobodnie, że pokazały negatywne oblicze swojej osobowości, w zakresie pisanie wulgarnych i obrażających komentarzy. Jako przykład może posłużyć tutaj historia zastępcy komendanta Komendy Powiatowej Policji w Pile - Sławomira Sobańskiego.

Na temat wymienionego pracownika Policji pojawiły się w Internecie, na znanej stronie faktypilskie.pl, mocno znieważające wypowiedzi jednego z internautów. Pomimo zgłoszenia sprawy do administratora strony i powiadomienia prokuratury - obraźliwe komentarze nadal się pojawiały. Pan Sobański postanowił w tej sytuacji złożyć prywatny akt oskarżenia. Sąd zlecił policji ustalenie z jakiego komputera wysyłane były obraźliwe uwagi. Zadziwiający był fakt, że osobą, która dopuszczała się tych praktyk okazał się były funkcjonariusz komendy w Pile.

Sytuacja ta pokazuje, że nawet osoby, które teoretycznie powinny stać na straży moralności i dobrych obyczajów, gdy poczują się anonimowe w sieci, pozwalają sobie na zbyt wiele. Były policjant nie potrafił nawet wyjaśnić dlaczego obrażał Pana Sławomira Sobańskiego. Co prawda przeprosił, jednak trudno uznać skruchę osoby, która bez konkretnej motywacji obraża innych ludzi.

Jako zadośćuczynienie poszkodowany policjant zażądał, aby anonimowo obrażający go internauta przeznaczył jedną z trzech części swoich dochodów miesięcznych na ciężko chore dziecko syna kolegi z pracy. Pan Sławomir Sobański pokazał, że anonimowość w Internecie to pojęcie bardzo względne, a wulgarne obrażanie innych jest niezgodne z prawem nie tylko w świecie "rzeczywistym", ale i wirtualnym.
 

Co zrobić gdy zostaniemy ofiarą znieważenia w sieci

Przede wszystkim nie należy wychodzić z założenia, że Internet to miejsce gdzie każdy może pisać co chce i zaniechać dochodzenia swoich praw. Walka o dobre imię może być trudna i czasochłonna, ale warto ją podjąć. Personalia autora obrażającego nas wpisu można ustalić, nawet jeśli posługuje się on anonimowym pseudonimem. Nie zawsze jednak można namierzyć sprawcę po numerze IP - ponieważ może on korzystać z komputera publicznego - chociażby w kafejce czy bibliotece. Mamy jednak możliwość zgłoszenia się do administratora portalu z informacją o naruszeniu naszego dobrego imienia na łamach serwisu. Jeśli administrator określonej strony odmawia nam pomocy, mamy możliwość udania się Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z prośbą o ujawnienie danych. W dalszej kolejności z pomocą może nam przyjść Prokuratura. Mamy oczywiście możliwość również wkroczenia na drogę cywilną, w celu ustalenia kim jest nadawca znieważających nas przekazów, jednak może się to okazać stosunkowo kosztowne i łatwiejsza będzie droga związana z postępowaniem karnym.
 

Wolność słowa a granice dobrego smaku

W sieci możemy spotkać wypowiedzi czy wpisy, które wprost nie są może obrażające, ale zdecydowanie niesmaczne i wulgarne. Co ciekawe - budzenie kontrowersji w sieci nieparlamentarnym językiem nikogo już dziś nie dziwi. Bez żadnego problemu w serwisach takich jak YouTube zamieszczać można filmiki, gdzie co drugie słowo to przekleństwo, lub obrażanie innych ludzi. Dodatkowo - cieszą się one niemałą popularnością. Jak to wyjaśnić?  Zdarza się , że poszczególne osoby mówią o tematach, które nas również bulwersują. Zgadzamy się wówczas na taką formę przekazu, a nawet przyjmujemy ją (jako oglądająca większość) z przymróżeniem oka i uśmiechem na twarzy.

Warto podać tutaj przykład chociażby sławnej na serwisie YouTube Pani Barbary Kwarc. Zdobyła ona wiele pozytywny opinii i komentarzy pod publikowanymi przekazami. Myślę, że filmiki Pani Barbary są popularne przede wszystkim  dlatego, że bawią i są jakąś formą rozrywki oraz mówienia o problemach społecznych bez ogródek. Nie mniej jednak dodać trzeba, że są to przekazy wyjątkowo wulgarne i zdecydowanie niepoprawne politycznie. Kontrowersje budzić można nie tylko przeklinając i bulwersując i społeczeństwo powinno mieć tego świadomość przy ocenianiu omawianych przekazów.

 

Wolność słowa jako priorytet rozwoju Internetu

Pomimo, że wolność słowa bywa naginana i przekraczana zostaje nierzadko jej granica - współczesny Internet i jego olbrzymi potencjał nie mógłby bez niej istnieć. Nigdy wcześniej na tak szeroką skalę nie mogliśmy dotrzeć do innych ludzi, prowadzić z nimi dyskusji i wypowiadać się. Internet jest medium, którego nie da się kontrolować tak jak radia czy telewizji. Jest dla nas zatem podstawowym konałem uzyskania prawdziwej wiedzy w wielu aspektach funkcjonowania - nawet w zakresie życia politycznego. W Internecie praktycznie każdy ma szanse zaistnieć, pokazać swój potencjał, dokonania. Mamy na to mnóstwo możliwości - od komentarzy na forach, przez założenie kont w serwisach społecznościowych, witryn, blogów, dodawania filmów, aż po profesjonalne działania promocyjne.

Dopóki nie naruszamy wolności innych ludzi i nie łamiemy prawa - możemy wykorzystywać zaletę wolności w Internecie na wiele sposobów. Jak pokazuje sprawa dotycząca podpisania ACTA przez polski rząd - nie wyobrażamy sobie, że specyfika medium, które kojarzy nam się przede wszystkim z wolnością i swobodą, nagle zostanie mocno ograniczona i zdeformowana.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”