Katalog DMOZ zamkniety - czy to koniec ery katalogow stron?

DMOZ - katalog został zamknięty

Dzień 17 marca 2017 branża SEO z pewnością zapamięta. Mało kto pewnie spodziewał się, że to nastąpi, a na pewno że tak szybko. W ostatni piątek, po niemal 20 latach funkcjonowania zamknięty został DMOZ - najważniejszy katalog stron internetowych.

Założony w 1998 roku przez Richa Skrenty i Boba Truela katalog DMOZ pamięta czasy zanim Google i wyszukiwarki stały się najważniejszym narzędziem do poszukiwania danych.

Katalog był moderowany przez społeczność ponad 90 tyś. wolontariuszy, którzy zatwierdzali tylko strony spełniające wymagane kryteria. Na akceptację aplikacji czekało się czasem kilka miesięcy, a czasami trzeba było ją ponawiać kilkakrotnie bo nie zawsze udało się zapierwszym razem.

Katalogi stron a SEO

Katalogi stron jak DMOZ to strony z wizytówkami stron internetowych, podzielone tematycznie na różne kategorie. Katalogi pełniły swego czasu bardzo ważną funkcję w internecie. Były to odpowiedniki amerykańskich, popularnych yellow pages. Dzięki nim można było znaleźć partnera do współpracy w każdej branży. Jednym z pierwszych i najbardziej znanym był Yahoo Directory, ale z punktu widzenia SEO i Google to właśnie DMOZ miał największe znaczenie.

W czasach kiedy pozycjonowanie opierało się głównie o linki przychodzące katalogi odgrywały dużą rolę, przez co powstawały jak grzyby po deszczu. W internecie można było za nie wielkie pieniądze kupić gotowe skrypty do prowadzenia katalogów, przez co osoby zajmujące się optymalizacją SEO i pozycjonowaniem obsługiwały czasami nawet po kilkadziesiąc katalogów na różnych serwerach, zmieniając tylko ich kolorystykę.

Heuristic w DMOZ


Dodawanie strony do katalogów to stosunkowo żmudna praca - trzeba założyć konto, wypełnić formularz dodając tytuł, opis, tagi, ofertę, zdjęcia. Branża SEO wykorzystała to oferując kolejną usługę jaką było katalogowanie, czyli dodawanie strony do wielu katalogów. Odbywało się to w sposób automatyczny lub półautomatyczny poprzez wykorzstanie przygotowanych skryptów. Było to stosunkowo wygodne dla obydwu stron i korzystne finansowo.

Katalogowanie pierwotnie należało do White Hat SEO i było tolerowane przez Google. Niestety z czasem katalogi stały się głównym narzędziem w generowaniu linków i przesatły przypomniać strony z wartościowymi informacjami. Google widząc, że katalogi straciły cel do jakiego zostały pierwotnie stworzone czyli pomagać użytkownikom w znalezieniu wartościowych informacji, a stały się miejscem do generowania linków dla pozycjonowanych stron, wprowadził algorytm o nazwie Pingwin, który sprawił że strony nadużywające katalogowania, a zwłaszcza tzw. farm linków, zostały ukarane i wyrzucone z wyników wyszukiwania. Tutaj piszemy więcej o Pingwinie.

Wprowadzenie Pingwina do algorytmu nie sprawił, że katalogi zupełnie straciły na znaczeniu. Wciąż wartościowe, moderowane katalogi wciąż były wykorzystywane do pozyskiwania linków w procesie pozycjonowania stron, jednak linki z tych katalogów zaczęły tracić na znaczeniu.

Podsumowanie

Wyłączenie DMOZ można uznać za ważną informację dla branży SEO.  Jest to sygnał, że katalogi przestają odgrywać dużą rolę i że nie warto poświęcać im większej uwagi. Oczywiście nie można stwierdzić, że wartość linków z popularnych komercyjnych katalogów, z których użytkownicy wciąż korzystają tracą zupełnie na znaczeniu, czy na przykład linki z blogów czy serwisów umieszczanych w sekcji "polecane strony", które też można uznać za swego rodzaju katalog.

Na pewno znaczenie tradycyjnych katalogów stron SEO będzie marginalizowane, a z czasem ta część internetu zupełnie zniknie. Trudno przewidzieć jak długo jeszcze branża SEO będzie korzystała ze wsparcia popularnych katalogów, ale możemy być pewni, że w ciągu najbliższych lat katalogowanie zniknie zupełnie z oferty firm zajmujących się SEO.
 


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczne SEO dla Ciebie


wyślij zapytanie

Komentarze

Cytuj oproznianie@gmail.com 2017-05-14
Za kilka dni zostanie również zamknięty katalog onet .

 
Cytuj Marcin 2017-08-29
Katalogi w których SEO-owcy łatwo mogą dodać linki (windując ranking) przejdą do lamusa. Ich miejsce zastąpią specjalizowane katalogi firm pod lead generation które dostarczają wartość także użytkownikom jak np dla Ecommerce https://shoprank.co lub listy które mocno weryfikuję autor jak np: https://github.com/sindresorhus/awesome

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”